اخبار داغ

ظرفیتی که می تواند استان بوشهر را دگرگون سازد؛

بزرگ ترین میدان نفت سنگین خاورمیانه+تصاویر

بزرگ ترین میدان نفت سنگین خاورمیانه+تصاویر
میدان فردوسی بزرگترین میدان نفتی کشور است که خوشبختانه و با استناد به گفته برخی مسئولین هنوز بهره برداری نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز میدان فردوسی بزرگترین میدان نفتی کشور است که خوشبختانه و با استناد به گفته برخی مسئولین هنوز بهره برداری نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز ,

یک قرن جستجو و اکتشاف مخازن هیدروکربوری در ایران (1287-1387) نتایجی هم چون اکتشاف میادین فوق عظیم گازی پارس جنوبی و نفتی آزادگان در تاریخ صنعت نفت و گاز همراه داشت. ایران دارای بیش از صد مخزن نفتی و گازی است یعنی در طی این صد سال گذشته هر سال، دست کم یک اکتشاف مخزن هیدروکربوری جدید داشته ایم.

,

میدان‌های نفتی ایران، مشتمل بر مخازن، حوضه‌ها و میدان‌های نفتی واقع در قلمرو خاکی و آبی کشور ایران است. برخی از این میادین در حال حاضر فعال و تعدادی نیز غیرفعال و یا در حال توسعه می‌ باشند.

,

بر اساس آمار رسمی منتشر شده وزارت نفت ایران مجموع ذخایر استحصال شدنی نفت خام و میعانات گازی ایران بیش از ۱۵۴۸ میلیارد بشکه برآورد می‌شود، که این میزان ۱۰ درصد میزان نفت موجود در جهان محسوب می‌شود. بنابر اظهارات کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، مخازن نفتی ایران تا سال ۱۴۵۳ می‌توانند قابل بهره‌ برداری باشند.

,

, ,

میدان فردوسی بزرگ ترین میدان نفت سنگین ایران و خاورمیانه

, میدان فردوسی بزرگ ترین میدان نفت سنگین ایران و خاورمیانه, میدان فردوسی بزرگ ترین میدان نفت سنگین ایران و خاورمیانه,

میدان فردوسی بزرگ ترین میدان نفت سنگین ایران و خاورمیانه بوده که به خاطر وجود نفت در پنج لایه در یک میدان بسیار کم نظیر است.

,

این میدان در بخش مرکزی خلیج فارس، در غرب میدان گازی پارس جنوبی در مجاورت میدان گازی گلشن قرار دارد؛ فاصله موقعیت این میدان از بندر بوشهر حدود ١٩٠ کیلومتر و از خط ساحلی حدود ٨٨ کیلومتر است.

,

شرکت ملی نفت ایران نخستین چاه ارزیابی (F1) در میدان فردوسی را با هدف بررسی لایه‌های نفتی آن در سال ١٩٦٦ میلادی (یعنی حدود ٤٤ سال پیش) حفاری و وجود ذخایر هیدروکربوری قابل اعتمادی را در لایه‌های کژدمی (بورگان)، داریان، ‌فهلیان و سورمه (سورمه) کشف کرد؛ درجه سبکی نفت (API) در این لایه‌ها از ٦ تا ١٦ متغیر است.

, F1, API,

لایه‌های کژدمی (بورگان) سنگ های منشا و داریان، ‌فهلیان و سورمه (سورمه)، دالان، کنگان و فراقون همگی از سنگ های مخزنی هستند؛ به آنها سازندهای سیستم های هیدروکربوری می گویند.

,

, ,

پتانسیل گازی فردوسی در لایه‌های پایینی

, پتانسیل گازی فردوسی در لایه‌های پایینی, پتانسیل گازی فردوسی در لایه‌های پایینی,

همچنین چاه شماره ٢ فردوسی (F2) به منظور بررسی پتانسیل گاز در لایه‌های دالان، کنگان و فراقون در سال ١٩٦٧ حفاری و وجود گاز در این لایه‌ها محرز و اثبات شد.

, F2,

شرکت آداکس سوئیس در سال ١٣٨٤ با توصیف و ارزیابی میدان فردوسی از طریق چاه‌های اول و دوم، حجم نفت درجا در لایه های پنج گانه مختلف این میدان را ٣١ میلیارد بشکه برآورد و توان تولید از آن را روزانه ٧٠ هزار بشکه پیش‌بینی کرد.

,

با بررسی نتیجه مطالعات تکمیلی مخزن فردوسی، حجم نفت درجای میدان فردوسی به بیش از ٣٥ میلیارد بشکه می رسد. این میدان روی افق فهلیان حدود ٢٠ کیلومتر طول و ١٣ کیلومتر عرض دارد که با تکمیل مطالعات، ممکن است ابعاد مخزن بیشتر هم شود. در میان لایه‌های نفتی پنج‌گانه میدان فردوسی، سازند فهلیان با توجه به ضخامت و مرغوبیت بیشتر نفت آن، شرایط بهتری در قیاس با سایر لایه‌های این میدان دارد.

,

به روزرسانی مطالعات مخزن فردوسی

, به روزرسانی مطالعات مخزن فردوسی, به روزرسانی مطالعات مخزن فردوسی,

شورای عالی مخزن شرکت ملی نفت ایران پس از بررسی مطالعات شرکت سوئیسی به این نتیجه رسید که اطلاعات موجود میدان فردوسی قدیمی است و بهتر است اطلاعات جدیدی از میدان به دست آید و سپس توسعه آن آغاز شود.

,

از این رو مقرر شد شرکت متن (شرکت مهندسی و توسعه نفت ) با حفر دو حلقه چاه ارزیابی در میدان فردوسی، مطالعات خود را تکمیل کند؛ به همین منظور لرزه ‌نگاری سه ‌بعدی کاملی شامل برداشت، پردازش، تعبیر و تفسیر اطلاعات، ‌مغزه گیری و آزمایش لایه‌های مخزنی و نمودارگیری کامل در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

,

برای تکمیل مطالعات مخزن و تکمیل طرح جامع توسعه (MDP) لایه نفتی میدان فردوسی ٣٦ ماه زمان پیش‌بینی شد و شرکت متن طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت، فعالیت خود را از آذر ١٣٨٧ آغاز کرد و قرار شد که در آذر ١٣٩٠ طرح جامع توسعه تکمیل و به روز شده را به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ارائه کند.

, MDP,

, ,

عضو شورای عالی مخازن با بیان این که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه تکمیل مطالعات میدان فردسی به صورت ارزی و ریالی در اختیار شرکت متن قرار گرفت، اظهار داشت: هیئت مدیره شرکت ملی نفت با پیشنهاد تأمین اعتبار ٨١,٥ میلیون دلاری و ٥٥ میلیارد ریال برای انجام این پروژه در مدت ٣٦ ماه موافقت کرد.

,

حفاری چاه شماره سه میدان نفت سنگین فردوسی با هدف انجام مطالعات تکمیلی و تهیه طرح جامع توسعه با استفاده از اطلاعات چهار حلقه چاه (دو حلقه چاه موجود و دو حلقه چاه جدید) در فروردین سال 89 آغاز شد.

,

ذخایر عظیم نفت در ایران، خلیج فارس، عراق، عربستان سعودی، آمریکای جنوبی، آمریکا، کانادا، روسیه (ولگا، اورال و سیبری غربی)، آفریقا، لیبی، نیجریه، ونزوئلا، خلیج مکزیک و دریای شمال قراردارد. حدود ۷۵ درصد از کل منابع نفت موجود جهان در خاورمیانه قراردارد.

,

نکته مهم اینجاست که بازارهای جهانی نفت و گاز براساس تفکری منطقی و عقلانی حرکت نمی‌کنند و در پشت هر معامله‌ای ترس و تردید قرار گرفته است.

,

درآمدهای نفتی ایران تا پایان سال ۲۰۰۵ به ۴۹ میلیارد دلار رسید که چهارمین درآمد بالا در میان سایر کشورهای صادر کننده نفت جهان است.

,

کارشناسان: اقتصاد ایران در طول سالیان اخیر نفتی تر شده است

, کارشناسان: اقتصاد ایران در طول سالیان اخیر نفتی تر شده است, کارشناسان: اقتصاد ایران در طول سالیان اخیر نفتی تر شده است,

بررسی‌های کارشناسی نشان می دهد، اقتصاد ایران در طول سالیان اخیر نفتی تر شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابستگی مستقیم و غیر مستقیم تولید ملی به نفت و همچنین سهم بالای نفت در عرضه ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و مورد استفاده در تولید و از طرفی سهم ۸۲ درصدی صادرات نفتی از کل صادرات و موضوعاتی از این دست موجب شده تا وضع اقتصاد نگران کننده باشد.

,

, ,

همانطور که اشاره شد بررسی وضع موجود و پارامترهای اقتصادی نشان از این واقعیت دارد که اقتصاد ایران متاسفانه بیش از پیش به درآمدهای نفتی وابسته شده و به آن عادت کرده است و در صورت افت درآمدهای نفتی، خطر بزرگی اقتصاد ملی را تهدید می کند و این موضوع خلاف آن چیزی است که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شد که باید وابستگی اقتصاد از نفت کاهش یابد.

,

فرهنگ مصرف پول نفت با نهادینه شدن در ذهن دولتمردان و مردم عادی و سابقه ۶۰تا ۷۰ساله خود چیزی بجز اقتصاد واردات محور را برای ما به ارمغان نیاورده و اکنون تحریم‌ها،‌ بهترین فرصت برای ریشه‌کنی این فرهنگ را به دست داده است.

,

ذهنیّت مصرف پول نفت پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ به طور آگاهانه وارد جامعه ایرانی شد. کشف منابع جدید هر چند هم که به ظاهر زیاد به نظر برسند اما باید همگان بدانند که این منابع تمام شدنی بوده و طی مدت زمان خاصی به اتمام خواهند رسید و مهمتر اینکه ایجاد و ساخت و تولید مجدد آن‌ها امکان ناپذیر نمی باشد.

,

مردم ایران دوست دارند روزی شیرهای چاه‌ های نفتی بسته شود و اقتصاد کشور از وابستگی به اقتصاد تک محصولی نفت رهایی یابد.

,

============

,

گزارش: دریابیگی

, گزارش: دریابیگی,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه