اخبار داغ

با فجر سی و چهار/4/نقد فیلم سینمایی "نفس" ساخته نرگس آبیار

فیلمی که می‌تواند یک سریال انقلابی نوجوانانه باشد

فیلمی که می‌تواند یک سریال انقلابی نوجوانانه باشد
"نفس" فیلم معصومانه ایست.شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سال‌ها پیش، شروع به نوشتن داستانی کردم که نمی‌دانستم چه پایانی پیدا می‌کند؟ از آن دست داستان‌های بلند که هر چند ماه به سراغش می‌روی و مرورش می‌کنی، چند صفحه‌ای به آن اضافه  می‌کنی و بعد دیگر می رود برای چند ماه بعد که باز ویارت بگیرد که موضوعش را پی بگیری و بنویسی و آن وقت به سراغش بیایی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگ, اه خبری تحلیلی طنین یاس،,

داستان نفس این طوری شکل گرفت. شاید تعداد صفحات رمان زیاد نباشد اما نوشتنش شش سال طول کشید. دو سال پیش شروع کردم به نوشتن فیلمنامه از روی رمان. رمانی که هنوز چاپ نشده است و چه بسا همزمان با اکران فیلم چاپ شود. نتیجه‌اش شد نفس، فیلمی که پیش روی شماست. نفس بخشی از خاطرات جمعی آدم هایی ست که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده‌اند.

,

خلاصه فیلم نفس:

 نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار،نادر،کمال و مریم.کودکانی که به همراه پدرشان غفورو مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

بازیگران: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:

نفس فیلم معصومانه ای ست ،به دور از ادعا و تنها روایتگر واقعیت های موجود از زندگی افرادی که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده اند.بیشتر بار فیلم بر دوش قهرمان خردسال آن سیده ساره نور موسوی درنقش بهاراست.روایتگر فیلم نیز اول شخص بوده وبهار خاطراتش را با تخیل شیرین کودکانه تعریف می کند.با این حال این تخیل شیرین کودکانه به درازا کشیده و طولانی شدن افکار کودکانه بهار بویژه در انیمیشین های میانی فیلم این اثر را تا مرز تبدیل شدن به یک سریال کودک و نوجوان به پیش می برد.

این فیلم یک اثر بومی ست.در آن شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.با این حال می شد از تم بومی فیلم بیشتر بهره گرفت و به جای استفاده بیش از حد از لوکشین داخلی به ثبت  زیبایی های بکر و طبیعی مناطق یزد و یا باغات  اطراف تهران به عنوان طبیعت آن زمان کرج که مجموعه ای از زمین های کشاورزی و باغات بوده، پرداخت.داستان فیلم درسه مکان کرج ،تهران و یزد به پیش می رود که از لحاظ تاریخی سن اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را دارند.

آبیار سعی کرده بیشتر به تغییرات فرهنگی و افکار آحاد جامعه ایرانی در این برهه تاریخی نگاه داشته باشد.این تغییرات فرهنگی را حتی در عناوین کتاب هایی که بهارمی خواند می توان جستجو کرد.در ابتدا رمانی از جنس رمان های عشقی قبل انقلابی را با پول جایزه اش می خرد و می خواند،اما بعد از انقلاب از کتابخانه  دایی اش در یزد که طلبه است،کتاب داستان و راستان را انتخاب کرده و مشغول خواندنش می شود.دایی طلبه شعار نمی دهد.خودش کتابخانه دارد و اهل مطالعه است.با مطالعه کردن در سکوت بی آنکه اجباری باشد به الگویی برای بهار تبدیل می شود.بهار حتی در انتخاب کتاب از کتابخانه دایی اش آزاد است. آزادانه  چرخ می زند و بالاخره کتابی که مناسب سنش است را بر می گزیند. شاید این همان کاری ست که ما باید در برابر فرزندانمان برای افزایش رغبتشان به مطالعه انجام دهیم.

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

یکی از نقدهای وارده این است که فیلم صرفا با محوریت تغییرات فرهنگی این برهه تاریخی به پیش نمی‌رود. متأسفانه به مسائل دیگری هم سرک کشیده می‌شود؛ برای مثال روزمرگی‌ها، وضعیت بهداشت (مسئله بیماری پوستی بهار) و خیلی موضوعات دیگری که چنانچه از بدنه اصلی داستان حذف می‌شد، نه تنها به خط سیر اصلی فیلم ضربه‌ای وارد نمی‌کرد، بلکه در کوتاه شدن کار و سینمایی شدنش کمک قابل توجهی داشت. ریزبینی‌ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگر چه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده، ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است. مخاطبین در کاخ جشنواره در پایان آنچنان از به درازا کشیدن کار خسته شده بودند که برای زودتر پایان داده شدن به فیلم لحظه شماری کرده و کم حوصلگی شان را با کف زدن هراز چند گاهشان نشان می دادند.

 

 

احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "نفس" که روز جمعه (16 بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد، گفت: «دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باورپذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه دراین فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. نفس یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند؟ گفت:«فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را به سریال تبدیل کنیم.اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم؛چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با زمان بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

محمدحسن قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدفمان مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره‌های بین‌المللی نبوده‌ایم».

انتهای پیام/خ

,

خلاصه فیلم نفس:

 نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار،نادر،کمال و مریم.کودکانی که به همراه پدرشان غفورو مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

بازیگران: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:

نفس فیلم معصومانه ای ست ،به دور از ادعا و تنها روایتگر واقعیت های موجود از زندگی افرادی که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده اند.بیشتر بار فیلم بر دوش قهرمان خردسال آن سیده ساره نور موسوی درنقش بهاراست.روایتگر فیلم نیز اول شخص بوده وبهار خاطراتش را با تخیل شیرین کودکانه تعریف می کند.با این حال این تخیل شیرین کودکانه به درازا کشیده و طولانی شدن افکار کودکانه بهار بویژه در انیمیشین های میانی فیلم این اثر را تا مرز تبدیل شدن به یک سریال کودک و نوجوان به پیش می برد.

این فیلم یک اثر بومی ست.در آن شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.با این حال می شد از تم بومی فیلم بیشتر بهره گرفت و به جای استفاده بیش از حد از لوکشین داخلی به ثبت  زیبایی های بکر و طبیعی مناطق یزد و یا باغات  اطراف تهران به عنوان طبیعت آن زمان کرج که مجموعه ای از زمین های کشاورزی و باغات بوده، پرداخت.داستان فیلم درسه مکان کرج ،تهران و یزد به پیش می رود که از لحاظ تاریخی سن اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را دارند.

آبیار سعی کرده بیشتر به تغییرات فرهنگی و افکار آحاد جامعه ایرانی در این برهه تاریخی نگاه داشته باشد.این تغییرات فرهنگی را حتی در عناوین کتاب هایی که بهارمی خواند می توان جستجو کرد.در ابتدا رمانی از جنس رمان های عشقی قبل انقلابی را با پول جایزه اش می خرد و می خواند،اما بعد از انقلاب از کتابخانه  دایی اش در یزد که طلبه است،کتاب داستان و راستان را انتخاب کرده و مشغول خواندنش می شود.دایی طلبه شعار نمی دهد.خودش کتابخانه دارد و اهل مطالعه است.با مطالعه کردن در سکوت بی آنکه اجباری باشد به الگویی برای بهار تبدیل می شود.بهار حتی در انتخاب کتاب از کتابخانه دایی اش آزاد است. آزادانه  چرخ می زند و بالاخره کتابی که مناسب سنش است را بر می گزیند. شاید این همان کاری ست که ما باید در برابر فرزندانمان برای افزایش رغبتشان به مطالعه انجام دهیم.

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

یکی از نقدهای وارده این است که فیلم صرفا با محوریت تغییرات فرهنگی این برهه تاریخی به پیش نمی‌رود. متأسفانه به مسائل دیگری هم سرک کشیده می‌شود؛ برای مثال روزمرگی‌ها، وضعیت بهداشت (مسئله بیماری پوستی بهار) و خیلی موضوعات دیگری که چنانچه از بدنه اصلی داستان حذف می‌شد، نه تنها به خط سیر اصلی فیلم ضربه‌ای وارد نمی‌کرد، بلکه در کوتاه شدن کار و سینمایی شدنش کمک قابل توجهی داشت. ریزبینی‌ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگر چه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده، ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است. مخاطبین در کاخ جشنواره در پایان آنچنان از به درازا کشیدن کار خسته شده بودند که برای زودتر پایان داده شدن به فیلم لحظه شماری کرده و کم حوصلگی شان را با کف زدن هراز چند گاهشان نشان می دادند.

 

 

احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "نفس" که روز جمعه (16 بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد، گفت: «دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باورپذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه دراین فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. نفس یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند؟ گفت:«فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را به سریال تبدیل کنیم.اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم؛چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با زمان بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

محمدحسن قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدفمان مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره‌های بین‌المللی نبوده‌ایم».

انتهای پیام/خ

,

خلاصه فیلم نفس:

 نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار،نادر،کمال و مریم.کودکانی که به همراه پدرشان غفورو مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

بازیگران: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:

نفس فیلم معصومانه ای ست ،به دور از ادعا و تنها روایتگر واقعیت های موجود از زندگی افرادی که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده اند.بیشتر بار فیلم بر دوش قهرمان خردسال آن سیده ساره نور موسوی درنقش بهاراست.روایتگر فیلم نیز اول شخص بوده وبهار خاطراتش را با تخیل شیرین کودکانه تعریف می کند.با این حال این تخیل شیرین کودکانه به درازا کشیده و طولانی شدن افکار کودکانه بهار بویژه در انیمیشین های میانی فیلم این اثر را تا مرز تبدیل شدن به یک سریال کودک و نوجوان به پیش می برد.

این فیلم یک اثر بومی ست.در آن شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.با این حال می شد از تم بومی فیلم بیشتر بهره گرفت و به جای استفاده بیش از حد از لوکشین داخلی به ثبت  زیبایی های بکر و طبیعی مناطق یزد و یا باغات  اطراف تهران به عنوان طبیعت آن زمان کرج که مجموعه ای از زمین های کشاورزی و باغات بوده، پرداخت.داستان فیلم درسه مکان کرج ،تهران و یزد به پیش می رود که از لحاظ تاریخی سن اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را دارند.

آبیار سعی کرده بیشتر به تغییرات فرهنگی و افکار آحاد جامعه ایرانی در این برهه تاریخی نگاه داشته باشد.این تغییرات فرهنگی را حتی در عناوین کتاب هایی که بهارمی خواند می توان جستجو کرد.در ابتدا رمانی از جنس رمان های عشقی قبل انقلابی را با پول جایزه اش می خرد و می خواند،اما بعد از انقلاب از کتابخانه  دایی اش در یزد که طلبه است،کتاب داستان و راستان را انتخاب کرده و مشغول خواندنش می شود.دایی طلبه شعار نمی دهد.خودش کتابخانه دارد و اهل مطالعه است.با مطالعه کردن در سکوت بی آنکه اجباری باشد به الگویی برای بهار تبدیل می شود.بهار حتی در انتخاب کتاب از کتابخانه دایی اش آزاد است. آزادانه  چرخ می زند و بالاخره کتابی که مناسب سنش است را بر می گزیند. شاید این همان کاری ست که ما باید در برابر فرزندانمان برای افزایش رغبتشان به مطالعه انجام دهیم.

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

یکی از نقدهای وارده این است که فیلم صرفا با محوریت تغییرات فرهنگی این برهه تاریخی به پیش نمی‌رود. متأسفانه به مسائل دیگری هم سرک کشیده می‌شود؛ برای مثال روزمرگی‌ها، وضعیت بهداشت (مسئله بیماری پوستی بهار) و خیلی موضوعات دیگری که چنانچه از بدنه اصلی داستان حذف می‌شد، نه تنها به خط سیر اصلی فیلم ضربه‌ای وارد نمی‌کرد، بلکه در کوتاه شدن کار و سینمایی شدنش کمک قابل توجهی داشت. ریزبینی‌ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگر چه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده، ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است. مخاطبین در کاخ جشنواره در پایان آنچنان از به درازا کشیدن کار خسته شده بودند که برای زودتر پایان داده شدن به فیلم لحظه شماری کرده و کم حوصلگی شان را با کف زدن هراز چند گاهشان نشان می دادند.

 

 

احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "نفس" که روز جمعه (16 بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد، گفت: «دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باورپذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه دراین فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. نفس یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند؟ گفت:«فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را به سریال تبدیل کنیم.اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم؛چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با زمان بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

محمدحسن قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدفمان مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره‌های بین‌المللی نبوده‌ایم».

انتهای پیام/خ

,

خلاصه فیلم نفس:

 نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار،نادر،کمال و مریم.کودکانی که به همراه پدرشان غفورو مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

بازیگران: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:

نفس فیلم معصومانه ای ست ،به دور از ادعا و تنها روایتگر واقعیت های موجود از زندگی افرادی که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده اند.بیشتر بار فیلم بر دوش قهرمان خردسال آن سیده ساره نور موسوی درنقش بهاراست.روایتگر فیلم نیز اول شخص بوده وبهار خاطراتش را با تخیل شیرین کودکانه تعریف می کند.با این حال این تخیل شیرین کودکانه به درازا کشیده و طولانی شدن افکار کودکانه بهار بویژه در انیمیشین های میانی فیلم این اثر را تا مرز تبدیل شدن به یک سریال کودک و نوجوان به پیش می برد.

این فیلم یک اثر بومی ست.در آن شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.با این حال می شد از تم بومی فیلم بیشتر بهره گرفت و به جای استفاده بیش از حد از لوکشین داخلی به ثبت  زیبایی های بکر و طبیعی مناطق یزد و یا باغات  اطراف تهران به عنوان طبیعت آن زمان کرج که مجموعه ای از زمین های کشاورزی و باغات بوده، پرداخت.داستان فیلم درسه مکان کرج ،تهران و یزد به پیش می رود که از لحاظ تاریخی سن اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را دارند.

آبیار سعی کرده بیشتر به تغییرات فرهنگی و افکار آحاد جامعه ایرانی در این برهه تاریخی نگاه داشته باشد.این تغییرات فرهنگی را حتی در عناوین کتاب هایی که بهارمی خواند می توان جستجو کرد.در ابتدا رمانی از جنس رمان های عشقی قبل انقلابی را با پول جایزه اش می خرد و می خواند،اما بعد از انقلاب از کتابخانه  دایی اش در یزد که طلبه است،کتاب داستان و راستان را انتخاب کرده و مشغول خواندنش می شود.دایی طلبه شعار نمی دهد.خودش کتابخانه دارد و اهل مطالعه است.با مطالعه کردن در سکوت بی آنکه اجباری باشد به الگویی برای بهار تبدیل می شود.بهار حتی در انتخاب کتاب از کتابخانه دایی اش آزاد است. آزادانه  چرخ می زند و بالاخره کتابی که مناسب سنش است را بر می گزیند. شاید این همان کاری ست که ما باید در برابر فرزندانمان برای افزایش رغبتشان به مطالعه انجام دهیم.

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

یکی از نقدهای وارده این است که فیلم صرفا با محوریت تغییرات فرهنگی این برهه تاریخی به پیش نمی‌رود. متأسفانه به مسائل دیگری هم سرک کشیده می‌شود؛ برای مثال روزمرگی‌ها، وضعیت بهداشت (مسئله بیماری پوستی بهار) و خیلی موضوعات دیگری که چنانچه از بدنه اصلی داستان حذف می‌شد، نه تنها به خط سیر اصلی فیلم ضربه‌ای وارد نمی‌کرد، بلکه در کوتاه شدن کار و سینمایی شدنش کمک قابل توجهی داشت. ریزبینی‌ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگر چه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده، ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است. مخاطبین در کاخ جشنواره در پایان آنچنان از به درازا کشیدن کار خسته شده بودند که برای زودتر پایان داده شدن به فیلم لحظه شماری کرده و کم حوصلگی شان را با کف زدن هراز چند گاهشان نشان می دادند.

 

 

احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "نفس" که روز جمعه (16 بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد، گفت: «دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باورپذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه دراین فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. نفس یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند؟ گفت:«فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را به سریال تبدیل کنیم.اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم؛چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با زمان بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

محمدحسن قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدفمان مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره‌های بین‌المللی نبوده‌ایم».

انتهای پیام/خ

,

, , , ,

خلاصه فیلم نفس:

, خلاصه فیلم نفس:,

 نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار،نادر،کمال و مریم.کودکانی که به همراه پدرشان غفورو مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

,

بازیگران: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور

,

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

,

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

,

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

,

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

,

"نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.

, "نفس" فیلم معصومانه‌ای ست. شعار ندارد، برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی‌طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.,

, ,

نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:

, نقد محتوایی فیلم نفس ساخته نرگس آبیار:,

نفس فیلم معصومانه ای ست ،به دور از ادعا و تنها روایتگر واقعیت های موجود از زندگی افرادی که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 نفس کشیده اند.بیشتر بار فیلم بر دوش قهرمان خردسال آن سیده ساره نور موسوی درنقش بهاراست.روایتگر فیلم نیز اول شخص بوده وبهار خاطراتش را با تخیل شیرین کودکانه تعریف می کند.با این حال این تخیل شیرین کودکانه به درازا کشیده و طولانی شدن افکار کودکانه بهار بویژه در انیمیشین های میانی فیلم این اثر را تا مرز تبدیل شدن به یک سریال کودک و نوجوان به پیش می برد.

,

, , , ,

این فیلم یک اثر بومی ست.در آن شعار داده نشده،برای دریافت جوایز پر طمطراق خارجی ساخته نشده و با رعایت کمال انصاف تنها روایتگر صادق و بی طرف رخدادهای اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 از نگاه یک کودک است.با این حال می شد از تم بومی فیلم بیشتر بهره گرفت و به جای استفاده بیش از حد از لوکشین داخلی به ثبت  زیبایی های بکر و طبیعی مناطق یزد و یا باغات  اطراف تهران به عنوان طبیعت آن زمان کرج که مجموعه ای از زمین های کشاورزی و باغات بوده، پرداخت.داستان فیلم درسه مکان کرج ،تهران و یزد به پیش می رود که از لحاظ تاریخی سن اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را دارند.

,

آبیار سعی کرده بیشتر به تغییرات فرهنگی و افکار آحاد جامعه ایرانی در این برهه تاریخی نگاه داشته باشد.این تغییرات فرهنگی را حتی در عناوین کتاب هایی که بهارمی خواند می توان جستجو کرد.در ابتدا رمانی از جنس رمان های عشقی قبل انقلابی را با پول جایزه اش می خرد و می خواند،اما بعد از انقلاب از کتابخانه  دایی اش در یزد که طلبه است،کتاب داستان و راستان را انتخاب کرده و مشغول خواندنش می شود.دایی طلبه شعار نمی دهد.خودش کتابخانه دارد و اهل مطالعه است.با مطالعه کردن در سکوت بی آنکه اجباری باشد به الگویی برای بهار تبدیل می شود.بهار حتی در انتخاب کتاب از کتابخانه دایی اش آزاد است. آزادانه  چرخ می زند و بالاخره کتابی که مناسب سنش است را بر می گزیند. شاید این همان کاری ست که ما باید در برابر فرزندانمان برای افزایش رغبتشان به مطالعه انجام دهیم.

,

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

,

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

,

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

,

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

,

ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.

, ریز بینی ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگرچه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده،ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است.,

یکی از نقدهای وارده این است که فیلم صرفا با محوریت تغییرات فرهنگی این برهه تاریخی به پیش نمی‌رود. متأسفانه به مسائل دیگری هم سرک کشیده می‌شود؛ برای مثال روزمرگی‌ها، وضعیت بهداشت (مسئله بیماری پوستی بهار) و خیلی موضوعات دیگری که چنانچه از بدنه اصلی داستان حذف می‌شد، نه تنها به خط سیر اصلی فیلم ضربه‌ای وارد نمی‌کرد، بلکه در کوتاه شدن کار و سینمایی شدنش کمک قابل توجهی داشت. ریزبینی‌ها و مسائل متعددی که آبیار در نفس مطرح کرده اگر چه کار را بسیار نزدیک به واقعیت تاریخی موجود در آورده، ولی از حوصله مخاطب سینمایی خارج و به سلیقه مخاطبین کودک و نوجوان تلویزیونی نزدیک شده است. مخاطبین در کاخ جشنواره در پایان آنچنان از به درازا کشیدن کار خسته شده بودند که برای زودتر پایان داده شدن به فیلم لحظه شماری کرده و کم حوصلگی شان را با کف زدن هراز چند گاهشان نشان می دادند.

,

 

,

, , , , ,

 

,

احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:

, احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:, احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:, احتمال تبدیل شدن فیلم سینمایی نفس به سریال:,

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "نفس" که روز جمعه (16 بهمن) با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد، گفت: «دوست داشتیم بازی‌ها به گونه‌ای باورپذیر باشد که در آن هیچ اغراق و بیرون‌زدگی دیده نشود و خوشبختانه همین طور هم شد. من شنیدم که در برنامه قبل گفتند از صحنه‌های آرشیوی استفاده شده، اما باید بگویم هیچ صحنه آرشیوی در فیلم نداشتیم و همه فیلم را خودمان بازسازی کردیم. ضمن اینکه دراین فیلم انیمیشن هم داشتیم که باید دنیای فانتزی و واقعی تلفیق می‌شد. صحنه‌ها را در فصل تابستان گرفتیم؛ اما به گونه‌ای است که صحنه زمستان را بازسازی کردیم. کسی متوجه نشد. حتی صحنه‌های انقلاب و از محرم آن زمان را به طور کامل با مردم یزد فیلمبرداری کردیم. ما در این فیلم چهار بچه شیطان و سرتق داشتیم که همیشه با هم دعوا می‌کردند و همدیگر را می‌زدند و سه نفر را مراقب این سه نفر در نظر گرفتیم که به هم آسیب‌ نزنند. نفس یک گروه و یک مجموعه بود که همه در کنار هم بودند و به هم کمک کردند.»

,

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می خواهد این فیلم را به سریال تبدیل کند؟ گفت:«فیلم اگر اکران شود و در جشنواره های خوبی حضور داشته باشد، ممکن است آن را به سریال تبدیل کنیم.اکنون سکانس های بسیار خوبی از فیلم را حذف کرده ایم؛چرا که مخاطب ایرانی ممکن است حوصله فیلمی با زمان بالا را نداشته باشد. به هرحال در حال فکر به این ایده هستیم.

,

محمدحسن قاسمی تهیه کننده این فیلم نیز عنوان کرد: «این کار بر اساس یکی از رمان‌های کارگردان ساخته شده است. ما در طول جنگ بیش از دو هزار کودک شهید داشته‌ایم که هیچگاه در سینما به آنها پرداخته نشده است. تمام هدفمان مطرح کردن این بحث بود. البته به دنبال سوء استفاده از این موضوع در جشنواره‌های بین‌المللی نبوده‌ایم».

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه