اخبار داغ

فروریختن بزرگترین پل تاریخی و مادر پل‌های تاریخی ایران در لرستان؛

نوشداروی مرمت پس از مرگ پل "کشکان"/ خشت به خشت تاریخی که فرو می ریزد+تصاویر

نوشداروی مرمت پس از مرگ پل "کشکان"/ خشت به خشت تاریخی که فرو می ریزد+تصاویر
پل کشکان با طول 320 متر، عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 23.20 متر، ارتفاع بالاترین نقطه 26 متر و کوتاه‌ترین قسمت آن 10 متر به‌ عنوان طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل تاریخی ایران به شمار می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل آسوبان، پل کشکان با طول 320 متر، عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 23.20 متر، ارتفاع بالاترین نقطه 26 متر و کوتاه‌ترین قسمت آن 10 متر به‌ عنوان طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل تاریخی ایران به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آسوبان,

این پل تاریخی در 50 کیلومتری جاده ی خرم‌آباد، کوهدشت در بخش دوره چگنی و بر روی رودخانه کشکان قرار دارد.

,

تدوام بارندگی های اخیر لرستان، نه تنها وقوع سیلاب و خسارت های بیشمار را به دنبال داشت؛ بلکه موجب فرو ریخته شدن یکی از طاق های این پل تاریخی شد و بیش از هزار سال تاریخ خشت به خشت فروریخت تا بار دیگر حافظه ی تاریخی لرستان از قدمت آثار باستانی خالی بماند.

,

بی‌مهری با پل تاریخی کشکان

, بی‌مهری با پل تاریخی کشکان,

همزمان با فروریخته شدن این طاق، خبر بی‌مهری با پل تاریخی کشکان در شبکه های اجتماعی لرستان به سرعت دست به دست می شود و در تیتر رسانه های این استان قرار می گیرد.

,

در کنار رسانه های استان، برخی از شهروندان نیز ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی به وضعیت بناهای تاریخی لرستان، خواستار مرمت و رسیدگی به تاریخ کهن این دیار شدند.

,

یکی از شهروندان کوهدشتی که دانش آموخته ی رشته میراث فرهنگی است؛ در این رابطه به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در استان لرستان و به ویژه در شهرستان کوهدشت، از آثار باستانی محافظت نمی شود.

,

این دانش آموخته ی رشته میراث فرهنگی با بیان اینکه اگر سازمان میراث فرهنگی، حمایت‌های مادی و معنوی از آثار تاریخی لرستان را انجام می داد؛ در حال حاضر این تاریخ کهن تخریب نمی شد؛ خاطرنشان کرد:در همه ی جای دنیا مرسوم است که از آثار باستانی محافظت کنند و برای این محافظت روشهای مختلفی از نگهداری تا مرمت در نظر گرفته شده است.

,

وی ضمن اشاره به اینکه آثار باستانی و یک عمر تاریخ لرستان مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته؛ اظهار کرد: در استان لرستان آثار تاریخی بیشماری مانند سنگ نگاره های میرملاس و هومیان، قلعه ی فلک الافلاک، پل گاو میشان و بسیاری دیگر از این آثار باستانی وجود دارد.

,

این دانش آموخته ی رشته میراث فرهنگی تصریح کرد: برخی از این آثار مانند سنگ نگاره های میرملاس در معرض تخریب کامل قرار دارد.

,

پل کشکان

, پل کشکان,

 کمک برای بقای تاریخ لرستان

,  کمک برای بقای تاریخ لرستان,

یکی دیگر از این شهروندان، ضمن ابراز ناراحتی از اینکه میراث فرهنگیشان در حال نابودی است؛ بیان داشت: از مسئولان درخواست داریم با مرمت پل کشکان و دیگر آثار باستانی به بقای تاریخ لرستان کمک کنند.

,

این شهروند بیان داشت: چشم اندازهای زیبا در مجاورت پل کشکان به صلابت این اثر باستانی، طراوت خاصی بخشیده است.

,

بنابراین گزارش، تهیه و اجرای طرحهای لازم به منظور حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت و احیاء آثار، بناها و مجموعه های با ارزش فرهنگی- تاریخی به عنوان یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده است.

,

این در حالی است که در نبود این طرحهای لازم برای حراست، حفاظت، تعمیر و مرمت، بیشتر آثار باستانی لرستان و از جمله پل کشکان در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته است.

,

پل کشکان

, پل کشکان,

 

,

منحصربه فرد ترین طاق پل کشکان فرو ریخت

, منحصربه فرد ترین طاق پل کشکان فرو ریخت,

علی مصطفی‌نژاد؛ کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی و عضو انجمن پل‌های تاریخی ایران در این رابطه می گوید: با وجود گذشت بیش از یک هفته از بارندگیهای اخیر، منحصربه فرد ترین طاق پل کشکان، این بنای باشکوه که یکی از بزرگترین سازه های آبی جهان پس از اهرام ثلاثه مصر به شمار می آید؛ فرو ریخت!

,

این کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی با بیان اینکه این طاق که تنها یادگار الحاقی یک دوران تاریخی برای پل کشکان محسوب می شد؛ برای همیشه از بین رفت؛ تصریح کرد: ما چگونه می توانیم فرزندان این کشور را از فرهنگ و تاربخ و تمدن این سرزمین آگاه کنیم؟

,

این عضو انجمن پل‌های تاریخی ایران، ضمن اشاره به اینکه به عنوان فرزند زاگرس و سپس به عنوان دانش آموخته میراث فرهنگی در حوزه ی پلهای تاریخی از مسئولین مربوطه، دلسوزانه و کارشناسانه درخواست پاسخ دارم؛ خاطرنشان کرد: ما نام خود را برای آیندگان چه بنامیم؟

,

پل کشکان

, پل کشکان,

 

,

 

,

آخرین نوشدارو پس از مرگ کشکان

, آخرین نوشدارو پس از مرگ کشکان,

بنابراین گزارش؛ پس از فروریختن یکی از طاق های پل تاریخی کشکان در پنجم اردیبهشت‌ماه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در مصاحبه با خبرنگاران از مرمت اضطراری این طاق خبر داده و بیان داشته است که به زودی عملیات باز زنده سازی طاق مذکور به صورت اضطراری آغاز می‌گردد.

,

شاید مرمت اضطراری طاق فروریخته ی کشکان، آخرین نوشدارو پس از مرگ این یادگار تاریخ باشد؛ تاریخی که می توانست بر حسب وظایف تعریف شده ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از این رویداد تلخ جلوگیری کرده و شاهد فرویختن بخشی از تاریخ لرستان نباشد.

,

 

,

 

,

 

,

پل کشکان

,

پل کشکان

, پل کشکان,

طاق فروریخته ی کشکان

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه