اخبار داغ

نبویان در دانشگاه یزد:

در هر مذاکره یک گام عقب تر رفتیم/انتقاد از نظارت های بی سابقه غرب و تعهدات ابدی مذاکره کنندگان

در هر مذاکره یک گام عقب تر رفتیم/انتقاد از نظارت های بی سابقه غرب و تعهدات ابدی مذاکره کنندگان
نبویان تاکید کرد: ایران تعهد شش نظارت را پذیرفت. هیچ کشوری این شش مورد را نپذیرفته، در بعضی از کشورها فقط دو مورد از این نظارت ها انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد رسا؛ ، شب گذشته بیست و دومین مجمع شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان با حضور  سید محمود نبویان نماینده مجلس و عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در دانشگاه یزد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,

حجت الاسلام نبویان اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم در سطح کشور ما که امروز به غلط جا افتاده این است که برای حل مشکل اشتغال و رکود تنها راه حل رابطه با غرب و به ویژه آمریکاست. این در حالی است که خدا در قرآن می فرماید من یومن بالله و یکفر بالله یعنی باید به طاغوت کفر ورزید.

,

وی ادامه داد: این دیپلماسی قرآنی است. قرآن می گوید در برابر دشن خدا و اسلام باید بایستیم. قرآن می گوید به دشمن خوشبین نباش. خدا در آیه 8 سوره توبه می فرماید:« آنها اگر بر شما ظفر یابند مراعات هیچ علاقه خویشی و عهد و پیمان را نخواهند کرد». اگر آمریکا قدرت پیدا کند به همین اندک توافق هم پایبند نخواهد بود، کما اینکه در این مدت این بدعهدی برای ما اثبات شده است.

,

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص بدبینی به آمریکا تاکید کرد: رهبر انقلاب بنا بر آموزه های قرآنی به آمریکا بدبین هستند. ولی متاسفانه آقایان دیپلماسی قرآنی را کنار گذاشته و دیپلماسی غربی را سرمشق داده اند. حال ببینید چه داده ایم و چه گرفتیم. آنها که می گویند رابطه با آمریکا مشکل ها را حل می کند بگویند آیا مشکلات ما حل شد یا نه.

,

نبویان تصریح کرد: برجام شش جز دارد. اصل برجام و 5 ضمیمه شام تعهدات ایران، تعهدات غرب در مورد تحریم ها، همکاری صلح آمیز، کمیسیون مشترک، برنامه اجرا. منظور از روز اجرا، روز اجرای طرف غربی است. یعنی ایران اول باید به تعهدات خود عمل کند و چون به ما اعتماد ندارد، آژانس باید راستی آزمایی کند بعد روز اجرای طرف غربی می رسد. حالا ما چرا به طرف غربی اعتماد داریم؟ رهبری فرمودند اجرای تعهدات باید همزمان باشد ولی متاسفانه حاصل تلاش 10-12 ساله نبوغ و تلاش علمی فرزندان این ملت را بتن ریزی کردند تا شاید تحریم های کنگره را لغو کنند.

,

وی با ابراز تاسف از خوشبینی به آمریکا گفت: یک بار خوشبینانه با آمریکا مذاکره کردیم ببینید چه دادیم و چه گرفتیم.نطنز در دولت سابق مرکز غنی سازی بود. همان زمان طی نامه ای به آزانس اعلام شد که 10 مرکز دیگر مثل نطنز هم ساخته خواهد شد. ظریف سه قرار داد ژنو، لوزان و توافق وین را به دستور روحانی امضا کرد. طرف غربی در مذاکرات ژنو گفتند نطنز را داشته باشید اما آن 10 مرکز ایجاد نشود. در لوزان گفتند نطنز تنها مرکز غنی سازی باشد و تا 15 سال بقیه مراکز از جمله فردو هم تعطیل شود. آقایان در هر مذاکره بخشی از منافع ملت ایران را دادند و برگشتند. در هر مذاکره یک گام عقب تر رفتیم. طی سه قرار داد ژنو، لوزان و وین تعداد سانتریفیوژها از 15 هزار به 5 هزار عدد رسید. مابقی سانتریفیوژها هم جمع آوری شد و در محلی که آمریکا تعیین کرده است نگه داری می شود. حتی ایران را موظف کردند زیرساخت های این سانتریفیوژها را هم ویران کند.

,

 این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود سانتریفیوژ های نسل یک و دو کار کند. رفتند و تعهد دادند سانتریفیوژهای نسل یک آن هم به مدت 15 سال فعالیت کند. می گویند خط قرمز رهبر انقلاب رعایت شده، در حالی که خط قرمز رهبر انقلاب 10 سال بود.

,

 عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: در نطنز غنی سازی 3.5، 5 و 20 درصد انجام می دادیم. یکی از کاربردهای اورانیوم 20 درصد در رآکتور تحقیقاتی تهران است جایی که برای بیماران سرطانی داروی ضد سرطان تولید می شود. در ژنو گفتند بالاتر از 5 درصد ممنوع! در لوزان 5 درصد هم ممنوع شد. در وین غنی سازی به 3.67 درصد محدود شد.

,

حجت الاسلام نبویان گفت: فردو سال 8 افتتاح شد و در آن زمان غنی سازی و ذخیره سازی انجام می داد. طرف غربی ابتدا گفت غنی سازی باشد، ذخیره سازی نباشد، بعدا اعلام کردند غنی سازی هم نداشته باشد. این را هم آقایان تعهد دادند. چرا طرف غربی به فردو حساس است؟ چون فردو در عمق زمین احداث شده و دشمن به هیچ وجه نمی تواند به آن آسیب بزند.

,

وی با انتقاد از محدود کردن منتقدان و عدم اطلاع رسانی در صدا و سیما گفت: به یکی از مسئولان صدا و سیما اعتراض کردم که چرا در برنامه ها فقط از مذاکره کنندگان دعوت می شود و هیچ منتقدی نمی تواند در نقد برجام سخن بگوید. به من پاسخ داد بخش خبری 20:30  بخشی از سخنان جان کری در مورد برجام را پخش کرد بلافاصله دولت اعلام کرد بودجه فروردین صدا و سیما را نمی دهیم! وقتی به جای دیپلماسی قرآنی دیپلماسی غربی را دنبال کردی و به جای حرف خدا دنبال حرف کد خدا بروی نتیجه همین می شود.

,

نبویان با انتقاد از وجود تعهدات ابدی در برجام اظهار داشت: موارد بسیاری در متن توافقات از تعهدات همیشگی مشاهده می شود. برای مثال ما متعهد شده ایم تمام سوخت های رآکتورهای حال و آینده را از کشور خارج کنیم اما این آینده مشخص نشده است. مشخص نیست چند نسل آینده به خاطر این توافق از انرژی هسته ای محروم می شوند. آقایان همچنین تعهد دادند تا ابد دانش بازفرآوری سوخت هسته ای هم نمی خواهیم.

,

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: بر اساس برجام مجوز دسترسی غرب به تمام اماکن نظامی ایران صادر شد. خود روحانی در کتاب دیپلماسی هسته ای صفحه 211  در مورد مذاکراتش در دوره اصلاحات می گوید: «در آن زمان آژانس از من مجوز بازرسی از مراکزی را خواسته بود. البته مراکزی که از ما خواسته بود که سرویس های اطلاعاتی غرب برای آژانس مشخص کرده بودند.» در سفر اخیر آمانو 12 نفر همراه با وی به ایران سفر کردند. از این تعدا 2 نفر جاسوس بودند. یکی مامور سیا و دیگری مامور سازمان اطلاعاتی فرانسه بود. اکنون ما به چنین افرادی مجوز استقرار در خاک کشور را داده ایم.

,

 نبویان تاکید کرد: ایران تعهد شش نظارت را پذیرفت. هیچ کشوری این شش مورد را نپذیرفته، در بعضی از کشورها فقط دو مورد از این نظارت ها انجام می شود.خودشان اعتراف کردند این نوع نظارت مخصوص ایران است. یکی از مواردی که پذیرفته شده پروتکل الحاقی است که به طرف غربی اجازه می دهد در هر زمانی از هر مکانی بازدید کند. خود روحانی در کتاب خاطراتش می گوید چون پروتکل الحاقی را پذیرفته بودیم می ترسیدم بیایند ساختمان ریاست جمهوری را هم بگردند.

,

وی گفت: حالا با این همه عقب نشینی تحریم ها چه شد؟ چهار نوع تحریم داریم.هسته ای، موشکی، تروریستی و حقوق بشری. بنابر توافق قرار شد فقط تحریم های هسته ای آن هم نه تحریم های کنگره آمریکاو شورای امنیت بلکه تحریم های اروپا برداشته شود. بخشی 8 سال بعد و برخی 10 سال بعد حذف می شود.

,

نماینده مردم تهران در مجلس ادعای ترامپ در مورد پاره کردن برجام را کذب خواند و خاطرنشان کرد: همان زمان که گفته می شد ممکن است برجام در کنگره تصویب نشود، ما پیش بینی کردیم که حتما تصویب شود و این اتفاق افتاد. آمریکائی ها چه می خواستند که در این برجام نباشد؟ چرا اسرائیلی ها قبل از توافق مخالف بودند و اکنون در هنگام اجرا سکوت کرده اند؟

,

وی افزود:در سال آخر احمدی نژاد می گفتند 20 درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم ها است و بقیه به سو مدیریت بر می گردد. چطور در زمان حال همه مشکلات حتی آب خوردن مردم هم به تحریم ها گره زده می شود.

,

نبویان با ابراز تاسف از بی توجهی دولت به توان داخلی و واردات محصولات غربی ابراز داشت: 15 هزار کارخانه در این مدت تعطیل شد. اگر به خاطر تحریم ها است چرا تا الان زمینگیر نشده بود. از سوم آذر 92 تا کنون یک میلیون نفر به جمعیت بیکار ما افزوده شده است، چرا چون منافع یک عده باید تامین شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه