اخبار داغ

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی قزوین:

نگاه جنسیتی امپریالیسم جهانی به زنان برای استفاده ابزاری از آنان است

نگاه جنسیتی امپریالیسم جهانی به زنان برای استفاده ابزاری از آنان است
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی قزوین گفت: امپریالیسم جهانی برای رسیدن به اهداف خود نظیر مصرف‌زدگی جامعه و تجمل‌گرایی به زنان نگاه جنسیتی داشته و از آنان استفاده ابزاری می‌کند، در حالی‌که در دیدگاه انقلاب اسلامی بر دانش، نوع تفکر و شایستگی زن در جامعه تکیه می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی درباره حضور موفق پزشکان زن در عرصه سیاست گفت: حضور زنان در اجتماع همواره به دلیل نشناختن هویت حقیقی خلقت زیبای خداوند در جوامع مختلف بحث‌ برانگیز بوده است؛ در برخی مواقع زن‌ها به دلیل عدم رعایت منزلتشان و عدم شناخت از وضعیتشان در جامعه مورد آزار و ظلم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری جامعه غرب ظلم عظیمی را در حق زنان کرده است، در غرب با پررنگ‌کردن نقش جنسیتی زنان و کشاندن جامعه به فضای جنسی از زن استفاده ابزاری می‌شود.

این عضو بسیج جامعه پزشکی قزوین با اشاره به گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی در تعریف حضور اجتماعی زن گفت: در این گفتمان علاوه بر حضور اجتماعی ویژه زنان از طریق پرورش فرزندان موفق و حمایت از همسر شاهد حضور زنان در عرصه‌هایی نظیر اقتصاد، سیاست، علم و تکنولوژی نیز هستیم.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی درباره زن یک گفتمان بر‌تر است که با شناخت ویژگی‌های زن و شناخت نقاط آسیب‌پذیر جامعه از این حیث، یک قالب و چارچوب منظم برای حضور زن ترسیم می‌کند.

نوع حضور اجتماعی زن باید با روحش سازگار باشد
محمدبیگی در ادامه گفت: چارچوب حضور زن چند شرط دارد، ترجیحاً حضور زن در اجتماع باید بنا به ضروریات باشد و لزومی ندارد که زنان در تمام مشاغل حضور داشته باشند زیرا بعضی از مشاغل با جنس و روح زن هماهنگی ندارند.

این پزشک عمومی با اشاره به زمینه‌های متفاوت حضور زنان در جامعه گفت: اشتغال یکی از جنبه‌های حضور زن در اجتماع محسوب می‌شود، در حالی‌که امروزه این نگرش تغییر کرده و خانم‌ها اشتغال را تنها راه حضور در جامعه می‌دانند، باید به یاد آوریم که اگر از حضور و حمایت زنان در عرصه‌هایی مانند انقلاب و جنگ محروم بودیم نه انقلاب پیروز می‌شد و نه جنگ پایان خوشی داشت.

وی افزود: در عصر حاضر زنان ما با حضور در عرصه‌های سازندگی و توسعه کشور کمک بسیاری به پیشرفت جامعه می‌کنند.

در تفکر اسلامی جامعه بر شایستگی و علم زن تکیه دارد
محمدبیگی با اشاره به شروط دیگر حضور اجتماعی زنان گفت: اسلام بر پوشش عفیفانه زن در هنگام حضور در اجتماع تأکید کرده است تا از گزند آسیب‌ها و ظلم‌ها در امان بماند و جامعه به جای تکیه بر زیبایی‌های ظاهری و جلوه‌گری‌های زن بر شایستگی و تفکر او تکیه کند و شأن و منزلت زن را افزایش یابد.

این عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی قزوین گفت: یکی از شروط مهم دیگر برای حضور زنان حفظ کانون خانواده است، اولین وظیفه زن همسرداری و فرزندپروری شایسته است، بنابراین نقش اصلی زن باید در کانون خانواده ملموس باشد و اعضای خانواده را با گرمی و محبت به سمت تعالی و پیشرفت در امور مادی و معنوی حرکت دهد.

وی افزود: اگر کانون خانواده با اشتغال یا حضور فیزیکی زنان در بیرون دچار مشکل شود، اولویت را باید به حفظ کانون خانواده بدهند.

محمدبیگی ادامه داد: زنان با رعایت این شروط می‌توانند نه تنها در اجتماع بلکه در سطوح ملی و بین‌المللی حضوری ویژه و اثرگذار داشته باشند و مسائل حوزه زنان و خانواده را عهده‌دار شوند.

حضور موثر زنان در عرصه‌های سازندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب موضع‌گیری‌های سیاسی و ملی راه را برای حضور سالم زنان در حرکت‌های انقلابی و در عرصه‌های سازندگی و شرکت در فعالیت‌های علمی، معنوی و حوزوی باز کرده است.

محمدبیگی گفت: زنان توانمند و دانشمند قطعا مادران بهتری خواهند بود و دانشمندان و علمای بزرگی را به جامعه تحویل خواهند داد; باید نقش بنیادین زن به عنوان تربیت‌کننده و مربی یک نسل خلاق و متفکر در جامعه نهادینه شود.

این عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی قزوین در پاسخ به اینکه چرا در برخی موارد حضور معقول و متعالی زن در اجتماع تحقق نمی‌یابد، گفت: به نظر می‌رسد که دست‌هایی برای کمرنگ کردن حضور اجتماعی زن در کار است تا این حضور را منشأ اضمحلال و فروپاشی نهاد خانواده در جامعه قرار دهند; یعنی زن‌ها را به سمت ارزشمندی اشتغال ببرند تا با کاهش ارزش نقش مادری و همسری زنان را از محیط خانه بیرون بکشند.

نگاه جنسیتی امپریالیسم جهانی به زنان برای استفاده ابزاری از آنان
وی ادامه داد: زمانی که زنان را با دید جنسیتی وارد جامعه کنند، دستخوش فرهنگ لذت‌طلبی، مدگرایی، تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی خواهند شد که امپریالیسم جهانی از این راه بر جوامع حکومت می‌کند.

محمدبیگی، با اشاره به رسالت زن مسلمان گفت: زن مسلمان باید موقعیت خود را در جهان و جامعه شناسایی کرده و اولویت‌ها را مشخص کند و همراه با هدایت و روشن کردن راه صحیح برای دختران خود به آن‌ها حق انتخاب بدهد.
وی افزود: با توجه به نگرش اسلام و بیانات رهبر انقلاب می‌توانیم حضور مطمئن و معتدلی را برای زنان در اجتماع رقم بزنیم.

این عضو بسیج جامعه پزشکی اظهار داشت: در حال حاضر با افزایش آسیب‌های اجتماعی و افزایش طلاق و پدیده تجردگرایی در کشور مواجه هستیم که به نوعی ناشی از عدم شناخت هویت حقیقی زن است، تا حضور اجتماعی زن را معقولانه تعریف نکنیم، نمی‌توانیم جلوی این آسیب‌ها را بگیریم، از سال ۶۵ تا سال ۹۴ آمار طلاق از ۱/۲۵ به ۱/۴ رسیده است و دلیلش در همین مسئله نهفته است.

محمدبیگی، ادامه داد: ما وظیفه داریم که جنبه‌های مختلف حضور زنان در اجتماع را بررسی کنیم و برای هر یک راهکار بگذاریم، قطعا حضور زنان در مشاغل کلیدی، فرهنگی، سلامتی و سایر رشته‌ها برای پیشرفت جامعه ایرانی بسیار لازم است.

وی درباره هماهنگی نوع شغل با روحیه زنان گفت: برخی از مشاغل با فیزیولوژی زنان و روحیه آن‌ها هماهنگ نیست و به هویت زنانگی لطمه می‌زند، ما نمی‌خواهیم به اسم آزادی، برابری جنسیتی و یکسری شعارهای بی‌پایه حقوق بشر، زنان را وارد هر عرصه‌ای کنیم و لطافت زنانه را با فرایندهای سخت روزگار گره بزنیم، اگر روح زنان خسته شود در ‌‌نهایت به جسمی بیمار منتهی خواهد شد و نهاد خانواده شادابی و آرامش خود را از دست خواهد داد و پیکره خانواده در معرض ریزش قرار خواهد گرفت.

محمدبیگی، با تأکید بر حمایت و پاسداری از خانواده به عنوان سلول‌های سازنده بدنه جامعه تصریح کرد: اینکه زن چندین شغل را در کنار هم داشته باشد گه‌گاه باعث خستگی بیش از حد زن خواهد شد و این به معنای ظلم است، این ظلم در غرب در حق زنان رخ داده و در جامعه ما هم درحال وقوع است.

نگاه متحجرانه جاهلیت، زن را در خانه محبوس می‌کند
وی افزود: از سویی دیگر نگاه متحجرانه جاهلیت، زن را در خانه محبوس می‌کند، اما در دیگاه انقلاب اسلامی با حفظ این اصل که زن محور خانواده بوده و باید سالم و مستحکم باقی‌ بماند، زمینه حضور سالم او در جامعه فراهم شده است.

این عضو بسیج جامعه پزشکی با اشاره به مبحث انتخابات و چگونگی حضور زنان گفت: باید زنان در عرصه‌های سیاست و مجلس نمایندگانی از جنس خود داشته باشند تا با علم به خواسته‌ها و مشکلات زن در خانواده و اجتماع بتوانند حقوق آن‌ها را احیا کنند.

وی افزود: ما به دنبال دیدگاه‌های جنسی و برابر بین زن و مرد نیستیم بلکه خواهان برقراری عدالت بین زن و مرد هستیم، یعنی هرچیزی در جایگاه خود قرار بگیرد.

محمدبیگی، در ادامه گفت: اینکه برخی در نیویورک می‌گویند ۳۰ درصد کرسی‌های مجلس در دور آینده باید متعلق به زنان باشد حرف‌های گزافی است که از خارج تولید شده و برخی افراد در داخل واگویی می‌کنند، بهتر است که بدانیم بیشترین کرسی‌های زنان در مجلس متعلق به کشورهای عقب‌مانده افریقایی است که برخی از آن‌ها ۵۰ و برخی دیگر ۳۰ درصد از کرسی‌ها را به زنان اختصاص داده‌اند، در حالیکه در کشورهایی نظیر آمریکا ۲۲ درصد از کرسی‌های مجلس متعلق به زنان است.

این عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: باید با چشمانی باز و به دور از مصلحت‌اندیشی اجانب حرکتی آگاهانه در راستای بهبود و پیشرفت کشور خود داشته باشیم، در دیدگاه انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف سیاسی از زنان استفاده ابزاری نمی‌شود بلکه بر علم و دانش و توانمندی‌های خاص زنان در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تکیه داریم.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
,
,
,
,
,
,
, نوع حضور اجتماعی زن باید با روحش سازگار باشد,
,
,
,
,
,
,
, در تفکر اسلامی جامعه بر شایستگی و علم زن تکیه دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حضور موثر زنان در عرصه‌های سازندگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی,
,
,
,
,
,
,
, نگاه جنسیتی امپریالیسم جهانی به زنان برای استفاده ابزاری از آنان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نگاه متحجرانه جاهلیت، زن را در خانه محبوس می‌کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه