اخبار داغ

عماد افروغ:

گفتمان مبارزه با مفاسد اقتصادی باید مثل گفتمان دفاع مقدس باشد/ تنها دولتی که بیشترین حساسیت را در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشت دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای بود

گفتمان مبارزه با مفاسد اقتصادی باید مثل گفتمان دفاع مقدس باشد/ تنها دولتی که بیشترین حساسیت را در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشت دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای بود
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: گفتمان مبارزه با فساد اقتصادی باید مثل گفتمان دفاع مقدس، نهادینه و فراگیر شود، یعنی با یک مطالبه عمومی گره خورده و نسبت به تحقق آن اقدام عملی صورت گیرد و مصلحت‌ها کنار گذاشته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛عماد افروغ، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با صبح توس، با اشاره به سالروز صدور فرمان 8 ماده‌ای رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی یک نگاه راهبردی و ساختاری است، به‌ طوری‌که ایشان مسئله مبارزه با فساد اقتصادی را به‌عنوان یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: باور رهبر انقلاب این است که اگر امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران سالم و پاک در کشور ایجاد نشود، تحقق اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

,

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: کشور ما به دلیل اتکا به اقتصاد نفتی و تمرکزگرایی در اداره امور به‌شدت از یک فساد ساختاری اقتصادی رنج می‌برد.

,

افروغ یادآورشد: زمام نفت همیشه در دست قدرت‌های دولتی بوده و  اقتصاد ما هم نفتی است، خواه ناخواه یک پایه فساد اقتصادی، همواره مستقیم یا غیر مستقیم، قدرت‌های دولتی بوده‌اند.

,

وی بیان داشت: تاکنون مبارزه جدی با مسئله فساد اقتصادی در کشور صورت نگرفته است.

,

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تنها دولتی که بیشترین حساسیت را در مبارزه با مفاسد اقتصادی(نفتی) داشت، دولت دوران جنگ، یعنی دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای بود و کارنامه دولت‌های بعد از دفاع مقدس در مبارزه با مفاسد اقتصادی چشمگیر نبوده است.

,

این استاد دانشگاه گفت: اگر مسئله مبارزه با فساد اقتصادی در کشور با جدیت دنبال نشود، نمی‌توان چشم امیدی به تحقق اقتصاد مقاومتی به مثابه سند عزت و پایداری کشور داشت.

,

افروغ خاطرنشان کرد: اگر قرار است مبارزه جدی با فساد اقتصادی صورت گیرد باید به سمت شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و درآمدها حرکت کنیم، توانمندی‌های مردمی را باور کرده و اجازه فعالیت به بخش خصوصی بدهیم.

,

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: زمانی هم که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور شکل گرفت، ما به‌دلیل کم‌کاری این ستاد در مجلس هفتم طرح تحقیق و تفحص از این ستاد را مطرح کردیم که به تشخیص هیئت رئیسه مجلس به گزارش غیر علنی رییس قوه قضاییه وقت تقلیل یافت.

,

وی افزود: بر ما نیز معلوم شد که این قوه هیچ عزم راسخی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی ندارد. در این خصوص می‌توانید به آرشیو و مواضع طرفین رجوع کنید. در این جلسه شخصاً ده دقیقه صحبت و پرسش هایی را از ریاست محترم این قوه مطرح کردم.

,

افروغ تصریح کرد: در مبارزه با مفاسد اقتصادی هم باید ساختار فساد انگیز را ریشه‌کن کرد و هم با عاملان فساد اقتصادی مبارزه کرد.

,

این استاد دانشگاه گفت: موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی را تنها نباید در حد یک گفتمان اقتصادی و بی‌توجه به عوامل و عناصر مرتبط با آن مطرح کرد، به عنوان مثال رویکردهای اخلاقی و تربیتی ما هم به‌دلیل عدم حساسیت کافی نشان دادن به خطاهای اجتماعی(حق الناس) و محدود بودن به خطاهای فردی(حق الله)، بر تداوم فساد اقتصادی و ریشه کن نشدن آن مؤثر است.

,

وی افزود: مثلاً ما در آموزش‌های رسانه‌ای خود آن‌چنان‌که باید و شاید حساسیت‌های اخلاقیِ اجتماعی ایجاد نکرده‌ایم، یعنی آن‌قدر که بر روی گناه‌های فردی تأکید داریم بر خطاهای اجتماعی تأکید نکرده‌ایم، درصورتی‌که خطاهای اجتماعی بسیار سنگین تر از خطاهای فردی است.

,

افروغ بیان داشت: اسلام به ما آموخته است که کسی که در حیاط ‌خلوت خود خطایی می‌کند خطای او در قلمرو حق‌الله تعریف می شود و اگر توبه کند خداوند او را می‌بخشد، اما خداوند از سر خطاهای اجتماعی افراد به‌راحتی نمی‌گذرد، متأسفانه این خطاها یا دیده نمی‌شوند و یا حساسیتی بر نمی‌انگیزند و یا توجیه می‌شوند.

,

وی یادآور شد: باید افراد را به گونه‌ای بار بیاوریم که هم نسبت به خطاهای خود نسبت به دیگران حساس باشند و هم در برابر خطاهای اجتماعی دیگران آرام نباشند و لب به اعتراض بگشایند.

,

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: فساد اقتصادی هم جزء خطاهای اجتماعی است و ظلم و ستمی است که در حق جامعه اعمال می‌شود.

,

وی اذعان داشت: گفتمان مبارزه با فساد اقتصادی باید مثل گفتمان دفاع مقدس، نهادینه و فراگیر شود، یعنی با یک مطالبه عمومی گره خورده و نسبت به تحقق آن اقدام عملی صورت گیرد و مصلحت‌ها کنار گذاشته شود.

,

افروغ در پایان گفت: تا زمانی که اقتصاد ما نفتی بوده و اتکاء ما به درآمدهای حاصل از نفت است و تا زمانی که به سمت تمرکززدایی حرکت نکرده‌ایم، فساد اقتصادی به لحاظ ساختاری در کشور وجود خواهد داشت و ما تنها می‌توانیم با عاملان فساد اقتصادی که ضرورتی اجتناب ناپذیر است مقابله کنیم.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه