اخبار داغ

گزارش دانا از حملات ضد انقلاب به فیلم جدید ده‌نمکی/

"معراجی‌ها"؛ فیلمی که گیشه‌های سرد روزهای زمستانی سینما را گرم کرد

"معراجی‌ها"؛ فیلمی که گیشه‌های سرد روزهای زمستانی سینما را گرم کرد
ده نمکی خاکستری است با تمام قوت ها و ضعف هایش. معراجی ها عالی نیست ولی فروش میلیاردی اش کمتر از یک ماه، نشان داد کارگردان این فیلم که دانش آموخته رشته علوم سیاسی است، سیاست خوبی را برای کشاندن مخاطب به گیشه های سینما در پیش گرفته است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، ده نمکی کارگردان درجه یک سینما نیست، سه فیلم سینمایی در کارنامه دارد و چند مستند. قبلا هم ژورنالیست بوده و پیش از این هم رزمنده. در طول این سال ها هم کارهای خوب و قوی داشته و هم کارهای ضعیف. نه سیاه است نه سفید! مثل همه ماست. بعضی جاها اشتباه کرده و بعضی جاها هم گل کاشته و درست تیر را به هدف زده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

ده نمکی تا به یک کارگردان حرفه ای تبدیل شود که مسایل فنی سینما را به خوبی رعایت کند و از لحاظ تکنیکی قوی شود، ممکن است سال ها طول بکشد. این کارگردان جوان هیچوقت بی حاشیه نبوده، چرا که همیشه بر روی خطوط قرمز حرکت می کند، خطوط قرمز متحجرین و متجددین! و برای همین است هر کاری کند جنجال به دنبال دارد. حال آخرین فیلم این کارگردان 44 ساله با نام "معراجی ها" در حال اکران است و فروش میلیاردی آن کمتر از یک ماه خبرساز شده است.

,

در این فیلم قراراست تعدادی ازشهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند، اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند، که آغاز قصه ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند.

,

نمی دانم انتخاب اسم گنجی در این فیلم هم به آن گنجی! خارج نشین که زمانی ده نمکی به عنوان ژورنالیست، منتقد سرسخت او بود ربطی دارد یا نه، اما محتوای فیلم مورد نظر آنقدر با دل تماشاگران همراه است که مردم را در سالن می نشاند و هم می خنداند و هم می گریاند.

,

برخی کارشناسان سینما، ده نمکی را خارج از حلقه خود و عنصر خارجی می دانند و معتقدند آثارش ارزش سینمایی ندارد، اما آیا این کارشناسان هم می توانند فیلمی بسازند که کمتر از یک ماه از اکران آن به فروش میلیاردی برسد؟

,

کسانی که مدعی هستند فیلم های ده نمکی محتوا ندارد، تا به حال از خود پرسیده اند  که چرا مردم از این فیلم های به قول آنها، بی محتوا اینچنین استقبال می کنند؟ چه شده که بر خلاف ادعای برخی که می گویند مردم تمایلی به دیدن فیلم های دفاع مقدس ندارند، اینچنین از فیلم های ده نمکی استقبال می شود؟ کارشناسان سینما که خود را مخاطب شناس خوبی هم می دانند، بد نیست چند واحد مخاطب شناسی را هم در میان مردم به ویژه مردم نه چندان بالای شهر پاس کنند تا ذائقه مردم را بهتر بفهمند!

,

معراجی ‌ها در گام اول با چهار سینما اکران خود را آغاز کرد که سینما آزادی با فروشی بیش از 10 میلیون تومان توانست رکورد اولین روز فروش را به خود اختصاص دهد و حتی سینما قدس با آغاز اکران این فیلم، بعد از دو ماه تعطیلی که بنا به مشکلات مالی مالکانش رقم خورده بود، توانست بار دیگر به چرخه اکران بازگردد. تا به حال کدام کارگردان ایرانی توانسته یک سینمای تعطیل شده را به واسطه اکران فیلمش دوباره وارد چرخه اکران کرده باشد؟

,

به هر حال این کارگردان متولد خطه آذربایجان (شهرستان اهر) توانست گیشه سرد زمستان 92 سینماهای کشور را با فیلم خود گرم کند و برای مردم هم مهم نیست که کارشناسان شاسی بلند سوار سینمایی کشور نظرشان درباره این فیلم چیست.

,

معیار فیلم های ده نمکی، مخاطب است و مردم نیز به همین خاطر معمولاً این نوع سینما را دوست دارند و از تماشایش لذت می ‌برند. مردم عاشق این سینما و اینجور فیلم ها هستند و ده‌نمکی به رغم تمام انتقادهایی که به او می شود، هنوز هم فیلم‌هایش را خوب می سازد و خوب هم می فروشد؛ حتی بهتر از خیلی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم ساخته‌ و درس سینما خوانده‌اند و حتی کلاس بازیگری و فیلمسازی هم دارند!

,

سینماسازان باید یاد بگیرند به جای برنامه های کارشناسانه و تجزیه و تحلیل های بی مورد، به دنبال فیلمی باشند در جهت سلایق اکثریت مردم و مخاطبانشان، نه خلاف جهت و اعتقادات مردم و یا به دنبال منافع گروهی خاص.

,

به هر حال این روزها معراجی ها سیبل حملات ضدانقلاب به سینمای دفاع مقدس شده است. ده نمکی خاکستری است با تمام قوت ها و ضعف هایش. معراجی ها عالی نیست ولی فروش میلیاردی اش کمتر از یک ماه، نشان داد کارگردان این فیلم که دانش آموخته رشته علوم سیاسی است، سیاست خوبی را برای کشاندن مخاطب به گیشه های سینما در پیش گرفته است.

,

گزارش از سید مصطفی میرزاباقری برزی

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه