اخبار داغ

روایت یک بی تدبیری دیگر مسئولان؛

آیا بلای دفن سیب زمینی به شیوه ای دیگر بر سر هندوانه دلگان سیستان و بلوچستان می آید

آیا بلای دفن سیب زمینی  به شیوه ای دیگر  بر سر هندوانه دلگان سیستان و بلوچستان می آید
کمبود کامیون جهت حمل محصول هندوانه کشاورزان بخش جلگه چاه هاشم دلگان باعث فاسد شدن روزانه ده ها تن هندوانه در این شهرستان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دلگان پرس،اگر بخواهیم یک شاخصه بارز برای اقتصاد مقاومتی عنوان کنیم، قطعا نگهداری و تنظیم بهینه بازار و مصرف از جمله این موارد است. صرف‌جویی در اقتصاد مقاومتی به معنای عدم استفاده نیست بلکه به معنای جلوگیری از هدر رفت منابع در عین بهره‌برداری درست است. در این راستا نمره دولت یازدهم چندان با وقایعی که در مورد فاسد شدن اقلام غذایی و امحای اجباری آنها رخ داده، نمره قابل قبولی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دلگان پرس,

امحای اقلام اساسی سبد غذایی مردم در دولت یازدهم؛ پس از سیب زمینی، خرما، گندم، برنج، سیب و پرتقال حالا به هندوانه دلگان استان سیستان و بلوچستان رسیده است تا متاسفانه سریال این بی‌تدبیری در دولت یازدهم ادامه‌دار شود.

,

کشاورزان بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان امسال با تولید انبوه هندوانه توانسته اند این محصول را به سایر ایران و همچنین به سایر کشورهای منطقه صادر کنند. اما چند روزی است به دلیل کمبود کامیون جهت حمل این محصول کشاورزان باعث شده است که صدای اعتراض و گلایه بلند شود.

,

بعد از اعتراض کشاورزان مسئولان حمل و نقل پایانه های استان سیستان و بلوچستان با وعده اینکه روزانه بالغ بر 250 کامیون به این منطقه جهت حمل هندوانه های کشاوران اعزام می کنند. اما نه تنها کامیونی اضافه نشده است بلکه با توجه گرم شدن هوا در این منطقه که بر اساس گزارشات اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان به 40 درجه سانتی گراد می رسد روزانه بالغ بر ده ها تن از محصولات کشاورزان جلگه ای به گوش می رسد و خاطره دفن و امحای سیب زمینی، خرما و بقیه محصولاتی که در این دولت بر اثر بی تدبیری زنده شده است.

,

یکی ازکشاورزان جلگه دلگان در گفتگو با خبرنگار دلگان با بیان اینکه هندوانه محصولی است که در کوتاه ترین زمان ممکن بر اثر گرمی هوا فاسد می شود، اظهار کرد: تا کنون که با شما صحبت می کنم چیزی در حدود بیش از 100 تن از هندوانه های من فاسد شده است.

,

وی با اشاره به اینکه کمبود کامیون و نبود جاده به طرف زمین های کشاورزی یکی از معضلات ما کشاورزان شده است، افزود: که با توجه به گرم شدن هوا ممکن است خسارت های زیادی به کشاورزان در اثر فاسد شدن هندوانه ها وارد شود.

,

این کشاورز جلگه ای با بیان اینکه با مسئولان در این زمینه صحبت کرده ایم، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه تدبیر از مسئولان ندیده ایم که بگوییم الان وضع بهتر شده است.

,

برای کشت هر کیلو هندوانه تا زمان برداشت بیش از 2 هزار لیتر آب نیاز دارد، حال اگر ضررهای هنگفت مالی این حجم از فساد احتمالی هندوانه ها را کنار بگذاریم، میزان هدر رفت آب شهرستان گرم و کویری دلگان بدست می‌آید که رقم قابل توجهی است.

,

سخن آخر:

,

حال به نظر می‌رسد که موضوع عدم نگهداری، توزیع مناسب و جابجایی اقلام مختلف میوه ها در دولت یازدهم به معضلی جدی تبدیل شده است که نه تنها به هدر رفت منابع غذایی انجام می شود بلکه نوعی کم کاری زاید الوصفی را بوجود آورده که متاسفانه به عادت رفتاری مسئولان در این حوزه بدل شده است که با وجود اینکه در سطح وسیعی بیت‌المال را متضرر ساخته اما مسئولی به درستی پاسخگوی آن نیست. به هر حال هر چه زودتر بایستی جلوی این اهمال‌کاری که به نظر کارشناسان تنها بخشی از آن رسانه‌ای شده است، گرفته شود که عزم دولت در اجرای راستین اقتصاد مقاومتی در این راستا می‌توان گره‌گشا باشد.

,

مجید بامری

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه