اخبار داغ

تب وتاب تهیه ترشی سپستان (پوهیل) در منوجان آغاز شد

تب وتاب تهیه ترشی سپستان (پوهیل) در منوجان آغاز شد
درست کردن انواع ترشی در این فصل از سال یکی از رسوم قدیمی در بین بانوان منوجانی است که با ورود انواع محصولات تهیه ترشی مثل انبه نارس و سپستان (پوهیل) در بازار منوجان نیز رونق پیدا می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح منوجان“از  اوایل اردیبهشت ماه با پیدا شدن انبه های کال و سپستان (پوهیل ) بانوان منوجانی در تب وتاب درست کردن ترشی انبه وسپستان هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , صبح منوجان,

( سپستان ) درختی است  که در مناطق گرمسیر می روید و ارتفاع آن می تواند به بیش از ۱۰ متر برسد. این درخت در جنوب کشور می روید.

,

3-1
درخت سپستان با نام علمی Cordia myxa، وبا شاخه‌های گسترده و برگ‌های سبز با چند تنه به ارتفاع بیش از پنج متر است.و فصل گل دهی این گیاه اوایل فروردین است که مردم منوجان در اوایل اردیبهشت ماه  از محصول نارس آن برای ترشی  استفاده می‌کنند.

, 3-1,
,

میوه های آن دایره ای شکل و کمی کوچکتر از لیمو ترش است. این درخت خار (تیغ) ندارد. میوه ها به شکل خوشه های انگور هستند. از میوه کال و نارس آن جهت تهیه ترشی استفاده می شود . ترشی که از میوه سپستان تهیه می شود شبیه به ترشی زیتون است و در جنوب مشتریان زیادی دارد.

,

میوه رسیده آن بسیار شیرین و البته چسب ناک و دور هسته آن یک ماده ژلاتینی فرا گرفته است. میوه رسیده آن جمع آوری و پس از خشک کردن مصرف دارویی دارد. در زمستان که بیماری سرماخوردگی زیاد دیده می شود میوه خشک شده سه پستان به همراه برگ آویشن جوشانده می شود و بصورت چای مصرف می شود که برای سرما خوردگی و گلو درد دارویی بسیار مفید است.

,

ggg3

, ggg3,

درست کردن انواع ترشی در این فصل از سال یکی از رسوم قدیمی در بین بانوان منوجانی است که با ورود انواع محصولات تهیه ترشی مثل انبه نارس و سپستان (پوهیل) در بازار منوجان نیز رونق پیدا می کند.

,

در این میان تهیه ترشی از جایگاه ویژه ای در میان بانوان برخوردار است و به نحوی هریک از آنان هنر خود را در تهیه ترشی به رخ دیگران می کشد.

,

عکس۰۱۶۳

, عکس۰۱۶۳,

روش درست کردن ترشی پهیل (سپستان )ساده است. اول میوه‌ی کال پهیل یا همان سپستان را درست و حسابی می‌شوییم. چسبندگی مایع داخل آن که با ترک خوردن برخی از میوه‌ها بیرون آمده است، باعث چسبیدن خاک و چیزهای دیگر به آن می‌شود و همین شستن آن را سخت می‌کند. بعد آنها را در قابلمه‌ای پر از آب می‌ریزیم و روی گاز می‌گذاریم تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، یکی دو دقیقه بعد آن را آبکش می‌کنیم و مدتی با آب سرد میشوییم تا چسبندگی ‌که از میوه خارج شده است با آب شسته شود. میوه‌های پخته را در آفتاب پهن می‌کنیم و یک روز می‌گذاریم تا خشک شود. سپستان‌هایی را که خیسی آنها رفته است را در ظرفی شیش‌های با در محکم می‌ریزیم. برای ادویه ترشی از فلفل هندی، تخم گشنیز، سیاه‌دانه و سیر استفاده می‌کنیم. سرکه را هم در ظرف می‌ریزیم تا روی مواد را بگیرد. چند هفت‌های صبر میکنیم تا ترشی آماده شود.

,

گفتنی است در شهرستان منوجان بیشتر بانوان به تهیه ترشی انبه نارس،سپستان(پوهیل) وپیاز می پردازند.

,

SAMSUNG CAMERA PICTURES

, SAMSUNG CAMERA PICTURES, SAMSUNG CAMERA PICTURES,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه