اخبار داغ

وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره خلیج فارس:

ال‌سعود گرفتار سیاست‌های خصمانه خود می‌شود/ عربستان در مسئله حج همکاری نمی‌کند/ مراقب توطئه جنگ عرب و عجم باشیم

ال‌سعود گرفتار سیاست‌های خصمانه خود می‌شود/ عربستان در مسئله حج همکاری نمی‌کند/ مراقب توطئه جنگ عرب و عجم باشیم
وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان در به راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش اشاره کرد و گفت: عاملان این ناامنی‌ها گرفتار سیاست‌های خود خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس،  علی جنتی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس در بندرعباس اظهار داشت: آب‌های خلیج فارس منبع بسیاری از ثروت‌ها است و نام خلیج فارس و تنگه هرمز یک افتخار برای همه ایرانیان به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در طول 37 ساله بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران سعی کرده که رابطه معقول و منطقی با کشورهای جهان داشته باشد و همواره امنیت کشورهای همسایه ایران برای ما مهم بوده است.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عربستان سعودی از همان اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی سعی در ایجاد جریان‌های افراطی در سطح منطقه داشته است و بسیاری از کشتارهایی که در پاکستان رخ داده با حمایت عربستان از تروریست‌های صحابه بوده است.

,

وی ادامه داد: در افغانستان به بهانه مقابله با نفوذ اشغال‌گران شوروی، عده‌ای را به آنجا گسیل کردند و به این ترتیب طالبان را بوجود آوردند و حمایت کردند و مدرسه‌هایی را با تفکرات افراطی گسترش دادند و از دل طالبان القاعده بیرون آمد.

,

جنتی به نقش عربستان در جنگ ایران و عراق اشاره کرد و عنوان داشت: در این جنگ نیز با تشویق صدام برای حمله به ایران و دریغ نکردن از هیچ کمکی از جمله میلیاردها دلار درآمدهای نفتی و سلاح به او ماشین جنگی رژیم بعثی را تقویت کردند.

,

وی خاطر نشان کرد: در همان دوره 8 ساله که این کشور و دیگر کشورها به عراق کمک می‌کردند ما تلاش خودمان را بر داشتن یک رابطه معقول و منطقی با همین کشورها داشتیم و اکنون نیز همین اعتقاد را داریم و هرگز از دایره منطق و نگاه صلح‌آمیز به همسایگان‌مان عبور نکرده‌ایم.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشتراکات فرهنگی میان ایران و کشورهای همسایه خود اشاره‌ای داشت و گفت: می‌توان با تکیه بر این اشتراکات، منافع مشترک را حفظ کرد.

,

جنتی عنوان کرد: با شناختی که از هنرمندان عرب دارم، کمتر هنرمندی را می‌توانید در تمامی حوزه‌ها ببینید که ایرانی تبار نباشد. بسیاری از این هنرمندان، موسیقی‌دانان و بازیگران را می‌شناسم که هنر را با خود از ایران به آنجا بردند و این نشان از عمق یافتن فرهنگ ایرانی در منطقه است.

,

وی به موقعیت حساس خلیج فارس در حوزه‌های امنیتی، نفتی و گازی و تجارت و اقتصادی اشاره کرد و گفت: خلیج فارس منطقه‌ای ثروت‌مند است که جز با امنیت و آرامش نمی‌توان از مواهب آن بهره برد.

,

وزیر فرهنگ دولت یازدهم به نقش عربستان راه انداختن جریان‌های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه تحت عنوان داعش را نیز از دیگر اقدامات تحریک آمیز و ضدامنیتی آنان در منطقه نام برد و افزود: حامیان تروریست‌ها صلح جهانی را به خطر انداخته‌اند چون تا به خودشان آمدند متوجه شدند که شهروندان کشورهای خودشان نیز در این گروه‌های تروریستی عضویت دارند.

,

جنتی گفت: تمامی توطئه‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون بر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند به خودشان بازگشته و هر چه کردند نتوانستند که این نور را خاموش کنند.

,

وی تاکید کرد: ما خواهان رابطه‌ای معقول، متواضع و مبتنی بر همکاری با کشورهای منطقه هستیم و بهانه‌هایی که می‌گیرند برای همه نخ‌نما شده است. به عنوان مثال حمله به سفارت عربستان در تهران را مطرح می‌کنند که همه عوامل آن دستگیر شده و در زندان هستند و به مجازات خود رسیده است.

,

وزیر ارشاد افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که با اعضایی که خودسرانه بخواهند باعث تشنج شوند، برخورد کند.

,

جنتی به سنگ‌اندازی‌های عربستان در برگزاری مراسم حج اشاره کرد و گفت: در مسئله حج که یک فریضه الهی است و دولت عربستان که مکلف به تامین و ایجاد شرایط برای برگزاری حج است، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند و ما با وجود همه تلاش‌ها تاکنون شاهد همکاری پادشاهی عربستان نبوده‌ایم و امیدواریم در زمان باقی‌مانده همکاری کنند.

,

وی عنوان کرد: باید مراقبت باشیم که در بازی خطرناک قومیتی آنها وارد نشویم و دچار افراط گرایی نشویم و جنگ عرب و عجم رخ ندهد و باید سعی کنیم با کشورهای منطقه مشکلات‌مان را حل کنیم.

,

وزیر ارشاد دولت یازدهم در بخش پایانی اظهارات خود به اهمیت تشکیل بنیاد ملی خلیج فارس که دربرگیرنده همه استان‌های حاشیه خلیج فارس به مرکزیت هرمزگان است اشاره کرد و اظهار داشت: این بنیاد باید کانون اصلی نگهداری از اسناد و نقشه‌های بسیار مهمی باشد که در مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های مختلف کشور وجود دارد.

,

جنتی تاکید کرد: باید مرکزیتی مناسب به همه برنامه‌های پیرامونی خلیج فارس داد و استانداری هرمزگان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همت کنند و اساسنامه‌‌ای تنظیم و ساختمانی مشرف به خلیج فارس نیز بسازند تا بتوان این بنیاد را هرچه سریعتر ایجاد کرد.

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه