اخبار داغ

دانشگاه تبریز میزبان کارگروه پایش طرح های احیاء دریاچه ارومیه؛

ابتکار: ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده است/ کارشناس: دریاچه از نظر محیطی قابل احیا نیست

ابتکار: ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده است/ کارشناس: دریاچه از نظر محیطی قابل احیا نیست
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: درباره دریاچه ارومیه هرچه زمان می گذرد متضرر می شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زیتون ،  نشست کارگروه پایش طرح های احیای دریاچه ارومیه، با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,


ابتکار: ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده است

,
,

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این جلسه با بیان اینکه اولین مصوبه دولت تدبیر و امید انجام اقدامات اساسی برای احیای دریاچه ارومیه بوده است، گفت: با برنامه ریزی زیست محیطی مناسب و اجرای آیین نامه های دولتی می توان دریاچه را از وضعیت فعلی نجات داد، به طوریکه این روزها موضوع دریاچه در سطح بین المللی نیز پیگیری می شود و هیئت دولت نیز به صورت مستمر اقدامات انجام گرفته را رصد می کند.

,

 

,

ابتکار همچنین با اشاره به اجرای طرح های بین المللی افزود: کشور ژاپن برای نجات دریاچه اعلام آمادگی کرده و در این زمینه فعالیت می کند، ما نیز آثار خشک شدن این دریاچه را می دانیم و از تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن آگاهی کامل داریم.

,

 

,

هرچه زمان می گذرد متضرر می شویم/پل میان گذر دریاچه باید اصلاح شود

,

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه زمان برخلاف ما حرکت می کند، اضافه کرد: هر چقدر که زمان می گذرد در مورد احیای دریاچه ارومیه متضرر می شویم؛ همچنین بر اساس گزارشات دریافتی پل میان گذار در سرعت رسوب نمک در دریاچه موثر بوده و لازم است این پل از لحاظ فنی و مهندسی اصلاح شود.

,

دکتر ابتکار در ادامه با تاکید بر مدیریت اوضاع در شرایط فعلی گفت: مراحل پایش نشان می دهد که وضعیت دریاچه برای احیاء تثبیت شده است و این کار برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید همچنان ادامه داشته باشد.

,

, ,

وضعیت دریاچه برای احیاء تثبیت شده است

,

وی یادآور شد: به غیر از روش های آبیاری نوین باید در همین راستا بایستی به مسئله فرهنگ سازی در مصرف صحیح آب نیز توجه شود و ضمن توجیه مردم و دستگاه ها، برای ارایه گزارشات پایش و سایر برنامه های ستاد در بین تمامی دستگاه های اجرایی و مطالعاتی هماهنگی کامل برقرار باشد.

,

رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید همپای سایر دستگاه ها در احیای دریاچه ارومیه مشارکت فعال داشته باشند، گفت: ظرفیت های زیادی در دانشگاه های استان و به ویژه دانشگاه تبریز وجود دارد که باید از پتانسیل های موجود برای احیای دریاچه ارومیه استفاده شود.

,

 

,

رئیس دانشگاه تبریز: برخی از طرح های دانشگاهی برای ستاد احیا ناشناخته است

,

محمدرضا پورمحمدی در بخش دیگر سخنان خود افزود: در همین راستا برخی طرح ها نیز در دانشگاه ها در مورد احیای دریاچه ارومیه انجام شده و یا در دست اقدام است که شاید برای ستاد احیا ناشناخته است و از این رو باید این طرح ها و پروژه های برای مراجع بالاتر و این ستاد بازگو و شناسانده شود.

,

رییس دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه محققان و پژوهشگران این دانشگاه بیش از 300 راهکار برای احیای دریاچه ارائه کرده‌اند که لایروبی آجی چای، برداشت‌های غیرمجاز و ورود غیرمجاز فاضلاب سمی چرم شهر به رودخانه و ... از جمله این طرح ها است، اضافه کرد: اجرای طرح کشت جایگزین، ساماندهی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، انتقال فاضلاب تصفیه‌شده به دریاچه، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردمی، از جمله اقدامات ارزشمندی است که می تواند برای احیای این دریاچه کار ساز باشد و گردش آزاد اطلاعات در زمینه دریاچه ارومیه برای استفاده از آن در طرح‌های تحقیقاتی، می‌تواند زمینه را برای فعالیت بهتر پژوهشگران فراهم کند.

,

 

,

300 راهکار دانشگاه تبریز برای احیاء دریاچه ارومیه

,

به گفته وی همچنین این دانشگاه علاوه بر شناسایی مشکلات، راهکارهایی نیز ارائه کرده تا موضوع احیاء، علمی‌تر و عملیاتی‌تر پیگیری شود.

,

همچنین در این نشست جمعی از اساتید، اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه و مدیران و مسئولان اجرایی برخی دستگاه های ذیربط در این ارتباط به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

,

 

,

کارشناس: دریاچه از نظر محیطی قابل احیا نیست

,

رسولی، رئیس کارگروه آی.سی.جی دانشگاه تبریز با انتقاد از روند احیاء دریاچه ارومیه، اظهار داشت: این دریاچه دیگر از نظر محیطی قابل احیاء نیست و باید قبل از اینها اقدامات اساسی برای نجات نگین آذربایجان صورت می گرفت.

,

وی ادامه داد: نمک های دریاچه تا 8 متر رسوب کرده است، لذا دریاچه ارومیه از نظر محیطی قابل احیاء نیست و نباید دل ها را به بارش باران خوش کرد چراکه آب باران این دریاچه را احیاء نمی کند.

,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه