اخبار داغ

دبیر کل یوفا امنیت ایران را تایید کرد

سفری در مقابله با هوچی‌گری‌های عربستانی‌ها

سفری در مقابله با هوچی‌گری‌های عربستانی‌ها
عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال سفر دبیرکل یوفا به ایران را در این برهه زمانی بسیار مهم دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ، سفر جیانی اینفانتینو به ایران در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشت. کاندیدای ریاست فیفا به ایران سفر کرد تا بتواند آرایی را برای خود در انتخابات به همراه داشته باشد. همین مسئله باعث شد تا عباس ترابیان عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت به اهداف و انگیزه‌های سفر دبیرکل یوفا به ایران اشاره کند. ترابیان در این یادداشت نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری فارس,

«بعضی مواقع ما از اهمیت  فوق‌العاده کشورمان در معادلات سیاسی و غیر سیاسی دنیا غافل می‌شویم و بهره‌برداری دیگران را به نوعی لطف به خودمان می‌پنداریم. یکی از نمونه‌های بارز و شفاف این موضوع برداشت غلطی است که اخیرا رخ داده است و موجب شد تا حقیر با توجه به حضور دائم در کنار وقایع نکاتی را یادآور شوم، باشد که این ورود را دفاع از منافع ملی و ارزش‌های نظام بدانیم.

,

مسئله برمی‌گردد به سفر ناگهانی جیانی اینفانتینو کاندیدای ریاست فیفا که بزودی در 7 اسفند مشخص می‌شود که آیا او مسند بسیار مهم و جنجالی فیفا را از آن خود خواهد کرد یا مجددا به زوریخ و در دفتر کار خود به عنوان دبیر کل سازمان یوفا باز خواهد گشت.

,

از قدیم رسم بوده که کاندیداهای فیفا برای جلب نظر کشورهای مهم به آن کشورها سفر می‌کنند و سعی در کسب آراء آن کشورها دارند از این رو دبیر کل یوفا هم خود این موضوع را برای ایران مطرح کرد و طی نمابری به بخش روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال  اعلام داشت که بسیار علاقمند است تا سفری به ایران داشته باشد و با رئیس فدراسیون ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد بنابر نظر کفاشیان نمابری برای اینفانتینو ارسال شد و روز دوشنبه 19 بهمن ماه وقت ملاقات به دبیرکل یوفا داده شد. اما دبیرکل یوفا ضمن عذرخواهی این که در یکی از کشورهای آفریقا به سر می‌برد اجازه خواست تا چند روز دیرتر به ایران سفر کند، خاطر نشان می‌سازد که آقای اینفانتینو جهت انجام این سفر تماس‌هایی را نیز با یکی از دوستان فدراسیون فوتبال در ایتالیا و همچنین سرمربی تیم ملی برقرار کرده بود.

,

آنچه در این زمینه بسیار مهم است و باید توجه ویژه به آن کنیم این است که دبیرکل یوفا ایران را کشوری کلیدی و مهم جهت باز کردن درهای بسته بسیاری از کشورهای آسیایی می‌دانست که همین موضوع باعث شد خودش برای سفر به ایران اصرار کند و هیچگونه دعوت رسمی و غیر رسمی در این زمینه در کار نبود.

,

اجازه بدهید از پشت عینک آقای اینفانتینو به ابعاد مهم سفر او به ایران نظاره‌گر باشیم. اولین موضوع اینکه اینفانتینو خوب می‌داند  ایران در انتخابات فیفا که باطل شد به نفع بلاتر اقدام کرد و بیش از 10 رأی کشورهای دیگر را هم از آن او کرد. تکیه به یک چنین کشوری که در راس زون مرکزی آسیا قرار دارد و می‌تواند تاثیرگذار بر روی آراء کشورهای فارسی زبان و چند کشور عربی خارج از مجموعه پان عربیست منطقه مثل عربستان و همسایگان دیگر باشد قطعا می‌تواند در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد و تا حدی تعیین کننده.

,

ثانیاً سکوی مرتفع ایران جایی است که اینفانتینو می‌تواند ضمن خودنمایی به کشورهای عربی، شیخ احمد کویتی را نیز که رهبری پنهان این کشورها را در فوتبال برعهده دارد و فعلا نه دل خوشی از شیخ سلمان دارد و نه میلی به موفقیت پرنسس علی اردنی مصمم به پیوستن به خود کند. قطعا مصاحبه رئیس فدراسیون فوتبال ایران مبنی تغییر عقیده نسبت به شناخت اینفانتینو نیز پیام بسیار مهمی می‌تواند باشد.

,

ثالثا اینفانتینو خوب می‌داند که ایران در تاثیرگذاری روی سایر کشورهای آسیایی مخصوصا در شرق آسیا به مراتب بهتر عمل می‌کند از کشورهای عربی که همواره منافع خود را از ژاپن، چین و کره جدا می‌دانند و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون توجه به حساسیت‌های آنها چندین بار وعده انتقال ساختمان مرکزی کنفدراسیون  فوتبال آسیا را از مالزی و شرق قاره کهن به غرب و یکی از کشورهای کوچک و از اقمار عربستان، بحرین داده است. لذا اینفانتینو بنا به اهمیت سفر به تهران لازم می‌دید که قبل از سفر آخر خود به آمریکا بر خلاف علائق آمریکایی‌ها مهر ویزای فرودگاهی در تهران را در گذرنامه خود حک کند.

,

حال اجازه بدهید ببینیم از سفر دبیرکل یوفا و شانس اول ریاست فیفا چه چیزی ما درو کرده‌ایم؟

,

اولاً سفر اینفانتینو در مقطع زمانی بسیار حساسی انجام شد این سفر مقارن با هوچیگری‌های عربستان و بعضی دیگر از کشورهای خود فروخته عربی که همه آبروی خود را در باز رساندن عدم وجود امنیت در ایران به حراج گذاشته‌اند انجام شد. هوشیاری و ذکاوت رسانه‌های ایرانی در طرح سوالات بسیار سنجیده از اینفانتینو در مصاحبه وی موجب شد که او با اشاره به دو موضوع بسیار مهم باورهای خود را عنوان کند که هر دو مورد در تأیید مواضع ایران در مقابل AFC بود:

,

1-او ایران را کشوری امن و میزبانی خوب معرفی کرد. 2- دوم اینکه به صراحت حرکت عربستان را به صورت غیرمستقیم یک حرکت سیاسی دانست و صراحتا اعلام کرد که باید سیاست از فوتبال جدا شود.

,

اینفانتینو ایران را در مقایسه با دیگر کشورهای همتراز با ایتالیا دانست و در بازدید از کمپ تیم‌های ملی ایران اظهار داشت هنوز بسیاری از کشور های اروپایی امکانات فعلی ایران را ندارند و اعلام داشت که سهمیه کشورهای راه‌یافته به جام جهانی از سوی فیفا باید از یک میلیون دلار به 5 میلیون دلار افزایش یابد.»

,

انتهای پیام/آ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه