اخبار داغ

گفتگو با معلم هنر سفالگری درکردستان؛

هنر خاک، آب و آتش‌ در دستان آموزگار کُردستانی/لعاب گِل در سایه سار محبت به دانش آموزان

هنر خاک، آب و آتش‌ در دستان آموزگار کُردستانی/لعاب گِل در سایه سار محبت به دانش آموزان
سازنده هنر در سفالگری با دستانش روح حال و زمان خویش را در گِل خام می‌دمد تا آتش آن را استوار کند و لعاب برق‌اش بیاندازد، این همه را می‌توان بر اثر ممارست و عشق به سفالگری آموخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، چه زیباست که با هدف ساختن، همه صبح ها را با احساس عاشقانه ای آغاز کنی و تمام لحظات به فکر پروراندن غنچه های باغ زندگی باشی. این باغبان از رگ های آبی دستش، ایمان، توکل، عشق و تلاش را به فکر و جان جوانه ها تزریق می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


این باغبان، آموزگار بی ادعایی است که نفس های مبارزه اش جان می بخشد، فکر می آفریند و پایه های حیات بشری را مستحکم می کند. معلم همیشه مقدمی است که در مکتب انسان سازی عالی ترین اندیشه ها را پایه ریزی کرده و در سکوتی عمیق مسیر آیندگان را هموار می سازد.

,
,

, ,

معلم می سوزد ولی نمی سوزاند، هدایت می کند و گمراه نمی سازد، آتش درونش سرد است و دود او همچون عود راهنمای خوبی ها و نیکی ها و هدایتگر و بیدار کننده است.

,


از آغاز خلقت بشر، گل سفالگری مناسب ترین ماده برای انتقال عواطف و احساسات بشری بوده و این عواطف علاوه بر خلق وسایل کاربردی و ظروف و آفرینش کتیبه ها، خبر از احوال سازندگان آن داشته است و هنوز که هنوز است هرگاه پا به موزه ها بگذاری، در دل همین سفالینه ها، به تاریخ هنر، فرهنگ و تمدن هر قومی پی می بریم.

,
,


زندگی برای مظفر بابا شیخی یعنی رونده بودن و نایستادن. اگرچه بارها با مشکلات جدی در کار مواجه شده است، اما هیچ‌گاه اجازه‌نداده این مشکلات او را از ادامه‌ی مسیر بازدارد. او باور دارد که نباید به شکست اصلا فکر کرد، هر چه هست برند‌گی است. وی یکی از آموزگاران سفالگری است است که به عنوان مدیر نمونه کردستان توانسته است هر ساله به 400 نفر آموزش دهد در این زمینه با وی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید؛

, ,
,


چطور شد که تصمیم گرفتید در شغل معلمی سفالگری را انتخاب کنید؟
بنده متولد 1342 هستم و از سال 1362 علاقه ی خاصی به کارهای صنایع دستی داشتم و چون والدینم بزرگترین آرزویشان رسیدن من به معلمی بود لذا تصمیم گرفتم از همین سفالگری شغل آموزگاری را آغاز و خوشبختانه توانسته ام تا به امرو هر سال  400 نفر سفالگر را آموزش دهم.

,
,
,

, ,

آیا ناراحتی و خوشحالی یک هنرمند در خلق اثرش تاثیرگذار است؟
من فکر می‌کنم هنرمندان به محیط خلق هنرشان که می‌آیند فقط درگیر ساخت اثر می‌شوند. به عنوان مثال من خودم وقتی به کارگاه می‌آیم دست به گِل می‌برم و شروع به کار می‌کنم. دیگر هر اتفاقی بعدش می‌تواند بیافتد. وقتی غمگین باشم هر چیزی که درست کنم روح غمگینی خواهد داشت. برعکس وقت خوشحالی می‌بینم که اثرم ساخت و شکل شادابی دارد. اما در مورد گِل این مطلب خیلی شدیدتر هم هست. با گِل باید دوست بود. من همیشه به شاگردانم می‌گویم که باید با گِل رفیق باشید تا در دستتان همان شکلی را بگیرد که می‌خواهید. وقتی گِل را از عمق وجود لمس کنید همان چیزی را که می‌خواهید به شما می‌دهد.

,
,


آیا شما با این مطلب موافق هستید که معلم همانند شمعی است که می سوزد؟
اگر حقیقت و عمق این مطلب را بگویم ، ظلم است که معلم را به شمع تشبیه کنیم، زیرا شمع را می سازند تا بسوزد ولی معلم می سوزد تا بسازد.

,
,
,

, ,

چرا سراغ سفال رفتید، آیا ویژگی های منحصر بفردی دارد؟
سفالگری آیینه ای از احساس زیبایی دوستی و دقت نظر شرقی است. الهام از طبیعت و دوباره سازی مناظر، روح این هنر است، ضمناً سفال آمیزه ای ست از علم و هنر و این غایتی است که من در طلب آن هستم.

,
,


چه تکنیک های مختلفی از سفالگری را تجربه کرده اید؟ کدام را بیشتر دوست دارید؟
سفال از سه جنبه جنس، فرم یا همان شکل ظرف و چگونگی پرداخت یا تزیینات سطح کار مورد توجه و بررسی من قرار گرفته است و در این راه من، لعاب های زیر خاکی، مینایی و نقاشی زیر لعابی را تجربه کرده ام. با توجه به علاقه شخصی خودم به نقاشی، نقاشی زیر لعابی را بیش تر دوست دارم.

,
,
,


طراحی های قبلی و اتفاقات لحظه ای هر کدام در سفال شما، چه تاثیری داشته است؟
اکثر کار های من حسی است و هر چه در لحظه در وجودم جاری است، همان در کارم نقش بازی می کند.

,
,
,


داشته های تاریخی و فرهنگی مانند افسانه ها و اسطوره ها چه نقشی در آفرینش هنر معاصر دارد؟ تا کجا این داشته ها می تواند نقش ایفا کند و از کجا خود هنرمند حضور دارد؟
فرهنگ هر قومی آکنده از داستان های اسطوره ای، واقعی و قهرمانی است و اسطوره ها به هویت فرهنگی یک قوم معنا می بخشند و از این رهگذر خودباوری و غرور ملی شکل می گیرد. رویکرد هنر معاصر به اسطوره ها به مفاهیمی که گفته شد جان دوباره می بخشند ولی از جایی که فردیت خلاق هنرمند در هنر خود بروز می کند اسطوره نیز تغییر شکل می یابد و لباسی امروزی می پوشد.

,
,
,

, ,

به نظر شما تحصیلات دانشگاهی رشته صنایع دستی چه کمکی به یک دانشجو می کند؟
دانشگاه تنها یک مسیر برای رسیدن به هدف است ولی آخر راه نیست.

,
,


انتهای پیام/م

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه