اخبار داغ

مطالباتی که تنها دستور می خورد

از نظام هماهنگ پرداخت حقوق تا کلاف سر در گم مسکن پونک زنجان

از نظام هماهنگ پرداخت حقوق تا کلاف سر در گم مسکن پونک زنجان
هفته معلم مصادف شده است با درد ودل‎هایی که مطالبات فرهنگیان را نشان می‎دهد مطالباتی که از عدم اجرای درست نظام رتبه بندی معلمان گرفته تا چشم انتظاری 9 ساله برای تکمیل مسکن فرهنگیان پونک که سالها خاک خورده و تاکنون اجرایی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  موج رسا، 12 اردیبهشت ماه که می‎شود خیلی از افراد با شنیدن روز معلم خاطراتی از صفحه ذهنمان تند و تند ورق می‎خورد و لبخندی بر لبمانم نقش می‎بندد یاد روزهای خوش کودکی در ذهنمان زنده می‎شود روز معلم جشنی به بهانه تقدیر از معلمانمان که همچون مادران و پدران و حتی گاهی با پر کردن نداشتن پدر یا مادر بالیدن و رشد کردن را به ما آموختند جشن می گرفتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

روزی که معلم‎ها با آن لبخندهای پر مهرشان انگار غافلگیر شده‎اند و در این روز بازار هدیه‎ جوراب و تک شاخه‎های گل گرم بود و دریغ از نامهربانی معلمان و اعتراض آنان که دیگر از این همه شاخه گل و این همه جوراب ها خسته شده‎اند .

,

آری آنها هم می دانستند که هر یک از این هدیه های ناچیز نشانه سپاسگذاری از صمیم دل است آنهم به زبان کودکی و شاخه گل نشان ازعمق محبتی دارد که در دستان کوچکشان جا گرفته است.

,

همه این جشن‎ها و هیاهو‎ها در 12 اردیبهشت ماه خلاصه می‎شد و با گذشتن از 12 اردیبهشت ماه دیگر تا پایان سال خبری از بزرگداشت نبود انگار فقط همین یک روز بود که باید بنا به ضرورتی که در تقویم آمده بود گرامی داشته می‎شد

,

در پس این نگاه‎های مادرانه و پدرانه که برای تربیت یک نسل کشیده می‎شود و رنج‎های که گاه با ایثار جان یک معلم در صفحه روزنامه‎ها رقم می‎خورد نگرانی‎ها و دغدغه‎های آنان دیده نمی‎شود و شاید حجابی از عزت نفس که نشان از ارزش والای آنان دارد نگذاشته است که این دغدغه ها از مسئولیت خدمتگذاری آنان بکاهد.

,

بسیار از معلم‎ها و منزلت آنها سخن گفته‎ایم اما نگاهی به وضعیت کنونی فرهنگیان نشان می‎دهد که دیگر این منزلت رنگ و بوی گذشته را ندارد و انبوه مشکلات زندگی و بار مالی که توان زندگی را برای بسیاری ازمردمان سخت کرده است این عزت و جاه را به زیر کشیده است.

,

با تمثیل از گفته وزیر فعلی که آموزش و پرورش را اقیانوسی از مشکلات دانسته است  که باید در آن تور انداخت اما گاهی این اقیانوس طوفانی می‎شود و خود را به ساحل می‎کوبد تا راه چاره‎ای برای این بار مشکلات اندیشیده شود.

,

تبیعض در اجرای نظام هماهنگ پرداخت، کم بودن حقوق معلمان، عدم ایجاد سازمان رفاهی فرهنگیان، عدم استفاده از بانوان در پُست‌های مدیریتی، وضعیت تخصص در معاونت‌های آموزش و پرورش، وضعیت پاداش پایان خدمت فرهنگیان،نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در آموزش و پرورش مشکلات دانه درشت این اقیانوس مواج اند که آقای فانی آنها را مطرح کرده است

,

گاها در استان‎ها این مشکلات همچون عقده‎ای سرباز می‎کنند و صدای اعتراض معلمان با تعطیل کردن کلاس درس و حضور در تجمع‎ها نمایان می‎شود که در استان ما نیز در چندسال گذشته بارها شاهد تجمعات فرهنگیان در مقابل ساختمان استانداری زنجان بوده‎ایم که برای حل مشکلات خود همراه با سایر استان‎ها دست به اعتراض زده‎اند که آخرین آنها اعتراض معلمان زنجانی به پروژه مسکن پونک بود

,

پروژه یک هزار 196 واحدی مسکن فرهنگیان که از سال 85 ثبت نام از متقاضیان آغاز شد و در 16 بلوک در زمینی به مساحت 44 هزار و 100 متر مربع و 130 هزار مترمربع زیربنا با شرکت تأمین مسکن فرهنگیان قرار داد بسته شد و عملیات ساخت آن در شهریور سال 86 آغاز گردید که تا سال 88 پیشرفت چندانی نداشت و در سال 91 شرکت تأمین مسکن فرهنگیان از ادامه پروژه کنار گذاشته شد و پروژه به شرکت بتن کاوه واگذار شد.

,

اما وعده مسئولان برای پایان دادن پروژه تا پایان سال 93 همچنان محقق نشده است این امر باعث اعتراض فرهنگیان و ناامیدی آنها شده است و برخی با انصراف توانسته‎اند تنها اصل پول خود را در طی چند قسط دریافت کنند پولی که دیگر حتی نمی‎توان پیش پرداخت اجاره یک خانه را داد.

,

اما ای کاش مسئولانی که دم از تورم و گرانی سر می‎دهند و مسئولیت خود را با بهانه گرانی به تاخیر می اندازند در عودت مبلغ این عزیزان نیز تورم را ملاک قرار می‎دادند و یا حداقل کل مبلغ را یکجا به متقاضیانی که 9 سال برای ساخته شدن این سرپناه سرمایه خود را ازدست داده اند، می‎پرداختند.

,

بخشی از مطالبات این قشر همه گیر است و تنها به قشر فرهنگیان اختصاص ندارد و بخش وسیعی از مردم جامعه نیز با آن دست به گریبان هستند مسائلی همچون دریافتی پایین که باعث شده است دخل و خرج افراد با هم نخواند.

,

حقوق پایین معلمان یکی از مباحثی است که اعتراض معلمان را شدیدا در پی داشته است و این افراد میزان دریافتی خود را پایین‎تر از افرادی می دانند که با همان مدرک و سوابق در سازمان دیگری مشغول بکار هستند

,

مشکل اصلی در این‎باره را شاید بتوان گفت تبعیضی است که در اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق وجود دارد که برای حل این مشکل در اسفند 94، نسبت به مهر 92 میانگین دریافتی معلمان حدود 67 درصد رشد داشت البته این رشد با هزینه‎های بسیار سرسام آور زندگی و تورم هم خوانی ندارد اما می‎توان گفت رشد قابل توجهی است.

,

ازدیگر مشکلات فرهنگیان عدم توجه به ارتقای شغلی مناسب است که در طول سال‎های گذشته طرحی نیز برای حل مشکل از طرف آموزش و پرورش مطرح شد که تاکنون حتی مرحله اول نظام رتبه‌بندی معلمان نیز به درستی اجرا نشده است

,

نظام رتبه‌بندی معلمان امکان سنجش را برای معلمان فراهم می‎کند و با تعیین استانداردها و فرآیندهای خاصی زمینه‎ای ایجاد می‎شود که صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان رصد شود و بعد از این هدف موضوع نظام پرداخت بر اساس این نظام تعیین می شود

,

اجرای این نظام نیز با مشکلاتی همراه است و معلمانی که سابقه فعالیت کمتری دارند به اجرای این نظام اعتراض دارند.

,

اینها تنها بخشی از مشکلات فرهنگیان است اما بخش اعظمی از مشکلات آنها شاید در جامعه بیان نمی‎شود مسائلی همچون شناخت آنان در برخورد با مسائل روز و مواجه با نسلی که به واسطه تغییر سبک زندگی در خانواده‎ها و جامعه با نیازهای عدیده‎ای رو به رو است.

,

داشتن جامعه متعالی نیازمند توجه به تربیت نسل جدید است و کوتاهی در این امر بعدها گریبان‎گیر همه افراد جامعه می‎شود و برهیچکسی پوشیده نیست که سردمداران این وظیفه والدین و در کنار آن مربیان هستند که تحقق تربیتی درست با حل مشکلات آنها و ایجاد رفاه و آرامش فکر برای این عزیزان میسر می‎شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه