اخبار داغ

زنان؛ مشتریان اصلی جراحی‌های زیبایی

آیا بدن ابزار رسیدن به فرصت‌ها و امتیازات اجتماعی - اقتصادی است؟!

آیا بدن ابزار رسیدن به فرصت‌ها و امتیازات اجتماعی - اقتصادی است؟!
برخی زنان بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت‌ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می‌گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی را منوط به استفاده از رمزگان بدنی می‌یابند، و البته باید پذیرفت که هر چه زنان بیشتر در بازی‌های بدنی درگیر می‌شوند کمتر به خواسته‌های خود می‌رسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، در دنیای معاصر که هنوز زنان در معرض نگاه‌های خیره دیگرانند و قضاوت درباره آنها بسیار بیشتر از مردان، بر اساس ظاهرشان استوار است، زنان به دنبال موازنه قدرت در مناسبات خانوادگی و اجتماعی خود بر بنیان هویت‌بندی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تغییراتی چون صنعتی شدن، فردگرایی و مدرنیته سبب توجه به بدن شد و بدن در این دوران با هویت و مفهوم خود ارتباط یافت. البته ظهور خود مدرن کاملا با توسعه، مصرف گرایی و مصرف مرتبط است. وضع بدن در جامعه مصرفی، متضمن نوعی علاقه تجاری، نمایشی و آرایشی به آن است در این جامعه بدن باید متناسب، لاغر و جوان نگه داشته شود، رژیم که نوعی حکومت بر بدن تلقی می شود، استراتژی جامعه مدرن و فرهنگ مصرفی در حفظ سلامت و زیبایی به منزله پایه از زندگی خوب و سالم در نظر گرفته می شود و بنابر این منشاء بی میلی به غذا در تصور مردانه مبنی بر اینکه زنان لاغر و ورزشکار، زیبا هستند نهفته است. به باور یکی از جامعه شناسان مطالعه بدن از حوزه نیروهای مقدس به واقعیت های دینوی نظیر رژیم، لوازم آرایش و ورزش و مسائل پزشکی تغییر مکان داده است که این به واسطه پروسه عرفی شدن صورت گرفته است.

امروزه با افزایش تجهیزات شناختی زنان از قبیل تحصیلات و شناخت در باب خویشتن، فضای تعامل زنان با خوشتن دگرگون شده است، یکی از آن حوزه هایی که هویت زنانه  را برمی سازد بدن است در حالی که در گذشته بدن امری محتوم بود و واقعیتی طبیعی که باید با آن زیست، امروزه بدن در انواع و اقسام و فرم های مدیریت به یکی از مؤلفه های بازاندیشی در هویت زنان مبدل شده است از این رو جراحی زیبایی یکی از تمهیدات مورد توجه زنان، تعلق به جایگاه های مختلف اجتماعی برای تصاحب چیزی از دست رفته در زندگی روزمره است، شکلی از بازاندیشی تجسم یافته برای پُر کردن خلاء زندگی شخصی در زندگی امروزه که باطن را در ظاهر جست وجو می کند همین مسئله گویای ماهیت پیچیده و سیال جراحی زیبایی به مثابه یک واقعیت فرهنگی – اجتماعی است.

داده ها و  شواهد تجربی نشان می دهد، 70 درصد از کل جراحی های انجام شده زیبایی به جراحی زیبایی بینی مربوط است و ایران از نظر تعداد جراحی های زیبایی به ویژه جراحی بینی در دنیا مقام اول را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان به شمار می رود.

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

پیامدهای جراحی زیبایی:

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات دختران مجرد تحصیل کرده، شاغل و متعلق به طبقه متوسط بیش از سایر گروه های دیگر زنان زیر تیغ جراحی می روند و همچنین فشار هنجاری و یک نواختی زندگی روزمره و استاندارد زیبایی که الگو پذیری از مدل های رسانه ای و پیشرفت علم جراحی بیشترین مداخله را در تصمیم گیری عمل جراحی دخیل هستند. از یک طرف با جنسیتی کردن معیارهای بدنی و فردی شدن زیبایی و درونی کردن این استانداردها و معیارهای زیبایی و تصور دست یابی به بدن ایده آل پیش ساخته در مخاطبان خود موجب شده است زنان با مقایسه خود و بدن خود با استانداردهای بدنی دچار نوعی خودپنداره منفی و در پی دست یابی به بدن ایده آل برآیند.

اما در این بازی بدنی که زنان بازیگران اصلی آن به حساب می آیند، رمزهایی به کار برده می شود این رمز گذاری بدنی که ساخته و پرداخته می شود در نهایت و در پی فرایندهای توسط مخاطبان خاص خود رمزگذاری می شود، زنان به عنوان یکی از مخاطبان اصلی این رمزگذاری از رمزهای بدنی برای رهایی از فشارهای هنجاری بهره می گیرند.

زنان در این مواجهه بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی منوط به استفاده از رمزگان بدنی می یابند، البته هر چه زنان بیشتر در بازی های بدنی درگیر می شوند کمتر به خواسته های خود می رسند و از آن دورتر می شوند به بیان دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه برای دیده شدن و جلب توجه دیگری به دنبال ارائه خود هستند، زنان به این درک از بدن می رسند که با درونی و عمل کردن این رموز بدنی می توانند در جامعه حضور یابند و موفق شوند اما واکاوی آثار و پیامدهای جراحی بر چیز دیگری دلالت دارد، استرس و اضطراب ناشی از وسواس، فرد را دچار نوعی ترد ذهنی می کند که در نهایت به ترد عینی منجر می شود و از فعالیت در جامعه باز می ماند.

می توان گفت که هنجارهای زیبایی ایده آل هایی را برای زنان تعیین می کنند که دست یابی به آنها عملا غیرممکن است و این ایده آل ها و اهداف غیرواقعی زنان را در موقعیت فرودستی قرار می دهد که وادارشان می کنند دائما با همه قوا در حال آماده باش و نظارت بر تغییرات بدن خود قرار داشته باشند در جامعه ای که زیبایی به یک ایده آل مبدل می شود طیفی از زنان تحت رژیم قرار می گیرند تا صاحب بدنی ایده آل شوند مخاطرات جمسی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل گیربانگر افراد می شود به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی و حتی اختلال در فعالیت های عادی روزمره آشکارترین زمینه را برای طرد ذهنی و عینی زنان فراهم می کند.

منابع:

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

به قلم ماندانا رجبی

انتهای پیام/

,

تغییراتی چون صنعتی شدن، فردگرایی و مدرنیته سبب توجه به بدن شد و بدن در این دوران با هویت و مفهوم خود ارتباط یافت. البته ظهور خود مدرن کاملا با توسعه، مصرف گرایی و مصرف مرتبط است. وضع بدن در جامعه مصرفی، متضمن نوعی علاقه تجاری، نمایشی و آرایشی به آن است در این جامعه بدن باید متناسب، لاغر و جوان نگه داشته شود، رژیم که نوعی حکومت بر بدن تلقی می شود، استراتژی جامعه مدرن و فرهنگ مصرفی در حفظ سلامت و زیبایی به منزله پایه از زندگی خوب و سالم در نظر گرفته می شود و بنابر این منشاء بی میلی به غذا در تصور مردانه مبنی بر اینکه زنان لاغر و ورزشکار، زیبا هستند نهفته است. به باور یکی از جامعه شناسان مطالعه بدن از حوزه نیروهای مقدس به واقعیت های دینوی نظیر رژیم، لوازم آرایش و ورزش و مسائل پزشکی تغییر مکان داده است که این به واسطه پروسه عرفی شدن صورت گرفته است.

امروزه با افزایش تجهیزات شناختی زنان از قبیل تحصیلات و شناخت در باب خویشتن، فضای تعامل زنان با خوشتن دگرگون شده است، یکی از آن حوزه هایی که هویت زنانه  را برمی سازد بدن است در حالی که در گذشته بدن امری محتوم بود و واقعیتی طبیعی که باید با آن زیست، امروزه بدن در انواع و اقسام و فرم های مدیریت به یکی از مؤلفه های بازاندیشی در هویت زنان مبدل شده است از این رو جراحی زیبایی یکی از تمهیدات مورد توجه زنان، تعلق به جایگاه های مختلف اجتماعی برای تصاحب چیزی از دست رفته در زندگی روزمره است، شکلی از بازاندیشی تجسم یافته برای پُر کردن خلاء زندگی شخصی در زندگی امروزه که باطن را در ظاهر جست وجو می کند همین مسئله گویای ماهیت پیچیده و سیال جراحی زیبایی به مثابه یک واقعیت فرهنگی – اجتماعی است.

داده ها و  شواهد تجربی نشان می دهد، 70 درصد از کل جراحی های انجام شده زیبایی به جراحی زیبایی بینی مربوط است و ایران از نظر تعداد جراحی های زیبایی به ویژه جراحی بینی در دنیا مقام اول را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان به شمار می رود.

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

پیامدهای جراحی زیبایی:

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات دختران مجرد تحصیل کرده، شاغل و متعلق به طبقه متوسط بیش از سایر گروه های دیگر زنان زیر تیغ جراحی می روند و همچنین فشار هنجاری و یک نواختی زندگی روزمره و استاندارد زیبایی که الگو پذیری از مدل های رسانه ای و پیشرفت علم جراحی بیشترین مداخله را در تصمیم گیری عمل جراحی دخیل هستند. از یک طرف با جنسیتی کردن معیارهای بدنی و فردی شدن زیبایی و درونی کردن این استانداردها و معیارهای زیبایی و تصور دست یابی به بدن ایده آل پیش ساخته در مخاطبان خود موجب شده است زنان با مقایسه خود و بدن خود با استانداردهای بدنی دچار نوعی خودپنداره منفی و در پی دست یابی به بدن ایده آل برآیند.

اما در این بازی بدنی که زنان بازیگران اصلی آن به حساب می آیند، رمزهایی به کار برده می شود این رمز گذاری بدنی که ساخته و پرداخته می شود در نهایت و در پی فرایندهای توسط مخاطبان خاص خود رمزگذاری می شود، زنان به عنوان یکی از مخاطبان اصلی این رمزگذاری از رمزهای بدنی برای رهایی از فشارهای هنجاری بهره می گیرند.

زنان در این مواجهه بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی منوط به استفاده از رمزگان بدنی می یابند، البته هر چه زنان بیشتر در بازی های بدنی درگیر می شوند کمتر به خواسته های خود می رسند و از آن دورتر می شوند به بیان دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه برای دیده شدن و جلب توجه دیگری به دنبال ارائه خود هستند، زنان به این درک از بدن می رسند که با درونی و عمل کردن این رموز بدنی می توانند در جامعه حضور یابند و موفق شوند اما واکاوی آثار و پیامدهای جراحی بر چیز دیگری دلالت دارد، استرس و اضطراب ناشی از وسواس، فرد را دچار نوعی ترد ذهنی می کند که در نهایت به ترد عینی منجر می شود و از فعالیت در جامعه باز می ماند.

می توان گفت که هنجارهای زیبایی ایده آل هایی را برای زنان تعیین می کنند که دست یابی به آنها عملا غیرممکن است و این ایده آل ها و اهداف غیرواقعی زنان را در موقعیت فرودستی قرار می دهد که وادارشان می کنند دائما با همه قوا در حال آماده باش و نظارت بر تغییرات بدن خود قرار داشته باشند در جامعه ای که زیبایی به یک ایده آل مبدل می شود طیفی از زنان تحت رژیم قرار می گیرند تا صاحب بدنی ایده آل شوند مخاطرات جمسی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل گیربانگر افراد می شود به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی و حتی اختلال در فعالیت های عادی روزمره آشکارترین زمینه را برای طرد ذهنی و عینی زنان فراهم می کند.

منابع:

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

به قلم ماندانا رجبی

انتهای پیام/

,

تغییراتی چون صنعتی شدن، فردگرایی و مدرنیته سبب توجه به بدن شد و بدن در این دوران با هویت و مفهوم خود ارتباط یافت. البته ظهور خود مدرن کاملا با توسعه، مصرف گرایی و مصرف مرتبط است. وضع بدن در جامعه مصرفی، متضمن نوعی علاقه تجاری، نمایشی و آرایشی به آن است در این جامعه بدن باید متناسب، لاغر و جوان نگه داشته شود، رژیم که نوعی حکومت بر بدن تلقی می شود، استراتژی جامعه مدرن و فرهنگ مصرفی در حفظ سلامت و زیبایی به منزله پایه از زندگی خوب و سالم در نظر گرفته می شود و بنابر این منشاء بی میلی به غذا در تصور مردانه مبنی بر اینکه زنان لاغر و ورزشکار، زیبا هستند نهفته است. به باور یکی از جامعه شناسان مطالعه بدن از حوزه نیروهای مقدس به واقعیت های دینوی نظیر رژیم، لوازم آرایش و ورزش و مسائل پزشکی تغییر مکان داده است که این به واسطه پروسه عرفی شدن صورت گرفته است.

امروزه با افزایش تجهیزات شناختی زنان از قبیل تحصیلات و شناخت در باب خویشتن، فضای تعامل زنان با خوشتن دگرگون شده است، یکی از آن حوزه هایی که هویت زنانه  را برمی سازد بدن است در حالی که در گذشته بدن امری محتوم بود و واقعیتی طبیعی که باید با آن زیست، امروزه بدن در انواع و اقسام و فرم های مدیریت به یکی از مؤلفه های بازاندیشی در هویت زنان مبدل شده است از این رو جراحی زیبایی یکی از تمهیدات مورد توجه زنان، تعلق به جایگاه های مختلف اجتماعی برای تصاحب چیزی از دست رفته در زندگی روزمره است، شکلی از بازاندیشی تجسم یافته برای پُر کردن خلاء زندگی شخصی در زندگی امروزه که باطن را در ظاهر جست وجو می کند همین مسئله گویای ماهیت پیچیده و سیال جراحی زیبایی به مثابه یک واقعیت فرهنگی – اجتماعی است.

داده ها و  شواهد تجربی نشان می دهد، 70 درصد از کل جراحی های انجام شده زیبایی به جراحی زیبایی بینی مربوط است و ایران از نظر تعداد جراحی های زیبایی به ویژه جراحی بینی در دنیا مقام اول را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان به شمار می رود.

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

پیامدهای جراحی زیبایی:

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات دختران مجرد تحصیل کرده، شاغل و متعلق به طبقه متوسط بیش از سایر گروه های دیگر زنان زیر تیغ جراحی می روند و همچنین فشار هنجاری و یک نواختی زندگی روزمره و استاندارد زیبایی که الگو پذیری از مدل های رسانه ای و پیشرفت علم جراحی بیشترین مداخله را در تصمیم گیری عمل جراحی دخیل هستند. از یک طرف با جنسیتی کردن معیارهای بدنی و فردی شدن زیبایی و درونی کردن این استانداردها و معیارهای زیبایی و تصور دست یابی به بدن ایده آل پیش ساخته در مخاطبان خود موجب شده است زنان با مقایسه خود و بدن خود با استانداردهای بدنی دچار نوعی خودپنداره منفی و در پی دست یابی به بدن ایده آل برآیند.

اما در این بازی بدنی که زنان بازیگران اصلی آن به حساب می آیند، رمزهایی به کار برده می شود این رمز گذاری بدنی که ساخته و پرداخته می شود در نهایت و در پی فرایندهای توسط مخاطبان خاص خود رمزگذاری می شود، زنان به عنوان یکی از مخاطبان اصلی این رمزگذاری از رمزهای بدنی برای رهایی از فشارهای هنجاری بهره می گیرند.

زنان در این مواجهه بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی منوط به استفاده از رمزگان بدنی می یابند، البته هر چه زنان بیشتر در بازی های بدنی درگیر می شوند کمتر به خواسته های خود می رسند و از آن دورتر می شوند به بیان دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه برای دیده شدن و جلب توجه دیگری به دنبال ارائه خود هستند، زنان به این درک از بدن می رسند که با درونی و عمل کردن این رموز بدنی می توانند در جامعه حضور یابند و موفق شوند اما واکاوی آثار و پیامدهای جراحی بر چیز دیگری دلالت دارد، استرس و اضطراب ناشی از وسواس، فرد را دچار نوعی ترد ذهنی می کند که در نهایت به ترد عینی منجر می شود و از فعالیت در جامعه باز می ماند.

می توان گفت که هنجارهای زیبایی ایده آل هایی را برای زنان تعیین می کنند که دست یابی به آنها عملا غیرممکن است و این ایده آل ها و اهداف غیرواقعی زنان را در موقعیت فرودستی قرار می دهد که وادارشان می کنند دائما با همه قوا در حال آماده باش و نظارت بر تغییرات بدن خود قرار داشته باشند در جامعه ای که زیبایی به یک ایده آل مبدل می شود طیفی از زنان تحت رژیم قرار می گیرند تا صاحب بدنی ایده آل شوند مخاطرات جمسی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل گیربانگر افراد می شود به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی و حتی اختلال در فعالیت های عادی روزمره آشکارترین زمینه را برای طرد ذهنی و عینی زنان فراهم می کند.

منابع:

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

به قلم ماندانا رجبی

انتهای پیام/

,

تغییراتی چون صنعتی شدن، فردگرایی و مدرنیته سبب توجه به بدن شد و بدن در این دوران با هویت و مفهوم خود ارتباط یافت. البته ظهور خود مدرن کاملا با توسعه، مصرف گرایی و مصرف مرتبط است. وضع بدن در جامعه مصرفی، متضمن نوعی علاقه تجاری، نمایشی و آرایشی به آن است در این جامعه بدن باید متناسب، لاغر و جوان نگه داشته شود، رژیم که نوعی حکومت بر بدن تلقی می شود، استراتژی جامعه مدرن و فرهنگ مصرفی در حفظ سلامت و زیبایی به منزله پایه از زندگی خوب و سالم در نظر گرفته می شود و بنابر این منشاء بی میلی به غذا در تصور مردانه مبنی بر اینکه زنان لاغر و ورزشکار، زیبا هستند نهفته است. به باور یکی از جامعه شناسان مطالعه بدن از حوزه نیروهای مقدس به واقعیت های دینوی نظیر رژیم، لوازم آرایش و ورزش و مسائل پزشکی تغییر مکان داده است که این به واسطه پروسه عرفی شدن صورت گرفته است.

امروزه با افزایش تجهیزات شناختی زنان از قبیل تحصیلات و شناخت در باب خویشتن، فضای تعامل زنان با خوشتن دگرگون شده است، یکی از آن حوزه هایی که هویت زنانه  را برمی سازد بدن است در حالی که در گذشته بدن امری محتوم بود و واقعیتی طبیعی که باید با آن زیست، امروزه بدن در انواع و اقسام و فرم های مدیریت به یکی از مؤلفه های بازاندیشی در هویت زنان مبدل شده است از این رو جراحی زیبایی یکی از تمهیدات مورد توجه زنان، تعلق به جایگاه های مختلف اجتماعی برای تصاحب چیزی از دست رفته در زندگی روزمره است، شکلی از بازاندیشی تجسم یافته برای پُر کردن خلاء زندگی شخصی در زندگی امروزه که باطن را در ظاهر جست وجو می کند همین مسئله گویای ماهیت پیچیده و سیال جراحی زیبایی به مثابه یک واقعیت فرهنگی – اجتماعی است.

داده ها و  شواهد تجربی نشان می دهد، 70 درصد از کل جراحی های انجام شده زیبایی به جراحی زیبایی بینی مربوط است و ایران از نظر تعداد جراحی های زیبایی به ویژه جراحی بینی در دنیا مقام اول را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان به شمار می رود.

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

پیامدهای جراحی زیبایی:

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات دختران مجرد تحصیل کرده، شاغل و متعلق به طبقه متوسط بیش از سایر گروه های دیگر زنان زیر تیغ جراحی می روند و همچنین فشار هنجاری و یک نواختی زندگی روزمره و استاندارد زیبایی که الگو پذیری از مدل های رسانه ای و پیشرفت علم جراحی بیشترین مداخله را در تصمیم گیری عمل جراحی دخیل هستند. از یک طرف با جنسیتی کردن معیارهای بدنی و فردی شدن زیبایی و درونی کردن این استانداردها و معیارهای زیبایی و تصور دست یابی به بدن ایده آل پیش ساخته در مخاطبان خود موجب شده است زنان با مقایسه خود و بدن خود با استانداردهای بدنی دچار نوعی خودپنداره منفی و در پی دست یابی به بدن ایده آل برآیند.

اما در این بازی بدنی که زنان بازیگران اصلی آن به حساب می آیند، رمزهایی به کار برده می شود این رمز گذاری بدنی که ساخته و پرداخته می شود در نهایت و در پی فرایندهای توسط مخاطبان خاص خود رمزگذاری می شود، زنان به عنوان یکی از مخاطبان اصلی این رمزگذاری از رمزهای بدنی برای رهایی از فشارهای هنجاری بهره می گیرند.

زنان در این مواجهه بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی منوط به استفاده از رمزگان بدنی می یابند، البته هر چه زنان بیشتر در بازی های بدنی درگیر می شوند کمتر به خواسته های خود می رسند و از آن دورتر می شوند به بیان دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه برای دیده شدن و جلب توجه دیگری به دنبال ارائه خود هستند، زنان به این درک از بدن می رسند که با درونی و عمل کردن این رموز بدنی می توانند در جامعه حضور یابند و موفق شوند اما واکاوی آثار و پیامدهای جراحی بر چیز دیگری دلالت دارد، استرس و اضطراب ناشی از وسواس، فرد را دچار نوعی ترد ذهنی می کند که در نهایت به ترد عینی منجر می شود و از فعالیت در جامعه باز می ماند.

می توان گفت که هنجارهای زیبایی ایده آل هایی را برای زنان تعیین می کنند که دست یابی به آنها عملا غیرممکن است و این ایده آل ها و اهداف غیرواقعی زنان را در موقعیت فرودستی قرار می دهد که وادارشان می کنند دائما با همه قوا در حال آماده باش و نظارت بر تغییرات بدن خود قرار داشته باشند در جامعه ای که زیبایی به یک ایده آل مبدل می شود طیفی از زنان تحت رژیم قرار می گیرند تا صاحب بدنی ایده آل شوند مخاطرات جمسی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل گیربانگر افراد می شود به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی و حتی اختلال در فعالیت های عادی روزمره آشکارترین زمینه را برای طرد ذهنی و عینی زنان فراهم می کند.

منابع:

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

به قلم ماندانا رجبی

انتهای پیام/

,

تغییراتی چون صنعتی شدن، فردگرایی و مدرنیته سبب توجه به بدن شد و بدن در این دوران با هویت و مفهوم خود ارتباط یافت. البته ظهور خود مدرن کاملا با توسعه، مصرف گرایی و مصرف مرتبط است. وضع بدن در جامعه مصرفی، متضمن نوعی علاقه تجاری، نمایشی و آرایشی به آن است در این جامعه بدن باید متناسب، لاغر و جوان نگه داشته شود، رژیم که نوعی حکومت بر بدن تلقی می شود، استراتژی جامعه مدرن و فرهنگ مصرفی در حفظ سلامت و زیبایی به منزله پایه از زندگی خوب و سالم در نظر گرفته می شود و بنابر این منشاء بی میلی به غذا در تصور مردانه مبنی بر اینکه زنان لاغر و ورزشکار، زیبا هستند نهفته است. به باور یکی از جامعه شناسان مطالعه بدن از حوزه نیروهای مقدس به واقعیت های دینوی نظیر رژیم، لوازم آرایش و ورزش و مسائل پزشکی تغییر مکان داده است که این به واسطه پروسه عرفی شدن صورت گرفته است.

,

امروزه با افزایش تجهیزات شناختی زنان از قبیل تحصیلات و شناخت در باب خویشتن، فضای تعامل زنان با خوشتن دگرگون شده است، یکی از آن حوزه هایی که هویت زنانه  را برمی سازد بدن است در حالی که در گذشته بدن امری محتوم بود و واقعیتی طبیعی که باید با آن زیست، امروزه بدن در انواع و اقسام و فرم های مدیریت به یکی از مؤلفه های بازاندیشی در هویت زنان مبدل شده است از این رو جراحی زیبایی یکی از تمهیدات مورد توجه زنان، تعلق به جایگاه های مختلف اجتماعی برای تصاحب چیزی از دست رفته در زندگی روزمره است، شکلی از بازاندیشی تجسم یافته برای پُر کردن خلاء زندگی شخصی در زندگی امروزه که باطن را در ظاهر جست وجو می کند همین مسئله گویای ماهیت پیچیده و سیال جراحی زیبایی به مثابه یک واقعیت فرهنگی – اجتماعی است.

,

داده ها و  شواهد تجربی نشان می دهد، 70 درصد از کل جراحی های انجام شده زیبایی به جراحی زیبایی بینی مربوط است و ایران از نظر تعداد جراحی های زیبایی به ویژه جراحی بینی در دنیا مقام اول را دارد و پایتخت جراحی بینی جهان به شمار می رود.

,

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

,

زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:

, زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:, زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:, زمنیه های جراحی زیبایی از دیدگاه زنان:,

*زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.

, *زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند., *زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند., *زنان عمل های جراحی گران، خطرناک، به احتمال ناموفق و مهلک را انجام می دهند تا از این طریق از خستگی و ملال زندگی روزمره رهایی یابند.,

*بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.

, *بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند., *بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند., *بت سازی مستمر و اروتیزه شدن، زیبایی زنانه در مجله ها و فیلم ها به زنان یاد می دهند که بدن خود را بت سازی کنند، نه تنها در خلوت بلکه جلوی همه و از این طریق و با جلب توجه دیگران به ابزار مالکیت و کنترل خود بر بدن می پردازند.,

*زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.

, *زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند., *زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند., *زیبایی که زمانی امری استعلایی محسوب می شد اینک خصلت فیزیکی، تکنیکی و فردی به خود گرفته است و بیشتر زنان جراحی زیبایی را امری فردی و امروزی تلقی می کنند.,

*پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.

, *پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود., *پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود., *پیشرفت و گسترش علم جراحی و اعتقاد مردم به علم پزشکی موجب  شده عمل جراحی زیبایی به عملی آسان، در دسترس و امنیت بخش مبدل شود.,

*در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.

, *در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند., *در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند., *در دنیای معاصر زیبایی بر یک رشته معیارها و اصول استوار شده است که از بالا تجویز می شود، نظیر الگوها و مدل هایی ساختگی چون باربری، فشن، عروسکی، مانکن و ... که رسانه های جمعی مختلف آنها را تبلیغ می کنند، این مدل ها اصول و ا ستانداردهای زیبایی را در همه معیارهایش تعریف می کنند که زنان با معیار قرار دادن این مدل ها به جراحی زیبایی دست زده اند تا خود را به  آنها نزدیک کنند یا شبیه آنها شوند؛ شایان توجه اینکه  رسانه ها ( خصوصا ماهواره) ما معرفی هنجارهای زیبایی بدن و تصویر ساختگی و ارائه آن به مخاطبان به منظور یک سان سازی و همانند سازی بدن ها و در نتیجه کنترل بیشتر بر  آنها عمل می کنند.,

*اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.

, *اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است., *اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است., *اگر در گذشته دست کاری بدن تقریبا امری غیرممکن و عملی نابخشودنی تلقی می شد و اگر در دهه های اخیر روش های زیباسازی بدن، ملک مطلق طبقات اجتماعی بالا بود اینک افراد معمولی و متوسط جامعه می توانند کم و یا بیش به زیبایی مورد نظر خود دستیابند به عبارت دیگر جوانی و زیبایی برای عامه زنان امکان پذیر شده است از منظر زنان در وضعیت فعلی زیبایی ماهیت اکتسابی و انتخابی و همگانی پیدا کرده است.,

*زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.

, *زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند., *زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند., *زنان با زیبایی و اصلاح بدن به دنبال افزایش شانس خود در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و دوست یابی و موفقیت بیشتر هستند، اکثر زنان بر این باور هستند که زیبایی معیار اصلی ازدواج در این زمان است، بنابراین باید زیبا باشی تا مورد پسند واقع شوی ، زنان برای به دست آوردن همسر مناسب و برنده شدن در مسابقه انتخاب یا میدان رقابت ناچارند به شیوه های مختلف که یکی از  آنها جراحی زیبایی است خود را زیباتر کنند.,

پیامدهای جراحی زیبایی:

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

,

پیامدهای جراحی زیبایی:

, پیامدهای جراحی زیبایی:, پیامدهای جراحی زیبایی:, پیامدهای جراحی زیبایی:,

-کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.

, -کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند., -کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند., -کسب اعتماد به نفس را یکی از پیامدهای جراحی زیبایی بیان کرده اند.,

-اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.

, -اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است., -اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است., -اکثر زنان از بهم خوردن وضع طبیعی زندگی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل می نالند اینکه خوردن، خوابیدن، راه رفتن و ورزش، شنا کردن، گریه کردن و حتی عطسه کردن آنها با مشکل دچار شده است.,

-سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.

, -سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند., -سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند., -سلامت و جراحی زیبایی در مقابل با هم قرار دارند، زنان از خطرات جسمی، چون خون مردگی، خونریزی، کم خونی، تخریب بافت پوست، ضعف جسمی، سردرد، خستگی چشم، اختلال در حافظه و هوش، مشکل تنفسی، از دست دادن حس بویایی و لامسه و یا حتی دیر به هوش آمدن می نالیدند.,

-از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.

, -از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند., -از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند., -از دیدگاه زنان فاصله زیاد خواسته ها و انتظارات از واقعیت موجود فرد را درگیر ترس و استرس، نگرانی، یأس و ناامیدی از خود بیگانگی و نارضایتی می کند از طرفی احساس شکست و پشیمانی واکنش منفی فامیل و آشنایان و نوعی شکاف هویتی ایجاد می کند، فرد دچار احساس تعارض، دوگانگی و ناامنی می شود، همانطور که نازیبایی در جامعه امروز نوعی داغ ننگ به حساب می آید، فرد با جراحی زیبایی برای پنهان کردن نازیبایی اش با شکاف هویتی مواجه می شود این عوامل زمینه ساز انفعال و به حاشیه رانده شدن زنان از فعالیت های مهم جامعه می شود تا با فراغ بال بیشتر به زیباتر کردن بدن خود بپردازند.,

-به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.

, -به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است., -به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است., -به باور اکثر زنان، تجربه عمل جراحی با همه مسائل آن فرد را دچار نوعی حساسیت زیباتر شدن می کند تا جایی که این اضطراب و درگیری فکری او را به سمت جراحی های مکرر ترغیب کند این وسواس و در ارتباط با استاندارد کردن بدن، ایده آل سازی بدن و مدل های رسانه ای است که فرد همیشه در  فکر رسیدن به آنها است.,

برمبنای نتایج حاصل از تحقیقات دختران مجرد تحصیل کرده، شاغل و متعلق به طبقه متوسط بیش از سایر گروه های دیگر زنان زیر تیغ جراحی می روند و همچنین فشار هنجاری و یک نواختی زندگی روزمره و استاندارد زیبایی که الگو پذیری از مدل های رسانه ای و پیشرفت علم جراحی بیشترین مداخله را در تصمیم گیری عمل جراحی دخیل هستند. از یک طرف با جنسیتی کردن معیارهای بدنی و فردی شدن زیبایی و درونی کردن این استانداردها و معیارهای زیبایی و تصور دست یابی به بدن ایده آل پیش ساخته در مخاطبان خود موجب شده است زنان با مقایسه خود و بدن خود با استانداردهای بدنی دچار نوعی خودپنداره منفی و در پی دست یابی به بدن ایده آل برآیند.

,

اما در این بازی بدنی که زنان بازیگران اصلی آن به حساب می آیند، رمزهایی به کار برده می شود این رمز گذاری بدنی که ساخته و پرداخته می شود در نهایت و در پی فرایندهای توسط مخاطبان خاص خود رمزگذاری می شود، زنان به عنوان یکی از مخاطبان اصلی این رمزگذاری از رمزهای بدنی برای رهایی از فشارهای هنجاری بهره می گیرند.

,

زنان در این مواجهه بدن را به مشابه ابزاری برای رسیدن به فرصت ها و امتیازهای اجتماعی- اقتصادی و در نهایت موفقیت اجتماعی، درک و به کار می گیرند. فرصت هایی چون شوهریابی و کاریابی منوط به استفاده از رمزگان بدنی می یابند، البته هر چه زنان بیشتر در بازی های بدنی درگیر می شوند کمتر به خواسته های خود می رسند و از آن دورتر می شوند به بیان دیگر با توجه به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه برای دیده شدن و جلب توجه دیگری به دنبال ارائه خود هستند، زنان به این درک از بدن می رسند که با درونی و عمل کردن این رموز بدنی می توانند در جامعه حضور یابند و موفق شوند اما واکاوی آثار و پیامدهای جراحی بر چیز دیگری دلالت دارد، استرس و اضطراب ناشی از وسواس، فرد را دچار نوعی ترد ذهنی می کند که در نهایت به ترد عینی منجر می شود و از فعالیت در جامعه باز می ماند.

,

می توان گفت که هنجارهای زیبایی ایده آل هایی را برای زنان تعیین می کنند که دست یابی به آنها عملا غیرممکن است و این ایده آل ها و اهداف غیرواقعی زنان را در موقعیت فرودستی قرار می دهد که وادارشان می کنند دائما با همه قوا در حال آماده باش و نظارت بر تغییرات بدن خود قرار داشته باشند در جامعه ای که زیبایی به یک ایده آل مبدل می شود طیفی از زنان تحت رژیم قرار می گیرند تا صاحب بدنی ایده آل شوند مخاطرات جمسی و اختلال در زندگی روزمره بعد از عمل گیربانگر افراد می شود به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی و حتی اختلال در فعالیت های عادی روزمره آشکارترین زمینه را برای طرد ذهنی و عینی زنان فراهم می کند.

,

منابع:

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

,

منابع:

,

آزاد ارمکی، تقی، بدن هویت مطالعات فرهنگی و ارتباطات

,

احمدنیا، شیرین، جامعه شناسی بدن و بدن زنان – فصلنامه زنان

,

الیوت آنتونی، بدن های پلاستیکی، تأثیرفرهنگ شهرت بر افزایش جراحی زیبایی – سیاحت غرب سال 2002

,

توسلی، غلامعباس، بررسی گرایش زنان به جراحی زیبایی به شهر تهران مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان

,

شهابی، محمود ، فرهنگ ظاهر آرایی و زیباسازی بدن در ایران. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 1388

,

فرزانه، حمیده، زنان و فرهنگ بدن عوامل مؤثر بر جراحی های زیبایی- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی سال 1385

,

به قلم ماندانا رجبی

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه