اخبار داغ

"سرابکلان"؛ روستایی با مختصات اقتصاد مقاومتی+تصاویر

"سرابکلان"؛ روستایی با مختصات اقتصاد مقاومتی+تصاویر
شهرها و روستاها به طور معمول با مختصات جغرافیایی معرفی می شوند ولی روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام با تولید برنج، ماهی، تخته وایت برد و دیگر محصولات، تعریفی عملی از اقتصاد مقاومتی را در خود شکل داده و با این عنوان شناخته می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سیروان نوین، شهرها و روستاها به طور معمول با مختصات جغرافیایی معرفی می شوند ولی روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام با تولید برنج، ماهی، تخته وایت برد و دیگر محصولات، تعریفی عملی از اقتصاد مقاومتی را در خود شکل داده و با این عنوان شناخته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیروان نوین,

روستای سرابکلان در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر لومار و 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام واقع شده و به لحاظ جمعیتی جزء روستاهای بزرگ و پرجمعیت شهرستان سیروان محسوب می شود و اشتغال عمده مردم از زمان قدیم تاکنون در بخش کشاورزی و دامداری بوده ولی در سال های اخیر بعضی دیگر از شغل ها در این روستا شکل گرفته و با تلاش مردم توانسته مصداق موفقی از روستای اقتصاد مقاومتی در این شهرستان باشد.

,

این روزها شاید از نگاه بعضی از مسئولان و افراد اهمیت و نقش اینگونه روستاها که نمونه ای از اقتصاد مقاومتی هستند، چشم گیر نباشد ولی با کمی نگرش و تحقیق می تواند فهمید روستای با این ظرفیت و پتانسیل کمک شایانی به اقتصاد منطقه و حتی کشور می کند.

,

مراد پاشا ابو، از اهالی روستای سرابکلان گفت: روستای سرابکلان یکی از محدود روستاهای استان ایلام است که اکثر اهالی آن مشغول فعالیت بوده و میزان بیکار آن اندک می باشد و نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است.

,

وی با بیان اینکه این روستا دارای 240 خانوار و 978 نفر جمعیت می باشد، اظهار کرد: این روستا داری زمین های کشاورزی بکر و سرچشمه های فراوانی است و این امر باعث شده اکثر مردم مشغول کشاورزی باشند.

,

ابو با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های روستای سرابکلان در زمینه دامپروری افزود: اهالی این روستا علاوه بر کشاورزی به شغل دامپروری نیز مشغول بوده بطوریکه تمام نیازهای خود از جمله گوشت و لبنیات را در روستا تولید می کنند و از طرفی مازاد بر نیاز خود را برای مثال روزانه بیش از یک تن شیر مازاد در این روستا را به فروش می رسانند.

,

این ساکن روستای سرابکلان عنوان کرد: اهالی روستا همت بلندی برای ساختن و توسعه زادگاهشان دارند و در حال حاظر علاوه بر کشاورزی و دامپروری، تعدادی کارگاه از جمله تولید تخته وایت برد، جوشکاری، خیاطی، جوجه کشی و ... راه اندازی کرده اند که بعضی از آنها در سطح شهرستان و استان زبانزد است.

,

ابو یکی از مهمترین مشکلات این روستا را قرار گرفتن بر روی شهر تاریخی سیروان و ممانعت میراث فرهنگی از ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: روستای سرابکلان به دلیل پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان و همچنین همت اهالی مشکل اشتغال ندارند ولی متاسفانه به دلیل ممانعت از ساخت و سازدر این روستا، بعضی از جوانان بعد از ازدواج مجبور به مهاجرت می شوند.

,

وی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح هادی و اجازه ساخت و ساز نتنها این روستا شاهد هیچ مهاجرتی نخواهد بود بلکه مهاجرت معکوس نیز خواهیم داشت.

,

, ,

اسحاق صیدی، مدیر کارگاه تولید تخته وایت برد در روستای سرابکان نیز گفت: 6 سال است در این زمینه مشغول فعالیت هستم و این کارگاه تنها تولید کننده تخته وایت برد در غرب کشور است.

,

وی بیان کرد: در این کارگاه دو نفر به صورت مستقیم و بیش از چهار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند و شاید برای بعضی ها راه اندازی اینگونه کارگاه ها آن هم در یک روستا بدون هیچ امکاناتی باورکردنی نباشد.

,

صیدی با بیان اینکه از سراسر استان های کشور مشتری برای تولیدات این کارگاه وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب توانسته ایم بخشی از بازار شهرهای ایران را به تولیدات خود اختصاص دهیم که این مهم ارزش و اهمیت زیادی دارد.

, .,

این تولید کننده اضافه کرد: جدیداً حتی در این کارگاه کوچک یک نوع تخته وایت برد تولیده کرده ایم که در سطح کشور منحصر به فرد بوده و نمونه آن وجود ندارد.

,

مدیر تنها کارگاه تولید تخته وایت برد درغرب کشور اظهار کرد: چرخه تولیدی خودجوش در روستای سرابکلان در نوع خود مثال زدنی است اما می طلبد که دستگاه های متولی پای کار بیایند و با حمایت های برنامه ای و مالی خود باعث توسعه این کارگاه های تولیدی شوند.

,

, ,

حاجیعلی پورمحمد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان نیز در خصوص تولیدات بخش کشاورزی روستای سرابکلان اظهار کرد: روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان قطب تولید برنج و ماهی شهرستان و حتی استان ایلام است.

,

وی افزود: بالغ بر 90 هکتار از اراضی این روستا زیر کشت برنج رفته که سالانه به تنهایی بیش از 315 تن برنج سفید استان را تولید می کنند.

,

پورمحمد با بیان اینکه این روستا با 6 استخر پرورش ماهی قطب تولید ماهی شهرستان و استان می باشد، گفت: در استخرهای پرورش ماهی این روستا بالغ بر 100 تن ماهی با ارزش 10 میلیارد ریال تولید می شود.

,

این مسئول عنوان کرد: دامپروری سنتی در این روستا نیز مشهود بوده و بخشی از تولیدات دامی شهرستان در این روستا تولید می شود.

,

, ,

 روستاها و روستانشینان نقش بی بدیلی در توسعه کشور دارند و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد ملی و مقاومتی تلقی می شوند، روستاها علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی و کمک در عرصه اقتصاد در زمینه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی موثر است و می طلبد مسئولان با تغییر نگرش توجه ویژه ای به روستاها داشته باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه