اخبار داغ

در راستای طرح بسیج همگام با کشاورز صورت گرفت؛

آغاز طرح "کشت تلفیقی" در شالیزارهای گیلان با تولید و رهاسازی سالانه 250 هزار جوجه اردک

آغاز طرح "کشت تلفیقی" در شالیزارهای گیلان با تولید و رهاسازی سالانه 250 هزار جوجه اردک
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: در طرح کشت تلفیقی با توجه به برنامه‌ریزی‌های شده، سالیانه 250 هزار قطعه جوجه اردک تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، حدود 238 هزار هکتار زمین شالیزاری در استان گیلان وجود دارد که این زمین‌ها به طور معمول بعد از کاشت و برداشت برنج که حدود 5 ماه به طول می‌انجامد بدون کشت می‌مانند از این رو بستر بسیار مناسبی برای پرورش اردک است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی,

اسفندیار قربانی مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان اظهار داشت: پروژه پرورش اردک در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای کشاورزان اجرایی شده است.

,

وی درخصوص فواید پرورش اردک در کنار شالیزارها بیان داشت: رهاسازی جوجه اردک ها در زمین های شالیزاری سبب مصرف کمتر کودشیمیایی در زمین شالیزاری شده و باعث می‌شود با شکار لارو کرم ساقه‌خوار و سایر آفات مهم مزارع برنج توسط اردک‌ها، به میزان قابل توجهی از مصرف سموم شیمیایی کاسته شده و محصول تولیدی نهایی سالم‌تر بماند.

,

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ادامه داد: وجود اردک‌ها در زمین‌های شالیزاری و در کنار مزارع پرورش ماهی، سبب حاصلخیزی زمین برای سال آتی خواهد شد.

,

 قربانی همچنین تاکید کرد: این اردک‌ها نه نیاز به ذرت برزیلی دارند و نه سویای آرژانتینی و قوت خود را از مزارع شالیکاری به دست می‌آورند در عین حال با میزان تخمگذاری مناسب و مقاومت بالا نسبت به بیمارها و تطبیق خوب با شرایط محیطی می‌توانند کمک موثری به اقتصاد خانوار و منطقه نمایند.

,

ترویج پرورش اردک در راستای "طرح بسیج همگام با کشاورز"

, ترویج پرورش اردک در راستای "طرح بسیج همگام با کشاورز",

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان بیان داشت: بحث ترویج پرورش اردک در روستاها و در کنار شالیزارها و مزارع پرورش ماهی در راستای "طرح بسیج همگام باکشاورز" بوده و این سازمان آن را جزء فعالیت‌های الویت‌دار خود قرارداده است، زیرا معتقدیم ترویج مرغ صنعتی یا بومی که به تازگی مورد تبلیغ قرار گرفته است، مناسب مناطق شمالی کشور نیست و بهتر است این اردک‌ها که پروتئیین سالم‌تری تولید می‌کنند و در عین حال با شرایط منطقه تناسب بیشتری دارند جایگزین شوند.

,

قربانی بیان داشت: جهت نیل به این هدف و با همکاری جهاد کشاورزی استان گیلان یک مرکز تخصصی پرورش اردک در شهرستان فومن بدین منظور در اختیار این سازمان قرار گرفته است که با بکارگیری و اشتغال 8 نفر از متخصصان بسیجی اقدام به تولید جوجه اردک‌های بومی و مناسب منطقه کرده است.

,

وی از تولید 250 هزار قطعه جوجه اردک در سال خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مرکز سالیانه 250 هزار قطعه جوجه اردک تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود. ضمن اینکه آموزش‌ لازم نیز به صورت بروشور‌ها یا در قالب برنامه‌های آموزشی طرح بسیج همگام با کشاورز به کشاورزان داده شده است و تسهیلاتی نیز برای فروش محصولات مرتبط (گوشت و تخم مرغ) دیده شده است.

,

قربانی بیان داشت: اردک‌های توزیع شده بین روستائیان جهت پرورش تک گونه‌ای یا به صورت کشت تلفیقی (اردک، ماهی، برنج) با نظارت و آموزش مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: پپیش بینی می‌شود با توسعه این طرح اشتغال زایی خوبی برای فارغ التحصیلان بسیجی ایجاد و در عین حال توان اقتصادی کشاورزان شرکت‌کننده در طرح نیز به طور محسوسی افزایش پیدا کنند.

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه