اخبار داغ

بمناسبت 28 آوریل، روز جهانی بهداشت حرفه ای/

بهداشت حرفه ای گامی در جهت نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سراسر جهان

بهداشت حرفه ای گامی در جهت نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سراسر جهان
روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی در واقع یک هدف گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد اسماعیل نژاد در پیک هشترود نوشت: مهندسی بهداشت حرفه‌ای (به انگلیسی: Occupational Health Engineering) یا سلامت شغلی یا سلامت کار شاخه‌ای است ازعلم بهداشت وعبارتست از شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور موجود در محیط کار به همراه یکسری مراقبتهای بهداشتی درمانی به منظور سالمسازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک هشترود,

مهندسی بهداشت حرفه‌ای را می‌توان به طور خلاصه علم و هنر تامین سلامت در محیط‌های شغلی تعریف کرد و یک مهندس بهداشت حرفه‌ای یا متخصص سلامت شغلی کسی است که وظیفه شناسایی، ارزشیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را به عهده دارد.
مهندسی بهداشت حرفه‌ای رشته‌ای است که به محیط کار بر می‌گردد. در واقع متخصصان در این رشته خطرهای بالقوه‌ای که در محیط کار وجود دارد را شناسایی می‌کنند و در مراحل بعد به اندازه‌گیری و ارزیابی این خطرات و کنترل آنها می‌پردازند. البته کسانی که علم بیشتری در این رشته دارند، خطرهای شغلی را پیش بینی نیز می‌کنند. به این نکته باید اشاره کرد که کسب این مهارتها به نحوه تربیت دانشجویان بستگی دارد.
بر اساس فعالیت‌های گونا گون برای بهبود شرایط محیط کار و نیز، جنبش‌های کارگری، در سال ۱۹۱۹،سازمان بین‌المللی کار (سازمان بین‌المللی کار) بر پا شد. پس از آن، به علت موفقیت‌هایی که امریکا در جنگ جهانی در زمینه تولید تسلیحات نظامی به دست‌آورد، نه تنها صنایع بلکه بهداشت حرفه‌ای در این کشور به سرعت رشد یافت. در آن زمان، شعار تبلیغاتی سازمان خدمات بهداشتی امریکا بر تندرستی کار گر تاکید داشت: “کارگر را سالم نگهدار تا خوب کار کند”.

,
,
,

 

,

برنامه‌هاوفعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای
۱٫  معاینات پزشکی گوناگو ن برای کلیه کارکنان
۲٫  برنامه‌های مربوط به حفاظت فنی و ایمنی کارگران
۳٫  برنامه‌های مربوط به بهداشت محیط کار شامل شناخت وارزیابی عوامل زیان آورمحیط کاروارائهٔ طرح‌های کنترلی وبهسازی محیط کار
۴٫  ایجاد امکانات درمانی و اورژانس طب کار
۵٫  برنامه‌های مربوط به آموزش برای بهداشت
۶٫  برنامه‌های مربوط به تغذیه کارگران
۷٫  برنامه‌های مربوط به نوتوانی و توانبخشی حرفه‌ای

,
,
,
,
,
,
,
,

روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) از سوی سازمان بین‌المللی کار(ILO) به عنوان روز جهانی بهداشت حرفه‌ای World Day for Safety and Health at Work نامگذاری شده است.
روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی در واقع یک هدف گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است. برگزاری این مراسم بخش مهمی از استراتژیهای جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیط‌های کاری است که باعث ارتقای آگاهی‌های مردم وهمچنین افزایش امنیت وسلامت در محیط کار می‌شود.
این مراسم هر ساله توسط کلیه دولتها، سازمانها وبخش‌های خصوصی وکارفرمایان وکارخانجات انجام شده و توسط سازمان بین‌المللی کار حمایت و پشتیبانی می‌کند.

,
,
,

 

,

پایان پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه