اخبار داغ

کساد، تنها عایدات مردم از پسابرجام/نرخ تورم به قیمت مسکن هم رحم نکرد

کساد، تنها عایدات مردم از پسابرجام/نرخ تورم به قیمت مسکن هم رحم نکرد
مسکن یکی از نیازهای اساسی جوانان برای شروع زندگی مشترک است، نیازی که لازمه هر جوان برای شروع زندگی و رسیدن به امنیت روح و جسم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، چند سالی از رکود بازار مسکن می‌گذرد و حال و روز این بازار به شکلی است که بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه دیگر حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

در سال های تحریم و بعد از لغو تحریم ها، تمام بخش های مختلف کشور دچار نوسان و تب و تاب شدند، در این میان مسکن هم یکی از موارد اصلی بود که در این بازار کمرش شکست.

,

 

,

در پروژه های مختلف عمرانی اجرا شده در سال های قبل، مسکن یکی از عمده مواردی بود که به طور چشم گیری در صدر قرار داشت.

,

 

,

در نهایت در دوران تحریم و خصوصا در پسابرجام، قیمت ها هر روز به یک بهانه و در مورد یک کالا به صورت نجومی اوج گرفت و از مردم سبقت، و اینگونه بازار کساد و بی رونق شد.

,

 

,

در حالی که واردات کالا هم در روزهای پسابرجام افزایش چشمگیری داشته اما با این وجود متاسفانه هیچ کالای کاهش قیمت را شاهد نبوده است، و همین امر منجر به خواب بازار شد.

,

 

,

قیمت نجومی برخی از کالاها که در ویترین مغازه ها فقط به مردم چشمک می زند، ثمره برجام و قراردادهای آن است که در حقیقت نتوانست هیچ کاری از پیش ببرد و دردی از گرانی و تورم دوا کند.

,

 

,

اما بیش از همه بازار مسکن راکد شد و تورم آن را فراگرفت، بازار مسکن با گرانی کالاهای مصرفی و ثابت نبودن نرخ ها در نهایت ارزش واقعی خود را از دست داده و بی هیچ رشد و توسعه ای مانده است.

,

 

,

در صورتی که اقتصاد کشور رو به بهبودی و قدرت خرید مردم هم بالا رود، در آن صورت می‌ توان به رونق بازار مسکن امیداوار بود.

,

 

,

انجام سیاستگذاری‌ هایی برای بهتر شدن وضعیت مسکن هم از سوی دولت و هم بخش خصوصی و ارائه برنامه ‌ریزی دقیق می تواند سازنده و نجات بخش باشد، اما هنوز حرکتی از سوی سیاستگذاران در این حوزه دیده نمی‌ شود و تغییر و تحولی هم پیش نیامده که نشانه‌ هایی از بهبود در بخش مسکن باشد.

,

 

,

بعید به نظر می ‌رسد که لغو تحریم‌ ها بتواند اثر چندانی بر مسکن و ساخت ‌و ساز بگذارد زیرا سرمایه‌ گذارهای خارجی اولویت ‌بندی خاصی برای خود دارند و اولویت اول آنها در بخش انرژی، نفت و گاز است و بخش ساخت ‌و ساز نتیجه‌ زیادی برای سرمایه گذار خارجی ندارد.

,

 

,

این موضوع باعث می‌ شود سرمایه خودش را در کشوری دیگر حبس کند، مگر اینکه در قبال سرمایه‌ گذاری آنها دولت تعهداتی انجام دهد و شرایط ویژه‌ ای برای آنها فراهم کرده و ضمانت‌ هایی برای آنها ایجاد کند.

,

 

,

مسکن کالایی است که نمی ‌توان آن را صادر کرد و در کشوری که سرمایه‌ گذاری در آن انجام شده حبس می ‌شود و اگر سرمایه ‌گذار نتواند آن را به پول تبدیل و سودش را کسب کند برایش انگیزه‌ ای ایجاد نمی‌‌ شود و این موضوع توجیه اقتصادی ندارد که بدون شرط و شروط سرمایه‌ اش را وارد کشوری دیگر کند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه