اخبار داغ

رئیس انجمن خوشنویسان کشور خبر داد:

ثبت جهانی خط نستعلیق

ثبت جهانی خط نستعلیق
رئیس انجمن خوش نویسان کشور گفت: طی رایرنی با یونسکو به دنبال ثبت جهانی خط نستعلیق بعنوان میراث کهن ایرانیان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین، استاد جواد بختیاری در نشست تخصصی نقد و بررسی خوشنویسی دوره قاجار که با حضور 100 هنرمند خوشنویس در تالار حافظ برگزار شد، میرزا غلامرضا اصفهانی را از شاخص ترین خوش نویسان دوره قاجار یاد کرد و گفت: احساس گرایی قوی، شکوهمندی خاص در مرکب برداری، فضا سازی و بداهه نویی عاشقانه از میرزا غلامرضا هنرمندی ساخته است که هنوز هم با گذشت سال های طولانی ناشناخته مانده است، به گونه‌ای که خط میرزا شخصیتی مستقل و صفای خاصی دارد که ناشی از پاکیزگی اجرا، خلوص و رهایی آن است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,
بختیاری خط نستعلیق را به عنوان هنر هویتی و شناسنامه ای ایرانیان یاد کرد و افزود: این خط هنر بزرگان تاریخ ما است که تمام ساختار هندسی آن بر اساس نسبت‌های طلایی استوار است، به گونه ای که در هیچ دوره تاریخی هیچ دست ساخته‌ای به اندازه نستعلیق با نسبت های طلایی ارتباط نداشته است. 
وی یادآور شد: برخلاف سایر اقلام خط مانند ثلث و نسخ که عمدتا با تمام اندازه قلم اجرا می‌شوند در خط نستعلیق از لحاظ قلم گذاری به ناگهان تغییر ایجاد شده و همین عامل بر هندسه خط اثرگذار است. 
رییس انجمن خوش نویسان کشور در ادامه از تشکیل کمیته اصالت سنجی آثار خوشنویسی خبر داد و اصالت سنجی آثار جدید و قدیم را کارکردهای این کمیته برشمرد. 
بختیاری خاطرنشان کرد: در دوران امروز که سرشار از جذابیت‌های غیرعاطفی است خوشنویسان جوان ما راه عاطفه، زیبایی و هنر را برگزیده‌اند و به یقین با این نگاه ویژه و اشتیاق این افراد ، خوشنویسی ایران روزهای درخشانی را پیش رو خواهد داشت.
رئیس انجمن خوش نویسی کشور نقد را بستر ساز توافق دانست و بر ضرورت ایجاد فضای نقد در آثار خوشنویسی، هم نشینی سلیقه‌های مختلف، ایجاد فضای گفت وگو و تحمل نظر مخالف تاکید کرد. 

اگر نتوانیم حامی هنر بسازیم خوشنویسی دچار افول می‌شود 

احمد ابوطالبیان، خوش نویس،کارشناس و مجموعه دار آثار هنری نیز در ادامه این نشست با اشاره به تکثر خوش نویسان در سال‌های اخیر گفت: تعدد خوشنویسان و آثار خوش نویسی نه تنها نتوانسته تحول عطیمی در این حوزه ایجاد کند بلکه کیفیت ذاتی آثار نیز در این دوران کاهش یافته است. 
احمد ابوطالبیان گفت: متاسفانه انجمن خوشنویسی کشور در طول سال‌ها فعالیت خود چندان به امور متفرقه نپرداخته و نسبت به تحقیق و کیفیت در خوشنویسی بی اعتنایی شده است، این انجمن در صدد احیا، بازنگری و توجه به خطوط از یاد رفته‌ای مانند؛ تعلیق که اولین خط ایرانی است برنیامده و توجه خود را به خط نستعلیق معطوف کرده است.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

ابوطالبیان با بیان اینکه مدیریت این انجمن می‌تواند روند فعلی را بهبود بخشد، ادامه داد: توجه به کثرت خوشنویسان در انجمن خوش نویسی در شرایطی است که این انجمن نتوانسته است از نظر اقتصاد هنر، خوشنویسان را در تمام اقلام خطی به یک کانال اقتصادی با دنیای داخل و خارج متصل و حمایت مالی از هنرمندان داشته باشد.
این کارشناس غفلت از پژوهش و تحقیق جامع در زمینه خوشنویسی را نیز از دیگر اشکالات انجمن خوشنویسان کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه هنرمندان مختلف در تطور و تحول هنر خوشنویسی گمنام مانده‌اند و انجمن در این زمینه باید تلاش‌های بیشتری کند.
ابوطالبیان خاطرنشان کرد: انجمن خوشنویسان باید به گونه‌ای سیاستگذاری کند که حداقل خوشنویسان برتر بتوانند آثار خود را به عنوان کالایی هنری عرضه و به سمت و سویی هدایت کنند که حداقل هنرمندان سنتی ما به هنر جهان متصل شوند.
این خوشنویس افزود: اگر نتوانیم حامی هنر بسازیم خوشنویسی معاصر دچار افول قطعی خواهد شد و آثار قبلی ما نیز به افول اقتصادی می‌رسد.
 
,
,
,
,
,
,
, ,

کیانوش معتقدی، نویسنده و پژوهشگر هنرهای سنتی ایرانی نیز در ادامه این نشست با بررسی نمونه‌هایی از تذهیب دوره قاجار گفت: در دوران قاجار با سفارش آثار هنری و حمایت‌های حکومتی هنر تذهیب رشد خوبی یافت و ما در این دوران به الگوهای بدیعی در این زمینه دست یافتیم. 
کیانوش معتقدی افزود: تذهیب کاران دوره قاجار بدون شک در یک تعامل درست و دید گرافیکی فضایی را ایجاد می‌کردند که کمترین تاثیر را بر خط داشته باشند تا مخاطب بتواند تصویر جامع تر و کامل تری از خط را مشاهده کند. 
وی آشنایی دقیق تذهیب به خط و نگاه مشترک بین خط و تذهیب جهت جلوه گری بیشتر آنها را لازم دانست.
معتقدی عنوان کرد: تکنیک به کارگیری عناصر مختلف در تذهیب آثار خوش نویسی چشم اندازهای مناسبی برای خط ایجاد می‌کند.
در این نشست آثار برجسته تذهیب مکتب قاجار در خط میرزا غلامرضا اصفهانی بصورت اسلاید پخش و نقد و بررسی شد. 
انتهای پیام/م
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه