اخبار داغ

حکایت غریب شهادت یک معلم!

عذرا معلمی فراموش شده در فاصله میان مرگ و شهادت/ شهروندان در انتظار تصمیم بنیاد شهید

عذرا معلمی فراموش شده در فاصله میان مرگ و شهادت/ شهروندان در انتظار تصمیم بنیاد شهید
خانواده اولین معلم شهیده استان از مهربانی مردم بلوچستان می گویند و از مسئولین گلایه میکند که نام شهید برای فرزندمان تنها در رسانه ها بکار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون،سیستان و بلوچستان همواه آماج توطئه های کسانی بوده که از وحدت میان مردم این استان رنج می برده اند از اینرو در حوادث مختلف سالمندان ،جوانان، زنان و کودکان بسیاری در این توطئه ها به شهادت رسیدند و تبدیل به اسطوره های سیستان و بلوچستان شده اند.

با نگاه به آلبوم این اسطوره ها چهره هایی را می یابیم که درس وحدت را بر تخته سرخ روشنگری وحدت و مقاومت مشق می کردند و اکنون به دیار باقی شتافتند. برآن شدیم تا به مناسبت هفته معلم به سراغ اولین معلم شهیده ترور استان برویم. شاید کمتر کسی نام عذرا سرگزی مقدم را شنیده باشد معلمی که در سکوت خبری رفته رفته از لوح یادها پاک شد.
وارد منزل که شدیم زن میانسالی پوشیده در چادری سیاه و با نگاهی سرد و نافذ چشم انتظارمان بود نزدیک تر که شدیم محکم در آغوشمان کشید گویی سال هاست که به نام و یاد  عذرا کسی پا به خانه اش نگذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, ,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

کبری فرهاد ملاشاهی مادر دل شکسته عذراست، در کنارش جای می گیرم می گویم مادر برایم از عذرا بگو، که ناگهان شروع به هق هق می کند و در میان گریه اش نمی توانم درک کنم که چه می گوید تنها فهمیدم که از خوبی عذرا می گفت.

آرامتر که می شود اشک هایش را با گوشه چادرش پاک می کند و ادامه می دهد: دختر زحمتکش، مومن، دلسوز و یتیم؛ کمی مکث می کند و ادامه می دهد: پدرشان که رفت بار زندگی بر دوش من افتاد تا 9 فرزند را بزرگ کنم.

40روز روزه نشان مهربانی مردم راسک
می گوید: دخترم 10 سال بدون حق و حقوق در بلوچستان خدمت کرد، او شده بود مادر بچه های یتیم راسک هر بار که به زاهدان برای دیدن ما می آمد اول به بازار می رفت و برای کودکان یتیم آنجا خرید می کرد به طوری که روزی که به شهادت رسید مردمان راسک تا 40 روز برایش روزه گرفتند می گفتند بچه هایمان یتیم شدند؛ مردم راسک مردمان مهربانی هستند.
می گوید: از سال 82 تا 90 حق التدریس بود و تازه سه ماه بود که حکم رسمی شدنش آمده بود.

,
,
,
,
, 40روز روزه نشان مهربانی مردم راسک,
,
,
اشک امانش نمی دهد چادر مشکی راروی صورتش می کشد؛ حسین غلامیان داماد خانواده است که ادامه می دهد: 30 آذر ماه بود که تلفن خانه زنگ خورد و خبر تصادف عذرا را به مریم خواهر شهیده دادند، من به همراه برادر عذرا و باجناقم برای تحویل جنازه راهی راسک شدیم و پس از تحویل جنازه پیکر او را به سردخانه ایرانشهر برده و از آنجا به زاهدان آوردیم. در زاهدان روکش جنازه را که باز کردیم  کبودی او نمایان شد و دستش هایش هم به گونه ای بود که انگار بسته بودندش و سرش هم شکسته بود.
,
, ,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

وی می گوید: سوم شهادتش بود که به دادگاه مراجعه کردیم و وقتی رای دادگاه و نامه های پزشکی قانونی را خواندیم فهمیدیم تصادفی در کار نبوده بلکه مورد تعرض قرار گرفته و با شکنجه به شهادت رسیده است.

همت علمای اهل سنت در پیگیری عاملین جنایت
از همان روز حادثه علمای اهل سنت راسک بالاخص مولوی شهید جنگی زهی کمر همت بسته بودند تا قاتلین را پیدا کنند گویی همه خبر داشتند جز خانواده عذرا با این حال پیگیری های مردم راسک جواب داد و 2 قاتل در مدت کمی شناسایی و دستگیر شدند.

,
,
, همت علمای اهل سنت در پیگیری عاملین جنایت,
,
 
,

مادر دوباره در میان گریه می گوید: عذرا عاشق فاطمه زهرا(س) بود، ملعون های عامل این جنایت در دادگاه گفتند که تا لحظه مرگش مدام یا زهرا(س) می گفت.
خواهر شهیده ادامه می دهد: پیش از اینکه به شهادت برسد بارها به دلیل مسافت راه برای انتقالی به آموزش و پرورش مراجعه کرده بود اما موافقت نکرده بودند اما پس از مرگش بسیاری از معلم های خانم آن مناطق را به شهرهای نزدیک زاهدان انتقال کردند.

چگونگی حادثه
وی می گوید: ساعت 11:30 با همکارانش راهی مدرسه می شود و چون بین مدرسه و روستا فاصله بود در هنگام برگشت ساعت4:30 ، 2 موتور سوار به او حمله می کنند و به شهادتش می رسانند.
ادامه می دهد: صاحبخانه اش که زن مسنی بود از دیر کرد عذرا نگران می شود و به علمای روستا خبر می دهد سپس همه راهی پیدا کردن او می شوند و با جنازه عذرا ربر می گردند.
داماد خانواده می گوید: متهمین دایی و خواهر زاده بودند که از روی کارت ملی که کنار جنازه افتاده بود شناسایی شدند.

خانواده متهمین پیگیر اعدام آنهاشدند
وی افزود: خانواده متهمین نامه ای به دادگاه نوشتند و در خواست کرده بودند که هر چه سریعتر این 2 را اعدام کنند، حتی اهالی روستا و علمای آنجا برای دلجویی از مادر به زاهدان آمده و عنوان کرده بودند که دختر شما اینقدر به ما خدمت کرد اما حقش را نتوانستیم ادا کنیم.

,
,
,
, چگونگی حادثه,
,
,
,
,
, خانواده متهمین پیگیر اعدام آنهاشدند,
,
, ,

واژه شهادت صرفا در رسانه ها 
وی ضمن گله از مسئولین قبلی آموزش و پرورش گفت: اطلاع رسانی نادرست درباره نحوه مرگ عذرا سبب شد تا نامش در بین شهدای بنیاد شهید ذکر نشود و تنها در روزنامه ها شهید خوانده شود.
وی با بیان اینکه با گذشت 5 سال همچنان پیگیر حق عذرا هستیم، ادامه داد: برای اولین بار بود که بعد از سال ها آقای نخعی مدیر کل جدید آموزش و پرورش مادر را به چند مراسم دعوت کرد و از وی تجلیل نمود که قصد داریم دیداری با وی داشته باشیم .

عدم مستمری برای مادر شهید
داماد خانواده ادامه داد: استاندار وقت آن زمان آقای آزاد بود که به خاطر ترور ها تحت فشار بود لذا با مخفی کاری در خصوص نحوه شهادت عذرا باعث شد تا نه آموزش و پرورش مستمری مادر را برقرار کنند و نه بیمه همکاری در این زمینه با ما نماید.
وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم در شورای تامین استان این موضوع بار دیگر مطرح و پیگیری شود، افزود: تا تسلی خاطری برای خانواده عذرا پس از گذشت 5 سال از شهادتش شود.
انتهای پیام/

, واژه شهادت صرفا در رسانه ها,
,
,
,
, عدم مستمری برای مادر شهید,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه