اخبار داغ

برگزاری همایش «مروری بر آثار قیصر امین‌پور»

برگزاری همایش «مروری بر آثار قیصر امین‌پور»
همایش مروری بر آثار قیصر امین‌پور، روز گذشته توسط جهاد دانشگاهی قزوین و با مشارکت حوزه هنری قزوین و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سالن همایش دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیوسنا  ،در این همایش اساتید و شاعران جوان استان، سروده‌های خود را ارائه کرده و در ادامه نیز دکتر علی قاسم زاده، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به بررسی آثار مرحوم قیصر امین‌پور پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیوسنا,

 

,

 

,

قیصر2

, قیصر2, قیصر2,

دکتر علی قاسم زاده، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در این مراسم با اشاره به ابعاد گوناگون بررسی شعر و زندگی قیصر امین پور اظهار کرد: فلسفه زندگی دغدغه قیصر بوده و برای ما نیز در دوره پرتلاطم عصر کنونی دغدغه اصلی محسوب می‌شود برهمین اساس شعر قیصر از این جهت برای ما بسیار مهم است.

,

وی در ادامه افزود: قیصر امین پور شاعری جامع و توانمند بود که در زمینه شاعری، استادی ادبیات فارسی و پژوهش بسیار موفق ظاهر شد.

,

این استاد دانشگاه بیان کرد: از سویی نیز رساله دکتری ایشان با نام عنوان و موضوع سنت و نوآوری در شعر معاصر بسیار مورد توجع واقع شد و اصولا پس از تدوین این رساله است که سایر پژوهشگران نیز در این حوزه وارد می‌شوند.

,

قاسم زاده با اشاره به سیر تحولی شعر قیصر امین پور گفت: شعر قیصر سیر تحولی ندارد چنانکه همه زندگی و شعر وی در اوج و فرود قرار دارد و اگر نگاه دکتر شفیعی را بپذیریم که هر هنرمندی در مرکز وجودی خود تناقض‌ها و تعارض‌هایی دارد، شاید بتوان گفت یکی از علت‌های موفقیت قیصر امین پور همین تناقض‌ها و اوج و فرودهایی باشد که وی در شعر و زندگی خود داشته است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: از میان همه دغدغه‌های شعر قیصر خوب زندگی کردن دغدغه اصلی شعر این شاعر بزرگ بود که برهمین اساس محتوای غالب اشعار وی حل تعارضات دنیای کنونی بوده است.

,

وی ادامه داد: فلسفه زندگی برای این است که ما بدانیم برای چه به وجود آمده ایم، چگونه و برای چه زندگی می‌کنیم، برای همین در شعر قیصر پرسش‌های هستی شناسانه و فلسفی بسیاری وجود دارد که این نشان می‌دهد کلیدواژه شعر قیصر، پرسش های هستی شناسانه است و این مسئله ویژگی بسیار مهمی است چرا که شاعران با پرسش‌هایی که در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کنند ماندگار می‌شوند.

,

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) افزود: اعتقاد قیصر این بود که برخلاف دکارت که می‌گوید من شک می‌کنم پس هستم، باور دارد که من عشق می‌ورزم، پس هستم، بنابراین از نظر قیصر، نه شکاک بودن بلکه عاشق بودن فلسفه حیات و وجود انسان است.

,

قاسم زاده ادامه داد: نظیر خیام و مولوی که هر دو پرسش‌های متعدد خداشناسانه و معرفت شناسانه در اشعارشان مطرح کرده اند و به موازات آن تبدیل به شاعرانی ماندگار شده اند و شعر قیصر امین پور نیز به این دلیل ماندگار است.

,

انتهای پیام/م

, انتهای پیام/م]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه