اخبار داغ

نگاهی به ماهیت وجود پارلمانی به نام شورا؛

آیا همه نمایندگان پارلمان محلی سهمی در فسادهای مالی دارند؟

آیا همه نمایندگان پارلمان محلی سهمی در فسادهای مالی دارند؟
پارلمان محلی به وجود آمد تا حنجره ای برای صدای مردم و چشمی برای نظارت عملکرد مسئولان باشد و شهروندان با انتخاب‌های صحیح زمینه توسعه دیارشان را فراهم کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، خداوند در قرآن با نازل کردن آیه «وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم» مومنان را به مشورت در امور دعوت می‌کند، شایسته است که مومنان در کارها با یکدیگر به مشورت بپردازند، فلسفه وجودی شورا هم از این آیه نشات گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شورا در اصل، اصطلاح اسلامی برگرفته از قرآن و سنت پیامبر اسلام محمد است که دو بار در قرآن به عنوان یک فعالیت قابل تحسین جمعی ذکر شده‌است و نیز نام یکی از سوره‌های قرآن است.
شوراها، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم‏ گیری و اداره امور کشورند.

,
,

در همین راستا در اصل صدم قانون اساسی آمده است: "برای پیشبرد سریع برنامه ‏های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلّی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. "

,

شرایط انتخاب‏ کنندگان، انتخاب شوندگان، حدود وظایف، اختیارات، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملّی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معیّن می‌کند.

,

در تاریخ 9 اردیبهشت 1378 نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا حیات خویش را با تکیه بر آراء عمومی آغاز کردند.

,

ضرورت وجود شوراهایی چون شورای شهر چیست؟

,

شورا به عنوان پارلمانی محلی، حنجره ای است تا صدای مردم را به گوش مسئولان برساند، اعضای شوراها توسط مردم انتخاب می شوند و آنها با رای خود افرادی امین را برای کرسی پارلمان محلی بر می گزینند لکن برخی انتخاب های غلط می تواند باعث راه یافتن افرادی ناصالح به صحن شورا شود.

,

شوراها انتخاب می شوند تا چشمی باشند برای نظارت عملکرد مسئولان، مسئولانی که برای ساماندهی امور مردم تلاش می کنند، این ناظران منتخب مردم نخست باید خود فردی امین و صادق باشند تا بتوانند دست های آلوده به فساد مالی را شناسایی کنند، چنانچه دستی از شورا به مال بیت المال دراز شود، این اعضا نخواهد توانست دست های آلوده را از بیت المال مردم ببرد.

,

وظایف شوراها

,

اعضای شورا، شهردار شهر را نیز انتخاب می کنند، نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات، تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر، نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر،  وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری، نظارت بر اجرای طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداریها،  تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری  و غیره از جمله وظایف اعضای شورای شهر است.

,

وظیفه اصلی شوراها همانطور که می دانیم نظارت بر امور است، چندی است که برخی از اعضای شوراهای شهر دست‌شان به پول های کثیف آلوده شده است، آنها بزرگترین سرمایه خود یعنی اعتماد مردم را از خود سلب کرده اند، اتفاقات ناگواری در یکی از شهرستان های آذربایجان شرقی یعنی دستگیری اعضای شورا به جرم فساد مالی رخ داده است که برخی اعضای شورای شهر تبریز نیز از این رویداد مستثنی نبودند، اخیرا چهار نفر از اعضای شورای شهر تبریز به اتهام تبانی و اخذ رشوه دستگیر شده اند، این رسوایی باعث شده که مردم به سایر اعضای شورا نیز بدبین شوند، در واقع هویت و اعتبار شورا بین هوا و زمین معلق است و زیر سوال رفته است.

,

چه کسی مقصر است، اعضای شورایی که ناظر  امور بودند و خیانت در امانت کردند؟ آیا مردم امانت را به دست دزد سپرده اند؟ یا مردمی که بدون علم و اگاهی از فردی که انتخاب می کنند و تنها از روی یک عکس و پوستری زیبا و آراسته اعضا؟ شورا را انتخاب کرده اند، یا کسانی که به برخی این افراد ناصالح صلاحیت داده‌اند؟

,

محمد حسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص ضرورت وجود شوراها اظهار کرد: فلسفه وجودی شورا هم پایه و اساس قرآنی دارد و هم در قانون اساسی ما مسئله پیش بینی شده و موضوع عقلانی است لذا هر فردی می تواند به این نتیجه برسد که چه فایده هایی می تواند داشته باشد و در مدیریت فردی و اجتماعی نقش ایفا کند.

,

وی تاکید کرد: در شوراها هر چه تعداد نفرات شورا در شهرستان ها و محلات بیشترباشد به همان میزان خواسته شهروندان به گوش مسئولین می رسد اما زمانی که هر شخصی در شورا از حد و حدود وظایف شورایی خود خارج شود نه تنها نتایج مفیدی عایدمان نخواهد شد بلکه متحمل ضرر و زیان خواهیم بود.

,

اسوتچی متذکر شد: نفس فلسفه وجودی شورا مسئله عقلانی است، اتفاقا وجود شورا استفاده از رای جمعی است تا چندین نفر شورا باشند و بتوانند از طرف شهرواندان به مسائل رسیدگی کنند.

,

وی با اشاره به دستگیری چهار عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: همانطور که گفتم شرط اساسی این است که هر شخصی در شورا از حد و حدود وظایف شورایی خود خارج نشود، آیا این افراد بر اساس  وظایف خود پیش رفته اند که حالا به این شرایط دچار شدند؟! حدقل 50 درصد گناه قضایای پیش آمده برعهده ریاست و مدیریت آقای شهردار است.

,

این عضو شورای شهر تبریز توضیح داد: ریاست نباید هوادار اعضایی که به او رأی داده‌اند باشد بلکه ریاست باید به وظیفه خود عمل کند و بخاطر آرا، از حدود و قوانین کار خود خارج نشود، اگر زمانی که یکی از اعضا خود اشتباه می کرد، رئیس شورا یا همکاران به وی تذکر می دادند هرگز این مسائل پیش نمی آمد، دستگیری‌ها به اعتماد مردم لطمه وارد کرد.

,

وی در پاسخ به سوال آناج مبنی بر اینکه چه کاری باید انجام داد تا اعتماد مردم دوباره احیا شود؟، اذعان داشت: باید به وظایف اصلی خود رجوع کنیم و  بیندیشیم که مردم با چه اعتمادی به ما رای داده‌اند؛ صادقانه به وظایف قانونی شورا پایبند بوده و بر اساس خوشایند کسی عمل نکنیم؛ مردم نیز کاملا آگاه هستند و کسی که واقعا به وظایفش عمل می کند را می شناسند.

,

آنچه که مبرهن است شورا به عنوان نهادی نظارتی می‌تواند در مدیریت شهری و توسعه تبریز نقش مهمی ایفا کند و کسی منکر این امر نیست، لکن تا زمانیکه مردم در انتخاب‌های خود به سوابق و تخصص افراد توجه نکنند رسیدن به این امر دشوار خواهد بود.

,

از سویی دیگر هیئت نظارت بر انتخابات که در تائید صلاحیت‌ها نهادی به غیر از شورای نگهبان است باید وسواس بیشتری به خرج دهد و هر کسی که از راه می‌رسد را تائید صلاحیت نکند، چه بسا در زمان انتخابات مجلس نیز عده‌ای می‌گفتند شورای نگهبان به همه صلاحیت دهد و انتخاب را بر عهده مردم بگذارد اما این ملت که از پشت پرده خبر ندارند و نتیجه تائید صلاحیت‌های فله‌ای به دستگیری‌هایی ختم می‌شود که ماهیت یک نهاد را زیر سوال می‌برد.

,

باید قبول داشت که اگر شورا بر عملکرد شهرداری و امورات جاری نظارت نداشته باشد ممکن است کیفیت و کمیت پروژه‌ها تحت الشعاع قرار گیرد و فسادهایی نیز به دلیل گردش مالی بالا در شهرداری رخ دهد؛ درست است که 4 تن از نمایندگان پارلمان محلی خود به دلیل نقش داشتن در فسادها دستگیر شده‌اند و شاید قضیه به اینجا هم ختم نشود، اما آیا همه آن 21 نفر در فسادها نقش داشته‌اند؟

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه