اخبار داغ

معرفی مشاهیر فراهان؛

روستای که مهد خوشنویسی ایران است+عکس

روستای که مهد خوشنویسی ایران است+عکس
استاد فتحعلی و اشقانی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است و در شهرهای استان مرکزی هم از جمله اراک، فراهان، آشتیان، ساوه، تفرش و ... به تاسیس انجمن خوشنویس اهتمام ورزید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر، روستای «واشقان» از توابع شهرستان فراهان به مهد خوشنویسان معروف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر,
 
اهالی این روستا نقش بسزایی در گسترش و اعتلای هنر خوشنویسی کشور دارند، بسیاری از خوشنویسان بزرگ ایران از این روستا برخاسته‌اند و هنرمندان این روستا در جای جای ایران زمین به آموزش و گسترش هنر مشغولند.
 
استاد زنده یاد فتحعلی واشقانی خوشنویس صاحب‌نام معاصر در سال ۱۳۰۹ در همین قریه چشم به جهان گشود.
,
,
,
,
,

 

 

 
استاد فتحعلی واشقانی نخست به فراگیری قرآن کریم و تحصیلات معموله و تمرین خوشنویسی پرداخت، اولین استاد وی شادروان میرزا ذبیح ا.. واشقانی بود که نخستین سرمشق را بر لوح چوبین با عبارت؛ « اول کارها بنام خداوند بر او تعلیم کرد».
 
 
 
وی در سال ۱۳۰۷ در کلاسهای آزاد خوشنویسی نزد استاد سید حسن میرخانی به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.
 
 
 
 

,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
از اقبال بلندی استاد جوان نیز این توفیق را داشت که از تعالیم سید حسن و سید حسین میرخانی بهره مند شود و از برکت وجود هر دو توشه برگیرد.
,

او در سال ۱۳۴۶ بعنوان مربی و معلم خط نستعلیق در کلاسهای انجمن خوشنویسان ایران به تعلیم هنر جویان پرداخت و هنرجویان بسیاری نزد وی تعلیم دیده و مدارج عالیه را طی کرده و برخی نیز همچو استاد به تعلیم شاگردانی همت گماشتند.
 
 

 

 


استاد واشقانی در سال ۱۳۵۸ از سوی انجمن خوشنویسان ایران به مقام استاد نستعلیق نایل آمد و در عین حال خود را شاگرد انجمن می دانست و در ضمن تعلیم هنر جویان تمرین بی وقفه این هنر را وجهه همت خود قرار داد.
 
 
وی در سال ۶۷ به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بود، گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد.
 
 
 
استاد فتحعلی و اشقانی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است و در شهرهای استان مرکزی هم از جمله اراک، فراهان،  آشتیان، ساوه، تفرش و ... به تاسیس انجمن خوشنویس اهتمام ورزید.

فتحعلی واشقانی فراهانی مدتها از بیماری سرطان ریه و سرطان مثانه رنج می‌برد و سرانجام در روز ۱۳ آبان ماه سال ۹۱ در سن ۸۲ سالگی درگذشت پیکر وی در روستای واشقان به خاک سپرده شد.

 
صلابت در عین سادگی و استواری در عین ظرافت از ویژگیهای ممتاز خط استاد بود، شیرینی و حلاوت خاصی که در نوشته‌های ایشان به ویژه در اتصالات وجود دارد، در عالم خوشنویسی کم‌نظیر است.
 
برپایی نمایشگاههای داخل و خارج از کشور و تربیت خوشنویسان بی‌شمار در طول سالهای متمادی از دیگر فعالیت‌های این استاد خوشنویس است.
 
 
 کتاب‌های «ترجمه قرآن مجید»، «جلی قلم»، «کلک مشکین»، «آیت مهر»، «دیوان حافظ» و «مشق مشکین» به خط مرحوم فتحعلی واشقانی منتشر شده است.
 
 
خانه صنایع دستی و نگارخانه مهمی درشهر اراک به نام استاد فتحعلی واشقانی فراهانی نامگذاری شده است و امروزه بسیاری از آثار ارزشمند استاد نوازشگر چشمان مخاطبان در موزه شهر فرمهین است.
 

 

 
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, ,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه