اخبار داغ

ژست بازدید!

ژست بازدید!
امروزه باید به جای بازدید و تبلیغ رسانه ای از ابنیه تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی، اعتبار بودجه های این استان را حداقل افزایش هم نمی دهند به حالت گذشته درآورند و همانند سه الی چهار سال پیش بودجه اختصاص دهند نه اینکه میزان عظیمی از بودجه را نیز در نهایت تعجب کسر کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، نشست راه ابریشم در حالی در ارومیه برگزار شد که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز خود را به آن رسانده بود، کمیت، کیفیت و نحوه برگزاری و همچنین برخی پوشش های زننده و خارج از عرف مهمانان خارجی که به واسطه عدم توجیه آنها از طرف مسئولان و متولیان امر خودنمایی می کرد، بحثی خارج از این نوشتار و نیازمند بررسی جامع دیگری است تا زوایای پنهان این مراسم بر همگان آشکار شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,


اما سخنی با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور داریم که در آذربایجان غربی و غریب حضور یافته و به بازدید از موزه ها و برخی آثار تاریخی و فرهنگی این استان پرداخته است.

در وهله اول باید یادآور شویم که ما تشنه و یا گدای بازدید نیستیم بلکه خواسته اهالی این استان تخصیص بودجه برای نگهداری، محافظت و ترمیم بناهای تاریخی و فرهنگی است. امری که از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور به فراموشی سپرده شده و با بودجه های قطره چکانی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی معلوم نیست دنبال چه هستند و چه برنامه ای دارند؟

وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی استان به حدی وخیم است که نمی توان با بازدید و تبلیغ رسانه ای اینگونه کارها بر اقدامات انجام نشده و کم کاری های انجام گرفته سرپوش گذاشت چرا که چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟!

خوب بود آقای رئیس نیم نگاهی به وضعیت اسفناک بی شمار آثار تاریخی در شرف نابودی آذربایجان غربی می انداخت و از بناهای در حال ویرانی هم بازدیدی به عمل می آورد تا در رسانه ها تصاویر آنها نیز منتشر شود!

در اینصورت است که می توانستیم امیدوار باشیم حداقل در خواب سنگین سازمان میراث فرهنگی شاید فرجی از دیگر سازمانها گشوده شود و بتوانیم از نظاره گر بودن در خصوص نابودی تاریخمان رهایی یابیم.

متأسفانه در اقصی نقاط آذربایجان غربی از ماکو و پلدشتش گرفته تا سردشت و تکابش صدها اثر تاریخی به حال خود رها شده و حتی تعداد زیادی از این آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی هستند اما در نهایت تعجب نابودی این ثبت شده ها حتی در سالهای اخیر بیشتر شده است و آمار رو به رشدی گرفته است.

امروزه سکوت مسئولان در قبال ویرانی و نابودی آثار تاریخی و فرهنگی استان مسئله ای است که بسیار دردناکتر از نابودی آنهاست و موجب آزرده شدن اهالی فرهنگ و تاریخ و آحاد جامعه شده است.

از این رو انتظار می رود به جای همایش ها، کنفرانس ها و مراسم های پرهزینه و بدون خروجی خاصی برای ارومیه و آذربایجان غربی به فکر اقدام و عمل در راستای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی مان باشند و به جای بازدید و تبلیغ رسانه ای بازدیدهایشان اعتبار بودجه های این استان را حداقل افزایش هم نمی دهند به حالت گذشته درآورند و همانند چهار  الی پنج سال پیش به آثار تاریخی و فرهنگی مان بودجه های در خور توجهی اختصاص دهند نه اینکه میزان عظیمی از بودجه را کسر کنند!

امروزه به عینه شاهد هستیم که هر ابنیه ای که تخریب می شود و رسانه ها پیگیر چرایی این کار می شوند، مسئولان استانی از کمبود و نبود بودجه برای مرمت و احیا سخن می گویند! اما این درحالی است که نمی توان ابنیه تاریخی و فرهنگی چندصدساله و یا چندین هزارساله را قیمت گذاری کرد و اگر نابود شدند چه کسی پاسخگوست و اصلاً می توان با هزینه های میلیاردی یکی از آنها را دوباره مثل سابق ایجاد کرد!

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


حال قضاوت با مردم است، در یک سو تخریب ابنیه تاریخی و فرهنگی و بی توجهی مسئولان متولی به آن و از سویی دیگر مسئولان و بازدیدهای رسانه ای از برخی آثار تاریخی استان!

انتهای پیام/م

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه