اخبار داغ

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با دانا:

ژلاتین های وارداتی بررسی شده و حلال است/ کارخانه تولید ژلاتین در داخل پاسخگوی نیازهای داخل کشور نیست/ تضمینی برای ژلاتین های قاچاق نداریم

ژلاتین های وارداتی بررسی شده و حلال است/ کارخانه تولید ژلاتین در داخل پاسخگوی نیازهای داخل کشور نیست/ تضمینی برای ژلاتین های قاچاق نداریم
جنت با بیان اینکه بسیاری از مشتری های کارخانجات تولید ژلاتین کشورهای اسلامی هستند اذعان داشت: این کارخانجات در دو بخش خوکی و گاوی حلال برای کشورهای غیر اسلامی و اسلامی محصول تولید می‌کنند و در برخی از آنها ناظران ایرانی در این کارخانجات هم حضور دارند و از نزدیک بازرسی های لازم را انجام می‌دهند.
[

بهروز جنت، مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نگرانی‌های موجود پیرامون منشأ ژلاتین های وارداتی در کشور اظهار داشت: اطلاعاتی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود در خصوص فرآورده های مشکوک در بسیاری از موارد بدون سند و دلیل پخش می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان ناظر سلامت مردم در خورد فراورده های خوراکی و آشامیدنی از سال‌های قبل تمام فراورده هایی که وارد کشور می‌شود از نظر مواد اولیه و مواد فراوری شده موضوع داشتن گواهی حلال برای آن محصول را بررسی می کند.

,

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو با یادآوری این موضوع که کنترل های زیادی درباره مواد غذایی در این حوزه انجام می شود تصریح کرد: روال جاری از سال 84 تا کنون در تمام فرآورده هایی که ممکن است ماده اولیه یا فراوری شده منشأ مشکوک از نظر حلال یا حرام بودن داشته باشد بررسی می‌شود.

,

جنت ضمن بیان این موضوع که همه کنترل های شرعی بر روی مواد غذایی وارداتی انجام می‌گیرد اذعان داشت: از آنجایی که این حوزه بسیار گسترده ای است، وزارت بهداشت مرکز تحقیقاتی را برای بررسی مباحث حلیت و طهارت تأسیس کرد که به صورت علمی و تخصصی مشاور دفاتر اعزام و مراجع تقلید در کشور باشد.

,

وی همچنین گفت: این مرکز تحقیقات در کنار ارگانهای نظارتی و اداره کل مواد خوراکی و آشامیدنی که مجوز واردات این مواد را صادر می‌کند به عنوان بازوی علمی فعالیت کرده و مراحل کار به این شکل است که وقتی که در ترکیبات یک ماده غذایی که لیست آن از قبل تهیه شده است، ترکیب مشکوکی که ممکن است منشأ غیر حلال داشته باشد مشاهده شود، این ترکیب به مرکز تحقیقات حلال ارجاع داده می‌شود.

,

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو  خاطرنشان کرد: این مرکز اگر در مورد فراورده یا ماده فتوایی از دفتر مقام معظم رهبری داشته باشد بر اساس آن عمل می‌کند و به اداره کل نوع رفتار با آن ماده غذایی را گزارش می‌دهد و اگر فتوایی در دست نباشد، فرایند تولید ماده غذایی را استخراج کرده و مستندات آن را برای موسسه موضع شناسی فقهی که با دستور مقام معظم رهبری تاسیس شده ارسال کرده و بعد از بررسی مستندات نظر فقهی مورد نظر را به دفتر مقام معظم رهبری می فرستند.

,

جنت بیان داشت: با جمع بندی های لازم درباره این مواد غذایی و دستورات فقهی روی آن، نتیجه کلی از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای سازمان غذا و دارو ارسال شده و ما بر اساس آن فتوا گزارش را به اداره مربوطه ارسال می‌کنیم.

,

وی افزود: در خصوص ژلاتین به خاطر ویژگی های خاصی که دارد بر روی واردات آن کنترل های زیادی صورت می‌گیرد و حتی افزودنی هایی که ممکن است مشکل حلیت داشته باشد از سوی سازمان غذا و دارو کنترل می شود؛ به طوری که هر ماده ای که درصدی ژلاتین در آن وجود داشته باشد، اولین کاری که بر روی آن انجام می گیرد، منشأ ژلاتین از تولیدکننده درخواست می شود.

,

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: وقتی منشأ اعلام شد، آن منشأ را با داده های رسمی که توسط سفارت ایران در آن کشور تأیید شده است، مطابقت می‌دهیم و مدارک شرکت تولید کننده بررسی شده و در نهایت نمونه های لازم را به آزمایشگاه ارسال کرده و تحقیقات نهایی روی آنها انجام می‌شود.

,

جنت با بیان اینکه ژلاتین وارداتی در کشور در حال حاضر بعد از آزمایش های زیادی که صورت گرفته است وارد می شود بیان داشت: ژلاتین وارداتی گاو با رعایت مسائل شرعی وارد می‌شود و همه شرکت ها مدارک لازم در این زمینه را ارائه کرده و نمونه های آنها بررسی شده است.

,

وی با بیان اینکه تنها منشأ ژلاتین مورد بررسی قرار نمی گیرد تأکید کرد: حتی با وجود ارائه مدارک و جواب نمونه برداری ها باز هم آزمایش های تکمیلی ادامه پیدا کرده و از نظر آلودگی ها نیز ژلاتین وارداتی بررسی می شود.

,

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو افزود: بسیاری از ژلاتین ها وارد کشور می‌شوند و منشأ آن گاوی تشخیص داده می‌شود اما آلودگی های دیگر در آن رد یابی می‌شود که در این صورت اجازه واردات به آن داده نمی شود.

,

جنت با بیان اینکه بسیاری از مشتری های کارخانجات تولید ژلاتین کشورهای اسلامی هستند اذعان داشت: این کارخانجات در دو بخش خوکی و گاوی حلال برای کشورهای غیر اسلامی و اسلامی محصول تولید می‌کنند و در برخی از آنها ناظران ایرانی در این کارخانجات هم حضور دارند و از نزدیک بازرسی های لازم را انجام می‌دهند.

, جنت با بیان اینکه بسیاری از مشتری های کارخانجات تولید ژلاتین کشورهای اسلامی هستند اذعان داشت: این کارخانجات در دو بخش خوکی و گاوی حلال برای کشورهای غیر اسلامی و اسلامی محصول تولید می‌کنند و در برخی از آنها ناظران ایرانی در این کارخانجات هم حضور دارند و از نزدیک بازرسی های لازم را انجام می‌دهند.,

وی خاطرنشان کرد: منابع عمده واردات ژلاتین و پروتئین کشور ایران از برزیل است که بر روی هر دو مورد آنها بررسی های کامل صورت می‌گیرد و در کشور برزیل دفتر نمایندگی ولی فقیه مستقر است و از همین دفتر کارخانه تولید کننده را کنترل می کنند.

,

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ژلاتین موجود در بازار ایران در حال حاضر از کشورهای برزیل، پاکستان ترکیه و چند کشور اروپایی وارد می‌شوند تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک کارخانه تولید ژلاتین در کشور فعال است که می توانند کارخانه های دیگری در این راستا راه اندازی شوند اما باید در نظر داشت ژلاتین انواع مختلفی دارد و هنوز این کارخانه نتوانسته است تمام سطح های تولید ژلاتین در کشور را تأمین کند.

,

جنت در پایان گفت: متأسفانه دام پروری و دامداری کشور در این قضیه فعال نبوده و نمی تواند حجم استخوان لازم برای این کارخانه را تولید کند و از این رو همین یک کارخانه استخوان خود برای تهیه چیپس استخوان را از خارج از کشور وارد می‌کند که عمدتاً از پاکستان وارد می‌شود.

, متأسفانه دام پروری و دامداری کشور در این قضیه فعال نبوده و نمی تواند حجم استخوان لازم برای این کارخانه را تولید کند و از این رو همین یک کارخانه استخوان خود برای تهیه چیپس استخوان را از خارج از کشور وارد می‌کند که عمدتاً از پاکستان وارد می‌شود.,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه