اخبار داغ

از سودای ریاست جمهوری تا بازی با دم روباه پیر

از سودای ریاست جمهوری تا بازی با دم روباه پیر
سال ۹۲ برای تیمسار سالی پرفراز و نشیب بود. وی در ابتدای این سال سودای ریاست جمهوری در سر داشت، در میانه‌ی آن رئیس مجمع نمایندگان استان و حامی بی رقیب دولت شد و در انتها به یک بازی خطرناک سیاسی دست زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن، پس از گذشت ۴ سال از عمر مجلس نهم و در آخرین روزهای کاری آن، خطب شکن کارنامه‌ی ۴ ساله‌ی عملکرد منصوری در مجلس شورای اسلامی را بررسی می‌کند. در این سلسله مطالب که در ۴ شماره منتشر می‌شود، اصلی ترین منابعی مورد ارجاع، موضع گیری و تحلیل‌های رسانه‌ها و گفتگوهای «تیمسار» با آن‌ها در طول دوره‌ی فعالیتش در مجلس است. این مطلب به بررسی موضع گیری‌های منصوری در سال ۹۲ می‌پردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

سودای ریاست جمهوری
روزهای آغازین سال ۹۲، در حالی که بیش از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود و هنوز افراد زیادی به صورت رسمی آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده بودند، منصوری در اقدامی جالب، رسما آمادگی خود را برای این کار اعلام کرد. (خبر) با این حال او ۲۱ اردیبهشت ماه از انصراف خود از نام نویسی، علی رغم درخواست‌های مکرر خانواده‌ی شهدا و ایثارگران خبر داد. (خبر) خبرگزاری فارس در واکنش به این کناره گیری و نام نویسی محمدحسن قدیری ابیانه در تیتری طعنه آمیز نوشت: حوزه‌ی انتخابیه‌ی رئیس جمهور خیز کاشان؛ منصوری رفت، قدیری آمد (خبر).

به نظر می‌رسد اعلام آمادگی تیمسار برای نامزدی ریاست جمهوری، در حالی که حتی نمی‌توانست شانسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، برای آن بود که نام خود را بر سر زبان‌ها اندازد و به این وسیله بیشتر شناخته شود. با این وجود با توجه حضور چهره‌های متعدد سیاسی و بحث‌های گسترده‌ای که به خاطر آن رایج شد، نام منصوری بین بزرگان گم شد.

مسند ریاست نمایندگان استان
منصوری در نهم تیرماه ۹۲ رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان شد، مجمعی که ۲۰ نماینده عضو آن هستند. (خبر) رئیس مجمع نمایندگان مطالبات مردم استان را با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه مطرح می‌کند. همچنین وی موظف است روابط نمایندگان با استاندار و مدیران کل را تنظیم و هماهنگی لازم بین دو قوه مقننه و مجریه را در استان برقرار کند.

5

وی در مرداد ماه مجمع نمایندگان اصفهان را از پرکارترین مجامع استانی مجلس دانست. (خبر) انتخاب استاندار اصفهان نیز یکی از موضوعات قابل توجه این مجمع در دوران تصدی ریاست منصوری بود. (خبر و خبر) وی در اظهارنظری جالب گفته بود استاندار اصفهان باید در حد و اندازه‌ی یک وزیر باشد (منبع). منصوری همچنین در یک سالی که رئیس این مجمع بود، حل معضل آب استان را نیز مدنظر داشت. (منبع)

اظهارنظرها
در ابتدای سال ۹۲ که به نام حماسه‌ی اقتصادی نامگذاری شده بود، تیمسار اقتصاد بدون نفت را به عنوان یکی از ابعاد تحقق حماسه‌ی اقتصادی معرفی (خبر) و به وحدت تمام سلیقه‌های اقتصادی تاکید کرد (خبر). وی در اردیبهشت ماه، در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری احترام به قانون از سوی نامزدها را بسیار مهم برشمرد. (خبر)

اوایل بهمن ماه در حالی که قرار بود نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کند، تعامل با ترکیه در موضوع سوریه را راهگشا خواند و ابراز امیدواری کرد گفتگوها «سوءتفاهم‌ها» را برطرف کند و موضوعات بر اساس منافع مشترک حل و فصل شود. (منبع)

او در مقابل یکی از اظهارنظرهای جنجالی اکبر ترکان که مدعی شده بود ۸۰ نماینده‌ی مجلس سایران را کنترل می‌کنند واکنش نشان داده و آن را نسنجیده و عامل بر هم خوردن وحدت دولت و مجلس عنوان کرده بود. (خبر)

در حالی که در اواسط بهمن ماه ۹۲ یازده سرباز مرزبان ایران توسط یک گروه تروریستی ربوده شده بودند، منصوری سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی را به واکنش در برابر این مسأله فراخواند! (خبر)

تیمسار در واکنش به دیدار کاترین اشتون با سران فتنه در اسفند ۹۲ با بیان این که وزارت خارجه از آن بی اطلاع بوده است اقدام قاطع این وزارت خانه را خواستار شده بود. (خبر)

تقویت توان داخلی برای مقابله با دشمنان خارجی (خبر)، تابعیت سازمان ملل از منافع کشورهای غربی در موضوع سوریه (خبر)، شرکت در کنفرانس ژنو ۲ بدون قبول پیش شرط (خبر)، مرتبط معرفی کردن داعش و اسرائیل (خبر)، عقب نشینی آمریکا به دلیل حمایت جبهه مقاومت از سوریه (خبر) و درخواست برخورد قاطع با تروریست‌های سراوان که عده‌ای از مرزبانان را به شهادت رسانده بودند (خبر) از جمله اظهارنظرهای قابل توجه منصوری بود.

373898-213350

با این حال شاید مهم ترین سخن تیمسار، قول استعفا به منتقدانش در صورت اثبات ادعاهایشان بود. منتقدان مدعی شده بودند تیمسار بیش از کاشان به آران و بیدگل توجه می‌کند. (خبر)

مطالبات و وعده‌های تیمسار
عباسعلی منصوری برای تحقق وعده‌ی شایسته سالاری و حمایت از نخبگان، فعالیت‌هایی را آغاز کرد که البته زیاد ادامه پیدا نکرد؛ از جمله برگزاری نخستین همایش تخصصی گروه مشاوران که در سالن جمشید کاشانی دانشگاه کاشان برگزار شد. (خبر)

851016

نهم خرداد ۹۲ منصوری در جمع نمازگزاران آستان امامزاده محمدهلال(ع) خبر از تصویب احداث جاده‌ی آران و بیدگل به گرمسار خبر داد. وی همچنین بهره‌برداری ۵۰ درصد از کنارگذر آران و بیدگل، آغاز احداث فاز دوم کارخانه فولاد کویر و ایجاد یک‌هزار شغل به طور مستقیم، تجهیز هلال احمر شهرستان به سه دستگاه دیالیز و راه‌اندازی پنجمین مدرسه استعدادهای درخشان (سمپاد) استان در آران و بیدگل در مهرماه ۹۲ را به عنوان اقدامات خود برشمرد. (خبر) تیمسار در این سال به حل مشکل آب و احداث شبکه‌ی فاضلاب نیز اشاره کرد. (خبر)

A-Mansorikolang

وی در اواخر آبان ۹۲ از آغاز به کار فرودگاه کاشان به دستور مقام معظم رهبری خبر داده بود! (خبر) منصوری در همین خبر از ۱۰ میلیارد ریالی که برای ساخت ترمینال مسافربری کاشان اختصاص یافته است نیز سخن گفت. افتتاح سالن ورزشی ۳ هزار نفری کاشان نیز قولی بود که تیمسار داد. وی در آخرین روز بهمن ماه ۹۲ ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این مجموعه بهره برداری شود. منصوری در همین روز از رفع مشکلات کارگران شرکت ریسندگی کاشان (خبر) و در آخر سال هم از باز شدن گره سختی کار آنان خبر داد. (خبر)

حامی بی رقیب دولت جدید
منصوری در سال‌های حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری، به صورتی واضح به عنوان نماینده‌ای حامی دولت مطرح شد. قبل از شروع کار دولت یازدهم منصوری آغاز این دولت را به عنوان «زنده شدن امیدها به پیشرفت کشور» توصیف کرد. (منبع)

تیمسار در هنگام رای گیری کابینه‌ی روحانی در مجلس به وزرای پیشنهادی و رویکرد دولت او نظر مثبت داشت (خبر و خبر) و حتی به نفع کلیت کابینه در مجلس سخنرانی کرد. (منبع)

kabineh

او پیش از این در فراکسیون رهروان ولایت که گرایش اصولگرا داشت عضو شده و نام خود را به عنوان یکی از بنیان گذاران آن مطرح کرده بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن روحانی در چرخشی به سمت دولت، در اواخر تابستان ۹۲ خبر از آغاز به کار فراکسیون اعتدال داد (خبر) و بارها خود را نماینده‌ای اعتدال گرا خواند (منبع).

سینه چاک مذاکرات هسته ای
منصوری از اولین تماس تلفنی اوباما و روحانی، از عملکرد دولت در این خصوص حمایت کرد و تمام قد پشت مذاکرات ایران و آمریکا ایستاد. وی در مهرماه ۹۲ در مقابل انتقاداتی که به خاطر گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی شروع شده بود از منتقدان انتقاد کرد و گفت: اگر اشتباهی از سوی دولت رخ بدهد رهبری به صراحت تذکر می‌دهد. (منبع)

obama-rohani3l

در حالی که هنوز یک ماه از تماس تلفنی اوباما و روحانی نمی‌گذشت، منصوری از لغو تحریم‌ها ابراز خشنودی کرد و مدعی شد: باید بپذیریم که وضعیت صنعتی کشور موقعیت قابل قبولی را دنبال نمی‌کرد و تحریم‌ها وضعیت بدی را برای صنعت کشور رقم زده بود اما اکنون شاهد توسعه و پیشرفت صنعت و لغو برخی تحریم‌ها هستیم و امید می‌رود تا با لغو تحریم دارویی و منابع مالی بلوکه شده شاهد وضعیت بهتر جامعه باشیم. (منبع) با این حال منصوری چند روز قبل از همین اظهار نظر گفته بود مواضع آمریکا نسبت به ایران تفاوتی نکرده است و به راحتی نمی‌توان با مذاکره تحریم‌ها را برداشت. (خبر)

در آستانه‌ی توافق ژنو، در حالی که دور ششم مذاکرات در سوئیس در حال آغاز بود، منصوری سنگ اندازی فرانسه در مذاکرات را به خاطر سهم خواهی بیشتر ۱+۵ از مذاکرات دانست. (خبر)

تیمسار پس از توافق ژنو مدعی شد ۱+۵ راهی غیر از مذاکره و امضای توافق با ایران نداشت. (خبر) همچنین در دیداری که در تهران با سفیر بلژیک داشت، این توافق را موفقیتی بزرگ برای طرفین آن توصیف کرد (خبر). منصوری کمی بعد در دیدار سفیر سوئیس نیز ابراز امیدواری کرده بود با توافق ژنو ایران جایگاه اصلی‌‌اش را در دنیا پیدا کند. (خبر) در پایان سال ۹۲ هم او با این ادعا که توافق ژنو تفکر جهانیان نسبت به ایران را عوض کرد حمایت خود از آن را نشان داد. (خبر)

وی لغو کل تحریم‌ها و آزادی پول‌های بلوکه شده‌ی ایران را هدف دور بعد مذاکرات عنوان کرد (خبر) و پس از هشدارهای رهبری مبنی بر بی اعتمادی به آمریکا، آن را به عنوان هشداری به مذاکره کنندگان توصیف کرد. (خبر)

ewefeSAScxA

نکته‌ی جالب این که پس از حرف نادرست ظریف کمی بعد از توافق ژنو مبنی بر آسیب پذیری توان دفاعی ایران در مقابل آمریکا، منصوری در واکنشی بی سابقه حرف‌های وزیر را رد کرد. تیمسار در این مورد گفته بود: «آقای ظریف به طور حتم دوره‌های نظامی را طی نکرده‌اند و اگر منظور وی این بود که تجهیزات نظامی ما در مقابل تجهیزات نظامی غرب ضعیف‌تر است به طور حتم این اظهارنظر درست نیست.» منصوری ظریف را فاقد صلاحیت اظهار نظر در حوزه‌های نظامی معرفی و اضافه کرده بود: «اظهارنظر در حوزه‌های نظامی پیچیدگی‌های خاصی را دارد که باید درباره آن با کارشناسان ذیربط مشاوره صورت بگیرد.» (منبع)

دوستی با روباه پیر

منصوری که به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مهرماه ۹۲ به دعوت الجزایر و در پاسخ به حضور هیأت پارلمانی این کشور در ایران صورت گرفت شرکت (خبر) و در آذرماه به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و یونان با نیکلاس گالیتیدیس، سفیر یونان در تهران دیدار کرده بود (خبر)، در جریان سفر هیأت پارلمانی انگلیس به سرکردگی جک استراو در اواسط دی رئیس گروه دوستی با روباه پیر شد و مقدمات آن را پی گیری کرد. (خبر و خبر و خبر)

102189_852

تیمسار در گفتگویی که در مورد دیدار هیأت انگلیسی با خانواده‌ی شهدای ترور انجام داده بود هدف این سفر را گفتگو معرفی (خبر) و ابراز امیدواری کرده بود این هیأت از دیدارهای غیر قانونی بپرهیزد. (خبر) منصوری در جریان این سفر حتی قصد داشت استراو را به کاشان بیاورد تا به گفته‌ی خود با این کار تمدن ۷ هزار ساله‌ی این شهر به جهان معرفی شود. (خبر)

در جلسه‌ی مشترک گروه‌های دوستی ایران و انگلیس در مجلس، منصوری روابط ایران و انگلیس در طول تاریخ را «دارای فراز و فرود» توصیف و با توجه به «تمدن غنی» دو کشور ابراز امیدواری کرد مناسباتی بر اساس احترام بین آن‌ها شکل گیرد. (خبر) پس از آن استراو در کنفرانس خبری خود در مجلس که در پایان این سفر انجام شد، ضمن ابراز تمایل به افزایش روابط ایران و انگلیس با گستاخی نقش این کشور در فتنه ۸۸ را رد کرد. (خبر)

56619_orig

با این حال وزیر خارجه‌ی اسبق انگلیس پس از بازگشت به انگلیس از اهداف اصلی این سفر پرده برداشت. او پس از بازگشت به کشورش گزارشی را به دولت و پارلمان این کشور تقدیم کرد که در آن به افزایش فشارهای اقتصادی برای تسلیم دولت روحانی و عدم آمادگی مردم ایران برای پرداخت هزینه در موضوع هسته‌ای گفته بود. ضمن این که دولت انگلیس را به بازگشایی سفارت انگلیس، که طبیعتا برای انجام فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی کاربرد پیدا می‌کند، ترغیب کرد. (منبع)

بعدها استراو در سال ۹۴ در آستانه‌ی وقوع برجام، بار دیگر در پوشش سفری تفریحی به ایران سفر و از شهرهای شیراز، اصفهان و یزد دیدن کرد. (خبر)

منصوری در ۱۳ بهمن ماه ۹۲ از پذیرفتن دعوت مجلس انگلستان برای سفر به این کشور خبر داد (منبع). هرچند این گروه با عنوان «گروه دوستی ایران و انگلیس» تشکیل و منصوری رئیس آن شده بود، بعدها منصوری مدعی شد ماموریت این گروه رایزنی با طرف انگلیسی برای رفع مشکل تولید و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان بوده است.

56584_orig

منصوری در سال ۹۴ ارتباط با انگلیس را یکی از دلایل رد صلاحیت خود عنوان کرد و مدعی شد این روابط انگلیسی را با هماهنگی مجلس و دستگاه‌های امنیتی انجام داده است. با این وجود دلیل این سفرها هر چه بود، انگلیس برداشت‌ها و استفاده‌های خود را از آن انجام داد و اهداف خود را دنبال کرد. شاید بیراه نباشد که عملکرد تیمسار در این رابطه را بتوان به ناپختگی وی در عالم سیاست و حسن نیت کورکورانه‌ی وی نسبت به انگلیس مربوط دانست.

انتهای پیام/

,

سودای ریاست جمهوری
روزهای آغازین سال ۹۲، در حالی که بیش از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود و هنوز افراد زیادی به صورت رسمی آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده بودند، منصوری در اقدامی جالب، رسما آمادگی خود را برای این کار اعلام کرد. (خبر) با این حال او ۲۱ اردیبهشت ماه از انصراف خود از نام نویسی، علی رغم درخواست‌های مکرر خانواده‌ی شهدا و ایثارگران خبر داد. (خبر) خبرگزاری فارس در واکنش به این کناره گیری و نام نویسی محمدحسن قدیری ابیانه در تیتری طعنه آمیز نوشت: حوزه‌ی انتخابیه‌ی رئیس جمهور خیز کاشان؛ منصوری رفت، قدیری آمد (خبر).

به نظر می‌رسد اعلام آمادگی تیمسار برای نامزدی ریاست جمهوری، در حالی که حتی نمی‌توانست شانسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، برای آن بود که نام خود را بر سر زبان‌ها اندازد و به این وسیله بیشتر شناخته شود. با این وجود با توجه حضور چهره‌های متعدد سیاسی و بحث‌های گسترده‌ای که به خاطر آن رایج شد، نام منصوری بین بزرگان گم شد.

مسند ریاست نمایندگان استان
منصوری در نهم تیرماه ۹۲ رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان شد، مجمعی که ۲۰ نماینده عضو آن هستند. (خبر) رئیس مجمع نمایندگان مطالبات مردم استان را با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه مطرح می‌کند. همچنین وی موظف است روابط نمایندگان با استاندار و مدیران کل را تنظیم و هماهنگی لازم بین دو قوه مقننه و مجریه را در استان برقرار کند.

5

وی در مرداد ماه مجمع نمایندگان اصفهان را از پرکارترین مجامع استانی مجلس دانست. (خبر) انتخاب استاندار اصفهان نیز یکی از موضوعات قابل توجه این مجمع در دوران تصدی ریاست منصوری بود. (خبر و خبر) وی در اظهارنظری جالب گفته بود استاندار اصفهان باید در حد و اندازه‌ی یک وزیر باشد (منبع). منصوری همچنین در یک سالی که رئیس این مجمع بود، حل معضل آب استان را نیز مدنظر داشت. (منبع)

اظهارنظرها
در ابتدای سال ۹۲ که به نام حماسه‌ی اقتصادی نامگذاری شده بود، تیمسار اقتصاد بدون نفت را به عنوان یکی از ابعاد تحقق حماسه‌ی اقتصادی معرفی (خبر) و به وحدت تمام سلیقه‌های اقتصادی تاکید کرد (خبر). وی در اردیبهشت ماه، در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری احترام به قانون از سوی نامزدها را بسیار مهم برشمرد. (خبر)

اوایل بهمن ماه در حالی که قرار بود نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کند، تعامل با ترکیه در موضوع سوریه را راهگشا خواند و ابراز امیدواری کرد گفتگوها «سوءتفاهم‌ها» را برطرف کند و موضوعات بر اساس منافع مشترک حل و فصل شود. (منبع)

او در مقابل یکی از اظهارنظرهای جنجالی اکبر ترکان که مدعی شده بود ۸۰ نماینده‌ی مجلس سایران را کنترل می‌کنند واکنش نشان داده و آن را نسنجیده و عامل بر هم خوردن وحدت دولت و مجلس عنوان کرده بود. (خبر)

در حالی که در اواسط بهمن ماه ۹۲ یازده سرباز مرزبان ایران توسط یک گروه تروریستی ربوده شده بودند، منصوری سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی را به واکنش در برابر این مسأله فراخواند! (خبر)

تیمسار در واکنش به دیدار کاترین اشتون با سران فتنه در اسفند ۹۲ با بیان این که وزارت خارجه از آن بی اطلاع بوده است اقدام قاطع این وزارت خانه را خواستار شده بود. (خبر)

تقویت توان داخلی برای مقابله با دشمنان خارجی (خبر)، تابعیت سازمان ملل از منافع کشورهای غربی در موضوع سوریه (خبر)، شرکت در کنفرانس ژنو ۲ بدون قبول پیش شرط (خبر)، مرتبط معرفی کردن داعش و اسرائیل (خبر)، عقب نشینی آمریکا به دلیل حمایت جبهه مقاومت از سوریه (خبر) و درخواست برخورد قاطع با تروریست‌های سراوان که عده‌ای از مرزبانان را به شهادت رسانده بودند (خبر) از جمله اظهارنظرهای قابل توجه منصوری بود.

373898-213350

با این حال شاید مهم ترین سخن تیمسار، قول استعفا به منتقدانش در صورت اثبات ادعاهایشان بود. منتقدان مدعی شده بودند تیمسار بیش از کاشان به آران و بیدگل توجه می‌کند. (خبر)

مطالبات و وعده‌های تیمسار
عباسعلی منصوری برای تحقق وعده‌ی شایسته سالاری و حمایت از نخبگان، فعالیت‌هایی را آغاز کرد که البته زیاد ادامه پیدا نکرد؛ از جمله برگزاری نخستین همایش تخصصی گروه مشاوران که در سالن جمشید کاشانی دانشگاه کاشان برگزار شد. (خبر)

851016

نهم خرداد ۹۲ منصوری در جمع نمازگزاران آستان امامزاده محمدهلال(ع) خبر از تصویب احداث جاده‌ی آران و بیدگل به گرمسار خبر داد. وی همچنین بهره‌برداری ۵۰ درصد از کنارگذر آران و بیدگل، آغاز احداث فاز دوم کارخانه فولاد کویر و ایجاد یک‌هزار شغل به طور مستقیم، تجهیز هلال احمر شهرستان به سه دستگاه دیالیز و راه‌اندازی پنجمین مدرسه استعدادهای درخشان (سمپاد) استان در آران و بیدگل در مهرماه ۹۲ را به عنوان اقدامات خود برشمرد. (خبر) تیمسار در این سال به حل مشکل آب و احداث شبکه‌ی فاضلاب نیز اشاره کرد. (خبر)

A-Mansorikolang

وی در اواخر آبان ۹۲ از آغاز به کار فرودگاه کاشان به دستور مقام معظم رهبری خبر داده بود! (خبر) منصوری در همین خبر از ۱۰ میلیارد ریالی که برای ساخت ترمینال مسافربری کاشان اختصاص یافته است نیز سخن گفت. افتتاح سالن ورزشی ۳ هزار نفری کاشان نیز قولی بود که تیمسار داد. وی در آخرین روز بهمن ماه ۹۲ ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این مجموعه بهره برداری شود. منصوری در همین روز از رفع مشکلات کارگران شرکت ریسندگی کاشان (خبر) و در آخر سال هم از باز شدن گره سختی کار آنان خبر داد. (خبر)

حامی بی رقیب دولت جدید
منصوری در سال‌های حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری، به صورتی واضح به عنوان نماینده‌ای حامی دولت مطرح شد. قبل از شروع کار دولت یازدهم منصوری آغاز این دولت را به عنوان «زنده شدن امیدها به پیشرفت کشور» توصیف کرد. (منبع)

تیمسار در هنگام رای گیری کابینه‌ی روحانی در مجلس به وزرای پیشنهادی و رویکرد دولت او نظر مثبت داشت (خبر و خبر) و حتی به نفع کلیت کابینه در مجلس سخنرانی کرد. (منبع)

kabineh

او پیش از این در فراکسیون رهروان ولایت که گرایش اصولگرا داشت عضو شده و نام خود را به عنوان یکی از بنیان گذاران آن مطرح کرده بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن روحانی در چرخشی به سمت دولت، در اواخر تابستان ۹۲ خبر از آغاز به کار فراکسیون اعتدال داد (خبر) و بارها خود را نماینده‌ای اعتدال گرا خواند (منبع).

سینه چاک مذاکرات هسته ای
منصوری از اولین تماس تلفنی اوباما و روحانی، از عملکرد دولت در این خصوص حمایت کرد و تمام قد پشت مذاکرات ایران و آمریکا ایستاد. وی در مهرماه ۹۲ در مقابل انتقاداتی که به خاطر گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی شروع شده بود از منتقدان انتقاد کرد و گفت: اگر اشتباهی از سوی دولت رخ بدهد رهبری به صراحت تذکر می‌دهد. (منبع)

obama-rohani3l

در حالی که هنوز یک ماه از تماس تلفنی اوباما و روحانی نمی‌گذشت، منصوری از لغو تحریم‌ها ابراز خشنودی کرد و مدعی شد: باید بپذیریم که وضعیت صنعتی کشور موقعیت قابل قبولی را دنبال نمی‌کرد و تحریم‌ها وضعیت بدی را برای صنعت کشور رقم زده بود اما اکنون شاهد توسعه و پیشرفت صنعت و لغو برخی تحریم‌ها هستیم و امید می‌رود تا با لغو تحریم دارویی و منابع مالی بلوکه شده شاهد وضعیت بهتر جامعه باشیم. (منبع) با این حال منصوری چند روز قبل از همین اظهار نظر گفته بود مواضع آمریکا نسبت به ایران تفاوتی نکرده است و به راحتی نمی‌توان با مذاکره تحریم‌ها را برداشت. (خبر)

در آستانه‌ی توافق ژنو، در حالی که دور ششم مذاکرات در سوئیس در حال آغاز بود، منصوری سنگ اندازی فرانسه در مذاکرات را به خاطر سهم خواهی بیشتر ۱+۵ از مذاکرات دانست. (خبر)

تیمسار پس از توافق ژنو مدعی شد ۱+۵ راهی غیر از مذاکره و امضای توافق با ایران نداشت. (خبر) همچنین در دیداری که در تهران با سفیر بلژیک داشت، این توافق را موفقیتی بزرگ برای طرفین آن توصیف کرد (خبر). منصوری کمی بعد در دیدار سفیر سوئیس نیز ابراز امیدواری کرده بود با توافق ژنو ایران جایگاه اصلی‌‌اش را در دنیا پیدا کند. (خبر) در پایان سال ۹۲ هم او با این ادعا که توافق ژنو تفکر جهانیان نسبت به ایران را عوض کرد حمایت خود از آن را نشان داد. (خبر)

وی لغو کل تحریم‌ها و آزادی پول‌های بلوکه شده‌ی ایران را هدف دور بعد مذاکرات عنوان کرد (خبر) و پس از هشدارهای رهبری مبنی بر بی اعتمادی به آمریکا، آن را به عنوان هشداری به مذاکره کنندگان توصیف کرد. (خبر)

ewefeSAScxA

نکته‌ی جالب این که پس از حرف نادرست ظریف کمی بعد از توافق ژنو مبنی بر آسیب پذیری توان دفاعی ایران در مقابل آمریکا، منصوری در واکنشی بی سابقه حرف‌های وزیر را رد کرد. تیمسار در این مورد گفته بود: «آقای ظریف به طور حتم دوره‌های نظامی را طی نکرده‌اند و اگر منظور وی این بود که تجهیزات نظامی ما در مقابل تجهیزات نظامی غرب ضعیف‌تر است به طور حتم این اظهارنظر درست نیست.» منصوری ظریف را فاقد صلاحیت اظهار نظر در حوزه‌های نظامی معرفی و اضافه کرده بود: «اظهارنظر در حوزه‌های نظامی پیچیدگی‌های خاصی را دارد که باید درباره آن با کارشناسان ذیربط مشاوره صورت بگیرد.» (منبع)

دوستی با روباه پیر

منصوری که به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مهرماه ۹۲ به دعوت الجزایر و در پاسخ به حضور هیأت پارلمانی این کشور در ایران صورت گرفت شرکت (خبر) و در آذرماه به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و یونان با نیکلاس گالیتیدیس، سفیر یونان در تهران دیدار کرده بود (خبر)، در جریان سفر هیأت پارلمانی انگلیس به سرکردگی جک استراو در اواسط دی رئیس گروه دوستی با روباه پیر شد و مقدمات آن را پی گیری کرد. (خبر و خبر و خبر)

102189_852

تیمسار در گفتگویی که در مورد دیدار هیأت انگلیسی با خانواده‌ی شهدای ترور انجام داده بود هدف این سفر را گفتگو معرفی (خبر) و ابراز امیدواری کرده بود این هیأت از دیدارهای غیر قانونی بپرهیزد. (خبر) منصوری در جریان این سفر حتی قصد داشت استراو را به کاشان بیاورد تا به گفته‌ی خود با این کار تمدن ۷ هزار ساله‌ی این شهر به جهان معرفی شود. (خبر)

در جلسه‌ی مشترک گروه‌های دوستی ایران و انگلیس در مجلس، منصوری روابط ایران و انگلیس در طول تاریخ را «دارای فراز و فرود» توصیف و با توجه به «تمدن غنی» دو کشور ابراز امیدواری کرد مناسباتی بر اساس احترام بین آن‌ها شکل گیرد. (خبر) پس از آن استراو در کنفرانس خبری خود در مجلس که در پایان این سفر انجام شد، ضمن ابراز تمایل به افزایش روابط ایران و انگلیس با گستاخی نقش این کشور در فتنه ۸۸ را رد کرد. (خبر)

56619_orig

با این حال وزیر خارجه‌ی اسبق انگلیس پس از بازگشت به انگلیس از اهداف اصلی این سفر پرده برداشت. او پس از بازگشت به کشورش گزارشی را به دولت و پارلمان این کشور تقدیم کرد که در آن به افزایش فشارهای اقتصادی برای تسلیم دولت روحانی و عدم آمادگی مردم ایران برای پرداخت هزینه در موضوع هسته‌ای گفته بود. ضمن این که دولت انگلیس را به بازگشایی سفارت انگلیس، که طبیعتا برای انجام فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی کاربرد پیدا می‌کند، ترغیب کرد. (منبع)

بعدها استراو در سال ۹۴ در آستانه‌ی وقوع برجام، بار دیگر در پوشش سفری تفریحی به ایران سفر و از شهرهای شیراز، اصفهان و یزد دیدن کرد. (خبر)

منصوری در ۱۳ بهمن ماه ۹۲ از پذیرفتن دعوت مجلس انگلستان برای سفر به این کشور خبر داد (منبع). هرچند این گروه با عنوان «گروه دوستی ایران و انگلیس» تشکیل و منصوری رئیس آن شده بود، بعدها منصوری مدعی شد ماموریت این گروه رایزنی با طرف انگلیسی برای رفع مشکل تولید و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان بوده است.

56584_orig

منصوری در سال ۹۴ ارتباط با انگلیس را یکی از دلایل رد صلاحیت خود عنوان کرد و مدعی شد این روابط انگلیسی را با هماهنگی مجلس و دستگاه‌های امنیتی انجام داده است. با این وجود دلیل این سفرها هر چه بود، انگلیس برداشت‌ها و استفاده‌های خود را از آن انجام داد و اهداف خود را دنبال کرد. شاید بیراه نباشد که عملکرد تیمسار در این رابطه را بتوان به ناپختگی وی در عالم سیاست و حسن نیت کورکورانه‌ی وی نسبت به انگلیس مربوط دانست.

انتهای پیام/

,

سودای ریاست جمهوری
روزهای آغازین سال ۹۲، در حالی که بیش از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود و هنوز افراد زیادی به صورت رسمی آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده بودند، منصوری در اقدامی جالب، رسما آمادگی خود را برای این کار اعلام کرد. (خبر) با این حال او ۲۱ اردیبهشت ماه از انصراف خود از نام نویسی، علی رغم درخواست‌های مکرر خانواده‌ی شهدا و ایثارگران خبر داد. (خبر) خبرگزاری فارس در واکنش به این کناره گیری و نام نویسی محمدحسن قدیری ابیانه در تیتری طعنه آمیز نوشت: حوزه‌ی انتخابیه‌ی رئیس جمهور خیز کاشان؛ منصوری رفت، قدیری آمد (خبر).

, سودای ریاست جمهوری,
, خبر, خبر, خبر,

به نظر می‌رسد اعلام آمادگی تیمسار برای نامزدی ریاست جمهوری، در حالی که حتی نمی‌توانست شانسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد، برای آن بود که نام خود را بر سر زبان‌ها اندازد و به این وسیله بیشتر شناخته شود. با این وجود با توجه حضور چهره‌های متعدد سیاسی و بحث‌های گسترده‌ای که به خاطر آن رایج شد، نام منصوری بین بزرگان گم شد.

,

مسند ریاست نمایندگان استان
منصوری در نهم تیرماه ۹۲ رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان شد، مجمعی که ۲۰ نماینده عضو آن هستند. (خبر) رئیس مجمع نمایندگان مطالبات مردم استان را با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه مطرح می‌کند. همچنین وی موظف است روابط نمایندگان با استاندار و مدیران کل را تنظیم و هماهنگی لازم بین دو قوه مقننه و مجریه را در استان برقرار کند.

, مسند ریاست نمایندگان استان,
, خبر,

5

, 5, 5,

وی در مرداد ماه مجمع نمایندگان اصفهان را از پرکارترین مجامع استانی مجلس دانست. (خبر) انتخاب استاندار اصفهان نیز یکی از موضوعات قابل توجه این مجمع در دوران تصدی ریاست منصوری بود. (خبر و خبر) وی در اظهارنظری جالب گفته بود استاندار اصفهان باید در حد و اندازه‌ی یک وزیر باشد (منبع). منصوری همچنین در یک سالی که رئیس این مجمع بود، حل معضل آب استان را نیز مدنظر داشت. (منبع)

, خبر, خبر, خبر, منبع, منبع,

اظهارنظرها
در ابتدای سال ۹۲ که به نام حماسه‌ی اقتصادی نامگذاری شده بود، تیمسار اقتصاد بدون نفت را به عنوان یکی از ابعاد تحقق حماسه‌ی اقتصادی معرفی (خبر) و به وحدت تمام سلیقه‌های اقتصادی تاکید کرد (خبر). وی در اردیبهشت ماه، در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری احترام به قانون از سوی نامزدها را بسیار مهم برشمرد. (خبر)

, اظهارنظرها,
, خبر, خبر, خبر,

اوایل بهمن ماه در حالی که قرار بود نخست وزیر ترکیه به تهران سفر کند، تعامل با ترکیه در موضوع سوریه را راهگشا خواند و ابراز امیدواری کرد گفتگوها «سوءتفاهم‌ها» را برطرف کند و موضوعات بر اساس منافع مشترک حل و فصل شود. (منبع)

, منبع,

او در مقابل یکی از اظهارنظرهای جنجالی اکبر ترکان که مدعی شده بود ۸۰ نماینده‌ی مجلس سایران را کنترل می‌کنند واکنش نشان داده و آن را نسنجیده و عامل بر هم خوردن وحدت دولت و مجلس عنوان کرده بود. (خبر)

, خبر,

در حالی که در اواسط بهمن ماه ۹۲ یازده سرباز مرزبان ایران توسط یک گروه تروریستی ربوده شده بودند، منصوری سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی را به واکنش در برابر این مسأله فراخواند! (خبر)

, خبر,

تیمسار در واکنش به دیدار کاترین اشتون با سران فتنه در اسفند ۹۲ با بیان این که وزارت خارجه از آن بی اطلاع بوده است اقدام قاطع این وزارت خانه را خواستار شده بود. (خبر)

, خبر,

تقویت توان داخلی برای مقابله با دشمنان خارجی (خبر)، تابعیت سازمان ملل از منافع کشورهای غربی در موضوع سوریه (خبر)، شرکت در کنفرانس ژنو ۲ بدون قبول پیش شرط (خبر)، مرتبط معرفی کردن داعش و اسرائیل (خبر)، عقب نشینی آمریکا به دلیل حمایت جبهه مقاومت از سوریه (خبر) و درخواست برخورد قاطع با تروریست‌های سراوان که عده‌ای از مرزبانان را به شهادت رسانده بودند (خبر) از جمله اظهارنظرهای قابل توجه منصوری بود.

, خبر, خبر, خبر, خبر, خبر, خبر,

373898-213350

, 373898-213350, 373898-213350,

با این حال شاید مهم ترین سخن تیمسار، قول استعفا به منتقدانش در صورت اثبات ادعاهایشان بود. منتقدان مدعی شده بودند تیمسار بیش از کاشان به آران و بیدگل توجه می‌کند. (خبر)

, خبر,

مطالبات و وعده‌های تیمسار
عباسعلی منصوری برای تحقق وعده‌ی شایسته سالاری و حمایت از نخبگان، فعالیت‌هایی را آغاز کرد که البته زیاد ادامه پیدا نکرد؛ از جمله برگزاری نخستین همایش تخصصی گروه مشاوران که در سالن جمشید کاشانی دانشگاه کاشان برگزار شد. (خبر)

, مطالبات و وعده‌های تیمسار,
, خبر,

851016

, 851016, 851016,

نهم خرداد ۹۲ منصوری در جمع نمازگزاران آستان امامزاده محمدهلال(ع) خبر از تصویب احداث جاده‌ی آران و بیدگل به گرمسار خبر داد. وی همچنین بهره‌برداری ۵۰ درصد از کنارگذر آران و بیدگل، آغاز احداث فاز دوم کارخانه فولاد کویر و ایجاد یک‌هزار شغل به طور مستقیم، تجهیز هلال احمر شهرستان به سه دستگاه دیالیز و راه‌اندازی پنجمین مدرسه استعدادهای درخشان (سمپاد) استان در آران و بیدگل در مهرماه ۹۲ را به عنوان اقدامات خود برشمرد. (خبر) تیمسار در این سال به حل مشکل آب و احداث شبکه‌ی فاضلاب نیز اشاره کرد. (خبر)

, خبر, خبر,

A-Mansorikolang

, A-Mansorikolang, A-Mansorikolang,

وی در اواخر آبان ۹۲ از آغاز به کار فرودگاه کاشان به دستور مقام معظم رهبری خبر داده بود! (خبر) منصوری در همین خبر از ۱۰ میلیارد ریالی که برای ساخت ترمینال مسافربری کاشان اختصاص یافته است نیز سخن گفت. افتتاح سالن ورزشی ۳ هزار نفری کاشان نیز قولی بود که تیمسار داد. وی در آخرین روز بهمن ماه ۹۲ ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این مجموعه بهره برداری شود. منصوری در همین روز از رفع مشکلات کارگران شرکت ریسندگی کاشان (خبر) و در آخر سال هم از باز شدن گره سختی کار آنان خبر داد. (خبر)

, خبر, خبر, خبر,

حامی بی رقیب دولت جدید
منصوری در سال‌های حضور روحانی در مسند ریاست جمهوری، به صورتی واضح به عنوان نماینده‌ای حامی دولت مطرح شد. قبل از شروع کار دولت یازدهم منصوری آغاز این دولت را به عنوان «زنده شدن امیدها به پیشرفت کشور» توصیف کرد. (منبع)

, حامی بی رقیب دولت جدید,
, منبع,

تیمسار در هنگام رای گیری کابینه‌ی روحانی در مجلس به وزرای پیشنهادی و رویکرد دولت او نظر مثبت داشت (خبر و خبر) و حتی به نفع کلیت کابینه در مجلس سخنرانی کرد. (منبع)

, خبر, خبر, منبع,

kabineh

, kabineh, kabineh,

او پیش از این در فراکسیون رهروان ولایت که گرایش اصولگرا داشت عضو شده و نام خود را به عنوان یکی از بنیان گذاران آن مطرح کرده بود. با این حال پس از به قدرت رسیدن روحانی در چرخشی به سمت دولت، در اواخر تابستان ۹۲ خبر از آغاز به کار فراکسیون اعتدال داد (خبر) و بارها خود را نماینده‌ای اعتدال گرا خواند (منبع).

, خبر, منبع,

سینه چاک مذاکرات هسته ای
منصوری از اولین تماس تلفنی اوباما و روحانی، از عملکرد دولت در این خصوص حمایت کرد و تمام قد پشت مذاکرات ایران و آمریکا ایستاد. وی در مهرماه ۹۲ در مقابل انتقاداتی که به خاطر گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی شروع شده بود از منتقدان انتقاد کرد و گفت: اگر اشتباهی از سوی دولت رخ بدهد رهبری به صراحت تذکر می‌دهد. (منبع)

, سینه چاک مذاکرات هسته ای,
, منبع,

obama-rohani3l

, obama-rohani3l, obama-rohani3l,

در حالی که هنوز یک ماه از تماس تلفنی اوباما و روحانی نمی‌گذشت، منصوری از لغو تحریم‌ها ابراز خشنودی کرد و مدعی شد: باید بپذیریم که وضعیت صنعتی کشور موقعیت قابل قبولی را دنبال نمی‌کرد و تحریم‌ها وضعیت بدی را برای صنعت کشور رقم زده بود اما اکنون شاهد توسعه و پیشرفت صنعت و لغو برخی تحریم‌ها هستیم و امید می‌رود تا با لغو تحریم دارویی و منابع مالی بلوکه شده شاهد وضعیت بهتر جامعه باشیم. (منبع) با این حال منصوری چند روز قبل از همین اظهار نظر گفته بود مواضع آمریکا نسبت به ایران تفاوتی نکرده است و به راحتی نمی‌توان با مذاکره تحریم‌ها را برداشت. (خبر)

, منبع, خبر,

در آستانه‌ی توافق ژنو، در حالی که دور ششم مذاکرات در سوئیس در حال آغاز بود، منصوری سنگ اندازی فرانسه در مذاکرات را به خاطر سهم خواهی بیشتر ۱+۵ از مذاکرات دانست. (خبر)

, خبر,

تیمسار پس از توافق ژنو مدعی شد ۱+۵ راهی غیر از مذاکره و امضای توافق با ایران نداشت. (خبر) همچنین در دیداری که در تهران با سفیر بلژیک داشت، این توافق را موفقیتی بزرگ برای طرفین آن توصیف کرد (خبر). منصوری کمی بعد در دیدار سفیر سوئیس نیز ابراز امیدواری کرده بود با توافق ژنو ایران جایگاه اصلی‌‌اش را در دنیا پیدا کند. (خبر) در پایان سال ۹۲ هم او با این ادعا که توافق ژنو تفکر جهانیان نسبت به ایران را عوض کرد حمایت خود از آن را نشان داد. (خبر)

, خبر, خبر, خبر, خبر,

وی لغو کل تحریم‌ها و آزادی پول‌های بلوکه شده‌ی ایران را هدف دور بعد مذاکرات عنوان کرد (خبر) و پس از هشدارهای رهبری مبنی بر بی اعتمادی به آمریکا، آن را به عنوان هشداری به مذاکره کنندگان توصیف کرد. (خبر)

, خبر, خبر,

ewefeSAScxA

, ewefeSAScxA,

نکته‌ی جالب این که پس از حرف نادرست ظریف کمی بعد از توافق ژنو مبنی بر آسیب پذیری توان دفاعی ایران در مقابل آمریکا، منصوری در واکنشی بی سابقه حرف‌های وزیر را رد کرد. تیمسار در این مورد گفته بود: «آقای ظریف به طور حتم دوره‌های نظامی را طی نکرده‌اند و اگر منظور وی این بود که تجهیزات نظامی ما در مقابل تجهیزات نظامی غرب ضعیف‌تر است به طور حتم این اظهارنظر درست نیست.» منصوری ظریف را فاقد صلاحیت اظهار نظر در حوزه‌های نظامی معرفی و اضافه کرده بود: «اظهارنظر در حوزه‌های نظامی پیچیدگی‌های خاصی را دارد که باید درباره آن با کارشناسان ذیربط مشاوره صورت بگیرد.» (منبع)

, منبع,

دوستی با روباه پیر

,

منصوری که به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مهرماه ۹۲ به دعوت الجزایر و در پاسخ به حضور هیأت پارلمانی این کشور در ایران صورت گرفت شرکت (خبر) و در آذرماه به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و یونان با نیکلاس گالیتیدیس، سفیر یونان در تهران دیدار کرده بود (خبر)، در جریان سفر هیأت پارلمانی انگلیس به سرکردگی جک استراو در اواسط دی رئیس گروه دوستی با روباه پیر شد و مقدمات آن را پی گیری کرد. (خبر و خبر و خبر)

, خبر, خبر, خبر, خبر, خبر,

102189_852

, 102189_852, 102189_852,

تیمسار در گفتگویی که در مورد دیدار هیأت انگلیسی با خانواده‌ی شهدای ترور انجام داده بود هدف این سفر را گفتگو معرفی (خبر) و ابراز امیدواری کرده بود این هیأت از دیدارهای غیر قانونی بپرهیزد. (خبر) منصوری در جریان این سفر حتی قصد داشت استراو را به کاشان بیاورد تا به گفته‌ی خود با این کار تمدن ۷ هزار ساله‌ی این شهر به جهان معرفی شود. (خبر)

, خبر, خبر, خبر,

در جلسه‌ی مشترک گروه‌های دوستی ایران و انگلیس در مجلس، منصوری روابط ایران و انگلیس در طول تاریخ را «دارای فراز و فرود» توصیف و با توجه به «تمدن غنی» دو کشور ابراز امیدواری کرد مناسباتی بر اساس احترام بین آن‌ها شکل گیرد. (خبر) پس از آن استراو در کنفرانس خبری خود در مجلس که در پایان این سفر انجام شد، ضمن ابراز تمایل به افزایش روابط ایران و انگلیس با گستاخی نقش این کشور در فتنه ۸۸ را رد کرد. (خبر)

, خبر, خبر,

56619_orig

, 56619_orig, 56619_orig,

با این حال وزیر خارجه‌ی اسبق انگلیس پس از بازگشت به انگلیس از اهداف اصلی این سفر پرده برداشت. او پس از بازگشت به کشورش گزارشی را به دولت و پارلمان این کشور تقدیم کرد که در آن به افزایش فشارهای اقتصادی برای تسلیم دولت روحانی و عدم آمادگی مردم ایران برای پرداخت هزینه در موضوع هسته‌ای گفته بود. ضمن این که دولت انگلیس را به بازگشایی سفارت انگلیس، که طبیعتا برای انجام فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی کاربرد پیدا می‌کند، ترغیب کرد. (منبع)

, منبع,

بعدها استراو در سال ۹۴ در آستانه‌ی وقوع برجام، بار دیگر در پوشش سفری تفریحی به ایران سفر و از شهرهای شیراز، اصفهان و یزد دیدن کرد. (خبر)

, خبر,

منصوری در ۱۳ بهمن ماه ۹۲ از پذیرفتن دعوت مجلس انگلستان برای سفر به این کشور خبر داد (منبع). هرچند این گروه با عنوان «گروه دوستی ایران و انگلیس» تشکیل و منصوری رئیس آن شده بود، بعدها منصوری مدعی شد ماموریت این گروه رایزنی با طرف انگلیسی برای رفع مشکل تولید و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان بوده است.

, منبع,

56584_orig

, 56584_orig, 56584_orig,

منصوری در سال ۹۴ ارتباط با انگلیس را یکی از دلایل رد صلاحیت خود عنوان کرد و مدعی شد این روابط انگلیسی را با هماهنگی مجلس و دستگاه‌های امنیتی انجام داده است. با این وجود دلیل این سفرها هر چه بود، انگلیس برداشت‌ها و استفاده‌های خود را از آن انجام داد و اهداف خود را دنبال کرد. شاید بیراه نباشد که عملکرد تیمسار در این رابطه را بتوان به ناپختگی وی در عالم سیاست و حسن نیت کورکورانه‌ی وی نسبت به انگلیس مربوط دانست.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه