اخبار داغ

تبریز قطب گردشگری کشور:

شهر اولین ها در انتظار مسافران نوروزی/ نقاط گردشگری تبریز+ عکس

شهر اولین ها در انتظار مسافران نوروزی/ نقاط گردشگری تبریز+ عکس
تبریز و استان آذربایجان شرقی در بردارنده ی بیش از هزاران اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالانه شمار زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می خوانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آناج، کلانشهر تبریز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور است که هر ساله در روزهای تعطیل و مخصوصا در ایام تعطیلات نوروزی بهار میزبان مسافران زیادی از استان ها و شهرهای مختلف کشور بوده که خود را به تبریز ، شهر اولین ها می رسانند.

تبریز و استان آذربایجان شرقی در بردارنده ی بیش از هزاران اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالانه شمار زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می خوانند.

 

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آناج,
,
,
,
,
, , ,
,
,
,

تبریز تنها در ائل گلی، مسجد کبود و مقبره الشعرای تازه متحول شده خلاصه نمی شود، بلکه این دیار بناها و زیبایی های بسیاری دارد که بسیاری از آنها از چشم خود تبریزی ها و نیز گردشگران، دور مانده که دیدن این مناظر و استفاده از فضاهای سبز و باغات اطراف تبریز در نوروز خالی از لطف نیست.

اغلب مردم کشورمان، تبریز را با نام هایی همچون دیار علما، فضلا، شهریاران، باکری ها، آیت الله قاضی و شهید مدنی و دیگر دانشمندان می شناسند و یا با شنیدن نام پرآوازه ی فیروزه ی اسلام به یاد آثار باستانی و تمدن چندین هزار ساله آن می افتند که با بیان گزیده ای از این آثار میهمانان نوروزی را به این دیار دعوت می کنم.
 

,
,
,
,
, , ,
,
,

تبریز قبه الاسلام تاریخ

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی با مساحتی حدود یک هزار و400 کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک به دو میلیون از دیرباز تأثیر زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی داشته ‌است تا جایی که تبریز اولین پایتخت ایران در زمان صفویان و شهر ولیعهد نشین قاجار بوده است.

پیشینه تبریز همواره در هاله ‌ای از ابهام بوده است؛ تاریخ تبریز در پیش از ظهور اسلام اسیر پیش گویی ها، گمان ها وگاهی اغراض بوده و بعد از ظهور اسلام سیمای پر شکوهش نظر جهانیان را به خود معطوف کرد و در گستره وسیع حکومت اسلامی به " قبۀ الاسلام " مشهور شد.

شاید یکی از دلایل گسیل هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی به این شهر، تاریخی بودن آن باشد.

شاید کمتر کسی در کشور باشد که تا به حال به تبریز سر نزده ولی اگر تصمیم دارید که تعطیلات نوروز را به جایی سفرکنید، به تبریز هم سری بزنید، چرا که می توان گفت این شهر به تنهایی نشان دهنده همه خصوصیات آذربایجان است.

هوای امسال تبریز گرم تر و مهمان پذیرتر است

البته نقطه ی قابل ذکر دیگری نیز که در عید نوروز امسال وجود دارد، این است که هوای امسال تبریز و سرسبزی خوب درختان در این شهر، امسال متفاوت تر و بهتر از سال های گذشته است که این عامل نیز خود می تواند باعث جذب گردشگر زیادی به این شهر شود.

ویژگی اصلی کلانشهر تبریز که خود را از بقیه جدا می کند، در این است که تبریز دارای تعداد زیادی روستا با آثار تاریخی و مناظر دیدنی طبیعی بوده و علاوه بر این، خود کلانشهر و بخش ها و شهرستان های تابعه و نزدیک آن نیز از مناطق دیدنی و تاریخی برخوردار است.

با سفر به تبریز با یک تیر دو نشان بزنید، یکی اینکه به خود تبریز سفر کرده و مناظر بکر آن را ببینید و دوم هم به جهت نزدیکی با روستاها و شهرهای دیدنی همچون اسکو و آذرشهر که می توانید در عرض یک ساعت به این نقاط هم سری زده و از نقاط گردشگری آن ها نیز استفاده کرده و سپس به محل اقامتتان در تبریز بازگردید.

طبیعت زیبای تبریز نیز برای خود حال و هوایی دارد؛ بسیاری از گردشگران به نیت بهره مندی از هوای پاک به این خطه سفر می کنند، چراکه بهره مندی آن از رودخانه های خروشان در فصل بارش بر زیبایی های خدادادی این منطقه افزوده و با تمام وجود گردشگران را به خود فرا می خواند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز جزء مناطق بکر دیدنی و تاریخی کشور است که در این گزارش سعی شده است تا تمام نقاط گردشگری تبریز به عنوان پایتخت و نگین شهرهای کشور آورده شود و در دومین گزارش آناج در مورد گردشگری نیز سعی خواهد شد تا نقاط گردشگری شهرستان های آذربایجان شرقی به همراه عکس ها آورده شود، ولی با این حال ذکر این نکته هم در ابتدای گزارش ضروری است که زیبایی ها و تعداد کثیر نقاط گردشگری آذربایجان شرقی به گونه ای است که وسعت آن را نه با کمک قلم و نوشتار می توان توصیف کرد و نه به کمک لنزهای دوربین.

** پارک ائل گلی؛ تمام زیبایی ها در یک پارک جمع شده است

پارک ائل گلی تبریز از گردشگاه ها و یکی از پارک های دیدنی کشور است که به جرات می توان گفت تمام زیبایی های ممکن از آب و حوض بزرگ گرفته تا فضای سبز و امکانات سیاحتی ، خرید و هتل در یک پارک کم نظیر جمع شده است.

این پارک در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده و استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت 55 هزار مترمربع در مرکز آن ساخته شده و در جنوب آن نیز تپه ای است که آن را از بالا تا پایین، هم سطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین جاری است که بر زیبایی های این پارک افزوده است.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

 در ایام تعطیل و مخصوصا نوروز که سیل گردشگران جوابگوی هتل ها و مسافرخانه های تبریز نیست، فضای سبز اطراف پارک محیط خوبی برای استراحت و اقامت میهمانان در شب های به یاد ماندنی تبریز است.

در مرکز استخر، عمارتی به شیوه سنتی در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسیار زیبا و فرح بخشی درآمده که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می رود.

** بزرگترین بازار مسقف سرپوشیده جهان در شهر اولین ها

بزرگترین و قدیمی ترین بازار سرپوشیده و به هم پیوسته ی جهان در تبریز قرار دارد.
با نزدیک شدن به آخرین روزهای اسفند و شروع سال جدید ، این روزها بازار تبریز به مقصد اصلی و قلب گردشگری میهمانان داخلی و خارجی آذربایجان شرقی تبدیل شده است، تا جایی که بسیاری از مردم به این بازار می آیند و علاوه بر خرید، از غرفه ها و مغازه های دیدنی و سنتی آن بازدید می کنند.

بازار تبریز به عنوان بزرگترین و وسیع ترین بازار مسقف جهان همیشه مورد توجه و استقبال بی نظیر گردشگران داخلی و مخصوصا خارجی قرار گرفته است که یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای ایران است.

از زمان های دور تبریز به جهت قرار گرفتن بر سر جادهٔ ابریشم و گذر هزاران کاروان از کشورهای مختلف دنیا، شاهد رونق بسیار خوبی در زمینه گردشگری بود و این عامل درکنار زیبایی و معماری بی نظیر بازار تبریز،‌ باعث شد تا این بازار در سال ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

بازار شگفت انگیز تبریز به طول یک کیلومتر و عرض 5/2متر ، در مردادماه سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و مقدمه ای شد برای معرفی تبریز و آذربایجان به عنوان قطب گردشگری کشور، که ظرفیت های بی چون و چرای زیادی در زمینه ی گردشگری و جذب توریست برای کشور دارد.

نکته جالبی که در معماری بازار تبریز وجود دارد این است که هستهٔ مرکزی تبریز در داخل یک چهارضلعی قرار گرفته و بازار تبریز در مرکز این چهارضلعی واقع شده‌است.

تاثیرگذاری بازار تبریز در روزگار کهن به قدری بوده که دروازه‌های اصلی شهر و مبادی ورود و خروج کالاهای شهر در محدوده بازار قرار گرفته بود و امروزه نیز هنوز از چهار دروازه سرخاب، باغمیشه، خیابان، نوبر که در آستانه بازار، روزگاری کاروان‌های در حرکت در جاده ابریشم را میزبانی می‌کرده و موجب رونق بازرگانی می‌شده، یادی به جا مانده است.

در کل بازار تاریخی تبریز با دارا بودن بیش از ۱۶۰ عنصر مختلف، دارای ۲۶ سرا و خان، ۲۰ تیم و تیمچه، ۳۰ راسته، دو چهار سوق، ۲۱ دالان، دو  بازار، یک میدان، هشت بازارچه، هشت دروازه، ۲۷ مسجد، سه مقبره، شش مدرسه، یک زورخانه، دو کتابخانه، پنج حمام و یک یخچال است.

این بازار این روزها که هنوز سال نو فرا نرسیده، روزهای فوق العاده شلوغی را سپری می کند، عده ای برای گشت و گذار به این مکان تاریخی می آیند و عده ای نیز برای خرید مایحتاج عید؛ البته گشت و گذار در روزهای تعطیلات عید لذت دیگری دارد، چرا که در روزهای تعطیل سال جدید بازاریان شاهد هجوم گردشگران از شهرهای مختلف خواهند بود.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,
,

** موزه عصر آهن، گواهی بر قدمت تاریخی تبریز

سایت موزه عصر آهن یکی از شگفت آورترین موزه های کشور بوده که مردگانی با قدمت چهار هزار سال در آن همراه با لوازم زینتی شان خفته اند.

سال 76 اولین باری بود که این گورستان با چنین شهرت جهانی بر اثر یک عملیات خاکبرداری ساده در جوار مسجد کبود تبریز کشف شد و پس از آن کاوش های باستان شناسی توسط باستان شناسان مطرح کشور بر روی این منطقه انجام گرفت.

موزه عصر آهن تبریز را به حق می توان یکی از شگفت ترین و دیدنی ترین موزه های کشور دانست، جایی که می توان اجسادی به قدمت تمام طول تاریخ را با شگفتی تمامش دید که البته ساخت پاساژهای جدید در همسایگی این موزه تاریخی و هویتی سوال بی پاسخی است که باید از مسئولان پرسید.

بی شک وجود این موزه و آثار داخل آن، گواهی قاطعی است بر تاریخ غرور انگیز تبریز.

این موزه در کنار سایر موزه های زیبای تبریز همچون آذربایجان و خانه های بزرگان تاریخ آذربایجان همچون ستارخان و باقرخان؛ منتظر گردشگران داخلی و خارجی در ایام زیبای تعطیلات نوروز 93 است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

** کبود؛ مسجدی با رنگ فیروزه و به عنوان فیروزه اسلام

مسجد کبود تبریز یکی دیگر از شاهکارهای معماری اسلامی در تاریخ باعظمت ایران اسلامی است که در زمان قدرتمندترین پادشاه قره‌ قویونلو، سلطان "جهان‌شاه" و به دستور دخترش " صالحه خاتون" ساخته شد.

تزئینات سرشار مسجد کبود از جمله تنوع کاشی ‌کاری‌ها و استفاده از انواع خطوط خوشنویسی در کتیبه‌ها، همچنین استفاده از رنگ غالب لاجوردی در کاشی‌های معرق، باعث شده که این بنا به «فیروزه‌ی اسلام» شهرت یابد.

مطابق نوشته‌ روی کتیبه  سردر اصلی مسجد، این مسجد در سال 870 هجری قمری (1465 میلادی) بنا شده است. این کتیبه که از عالی ‌ترین نمونه‌های کاشی‌کاری در تمام دوران معماری اسلامی است، با معرق ‌کاری به رنگ فیروزه ای روی زمینه‌ ی سفید تزیین شده است.

در زلزله مهیب تبریز در سال 1193 هجری قمری، بر اثر زلزله آسیب‌ جدی به ساختمان این مسجد وارد شد تا جایی که گنبد آن فرو ریخت و به جز چند جرز و پایه‌ی شبستان و قسمتی از دیوار خارجی بنا چیزی باقی نماند. در سال 1318 تعمیر و بازسازی بنا آغاز شد و عمده‌ کارهای ساختمانی آن تا سال 1355 به پایان رسید.

البته هنوز مرمت کاشی‌ کاری‌ها و تزئینات داخلی مسجد همچنان ادامه دارد ولی با این حال در ایام نوروز میزبان گردشگران نوروزی خواهد بود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

** مقبرة الشعرا، نماد تازه متحول شده شهر اولین ها

مقبره الشعرای تبریز در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه واقع است. بنای یابودی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد شده که آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان (شهریار) در این محل قرار دارد.

مقبره الشعرا که به عنوان نمادی برای شهر تبریز است و با دیدن تصویر آن در تلویزیون، همه یاد تبریز می افتند در سال های اخیر مورد تغییر و تحولات و یا شاید بی مهری های زیادی قرار گرفت و روزهای زیادی بسته شد، ولی با همه ی این اوصاف از زیبایی های درونی ان کاسته نشد، این مکان نیز در ایام تعطیلات مقصد مناسبی برای گردشگران می تواند باشد.

از معروفترین آرمیدگان مقبره الشعرای می توان به اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار اشاره کرد.

** دیواری به بلندای تاریخ تبریز، با نام ارک/ ارتفاع استوار 36 متری

ارک تبریز (علیشاه) یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور است که در کنار مصلای جدید این شهر و در جوار آن ، در سال 724 هجری قمری توسط تاج‌الدین علیشاه ساخته شده، این بنا ارتفاعی در حدود 36 متر دارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

این بنا در زمان علیشاه مسجد جامع شهر و مزین به کاشى و ستون‌هاى مرمرى و کتیبه و گچبرى بود، اما بعدها رو به ویرانى نهاد و متروک شد.

 در و دیوار اطراف آن در اصل همین طور دو رویه و کاشى‌برى بوده است و از باقیمانده دیوار معلوم مى‌شود که صنعت و هنرى شگفت‌انگیز در کلیهٔ این دیوار و تعلّقات آن به کار برده بودند. خاک و اغلب آجرهاى این دیوار زرد رنگ و از استحکام فوق‌العاده‌اى برخوردار است.

ارک تبریز بارها هدف توپ مهاجمان و دشمنان استقلال وطن قرار گرفت و در اثر زلزله‌هاى مکرر آسیب زیادى به دیوارهاى آن وارد آمد. در انقلاب مشروطیت تبریز بناهاى اطراف آن مخزن مهمات دولتى بود و خود آن یکى از سنگرهاى مسلط بر شهر محسوب مى ‌شد.

البته یکی از نقاط قابل ذکر دیگر در مورد مکان های دیدنی شهر تبریز این است که این شهر شاید به جرات جزء تنها ترین و یا اولین شهرهای کشور است که در بیش از 90 درصد اماکن تاریخی آن وجهی بابت ورودیه و یا نوسازی مکان و مشابه آن، از مسافران و گردشگران گرفته نمی شود که نمونه ی ان خود ارک تبریز است که این عامل نیز خود مزید بر علت شده تا تبریز به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود.

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

** جمعه ای دیگر و ورزشی دیگر در کوه عون ابن علی

آرامگاه عون بن علی که مردم تبریز امروزه عینالی می نامند، آرامگاه "عون ابن علی" و برادرش "زید بن علی" است  که گویند از فرزندان علی بن ابی‌طالب(ع) است و بر فراز کوه عینالی واقع در شمال شهر تبریز بنا شده‌ است.

این بقعه با داشتن مساحت زیاد، یکی از زیارتگاه های مهم شهر تبریز به شمار می رود . قرار گرفتن زیارتگاه در منطقه ای نسبتاً پر ازدحام با موقعیت و گردشگری مناسب، باعث رونق هر چه بیشتر این مکان است؛ به طوری که کوه سرخاب (قیزیل سو) به کوه عون بن علی شهرت یافته است.

 کافی است تا جمعه ای فرا رسد و به قصد ورزش به این کوه بروید تا ازدحام مردم را در این کوه نظاره گر شوید.

مردم از زمانهای قدیم برای رفتن به بقعهٔ عون بن علی باید از سراشیبیهای کوه عون بن علی بالا میرفتند و به همین دلیل، تنها عدهٔ قلیلی از کوهنوردان به این مکان می آمدند. ولی اکنون به دلیل اینکه جاده آسفالتهای از بزرگراه پاسداران تا بقعه کشیده شده است، بسیاری از مردم عادی نیز به خصوص در آخر هفته و روزهای تعطیل- برای ورزش و تفریح، به این کوه صعود می کنند و علاوه برآن، شهر تبریز را از بامش نظاره گر می شوند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

پروژه تله کابین عینالی که از ارتفاعات عون بن علی تا بزرگراه پاسداران ادامه خواهد داشت، یکی از مهمترین پروژه های عمرانی در این ارتفاعات محسوب می شود که در سال های اخیر با تلاش ارگان های مربوطه توانسته است علاقه مندان زیادی را به این کوه بکشاند.

** ربع رشیدی، دانشگاه 700 ساله فراموش شده ایرانی ها

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع در محله عباسی تبریز است. حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شد، البته وضعیت حال حاضر آن چندان تعریفی ندارد و نیازمند بازسازی و کاوش های باستان شناسی زیاد در کنار اختصاص اعتبارات ویژه ای است.
 
ربع رشیدی شهری کوچک شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی، و کارگاه‌های صنعتی بود. فضل‌الله همدانی برای تامین هزینه‌های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ایران قدیم، بخش‌هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آذربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد.

این بنا در زمان آبادانی شامل ۲۴ کاروانسرای وسیع و یک هزار و 500دکان و 30 هزار خانه و تعدادی حمام و باغ و کارخانه های پارچه بافی و کاغذ سازی و دارالضرب و تولید رنگ و نظایر آن بوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,
,

** عمارت شهرداری، بدون وصف و تعریف

 این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تبدیل به موزه ای به نام موزه شهر و شهرداری شده است که نیازی به توضیح اضافی ندارد و زیبایی های ان بی حد و حصر است.

مجسمه های موزه آذربایجان نیز به نوع خود منحصر به فردترین مجسمه کشور است.

,
,
,
,
,
,
,
, , ,

برج اتش نشانی تبریز نیز یکی دیگر از اماکن تاریخی تبریز است که گواهی دیگر به قدمت تبریز است.
 
,
,
,
, , ,
,
,
نویسنده: محمدرضا علی اشرفی
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه