اخبار داغ

معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی قزوین:

معلمی برای بچه‌های استثنایی عشق می‌خواهد

معلمی برای بچه‌های استثنایی عشق می‌خواهد
معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: کتابها و مقالات علمی جدید معتبرترین و بهترین منابعی هستند که در راستای پیشبرد آموزش و توانبخشی دانش آموزان استثنایی در زندگی موثر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  خبرنگار اجتماعی شاخص، معلم مهمترین عامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل ۲ جانبه و حاصل عمل مربی و عکس العمل شاگرد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  شاخص، ,

با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد، معلمان مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانی هستند و  نقش حساس و کلیدی در راستای تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق دارند.

,

معلم کودکان استثنایی بودن توان و انگیزه خاصی میخواهد که شاید از حوصله خیلی ها خارج باشد چرا که جامعه معمولا نگاه خاصی به این قشر دارد.

,

هفته معلم بهانه ای شد تا به سراغ یکی از معلمان نمونه مدرسه استثنایی برویم  و رمز موفقیت ایشان را جویا شویم.

,

  لطفا خود را کامل معرفی کنید؟

,

زهرا گودروزند چگینی ۳۵ ساله آموزگار کودکان استثنایی هستم.

,

 چند سال سابقه تدریس دارید؟

,

حدوداً ۱۹ سال به کار معلمی مشغول هستم.

,

مدرک تحصیلی شما چیست؟

,

کاردانی کودکان استثنایی کم توان ذهنی از دانشگاه فرهنگیان، کارشناسی آموزش ابتدایی و کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی را دارم.

,

دلیل انتخاب این شغل چیست؟ آیا فکر می‌کردید یک روز معلم شوید؟

,

علاقه به شغل معلمی از دوران دانش‌آموزی یکی از انگیزه‌های من بود و  از روی کنجکاوی و کسب اطلاعات بیشتر  در رابطه با این دانش‌آموزان از نظر گرایش‌های خاص انگیزه‌ام را چند برابر کرد   و این لطف خداوند بود که مرا در این مسیر  قرار داد و خداوند را شاکرم چراکه احساس می‌کنم این بچه‌ها مانند  بچه‌های عادی و زمینی نیستند واقعا در کنارشان بودن به من آرامش می‌دهد.

,

از شرایط تدریس و شغل معلمی برایمان بگویید، آیا راضی هستید؟

,

روزم را به امید دیدار این بچه ها آغاز می‌کنم و این برای من التیام آور است چون واقعا حس نزدیکی به آنان دارم و حتی روزهای تعطیل نمیتوانم درست برنامه ریزی کنم زیرا  وابستگی  خاصی بین شغل و علاقه درونی‌ام ایجاد شده است.

,

دانش آموزانم را از فرزندان خودم بیشتر دوست دارم و متقابلاً ابراز علاقه‌ای که آنها  به  من دارند برایم لذت بخش است  چراکه به عینه شاهد محبتهای آنان بوده ام که بعد از یک روز غیبت زمانی که به مدرسه برمی گردم دانش‌آموزان با علاقه و حس خاصی به سمت من می‌آیند.

,

دانش‌آموزان استثنایی به شدت عاطفی هستند و زود به معلم وابسته می‌شوند  و هر مطلبی که از طرف معلم مطرح می شود با جان و دل می پذیرند و این حالت شاید در دانش آموزان عادی وجود نداشته باشد.

,

علم بهتر است یا ثروت؟

,

علم  هیچگاه نهایت ندارد اما ثروت بدست آمده روزی پایان خواهد یافت با دادن علم به دیگران می‌توان تا اعماق وجود انسان‌ها نفوذ کرد اما با دادن ثروت و مال به آن‌ها چند صباحی بیشتر در اذهان باقی نخواهی ماند.

,

سمیه

, سمیه, سمیه,

نگاه مردم به این کودکان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

,

رسانه‌های جمعی به خصوص تلویزیون در شناخت کودکان استثنایی و تغییر نگاه مردم موثر هستند چرا که این بچه‌ها نیز جزئی از جامعه محسوب می شوند و مانند تمام افراد دیگر حق زندگی و آموزش دارند.

,

شاید افرادی که برای اولین بار وارد این مدارس می‌شوند حس متفاوتی به این بچه ها داشته باشند اما بعد مقداری آشنایی متوجه خواهند شد بچه‌های کم توان بر خلاف عقاید عمومی توانمندی و استعداد نهفته ای دارند که افراد باید در راستای بروز و ظهور استعدادهای آنها یاریگر باشند.

,

متاسفانه در جوامع ما نگاه مردم به این بچه ها نگاهی ترحم آمیز است و باید با نگاه ویژه این قشر را بشناسند و تافته جدا بافته ندانند.

,

بهترین و خاطره‌انگیزترین خاطره‌ای که در دوران تدریس داشته‌اید، چه بود؟

,

روزهای کاری هر روزش برایم شیرین است، ولی دیدن موفقیت بچه‌ها همیشه بهترین خاطره بوده، روزی را به یاد دارم که یکی از دانش‌آموزانم بعد از موفقیتش به سراغم آمد و زمانی که ثمره کارم را دیدم شیرین ترین خاطره برایم بود و از آن به بعد دلگرمی خاصی به شغلم پیدا کردم.

,

بدترین خاطره ای که داشته اید؟

,

خبرفوت یکی از دانش‌آموزانم که  سندرم دان داشت. آن زمان من ماموریت بودم و زمانی که این خبر را شنیدم به شدت متاثر شدم و هنوز یاد آن دانش‌آموز در خاطرم باقی مانده است.

,

اولین روز کاری خود را چگونه گذراندید؟

,

اولین روزی که وارد مدرسه شدم با دیدن بچه ها تپش قلب خاصی به من  وارد شد احساس خاصی نسبت به بچه‌ها داشتم و دوست داشتم تک تک  بچه ها را بغل کنم.

,

برخلاف عقاید خیلی‌ها که فکر می‌کنند ارتباط برقرار کردن با این کودکان مشکل است بعد از گذشت یک هفته علاقه خاصی به شغلم پیدا کردم و خاطره انگیزترین روزها برایم بود چون اداره کردن یک کلاس با وجود چنین بچه‌هایی واقعا برایم لذت بخش بود.

,

اگه معلم نمی شدید دوست داشتید چکاره شوید؟

,

تا به حال به شغلی جز شغل خودم فکر نکردم چون از اول  به شغل معلمی علاقه داشتم و احساس می‌کنم موقع انتخاب رشته یک نیرویی درونی  مرا به این سمت سوق داد، افتخار میکنم که معلم این قشر از دانش آموزان هستم و هیچگاه  به رشته دیگری  فکر نمی‌کنم.

,

مهم‌ترین عامل موفقیت در کار شما چیست؟

,

علاقه شدید به این رشته باعث  موفقیتم شد.

,

انسان معمولا از دید دیگران مورد  ارزیابی قرار می‌گیرد و شاید تعریف از خود به معنای خود ستایی باشد اما صبر و حوصله، برخورد مناسب با دانش آموزان،والدین و همکاران در محیط کاری  نمی‌تواند بی تاثیر از عوامل موفقیت محسوب شوند.

,

اولین شرط لازم برای کار با این بچه ها صبر و حوصله است اگر در این کار حوصله از دست برود انگیزه ای برای ادامه کار نخواهد ماند چه بسا که دانش آموز نیز حوصلگی را از نگاه  معلم متوجه خواهد داشت و این در یادگیری آنها تاثیرگذار است.

,

از شرایط تدریس و شغل معلمی برایمان بگویید، آیا راضی هستید؟

,

من عادت دارم با لبخند وارد کلاس شوم و بعد از احوالپرسی چند دقیقه‌ای، به ادامه کارم می‌پردازم و بسیار از کارم خرسند هستم.

,

آیا پیشنهادی در جهت پیشبرد آموزشی بهتر این کودکان دارید؟

,

کتابها و مقالات علمی جدید معتبرترین و بهترین منابعی هستند که می‌توانند مفید باشند و از مسئولین آموزش و پرورش درخواست دارم که این منابع را در اختیار آموزش و پرورش استثنایی قرار دهند تا معلمان دانش‌آموزان را با سطح روز  جامعه آموزش دهند.

,

 ۲ روز در هفته  را به پژوهشکده معلمان اختصاص دهند تا معلمان بتوانند از کتاب‌ها و منابع  استفاده کنند.

,

تخصیص بودجه در جهت برگزاری کاربردی دوره های ضمن خدمت مرتبط می‌تواند بسیار در آموزش کمک کننده باشد و بار علمی معلمان در زمینه علمی پژو هشی افزایش یابد.

,

 حرف پایانی!

,

دنیای این دانش آموزان بسیار گسترده است مردم باید با گسترش اطلاعات خود در رابطه با این افراد دید خود را تغییر دهند و در هنگام مواجه با این کودکان برخورد درست داشته باشند چراکه  این کودکان نیز  استعدادهایی دارند که باید آشکار شوند به شرط اینکه با کمک مردم و مسئولین همراه باشد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه