اخبار داغ

سیره اخلاقی شهید مطهری یکی از رموز موفقیت ایشان

سیره اخلاقی شهید مطهری یکی از رموز موفقیت ایشان
از رموز موفقیت شهید مطهرى همان نحوه تحصیلش بوده است و این که در واقع قوه تجزیه و تحلیل داشتند و حرف را به راحتى قبول نمى کردند و یکى دیگر از روش هاى تعلیمى و تعلمى ایشان که به نظر من نقش بسیار اساسى داشته این است که ایشان هر چه فرا گرفتند عمیق فرا گرفتند و تا عمق مطلب را نفهمیدند رها نکرده اند در سیره رفتاری ایشان اخلاص در کارها و عبادت جایگاه ویژه ای داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استاد مطهری عمر خویش را صرف ترویج و گسترش فرهنگ ناب و اصیل قرآن نمود و انس و الفت خاصی با قرآن داشت. ارتباط استاد مطهری با قرآن، از چند جنبه قابل توجه است. جنبه اول عشق و علاقه شخصی او نسبت به این کتاب مقدس و انس خاص او به تلاوت و سیراب کردن روح تشنه اش از اقیانوس بی کران و زلال قرآن بود. جنبه دوم، تلاش و فعالیت او برای تفسیر این کتاب مقدس بود و جنبه سوم، مبارزه خستگی ناپذیر او با برداشت های غلط و انحرافی از قرآن توسط دشمنان و دوستان ناآگاه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

استاد مطهری نسبت به رعایت بیت المال اهمیت ویژه ای قایل بودند؛ چنانکه نقل می کنند ایشان اتاقی در کنار اتاق شورای دانشکده الهیات داشت. استادان دانشگاه همیشه در اتاق شورا تجمع کرده و در موارد ضروری تا بعد از ظهر آنجا می ماندند و پس از صرف ناهار، کارشان را ادامه می دادند. اما استاد مطهری هنگام ظهر به اتاق خود می رفت و پس از ادای نماز، ناهار مختصری را که از منزل می آورد، می خورد. استادان و مسؤولان دانشکده اصرار داشتند که استاد به اتاق شورا بروند و از ناهار دانشکده استفاده کنند، اما استاد به آنان می گفت: «غذای دانشکده با من سازگار نیست.» و زمانی که من علت امتناع ایشان را پرسیدم، گفتند: «این ناهارها حق خدمتگزاران و از بیت المال است. استادان حقوق خوبی دارند، خودشان بروند و از بازار بخرند و بخورند. این غذا حق ضعفاست.»

,

یکى از رموز موفقیت شهید مطهرى همان نحوه تحصیلش بوده است. این که در واقع قوه تجزیه و تحلیل داشتند و حرف را به راحتى قبول نمى کردند. یکى دیگر از روش هاى تعلیمى و تعلمى ایشان که به نظر من نقش بسیار اساسى داشته این است که ایشان هر چه فرا گرفتند عمیق فرا گرفتند و تا عمق مطلب را نفهمیدند رها نکرده اند. شما در آثار ایشان هم مى بینید وقتى وارد یک مساله مى شوند از اساس و ریشه مساله را آغاز مى کنند.

,

انس، یعنی رابطه گرم، علاقه و محبتِ آمیخته با عشق و معرفت و الفت ناگسستنی که موجب اتصال و به هم پیوستگی می شود. اگر بخواهیم به چنین انسی برسیم، نخست باید عظمت قرآن را بشناسیم و آن را با تمام وجود درک کنیم که غذای کامل روح است و موجب رشد معنوی و تکامل همه جانبه خواهد شد. از این رو قرآن کریم انس با قرآن و تلاوت مستمر آن، برپایی نماز و انفاق در نهان و آشکار را از اوصاف عالمان راستین و اهل معرفت دانسته و متذکر می شود که انس با قرآن، انسان را به تدریج از تاریکی های ضلالت به روشنایی هدایت وارد می کند.

,

اخلاص سری است الهی که تنها در قلب بندگان محبوب الهی قرار می گیرد. خداوند پیامبران بزرگ خویش را با این صفت ستوده و آن را سبب عدم سلطه شیطان معرفی نموده است.

,

استاد مطهری مساله «جاودانگی اخلاق » را حتی از بحث جاودانگی حقیقت برای اسلام و مسلمین مهم تر تلقی کرده و معتقد است جاودانگی اسلام به جاودانگی اخلاق وابسته است و نقض آن به معنی نقض خاتمیت و جاودانگی دستورات اسلام است. زیرا دستورات اسلام دارای سه بخش اصول عقاید،احکام و اخلاق است و با رد جاودانگی اخلاق و در واقع اخلاق یک بخش از اصول اسلام منسوخ شده است. بنابراین لازم است که مبحث نسبیت اخلاق مطرح و به شبهات مربوط به آن جواب داده شود.

,

استاد مطهری درباره اخلاص می گوید: «کار برای خود کردن نفس پرستی است، کار برای خلق کردن بت پرستی است، کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خداپرستی است.»

,

در سیره رفتاری ایشان اخلاص در کارها و عبادت جایگاه ویژه ای داشت. او بنده ای مخلص بود. مسأله ای که برای زندگی استاد مطهری وجود داشت این بود که همیشه می خواست نامش مخفی باشد و این دلیلی بود بر خلوص نیت ایشان و دور بودن از ریا، چرا که معتقد بود : « کار باید انجام شود، حال به اسم هرکس، مهم هدف ماست که باید به آن برسیم. »

,

از این رو انگیزه ایشان در این بحث دفاع از جاودانگی دستورات اسلام و همچنین پاسخ به یکی ازنیازهای جامعه است.

,

مرحوم شهید مطهری علاوه بر اینکه از لحاظ علمی در جایگاه رفیعی قرار داشت و آثار ایشان هم گواه این مطلب است، به لحاظ  عملی و رفتاری هم از شان عظیمی برخوردار بود، و این بعد ایشان چون تحت الشعاع بعد علمی ایشان قرار گرفته مغفول مانده است.

,

آیة ا... مکارم شیرازی در وصف استاد این گونه می گوید: «شجاعت و اخلاص استاد مطهری وی را در زمینه مسایل فکری و اسلامی به یک اسوه تبدیل کرد.آن استاد بزرگوار، اسیر کسانی که می خواستند عقاید خود را بر علما و پیشوایان تحمیل کنند، نمی شد و بی اعتنا به رضایت این افراد تلاش می کرد تا واقعیت مذهب را ارایه کند. استاد مطهری درعمل و آثار خویش تنها به رضایت خداوند می اندیشید و در این راستا حاضر بود موقعیت اجتماعی خویش را نیز قربانی کند.»

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه