اخبار داغ

یک لحظه هیجان؛یک عمر پشیمانی/

تنها چهارشنبه‌ وحشتناک سال/آئینی شعله‌ور در آتش افراط و سوء تفاهم+تصاویر

تنها چهارشنبه‌ وحشتناک سال/آئینی شعله‌ور در آتش افراط و سوء تفاهم+تصاویر
جشن چهارشنبه سوری به همراه دیگر آیین آن با گوناگونی و زیبایی بسیار در همه‌ شهرهای ایران بزرگ برگزار می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا ،چهارشنبه سوری از دو واژه "چهارشنبه" پایان سال و واژه "سوری" که همان "سوریک" پهلوی و به معنی سرخ است ساخته شده و روی هم رفته به معنی چهارشنبه‌ سرخ است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

سوء استفاده از تجمع‌ها‌ در چهارشنبه‌آخر سال

, سوء استفاده از تجمع‌ها‌ در چهارشنبه‌آخر سال , سوء استفاده از تجمع‌ها‌ در چهارشنبه‌آخر سال ,

در گذشته آتش ایجاد شده در مراسم چهارشنبه سوری کوچک بود و سنت هایی در این مراسم مانند ملاقه زنی انجام می شد که کمکی به مستمندان در شب عید باشد. متاسفانه در سال های اخیر انحراف سنت چهارشنبه سوری به وسیله تهاجم فرهنگی ایجاد شده است. وظیفه تهاجم فرهنگی از بین بردن فرهنگ‌های خوب و یا به انحراف کشاندن آن فرهنگ ها است.

,

متاسفانه این سنت به ایجاد مزاحمت تبدیل شده و البته به علاوه آسب های جسمی، آسیب های فرهنگی و اخلاقی مختلفی در این نوع تجمعات دیده می شود که گاها درگیری هایی را به وجود می آورد و بسیاری از وقت پلیس صرف این درگیری ها و جلوگیری از مزاحمت‌ها می شود.

,

در بسیاری موارد هم دیده شده عده ای با ایجاد راه بندان در خیابان و انجام حرکات موزون از تردد شهروندان جلوگیری کرده و گاها افراد مریض و مجروح برای انتقال به مراکز درمانی در این راه بندان ها با مشکل مواجه شدند.

,

, ,

 

,
 
,
چهارشنبه سوری آیینی شعله ور در آتش افراط و سوء تفاهم
, چهارشنبه سوری آیینی شعله ور در آتش افراط و سوء تفاهم, چهارشنبه سوری آیینی شعله ور در آتش افراط و سوء تفاهم,
 
,
متاسفانه نگاه رایج به این سنت کهن ایرانی به هیچ وجه با واقعیتهای تاریخی آن مطابقت ندارد و عمدتاً برخاسته از تصوری است که دستگاه تبلیغاتی حکومت پیشین آن را رواج داده و متاسفانه بسیاری خواسته یا ناخواسته آن را پذیرفته اند. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
بی شک مخالفت برخی بزرگان و دلسوزان و عالمان دینی با چهارشنبه سوری را باید به معنی انکار همین نگاه و تصویر مشهور و تندروی هایی دانست که در برگزاری آن صورت می گیرد و بعید است اگر ریشه این سنت در تاریخ و فرهنگ دقیقا توضیح داده شود و دانسته شود که این سنت در گذشته ای نه چندان دور به صورتی معقول و منطقی و زیبا برگزار می شده و نیز اگر به این نکته توجه کنند که برگزاری درست و اصیل این آیین بدون هیاهو و انفجار و خطرات احتمالی برای کودکان و... می تواند ضمن گسترش نوعی فضای شاد که نیاز طبیعی هر جامعه ای است جلو نفوذ جشنهای بیگانه در جامعه را نیز بگیرد قطعا به گونه ای دیگر در مورد چهارشنبه سوری و آیین‌های مشابه با آن قضاوت خواهند کرد.
,
هرچقدر به 4شنبه آخر سال نزدیک می شویم، با افزایش فروشندگان غیر مجاز ترقه و مواد منفجره در اطراف بازارهای نوروزی مواجه می شویم که متأسفانه بدون نظارت دستگاه های مسئول توزیع این مواد به راحتی انجام می گیرد.
,
بسیارند خانواده هایی که با فراهم کردن بستری برای فرزندان خود، این شب را به یک تفریح سالم برای خود و خانواده به دور از ایجاد تنش و مزاحمت برای خود رقم می زنند.
,
اما در این میان تعدادی از خانواده ها با بی توجهی نسبت به فرزندان خود، موجب نگرانی همه شهروندان در 4شنبه آخر سال را فراهم می‌کنند؛ به طوری که در این شب، تقریباً افراد جرأت بیرون آمدن از خانه خود برای خرید یا انجام کارهای ضروری را ندارند.
,
 
,
 
,
 
,
, ,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه