اخبار داغ

درباره حق‌کشی بزرگ جشنواره سی و چهار!

وجدان‌شان را نشانه رفته‌ای مربی!

وجدان‌شان را نشانه رفته‌ای مربی!
با اعلام اسامی نامزدهای سیمرغ جشنواره فیلم فجر مخاطبین جشنواره دریافتند که نه تنها باید در میان فیلم ها به دنبال شگفتی بود بلکه می‌توان شگفتی سازی را در آراء داوران جشنواره هم جست و جو کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هنری آنلاین _ مرتضی فتحی نوشت: گفته می‌شود در حالی که هیئت داوران جشنواره فیلم فجر تا حدود ساعت ۳ بامداد روز سه شنبه ۲۰ بهمن در خصوص نامزدی فیلم سینمایی" بادیگارد" ابراهیم حاتمی کیا در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به توافق رسیده بودند به ناگاه و بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، به رغم تلاش دبیر جشنواره، نام وی و فیلمش از دو بخش مهم جشنواره حذف گردیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هنری آنلاین,

ابراهیم حاتمی کیا که سید مرتضی آوینی روزگاری او را ققنوس سینمای ایران خوانده بود در سال های اخیر با بی مهری داوران و مجریان جشنواره رو به رو شده تا جایی که شاید بتوان او را نامدارترین غائب عرصه سیمرغ امسال دانست.

,

فیلم بادیگارد که حاتمی‌کیا کارگردانی آن را بر عهده داشت در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین صدا، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری نامزد دریافت جایزه است اما نامی از حاتمی کیا و فیلمش در فهرست نامزدهای جشنواره به چشم نمی خورد.

,

با اعلام فهرست نامزدهای کسب سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نخستین پرسشی که به ذهن بسیاری رسید این بود که چطور می‌شود فیلمی در بخش‌های مهم نامزد دریافت جایزه شود اما کارگردان همان فیلم شایسته نامزدی نباشد؟ بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا بخت بردن جایزه فیلم برگزیده مردم را هم داشت ولی در کمال شگفتی جایی در میان نامزدهای بهترین فیلم و بهترین کارگردان پیدا نکرد. چنین به نظر می‌رسد عوامل بادیگارد بدون حضور یک کارگردان کارکشته، بهترین کار خود را ارائه داده‌اند!

,

برخی این اتفاق را به نظر روشنفکرانه برخی از منتقدانی می‌دانند که حضورشان در هیئت داوران جشنواره فجر کم نیست؛ آنانی که ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم او را فیلمی ضدمردم می‌خواندند و می‌نوشتند: «محصول ضد مردمی، و البته ضد امنیت ملی آقای حاتمی‌کیا، بر اساس این دو قطبی شکل گرفته: دوقطبی که حاتمی‌کیا از یک طبقه و یک گروه، به عنوان دولت و حاکمیت، در برابر مردم کشورش ساخته. انگار بادیگارد قهرمان فیلم، دارد از حاکمیت ساخته حاتمی‌کیا، در برابر مردم کشورش محافظت می‌کند.» عده دیگری نیز می‌گویند صحبت‌های کارگردان بادیگارد در جشنواره دو سال پیش، اعتراض او به نحوه داوری‌ها و نادیده گرفتن فیلم «شیار ۱۴۳» برای او دردسرساز شده است. برخی دیگر حتی در مورد دلایل این حذف از تابعیت دوگانه برخی مجریان و داوران جشنواره یاد کرده‌اند که ممکن است نامزدی حاتمی‌کیا برای اقامت آنها مشکل‌ساز شود ضمن اینکه مضمون فیلم آرمانگرایی و نقد وضعیت امروز مسئولان است که قطعا به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید.

,

نکته جالب در انتخاب‌های هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، 9نامزدی فیلمی است که جایی در میان آثار مورد پسند مردم ندارد. «امکان مینا» که در اکران برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان هم چندان مورد توجه قرار نگرفت، به لطف نگاه مهربانانه داوران، این فرصت را برای کمال تبریزی به‌وجود آورده تا بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد. اگرچه باید منتظر ماند و واکنش تماشاگران را در اکران عمومی به این فیلم تماشا کرد اما اتفاقاتی اینچنین چند سوال را در ذهن مخاطبان جشنواره ایجاد می‌کند. سوالاتی از قبیل اینکه چرا تا این حد رای داوران جشنواره از آراء مردمی فاصله دارد؟ یا اینکه چرا کارگردانی فیلمی مانند بادیگارد که در بسیاری از بخش های فنی نامزد دریافت سیمرغ بود و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت، نباید نامزد دریافت سیمرغ باشد؟

,

در حالتی خوش بینانه به نظر می رسد هنوز هم مسئولان جشنواره دولتی فجر علاقه زیادی به دنبال کردن رویه حمایت از خودی ها دارند و قطعا در این رویه فیلم هایی که با حمایت های دولتی ساخته می شوند و به نوعی محصول سازمان های دولتی به حساب می آیند از اقبال بیشتری برای موفقیت در جشنواره برخوردارند؛ چرا که باید برای توجیه اقتصادی اثر خود حداقل جوایزی را در کارنامه داشته باشند. اسامی برخی از نامزدها در بخش های مختلف این گزاره را به ذهن متبادر می کند که ظاهراً سطح رفاقت فیلمسازان با برخی از اعضای هیئت داوران بیش از توان فنی فیلم‌ها اثر گذار بوده و سرنوشت دریافت کنندگان سیمرغ های امسال جشنواره را رقم زده است.

,

مسعود فراستی، منتقد سخت‌گیر سینما هم یکی از معترضان به حذف بادیگارد از بخش بهترین کارگردانی بود. او در برنامه سینمایی «هفت» به نحوه داوری‌ اعتراض کرد و گفت: «حق مسلم بادیگارد نامزدی بخش بهترین کارگردانی بود و اصلا قابل تصور نیست که این حق نادیده گرفته شده است. هرکسی سکانس پایانی تونل فیلم بادیگارد را ببینید اقرار می کند که هرکسی جز حاتمی کیا نمی‌تواند چنین سکانسی را در سینمای ایران خلق کند. با وجود اینکه من به فیلم نقد دارم اما این موجب نمی شود کارگردانی آن نادیده گرفته شود. حاتمی کیا از بهترین کارگردان های سینمای ایران است و به طور واضح حق او را در داوری خورده اند.»

,

به هر حال با پایان جشنواره سی چهارم فیلم فجر و با وجود انواع فیلم های تلخ و سیاه امسال و حواشی به وجود آمده در مورد آراء داوران، مدیران سینمایی بی شک باید خود را برای پاسخگویی به پرسش های مخاطبان و رفع ابهامات در این زمینه آماده کنند.

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه