اخبار داغ

شاخص گزارش می دهد؛

عدم دسترسی سایت واریز بیمه برای کارگران فصلی/ بازنشستگی رویایی دست نیافتنی برای کارگران فصلی

عدم دسترسی سایت واریز بیمه برای کارگران فصلی/ بازنشستگی رویایی دست نیافتنی برای کارگران فصلی
متاسفانه طبقه کارگر به دنبال رکود تورمی اقتصادی، مشکلات بازنشستگی، بیکاری، درد نان و شرمندگی جلوی خانواده به عنوان مظلوم‌ترین حلقه‌ اقتصادی کشور خوانده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خبرنگار اجتماعی شاخص، نگرانی از افزایش قیمت‌ها و پایین بودن قدرت خرید به دلیل دستمزد ناچیز کارگری از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه‌ی کارگری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

متاسفانه طبقه کارگر به دنبال رکود تورمی اقتصادی، مشکلات بیکاری، درد نان و شرمندگی جلوی خانواده به عنوان مظلوم‌ترین حلقه‌ اقتصادی کشور  خوانده می شود.

,

به راستی که این قشر چگونه معیشت خود را تامین می کنند؟!

,

به مناسبت روز کارگر تصمیم گرفتیم پای درد و دل کارگران سر میدان بنشینیم تا با انعکاس صدای  این قشر ضعیف گوشه ای از مشکلات آن ها را منعکس کنیم.

,

وقتی به میدان تجمع کارگران رسیدم با مرد میانسالی مواجه شدم که تنها در گوشه ای از خیابان نشسته بود….

,

به سراغش رفتم تا جویای حالش شوم و با دلجویی از وی بتوانم از مشکلاتش جویا شوم و چند دقیقه خلوتش را بشکنم ….

,

این مرد ۵۰ ساله گفت: اوایل در شرکت کار می کردم اما متاسفانه چرخ روزگار برگشت و اخراج شدم.

,

مجیدی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۵ سال به شغل کارگری مشغول است، افزود: اهل خانه من ۵ نفر هستند و باتوجه به دانش آموز بودن فرزندانم باید شب و روز کار کنم تا بتوانم حداقل معیشت روزانه را تامین کنم.

,

وی اظهار کرد: هر روز  به این مکان می آیم تا برای یک لقمه حلال تلاش کنم اما متاسفانه کسی برای گرفتن کارگر مراجعه نکرده و من مجبورم تا شب تحمل کنم.

,

وی در ادامه گفت: زمان کار در شرکت بیمه بودم اما اکنون که کارگر هستم به دلیل عدم وجود کار روزانه نتوانستم هیچ حق بیمه ای برای خود و خانواده ام پرداخت کنم.

,

IMG_20160430_220822

, IMG_20160430_220822, IMG_20160430_220822,

یکی دیگر از کارگران که از دور به ما نگاه می کرد به سمت ما آمد …

,

وی با بیان اینکه تازه ازدواج کرده و مستقل شده است، گفت: قبل از ازدواج در یک شرکت کار میکردم اما یک ماه بعد از ازدواج؛ شرکت ورشکست شد و همه کارگران بیکار شدن و من مجبورم برای تامین مخارج زندگی ام کارگری کنم.

,

این مرد جوان با اشاره به اینکه هیچ تضمین شغلی برای کارگری وجود ندارد تصریح کرد: فصل زمستان کار و کارگری بی رونق می شود اما کارگران برای ترس از تامین مخارج همه روزه به میدان آمده و به انتظار می نشینند.

,

وی افزود: گاهی در روزهای سرد زمستانی به اینجا می آییم و ساعت ها منتظریم اما جز بیمار شدن نتیجه ای دیگری نداشته است.

,

وی با بیان اینکه حقوق کارگر در حد بخور و نمیر است خاطرنشان کرد: وقتی ما با زحمت معیشت روزانه را تامین می کنیم چطور می توانیم حق بیمه برای خود بپردازیم.

,

IMG_20160430_220830

, IMG_20160430_220830, IMG_20160430_220830,

همانطور که مشغول بحث بودیم چند نفر دیگر نیز به جمع ما پیوستند ….

,

یکی از کارگران  کاهش ساخت و ساز را عامل کمبود کار دانست و گفت: متاسفانه با سرکارآمدن برجام، اقتصاد کشور زیر سوال رفت و سرمایه داران نمی توانند درست تصمیم بگیرند.

,

وی در ادامه توضیح داد: از زمانیکه برجام به میان آمده ساخت و سازی وجود ندارد و ماهم شرمنده زن و بچه خود هستیم.

,

پسر جوانی نیز با بیان اینکه کارگران روز مزد تعطیلی ندارند گفت: ما مجبوریم ۱۲ ماه برای به دست آوردن روزی حلال دوندگی کنیم چرا که تعطیلی برای ما به منزله استراحت نیست بلکه از کف رفتن خرجی روزانه است.

,

وی بیان کرد: به دلیل عدم توانایی پدرم و نداشتن حقوق مجبور به ترک تحصیل از دانشگاه شدم و اکنون خرج ۵ نفر با من است و اگر پدرم بیمه بود شاید سرنوشت من اینطور نمی شد.

,

وی از مسئولان درخواست کرد: با فراهم کردن بستر اشتغال در استان سلامتی و شادابی را به خانواده ها برگردانند.

,

IMG_20160430_220814

, IMG_20160430_220814, IMG_20160430_220814,

 آنچه دغدغه کارگر را بیشتر می کند بی رونقی کار نیست بلکه فکر روزهای بازنشستگی است که شاید هیچ وقت برای برخی از کارگران پرده از نقاب نکشد.

,

یکی دیگر از کارگران گفت: ما کارگران فصلی بدون هیچ بیمه‌ای با کار دست و پنجه نرم می‌کنیم به طوریکه وقتی صبح از خانه خارج می‌شویم نمی‌دانیم چه آینده‌ای در انتظار ماست.

,

وی در ادامه بیان کرد: ممکن است روزی ۱۰۰ تومان کار کنیم و در عوض چند روز بیکار بمانیم و این برای ما مشکل بزرگی است.

,

وی اضافه کرد: زمستانها فقط برای آرامش کاری به اینجا می‌آییم چه بسا که اصلا کاری وجود ندارد و میخواهیم فقط برای دلگرمی به خود بگوییم  که تلاشمان را کرده‌ایم.

,

امروز دغدغه بشریت این است که چشم انداز داشته باشد آیا با این شرایط کاری می‌توان برای زندگی برنامه‌ ریزی کرد؟

,

جوادی افزود: ما راضی هستیم که از شکم خانواده مان بگذریم تا بتوانیم بیمه ای برای آینده بپردازیم ولی متاسفانه سایت بیمه کارگران ساختمانی بسته است و ما هنوز علت بسته شدن سایت را نمی دانیم.

,

وی گفت: از مسئولین تقاضا داریم که برنامه‌ها و وعده‌هایی را  که در سطح کلان کشور می‌دهند اجرایی کنند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی ندیده‌ایم.

,

ساختمان با شغلهای بسیاری در ارتباط است که الان با این وضع رکود بسیاری از افراد بیکار شده‌اند. چرا برنامه‌ریزیهای مسئولین باید بی برنامه شروع شود؟

,

امید است با نگاه مثبت دولت و قانونگذاران ایران با توجه به رقم بالای هزینه ماهانه خانوارهای کارگری فکری به حال این قشر زحمتکش بخصوص جوانان بیکار کنند تا پاسخگوی تأمین هزینه‌های زندگی آنها باشد و هیچ پدری شرمنده فرزندش نشود.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه