اخبار داغ

برای نخستین بار؛

سد اکباتان همدان سر ریز کرد+تصویر

سد اکباتان همدان سر ریز کرد+تصویر
پس از پنج سال و برای نخستین بار پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان،آب این سد سرریز کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، پس از پنج سال سد اکباتان همدان سر ریز کرد، هم اکنون میزان آب ورودی به این سد 11 هزار و 600 لیتر در ثانیه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

وی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره این سد 34 میلیون متر مکعب است و آب مازاد بر ظرفیت این سد به سد آبشینه سر ریز می شود.

,

, ,

به گزارش رودآور، سد اکباتان یا شهناز از ۵ کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن، به سمت روستای سنگستان می باشد.

,

اگر چه تاسیس این سد با هدف تامین ۳۵% آب مصرفی شهر همدان و آب کشاورزی ۸۰۰ هکتار از زمینهای پائین دست سد بوده است، ولی به دلیل ویژگی هایی مانند نزدیکی به شهر، فضای سبز اطراف و دریاچه سد، موجب شده است که کاربری تفریحی نیز به آن افزوده گردد.

,

ارتفاع سد در زمان ساخت ۵۴ متر (از پی) بوده‌ است و پس از اتمام طرح افزایش ارتفاع، هم اکنون ارتفاع سد اکباتان به ۷۹ متر رسیده‌ است.

,

سد اولیه با هدف تأمین آب آشامیدنی شهر همدان و همچنین آب کشاورزی منطقه با قدرت تنظیم سالیانه ۱۷ میلیون متر مکعب از آب رودخانه آبشینه پس از ۴ سال، در سال ۱۳۴۲ خورشیدی به بهره‌ برداری رسید.

,

برای این که سازه تکمیل شده بعد از ۲۵ متر افزایش ارتفاع، رفتار و حرکات هماهنگ و یکنواختی داشته باشد، سد جدیدی در پایین دست سد موجود، از پی شروع به احداث شده و سد قدیم به عنوان جزئی از بدنه سد جدید، در داخل آن قرار گرفت.

,

ظرفیت فعلی مخزن هم ۴۰ میلیون متر مکعب است.

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه