اخبار داغ

گزارش خبری؛

گرانی زمین؛ سهم بوشهر از منطقه آزاد

گرانی زمین؛ سهم بوشهر از منطقه آزاد
لایحه دولت برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد کشور نتوانست اکثریت آرای موافق مجلس دهم را با خود همراه سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز لایحه دولت برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد کشور نتوانست اکثریت آرای موافق مجلس دهم را با خود همراه سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز ,

علی رغم اینکه حجت الاسلام سیدمحمد مهدی پور فاطمی علت تصویب نشدن لایحه دولت برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد کشور درجلسه روز 29ام آذر ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی، تجمیع چند منطقه در یک لایحه و اختلاف های برخی نمایندگان مجلس با مهندس ترکان عنوان کرده بود و خبر از تصویب لایحه منطقه آزاد بوشهر در مجلس را داده بود، باز هم در جلسه علنی روز دوشنبه، 5 بهمن، این لایحه نتوانست رای دو سوم نمایندگان را کسب کند.

,

لایحه «ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید» که از سوی دولت به مجلس ارائه و در کمیسیون اقتصادی بررسی شده است، در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که پس از اظهارات نماینده دولت و مخالفان و موافقان این لایحه، نمایندگان با ۹۸ رای موافق، ۷۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات آن را را رد کردند. به این ترتیب بررسی لایحه دولت از دستور کار نمایندگان خارج شد.

,

حال آنکه دکتر محمد باقر نوبخت در آخرین سفر خود به بوشهر در این خصوص گفته بود: دولت برای استفاده از ظرفیت های مختلف مناطق نگاه مثبتی به توسعه مناطق آزاد دارد و در سفرهای استانی هرجا احساس کردیم ظرفیتی برای ایجاد مناطق آزاد وجود داشته است این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

,

دکتر محمد باقر نوبخت افزود: برخلاف گذشته که نگاه دولت به سمت توسعه مناطق آزاد نبود، دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه مناطق آزاد اهتمام دارد.

,

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیرکل شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی که به نمایندگی از دولت در صحن علنی مجلس حضور یافته بود در دفاع از کلیات این لایحه اظهار داشت: مناطق آزاد جدید تجاری و صنعتی همگی در مناطق مرزی کشور ایجاد می شوند و هدف دولت نیز این است که این مناطق، به قطب مبادلات مرزی با همسایگان تبدیل شوند؛ چراکه بیشترین تقاضا برای تولیدات صنعتی داخلی در بین همسایگان وجود دارد.

,

علل موافقت و مخالفت نمایندگان با این طرح

, علل موافقت و مخالفت نمایندگان با این طرح, علل موافقت و مخالفت نمایندگان با این طرح,

نمایندگان موافق لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نیز به نکاتی همچون لزوم توجه به خواسته مردم در ایجاد این مناطق، معافیت مالیاتی و افزایش صادرات و اختصاص درصدی از درآمدهای این مناطق به محرومان بومی و اشتغال زایی مولد اشاره کردند.

,

مخالفان نیز در اظهارات خود به نکاتی همچون مغایرت محتوای این لایحه با برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش درآمدهای مالیاتی، سابقه رد شدن آن در مجلس در یک ماه گذشته و غیر ضروری بودن طرح مجدد آن، عملکرد ناموفق مناطق آزاد تجاری و صنعتی در جذب نقدینگی سرگردان و تسهیل صادرات و ضربه به منافع ملی در صورت افزایش واردات از طریق این مناطق اشاره کردند.

,

به اعتقاد برخی کارشناسان افزایش تعداد لایحه های مناطق آزاد تجاری در ماه های اخیر در مجلس و ضمیمه کردن بعضی از مناطق دیگر به مناطق آزاد تجاری و توسعه مناطق آزاد قبلی می تواند یکی دیگر از دلایل رد این لایحه در مجلس باشد، آنها معتقدند اگر این لایحه به صورت تفکیک شده و عادی به صحن علنی مجلس می رفت، رای لازم را به دست می آورد.

,

نظر مردم در رابطه با منطقه آزاد تجاری - صنعتی بوشهر

, نظر مردم در رابطه با منطقه آزاد تجاری - صنعتی بوشهر, نظر مردم در رابطه با منطقه آزاد تجاری - صنعتی بوشهر,

موضوع منطقه آزاد تجاری - صنعتی بوشهر در میان مردم این شهر بازتاب گسترده ای داشته است، برخی مسئولین شهر، تصویب این لایحه را از مطالبات اصلی مردم می شمردند، حال آنکه از نظر اکثریت مردم، این امر موجب بالا رفتن قیمت ها شده که به دنبال آن زندگی برای خانوار های کم در آمد و متوسط خیلی سخت و یا حتی غیر قابل تحمل می شود، به عقیده ی آنها پول دارها پول دارتر می شوند و فقیران فقیرتر.

,

یکی از عمده ترین نگرانی های مردم در خصوص افزایش نرخ ها، بالا رفتن قیمت مسکن و زمین است، اکثر افراد، منطقه آزاد شدن بوشهر را موجب گرانی زمین و خانه و بالا رفتن اجاره ها می دانند و می گویند تا الان که چیزی از ثروت این منطقه عاید مردم نشده، پس این اتفاق هم برای بومیان فایده ای ندارد.

,

 در این باره نمایندگان مخالف این لایحه هم با مردم موافق بودند و از نظر آنها ایجاد مناطق آزاد جدید به دلیل نبود زیرساخت های اولیه، باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق می شود.

,

این اظهارات کاملا صحت دارد، چراکه مرداد ماه سال گذشته با شایعه منطقه آزاد شدن بوشهر، قیمت واحدهای مسکونی افزایش یافت که این امر باعث تشدید نگرانی مردم شد.

,

در این خصوص یکی از بنگاه داران شهر بوشهر گفت: از زمانی که این شایعات بوجود آمد اجاره واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرده به گونه ای که قیمت رهن از 30 میلیون به 60 میلیون افزایش پیدا کرده است.

,

وی افزود: قبل از سال هرکسی که قصد فروش داشت حاضر بود با شرایط و زیر قیمت این کار را انجام بده ولی در حال حاضر حتی تلفن‌های ما را هم جواب نمی‌دهند و منتظرند که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

,

مسئول یک بنگاه معاملاتی دیگر نیز گفت: از وقتی که شایعه منطقه آزاد بوشهر پیچید هیچ گونه فروش، اجاره و رهنی نداشته ‌ایم همه مردم دست نگه داشته ‌اند تا قیمت‌ها برود بالا و هم اکنون نیز قیمت های واحدهای مسکونی در حال افزایش است.

,

یکی دیگر از بنگاه داران املاک بوشهر بیان کرد: شایعه منطقه آزاد بوشهر باعث شده که مردم مراجعات زیادی به بنگاه‌ها برای خرید داشته باشند.

,

با این همه افرادی معتقدند منطقه آزاد تجاری - صنعتی شدن بوشهر موجب پیشرفت منطقه و استان می شود و تاکید دارند که باید صرفا در شهر بوشهر، مرکز استان اتفاق  افتد نه در جزایر اطراف، هر چند تعداد این افراد زیاد نیست.

,

دلیل رد شدن منطقه آزاد بوشهر

, دلیل رد شدن منطقه آزاد بوشهر, دلیل رد شدن منطقه آزاد بوشهر,

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از دلایل اصلی مخالفت نمایندگان با تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی بوشهر در مجلس، مغایرت این طرح با برنامه پنجم توسعه است، این قانون پنجمین قانون توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و برای تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ تدوین شده است و بر اساس یکی از ماده های موجود در این برنامه این قانون تا سال ۱۳۹۴ شمسی اعتبار دارد.

,

مناطق آزاد تجاری راهی برای رهایی از اقتصاد بسته ی دولتی هستند، بنابر نظر نوآم چامسکی، زبان‌شناس، فیلسوف آنارشیست و نظریه ‌پرداز آمریکایی، بازار آزاد و خصوصی سازی برای کشوری مفید است که دولت آن توانایی کنترل شرکت های خصوصی را داشته باشد و به اندازه ی کافی قوی باشد، پس نمی توان این نسخه را برای هر کشوری پیچید.

,

منطقه آزاد؛ صادرات یا واردات؟

, منطقه آزاد؛ صادرات یا واردات؟, منطقه آزاد؛ صادرات یا واردات؟,

نکته مهم اینجاست که وجود مناطق آزاد در کشور با هدف سهولت و افزایش صادرات است، که متاسفانه طی سال های گذشته مناطق آزاد دروازه صادرات نبودند بلکه بیشترین واردات از این مناطق انجام می شده است. از طرف دیگر شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد تا بیست سال از مالیات معاف هستند و هر چه که به 19.5 سال می رسد اعلام ورشکستگی کرده و دوباره شرکت جدیدی برای فرار از مالیات تاسیس می کند.

,

پس با این اوصاف اگر پای پیشرفت اقتصادی و منافع ملی در میان باشد، افزایش مناطق آزاد در حال حاضر، نه تنها کمک شایانی به اقتصاد کشور نمی کند، بلکه موجب ضریه زدن به اقتصاد داخلی شده و استقبال از تولید ملی را کاهش می دهد و مسائلی از قبیل افزایش نرخ بیکاری یکی از بدیهی ترین نتایج آن خواهد بود که قاعدتا چنین نتیجه ای از نظر مسئولین باید با منافع ملی در تضاد باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه