اخبار داغ

با نگاهی به همایش "زنان، اعتدال، توسعه"

کدام سخن روحانی گزک دست بی‌بی‌سی داد؟

کدام سخن روحانی گزک دست بی‌بی‌سی داد؟
اما نکته مهم و اساسی این است که سال‌هاست دشمنان ایران سعی می‌کنند با همین ترفند تفرقه‌افکنی کنند اما چرا با گذشت این همه مدت و رو شدن دست آن‌ها، هنوز هم برخی مسئولین در گفتار و رفتارشان طوری برخورد می‌کنند که گزک به دست دشمن می‌دهند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» در این هفته در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایی فراوان، با بسامدی بالا را خوراک رسانه‌های آن‌طرف آبی کرد؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان سخنران ویژه این همایش بود. وی سخنان خود را با اشاره به یک مشکل کشور به نام "افراط و افراطی‌گری" آغاز کرد و با بیان اینکه اعتدال نه یک شعار، بلکه یک گفتمان است به انتقاد از افراطی‌گری در نگاه به جایگاه زنان پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته انتقاد رئیس قوه مجریه از مقوله افراط و تفریط در این عمر کوتاهی که از دولتش گذشته، در بسیاری از سخنرانی‌های وی دیده می‌شود و اغلب جریانات مخالف داخلی و معاندان نظام سعی دارند که این واژه‌های رئیس جمهور محترم را به اکثریت انقلابی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند. این بار نیز رسانه‌هایی مانند بی بی سی فارسی وابسته به وزارت خارجه انگلیس، دویچه وله آلمان، رادیو فرانسه و رادیو فردا آمریکایی هریک به نحوی از بخش‌های سخنرانی رئیس جمهور سوء استفاده کرده و آن را با رویکردی خصمانه بازتاب دادند.

,

به عنوان مثال وب سایت بی بی سی فارسی در گزارش خود از این مراسم نوشت:

,

«بسیاری از محافظه‌کاران ایران و در راس آن‌ها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها از پررنگ شدن نقش زنان در جامعه انتقاد کرده و خواهان انجام "وظیفه مادری" آن‌ها شده‌اند. [آیت‌الله] خامنه‌ای در سخنرانی‌های متعدد گفته است که اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و خانواده اولویت دارد. اما روحانی امروز گفت: "قابل قبول نیست که خانم‌ها در علم و دانش دوشادوش مردها حضور داشته باشند، اما در عرصه اقتصاد و سیاست شاهد عدم تناسب باشیم".»

, «بسیاری از محافظه‌کاران ایران و در راس آن‌ها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها از پررنگ شدن نقش زنان در جامعه انتقاد کرده و خواهان انجام "وظیفه مادری" آن‌ها شده‌اند. [آیت‌الله] خامنه‌ای در سخنرانی‌های متعدد گفته است که اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و خانواده اولویت دارد. اما روحانی امروز گفت: "قابل قبول نیست که خانم‌ها در علم و دانش دوشادوش مردها حضور داشته باشند، اما در عرصه اقتصاد و سیاست شاهد عدم تناسب باشیم".», «بسیاری از محافظه‌کاران ایران و در راس آن‌ها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها از پررنگ شدن نقش زنان در جامعه انتقاد کرده و خواهان انجام "وظیفه مادری" آن‌ها شده‌اند. [آیت‌الله] خامنه‌ای در سخنرانی‌های متعدد گفته است که اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و خانواده اولویت دارد. اما روحانی امروز گفت: "قابل قبول نیست که خانم‌ها در علم و دانش دوشادوش مردها حضور داشته باشند، اما در عرصه اقتصاد و سیاست شاهد عدم تناسب باشیم".»,

بی‌بی‌سی در گزارش بالا تنها بخشی از صحبت‌های آقای روحانی را منعکس کرده و آن را در مقابل جملات غلطی که به رهبر انقلاب انتساب داده، در متن گزارش گنجانده است. در حالی که در متن کامل سخنرانی رئیس جمهور می‌خوانیم:

,

«در حوزه های علمی پیشرفت‌های بسیاری از سوی زنان اتفاق افتاده است و گاهی در برخی رشته ها تعداد زنان بیشتر از مردان است و در بخش اقتصادی هم روز به روز نقش زنان پررنگ تر می شود گرچه هنوز بی عدالتی‌هایی وجود دارد که قابل رفع است....خانم ها باید خودشان پیش قدم شوند و تنها به ارائه مقاله و نقدها و مشکلات بسنده نکنند، چرا که زن ها باید در عرصه های مختلف حضور یابند، سخن بگویند و نقش خود را به رخ جامعه بکشند، تا وقتی زنان در کاری حضور پیدا نکرده و نقششان روشن نشود، مردها تاثیر گذاری زنان را باور نمی کنند...ما به دنبال رشد و توسعه هستیم، رشد و توسعه در کشور امکان‌پذیر نیست، مگر این که زنان هم مانند مردها نقش پر رنگی ایفا کنند و از ظرفیت و قدرت و استعداد آ‌ن‌ها در مسیر توسعه و تعالی کشور استفاده شود...نمی شود خانم ها در عرصه علمی دوشادوش مردها پیش بروند، اما در حوزه اقتصاد با موانع روبرو باشند و ارزش کارشان کمتر محاسبه شود که این اتفاق غیر قابل قبول است.»

,

پروژه تحریف و سوءاستفاده از صحبت‌های مسئولین کشور همواره در الگوهای کاری چنین رسانه‌هایی دیده شده اما دروغ‌هایی که به اندیشه مقام معظم رهبری چسبانده شده و به دنبال آن سعی کرده‌اند حرف‌های روحانی را دهن‌کجی به این اندیشه‌رهبری تلقی کنند، نهایت تلاش این رسانه معاند را برای شکاف بین دولت و حکومت نشان می‌دهد.

,

مقام معظم رهبری نه تنها با حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی مخالف نیستند، بلکه آن را برای پیشرفت جمهوری اسلامی بسیار ضروری می‌دانند. نگرش ایشان به شأن زنان و کرامتی که برای او قائل هستند برگرفته از آیه‌های ناب قرآن است و رهبر انقلاب آنقدر بر اوضاع جهان واقف هستند که همواره تأکید می‌کنند که اسلام الگوی بی‌نظیر جایگاه زنان را ارائه داده و اگر قرار باشد در این زمینه کشورهای غربی پشت میز محاکمه قرار بگیرند و پاسخ بدهند، بدون شک آبروی آن‏ها است که خواهد رفت.

, مقام معظم رهبری نه تنها با حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی مخالف نیستند، بلکه آن را برای پیشرفت جمهوری اسلامی بسیار ضروری می‌دانند. نگرش ایشان به شأن زنان و کرامتی که برای او قائل هستند برگرفته از آیه‌های ناب قرآن است و رهبر انقلاب آنقدر بر اوضاع جهان واقف هستند که همواره تأکید می‌کنند که اسلام الگوی بی‌نظیر جایگاه زنان را ارائه داده و اگر قرار باشد در این زمینه کشورهای غربی پشت میز محاکمه قرار بگیرند و پاسخ بدهند، بدون شک آبروی آن‏ها است که خواهد رفت., مقام معظم رهبری نه تنها با حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی مخالف نیستند، بلکه آن را برای پیشرفت جمهوری اسلامی بسیار ضروری می‌دانند. نگرش ایشان به شأن زنان و کرامتی که برای او قائل هستند برگرفته از آیه‌های ناب قرآن است و رهبر انقلاب آنقدر بر اوضاع جهان واقف هستند که همواره تأکید می‌کنند که اسلام الگوی بی‌نظیر جایگاه زنان را ارائه داده و اگر قرار باشد در این زمینه کشورهای غربی پشت میز محاکمه قرار بگیرند و پاسخ بدهند، بدون شک آبروی آن‏ها است که خواهد رفت.,

ایشان در سخنرانی خود در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌ در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰ فرمودند: «اشتغال بانوان از جمله‌ى چیزهائى است که ما با آن موافقیم. بنده با انواع مشارکت‌هاى اجتماعى موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادى باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسى و اجتماعى و فعالیت‌هاى خیرخواهانه و از این قبیل باشد»

, اشتغال بانوان از جمله‌ى چیزهائى است که ما با آن موافقیم. بنده با انواع مشارکت‌هاى اجتماعى موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادى باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسى و اجتماعى و فعالیت‌هاى خیرخواهانه و از این قبیل باشد,

رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان، همچنان که این موافقت را اعلام می‌کنند؛ برای آن شرطی نیز دارند: «منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت. یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحت‌الشعاع قرار ندهد. می‌شود هم. به نظرم میرسد مواردی داشتیم که خانم‌هایی اینطور عمل میکردند. البته یک قدری به آنها سخت میگذرد؛ هم درس خواندند، هم درس دادند، هم خانه‌داری کردند، بچه آوردند، بزرگ کردند، تربیت کردند. پس ما با آن اشتغال و مشارکتی کاملاً موافق هستیم که به این قضیه‌ی اصلی ضربه و صدمه نزند؛ چون این جایگزین ندارد. شما اگر بچه‌ی خودتان را در خانه تربیت نکردید، یا اگر بچه نیاوردید، یا اگر تارهای فوق‌العاده ظریف عواطف او را - که از نخ‌های ابریشم ظریف‌تر است - با سرانگشتان خودتان باز نکردید تا دچار عقده‌ی [عاطفی] نشود، هیچ کس دیگر نمیتواند این کار را بکند؛ نه پدرش، و نه به طریق اولی دیگران؛ فقط کار مادر است.»

,

اما نکته مهم و اساسی این است که سال‌هاست دشمنان ایران سعی می‌کنند با همین ترفند تفرقه‌افکنی کنند اما چرا هنوز با گذشت این همه مدت و رو شدن دست آن‌ها، هنوز هم برخی مسئولین در گفتار و رفتارشان طوری برخورد می‌کنند که گزک به دست دشمن می‌دهند؟ اگر در همین همایش زنانی از طیف‌های مختلف همسو با نظام اسلامی دعوت شده‌بودند و چهره‌ها و زنان متدین و سیاس جمهوری اسلامی در این جلسه حاضر بودند، آیا باز هم دشمن می‌توانست این همایش را جلسه انحصاری یک گروه خاص دانسته و حرف‌های رئیس جمهور را در اشاره به طیفی که در این همایش غایب بودند، تلقی کند؟

,

قرار بود در این همایش اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی دعوت شوند و برای افزایش توازن حضور زنان در عرصه‌های مختلف کاوش کنند اما عدم حضور اغلب زنان فرهیخته و سیاستمدار و حزب‌الهی جمهوری اسلامی در این همایش و اختصاص یافتن این محفل به طرفداران یک حزب و جناح خاص موجب شد تا باز هم این سوال برای جامعه زنان مطرح شود چرا همایش و نشست‌های معاونت امور زنان و خانواده تریبونی برای سخنرانی و ارائه مقالات قشر خاص و محدودی قرار دارد؟

,

بیراه نیست که بگوییم این معاونت شعار اعتدال در حوزه زنان را تنها به "عدالت جنسیتی" محدود کرده و مباحثی که در مورد اعتدال مطرح می‌کند را همواره با همین کلیدواژه عدالت جنسیتی همراه می‌سازد؛ ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «جای خالی عدالت جنسیتی در ایران» به قلم آذر منصوری- عضو جبهه منحله مشارکت و از محکومین و دستگیرشدگان فتنه 88- در پنل «اعتدال و نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاست‌ورزی» صحت این موضوع را تأیید می‌کند.

, قلم آذر منصوری- عضو جبهه منحله مشارکت و از محکومین و دستگیرشدگان فتنه 88,

به قلم: فرشته میرزا

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه