اخبار داغ

نگاهی به جایگاه مجلس خبرگان در رهبری در کشور؛

از کمیسیونهای داخلی مجلس تا وظایفی که قانون اساسی برعهده خبرگان رهبری گذاشته است/ خبرگان رهبری باید دارای چه شرایطی باشند

از کمیسیونهای داخلی مجلس تا وظایفی که قانون اساسی برعهده خبرگان رهبری گذاشته است/ خبرگان رهبری باید دارای چه شرایطی باشند
مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقیه های واجد شرایط است که براساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و دارای کمیسیونهای مختلف وظایف متعددی می باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بازی دراز، خبرگان رهبری درباره همه فقهاء واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد شرایط برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند در غیر این صورت یکی  از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند. رهبر منتخب خبرگان،ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت.رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز,

مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه رهبر جمهوری اسلامی را دارد. مدت هر دوره این مجلس که اعضای آن به وسیله انتخابات و توسط رای مستقیم و مخفی مردم انتخاب می گردند،هشت سال می باشد.

,

, ,

تاریخچه نخستین خبرگان رهبری:

,

نخستین مجلس خبرگان رهبری  در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود.انتخابات این مجلس در تاریخ 19 آذر 1367 برگزار شد که نزدیک 18 میلیون نفر در آن شرکت کردند.در این دوره 75 نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید.

,

اولین دوره مجلس خبرگان در تاریخ 19 آذر ماه سال1361 برگزار شد.در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان 168 نفر بود که از این تعداد 12 نفر رد صلاحیت شدند.همچنین 10 نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی 38/77 درصد اعلام شد.

,

دومین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ16 مهر1369برگزار شد.در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان 180 نفربود که از این تعداد 62 نفر رد صلاحیت شدند.همچنین 12 نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی 41 درصد اعلام شد.

,

سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ اول آبان1377 برگزار شد.در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان396 نفر بود که از این تعداد 214 نفر رد صلاحیت شدند.همچنین 13 نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی3/46 اعلام شد.

,

چهارمین دوره مجلس خبرگان رسمی در تاریخ24 آذر1385 برگزار شد.در این دوره تعداد ثبت نام کنندگان 493 نفر بود که از این تعداد 263 نفر رد صلاحیت شدند.همچنین 11 نفر انصراف دادند و درصد مشارکت مردم نیز مطابق آمار رسمی 60 درصد اعلام شد.

,

در پنجمین دوره انتخابات این مجلس نیز که ثبت نام آن از 26 آذر ماه آغاز و تا دوم دی ماه ادامه داشت، 801 نفر ثبت نام کردند که تعداد 166 نفر صلاحیت آنها تاییدشد.

,

برخی دیگر از قوانین مربوط به خبرگان رهبری:

,

اصل108 قانون اساسی:

,

قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان،کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.

,

, ,

اصل 11 قانون اساسی:

,

هر گاه رهبراز انجام وظایف قانونی خود ناتوانی شود،یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد،یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است،از مقام خود برکنارخواهد شد.تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد.در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر،خبرگان موظفند،در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.

,

کمیسیون ها و وظایف خبرگان رهبری:

,

مجلس خبرگان دارای 6 کمسیون با وظایف زیر می باشد:

,

1- کمسیون تحقیق موضوع اصل یکصد و یازده قانون اساسی: به منظور اجرای اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی و برای نظارت بر استمرارشرایطی که در اصل پنجم و یکصدو نهم قانون اساسی برای رهبری ذکر شده است و تصمیم گیری در موارد فقدان آن،تشکیل می شود.

,

2-کمیسیون امور مالی و اداری بررسی امورمالی و اداری مجلس خبرگان.

,

3-کیسیون بررسی راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه:تحقیق،معرفی و تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامی و ولایت فقیه.

,

4-کمیسیون سیاسی-اجتماعی:بررسی و اطلاع رسانی مسایل سیاسی اجتماعی در ارتباط با وظایف خبرگان.

,

5-کمیسیون اصل107،109 قانون اساسی:درباره همه موارد موبرط به شرایط و صفات رهبر و درباره همه کسانی که در مظان رهبری قرار دارند،تحقیق و بررسی به عمل آورد و نتایج آن را به هیئت رئیسه ارائه میکند.گزارش این کمیسیون،سری تلقی می شود و به صورت اسناد طبقه بندی شده،حفاظت می گردد و بدون تصویب مجلس خبرگان،در اختیار دیگری قرار نمی گیرد،مگر رهبری،که عنداللزام و به اطلاع وی می رسد.

,

, ,

شرایط نمایندگان مجلس خبرگان:

,

طبق ماده 3 مصوب شورای نگهبان،خبرگان منتخب مردم باید دارای شرایط زیر باشد:

,

1-اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی

,

2-اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری،را تشخیص دهد.

,

3-بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز

,

4-معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران

,

5-نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی

,

تبصره1-مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق،فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند.

,

تبصره2-کسانی که رهبر معظم انقلاب-صریحاً و یا ضمناً – اجتهاد آنان را تایید کرده باشد،از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

,

تبصره3-ضرورت ندارد که نمایندگان،ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه