اخبار داغ

سرلشکر صفوی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا:

قوای سه گانه در مقابله با سیاست های آمریکا و تقویت محور مقاومت تابع رهبری باشند/ باید روابط خود را با ترکیه به عنوان همکار آمریکا و اسرائیل بازتعریف کنیم

قوای سه گانه در مقابله با سیاست های آمریکا و تقویت محور مقاومت تابع رهبری باشند/ باید روابط خود را با ترکیه به عنوان همکار آمریکا و اسرائیل بازتعریف کنیم
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: قوای سه گانه بایستی در رابطه با مقابله با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تقویت دولت و ملت‌های محور مقاومت، از رهنمودهای مقام معظم رهبری تبعیت کامل داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری که در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه ای و بعنوان دبیر علمی این همایش سخنرانی می کرد به تحلیل ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: جنوب غرب آسیا از نگاه جغرافیدانان سیاسی کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، عراق و کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، یمن را شامل می شود البته در برخی از کتاب ها منطقه قفقاز یعنی کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را هم اضافه می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام از منطقه غرب آسیا تصریح کرد: تعریف مجمع تشخیص مصلحت نظام در سند چشم انداز 20 ساله 1404 از غرب آسیا کشورهای فوق به اضافه کشورهای منطقه آسیای مرکزی یعنی تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان است.

,

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه به ارائه تعاریف و مفاهیم ژئوپلیتیک پرداخت و در بیان مفهوم مورد نظر این همایش از ژئوپلیتیک اظهار داشت: علم مطالعه روابط متقابل جغرافیا، قدرت و سیاست و کنش‌های ناشی از ترکیب آنها با یکدیگر به مفهوم ژئوپلتیک است.

,

دبیر علمی این همایش در ادامه به تبیین اهمیت منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: به ندرت می توان منطقه ای در مقیاس جهانی به اهمیت غرب آسیا پیدا کرد که لایه های ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئو استراتژی در آن جمع شده باشد و این منطقه حد واسط سه قاره اروپا به آسیا و آفریقا است و بشدت تاثیر سیاست های اقتصادی اقتصادی ، امنیتی و فرهنگی قدرت های بزرگ است.

,

صفوی ادامه داد: امروزه جهان در شرایط ناپایداری راهبردی و رقابت قدرت های بزرگ برای استقرار نظم ژئوپلیتیکی مورد نظر خود در مقیاس منطقه ای و جهانی است،منطقه غرب آسیا هم در مرحله گذار ژئوپلیتیکی (Geopolitical transition) و هم در حال تحول ژئوپلیتیکی) Geopolitical change (به سر می برد.

,

وی افزود: بروز تغییر و دگرگونی در الگوها، نظم ها و ساختار ژئوپلیتیکی قدیم در منطقه غرب آسیا با فروپاشی نظام های سیاسی عراق و افغانستان دچار عدم تعادل و تحول در مناسبات قدرت و سیاست شده است و آمریکایی ها در راستای لشکر کشی نظامی خود به عراق و اشغال افغانستان در صدد تسلط کامل بر این منطقه و شکل گیری نظام تک قطبی قدرت در جهان بودند.

,

فرمانده سابق سپاه ادامه داد: این منطقه برای قدرتهای جهانی(آمریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، چین و هند) دارای اهمیت ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی و ژئو اکونومیک است.

,

استاد جغرافیای سیاسی در ادامه با اشاره به وجود ذخایر نفت و گاز بعنوان دلایل اهمیت منطقه غرب آسیا گفت: وجود ذخایر نفت و گاز در منطقه خلیج فارس (بیش از 65درصد ذخایر شناخته شده نفتی و بیش از 35درصد ذخایر شناخته شده گاز جهان در این منطقه است) و وجود ذخایر احتمالی نفت و گاز در منطقه دریای خزر(بین 20 تا 40 میلیارد بشکه نفت و حدود 200 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی) بر اهمیت این منطقه افزوده است.

,

وی ادامه داد: این منطقه محل بعثت پیامبران بزرگ الهی همچون حضرت موسی کلیم الله حضرت عیسی روح الله و آخرین پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله وسلم) است و با پیروزی انقلاب کبیر اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و رهبری حضرت امام خامنه ای و تأثیر گذاری آن در این منطقه و در جهان اسلام بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شده است.

,

حمایت آمریکا از رژیم های صهیونیستی و عربی منطقه، وجود پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه، به وقوع پیوستن بیداری اسلامی در منطقه، عدم ثبات سیاسی در دولت های افغانستان، عراق، یمن، بحرین، عربستان سعودی، سوریه و لبنان از دیگر مواردی است که باعث اهمیت منطقه غرب آسیا شده است.

,

سرلشکر صفوی با اشاره به بازار فروش سلاح در منطقه غرب آسیا گفت: هم اکنون بزرگترین بازار فروش سلاح و تجهیزات کشورهای غربی در این منطقه است و به طور خاص عربستان سعودی در صدر جدول خریداران سلاح قرار دارد و طی سالهای 2010 تا 2014 حدود 30 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.

,

مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه به ارائه چشم انداز آینده منطقه غرب آسیا پرداخت و در خصوص پیشنهادات راهبردی خود تصریح کرد: شکل گیری جهان چندقطبی از جمله قدرت آسیایی (ایران، روسیه، چین و هند و پاکستان) و قدرت جهان اسلام مرکب از ظرفیت های ملت های اسلامی می تواند در جهت جلوگیری از تک قطبی سازی قدرت در جهان توسط آمریکایی ها، بسیار موثر باشد.

,

دستیار فرماندهی معظم کل قوا در خصوص موثرتر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران و آینده پژوهی آن در تحولات غرب آسیا، گفت: تلاش برای حضور دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ،جلوگیری از شکست دولت بشاراسد و یا تجزیه سوریه و ادامه کمک به دولت و ملت سوریه، تقویت و به خودکفایی رساندن حزب الله لبنان که در هر شرایطی قادر به حفظ توانمندی های خود در صحنه لبنان و در موازنه وحشت با رژیم صهیونیستی باشند بایستی از برنامه های جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش وزن سیاسی و اثر گذاری جمهوری اسلامی ایران باشد.

,

سرلشکر صفوی تلاش برای انسجام و وحدت سیاسی در عراق و تقویت مبارزه با داعش و جلوگیری از تجزیه عراق و ارسال پیام آشکار برای سران اقلیم کردستان را بعنوان دیگر پیشنهادات راهبردی مطرح کرد و در ضرورت تبعیت کامل قوای سه گانه از رهبر انقلاب اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بایستی راهبرد همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی در کنار راهبرد نظامی برای مسائل منطقه داشته باشد و در این میان قوای سه گانه بایستی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با مقابله با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و تقویت دولت و ملت های محور مقاومت، تبعیت کامل داشته باشند.

,

وی ادامه داد: بایستی روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با نظام سیاسی ترکیه که به عنوان همکار و هماهنگ با سیاست های آمریکا، رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای عربی حرکت می کند، را تنظیم کنیم.

,

وی با اشاره به ضرورت انتقال راهبرد سیاسی نظامی مقاومت و ایستادگی به کشورهای دوست گفت: راهبرد سیاسی نظامی مقاومت و ایستادگی که هدف غایی ملت های منطقه برای رسیدن به استقلال است و الزامات و مولفه های خاص خود را می طلبد، بایستی به تمام گروهها، قبیله ها ، قومیت ها، نخبگان دانشگاهی و سیاسی، اجتماعی کشورهای دوست منتقل شود.

,

صفوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای سناریوهای مختلف از جمله بدترین سناریوها هم بایستی طرح های لازم را آماده کند و برای مقابله با توطئه ائتلاف به اصطلاح کشورهای اسلامی ضدتروریسم به سردمداری سعودیها و با مدیریت کلان آمریکا و رژیم صهیونیستی، طرحی جامع لازم است که تهیه شود.

,

دبیر علمی همایش همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر امنیت منطقه ای ، در پایان با اشاره به ارتقاء وزن ژئوپلیتیکی ایران، الزامات، بایدها و نبایدها تصریح کرد: ارتقای وزن ژئوپلیتیکی ایران در منطقه هزینه های لازم را می طلبد و بدون سرمایه و هزینه این ارتقاء حاصل نخواهد شد.

,

وی گفت: تقویت عوامل اقتدار ملی (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و علمی) و رضایتمندی ملت از دولت و حاکمان، اساس حفظ بقاء ملی و اقتدار منطقه ای و شأن و منزلت جهانی ایران است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه