اخبار داغ

گزارشی از بهار94/

وزرا و معاونان رییس جمهور در کلیبر

وزرا و معاونان رییس جمهور در کلیبر
بهار ۱۳۹۴ برای کلیبر بسیار پر خبر بود؛ وزرا و معاونان رییس جمهور هنوز دوست داشتند به کلیبر بیایند! شاید این آخرین علاقه‌مندی به کلیبر در میان دولت‌مردان باشد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کلیبر خبر، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، در آخرین روز اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به کلیبر آمد تا مشکلات صنعتی این شهرستان را از نزدیک ببیند. از کارخانه‌ها بازدید کند، کلنگ بزند و چند تا هم دستور صادر کند؛ آن هم درست در ایامی که اداره‌ی متبوعه‌اش در کلیبر با مشکلات عجیب و غریبی دست و پنجه نرم می‌کرد! مشکلاتی که دامنه‌ی آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد و آقای وزیر در برهه‌یی حتا مجبور شد قائم مقام معاون خود را برای «ماست‌مالی» کردن سوتی‌های دستگاه زیر نظر خودش در شهرستان کلیبر به این شهرستان بفرستد!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلیبر خبر,

چقدر شغل!

,

وزیر صنعت، معدن و تجارت در کلیبر یک کارخانه‌ی تولید لاستیک‌های رویال و سیمی خودروهای سواری، اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون را کلنگ‌زنی کرد و گفت: این کارخانه را بخش خصوصی با ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث می‌کند تا با تولید ۵۰ هزار تن لاستیک در سال، برای ۳۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند!

,

نعمت‌زاده وعده کرد: این کارخانه در عرض ۳۶ ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

,

محمدرضا نعمت‌زاده در بازدید از کارخانه‌های فعال در ناحیه‌ی صنعتی یوزبند، از وجود کاستی‌های متعدد در این ناحیه اظهار خرسندی کرد و خطاب به مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی گفت: عدم تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز این ناحیه‌ی صنعتی به هیچ‌عنوان قابل توجه نیست و این شرکت باید فوراً نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله؛ تأمین برق، آب، گاز و شبکه‌های ارتباطی این ناحیه اقدام کند.

,

نعمت‌زاده دستوراتی هم برای حل مشکلات تله‌کابین کلیبر صادر کرد…

,

کلیبر آزاد می‌شود!

,

یک روز قبل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس جمهور به کلیبر آمده بود؛ ترکان در شورای اداری شهرستان کلیبر حاضر شد و  از اتصال راه آهن تبریز به قلی‌بیگلو در شهرستان خداآفرین در آینده‌ی نزدیک خبر کرد! و با بیان این‌که مسیر تبریز – کلیبر – محدوده‌ی خداآفرین منطقه‌ی آزاد ارس دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری، کشاورزی و صنعتی است، اتصال کریدور حمل و نقلی کشور از طریق خط ریلی به منطقه‌ی آزاد ارس در شمالی‌ترین نقطه‌ی آذربایجان شرقی را سر آغاز جهش اقتصادی در شمال غرب کشور دانست.

,

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه‌ی اقتصادی کشور در کلیبر مدعی شد: شهرستان کلیبر به سبب ظرفیت‌های معدنی، تجاری، کشاورزی و گردشگری نقش قابل توجهی در توسعه‌ی تجارت خارجی در شمالی‌ترین نقطه‌ی استان دارد و با الحاق بخشی از این شهرستان به منطقه‌ی آزاد صنعتی – تجاری ارس نه تنها ارتباط تجاری با قفقاز و آذربایجان که توسعه‌ی تجارت خارجی با روسیه هم تسهیل خواهد شد.

,

ترکان از این هم فراتر رفت؛ اتصال ورزقان به منطقه‌ی آزاد ارس! خودش گفت که دستور بررسی این موضوع را به استاندار آذربایجان شرقی داده است!

,

وی با تأکید بر نظر مساعد رییس جمهوری در خصوص تکمیل پروژه‌ی سد پیغام چای، همچنان که وزیر نیرو هم دقیقاً یک سال پیش در سفر به کلیبر وعده کرده بود، اظهار امیدواری کرد: با تأمین اعتبار این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۴ شاهد بهره‌برداری از آن باشیم؛ استاندار آذربایجان شرقی هم سال ۱۳۹۳ در جریان سفر به کلیبر و بازدید از سد پیغام همین وعده را داده بود؛ دست کم نخستین وعده‌ی محقق نشده‌ی دولت‌مردان دولت تدبیر و امید در کلیبر!

,

کلیبر جهانی می‌شود

,

رییس سازمان میراث فرهنگی نیز در سال گذشته هم خودش به کلیبر سفر کرد و هم معاونش را فرستاد تا خبر نامزدی جنگل‌های ارسباران کلیبر برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۶ را بدهد.

,

دکتر سلطانی‌فر، از کلیبر به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر بیشتر به کشور یاد کرد.

,

وی در این سفر ظرفیت‌های گردشگری کلیبر را کم‌نظیر ارزیابی و تأکید کرد: تله‌کابین کلیبر باید مورد حمایت قرار گیرد.

,

یک انتقاد تند؛ تضمین عدم موفقیت!

,

«آذربایجان فقط تبریز نیست»! ارسلان فتحی‌پور در نشست کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان کلیبر این را گفت و بی‌توجهی به شهرستان‌های استان در تخصیص اعتبارات، را غیر قابل قبول دانست. موضوعی که به اعتقاد وی دلیل اصلی گسترش حاشیه‌نشینی در کلان شهر تبریز است.

,

فتحی‌پور همچنین با انتقاد از آن چه بی‌توجهی مطلق شرکت گاز به شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین می‌نامید، خواستار پاسخ‌گویی مدیرکل شرکت گاز استان شد؛ دینی باید پاسخ دهد که چرا با وجود کلنگ‌زنی پروژه‌ها در دهه‌ی فجر سال گذشته هنوز اقدامی برای آغاز آن‌ها انجام نداده است؟!

,

نماینده‌ی کلیبر در مجلس تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌ی هیات دولت باید تا پایان سال ۱۳۹۵ همه‌ی مناطق کشور از نعمت گاز برخوردار شوند. اما با این روند، عدم موفقیت شرکت گاز در عمل به این مصوبه تضمین شده است!

,

یک اعتراض از سوی فرماندار

,

فرماندار کلیبر در همین نشست با تأکید بر تحکیم نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، در خصوص اعتبارات استانی مصوب ۱۳۹۴ شهرستان، گفت: مبالغ این مصوبه قابل پذیرش شهرستان نیست و ما به شدت به این مصوبه معترضیم. چرا که با وجود افزایش اعتبارات استان، اعتبارات مصوب شهرستان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

,

فریدون بابایی در ادامه با تأکید بر این که این کاهش ناعادلانه دست کم باید از محل ماده ۱۸۰ جبران شود، حل مشکلات حوزه‌ی گاز و راه در شهرستان کلیبر را نیازمند توجه جدی تر دانست و افزود: شهرستان کلیبر تنها شهرستان فاقد مجتمع فرهنگی و هنری است و با وجود این که این پروژه مصوبه‌ی هیات دولت است و زمین آن هم از پیش خریداری شده، اما هنوز اقدامی برای ساخت آن انجام نشده است.

,

وی در ادامه؛ پروژه‌ی فاضلاب شهری کلیبر را غصه‌ی پر قصه و شاید هم قصه‌ی پر غصه‌ی این شهرستان توصیف کرد و افزود: این پروژه با توجه به توپوگرافی خاص منطقه نیاز فوری و اساسی شهر کلیبر است.

,

مدیرکل ارشادی!

,

البته مدیر کل ارشاد استان آذربایجان شرقی نگذاشت این اظهارات فرماندار کلیبر خیلی هم کهنه شود؛ صفی‌پور، کمتر از ۹ روز پس از این اظهارات فریدون بابایی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان کلیبر حاضر شد و آب پاکی روی دست وی ریخت!

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سفر دیر هنگام خود به کلیبر که البته آن هم نه برای حضور در شورای فرهنگ عمومی یا دیدار با مسؤولان شهرستان که برای حضور در همایش گرامی‌داشت بانو ام لیلی (بنا به دلایل کاملاً شخصی!) بود، رو در روی فرماندار کلیبر و هنرمندان این شهرستان گفت: «زمانی که دولت، پول و اعتبار کافی در اختیار داشت کوتاهی کرده و حالا چون تکمیل پروژه‌های ناتمام، اولویت اول دولت است، تعریف پروژه‌ی جدید ممکن نیست، بنا بر این کلیبری‌ها منتظر احداث این مجتمع نباشند»!

,

کارت قرمز فرماندار به مدیران شهرستان

,

یکی از ویژگی‌های خوب فریدون بابایی، صراحت لهجه‌ی او در جایگاه مدیریت عالی شهرستان است. وی هر از گاهی از مدیران خود هم انتقاد می‌کند! آن‌جا که در یکی از جلسات رودربایستی را کنار گذاشت و با انتقاد از غیبت برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی در جلسات، تذکر داد: این غیبت‌ها عین کم‌فروشی و بی‌مسؤولیتی است و به ادارات کل گزارش خواهد شد. بنا بر این از این پس مدیران غایب در جلسات باید به مدیران کل خود پاسخگو باشند. ضمن این که در شهرستان نیز ستادی تشکیل شده که به تخلفات و مسایل این‌چنینی رسیدگی می‌کند.

,

البته؛ مدیران کلیبر هم در طول سال، خیلی زحمت توجه به این انتقاد را به خود ندادند و با ادامه‌ی غیبت‌های خود در طول سال گذشته و بعضاً با ارسال کارمندان دون‌پایهروها و حتا نیی شرکتی به جلساتی که فرماندار ریاست آن‌ها را بر عهده داشت، به وی ثابت کردند که رییس مطلق شهرستان او نیست و آن‌ها هم ویژگی‌های خاص خود را دارند. یا بهتر است بگوییم داشتند!!

,

پارلمان مفلوک و مفلوج!!

,

پارلمان اقتصادی کلیبر سال بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. البته از حق و انصاف نگذریم؛ کل حوزه‌یی که به «دم و دستگاه» آقای نعمت‌زاده متصل است، در شهرستان کلیبر روزگار خوشی نداشته‌اند! از همه‌ی داستان‌ها و افسانه‌هایی که در مورد «صنعت، معدن و تجارت» شهرستان کلیبر مطرح بود و هست، باید بگذریم. اما این داستان «پارلمان اقتصادی شهرستان کلیبر» چیز دیگری است!

,

ماجرا از آن‌جایی آغاز می‌شود که فرماندار کلیبر ۲۰ روز پس از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، در کمیسیون تنظیم بازار شهرستان، وضعیت اتحادیه‌های صنفی این شهرستان را تأسف‌آور خواند!

,

فریدون بابایی در این نشست تکرار توزیع آردهای بی‌کیفیت در نانوایی‌های شهرستان کلیبر را غیر قابل قبول دانست و تأکید کرد: نانوایان در صورت برخورد با آردهای بی‌کیفیت، خراب و فاسد، «باید» آردها را به کارخانه عودت دهند و حق پخت این گونه آردها را ندارند و گر نه به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

,

وی خواستار بازرسی‌های دوره‌یی از نانوایی‌ها توسط تیمی متشکل از کارشناس فرمانداری، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس آرد و غله و بازرس اتحادیه‌ی نانوایان شهرستان شد.

,

همین‌جا بود که بابایی وضعیت اتحادیه‌های صنفی شهرستان را هم که هنوز آن‌قدری که حالا شده، بغرنج نبود، به یاد آورد و با اظهار تأسف به انتقاد از نابه‌سامانی اتحادیه‌های صنفی شهرستان کلیبر پرداخت که: اتحادیه‌ها برای این به وجود آمده‌اند که امور مردم به خود آن‌ها واگذار و باری از روی دوش دولت برداشته شود. اما متأسفانه وضعیت به گونه‌یی است که وقت فرماندار هم صرف رفع و رجوع اعتراضات به عملکرد اتحادیه‌ها می شود!

,

البته؛ این هم از ویژگی‌های خاص شهرستان کلیبر بوده و هست!

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه