اخبار داغ

در آستانه مجلس دهم؛

لاریجانی یا عارف، پیامدها و تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها

لاریجانی یا عارف، پیامدها و تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها
اصلاح طلبان که آرزوی دستیابی به ریاست قوه مقننه را در سر می‌پرورانند، می دانند که حضور عارف نه تنها همه خواسته‌های آنها را برآورده نمی‌سازد و بلکه عوارضی بر ادامه مسیر آنها دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دانا رضوی، کمتر از سه هفته بیشتر به شروع مجلس دهم نمانده است و از مدتها پیش، رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس آینده در فضای سیاسی- رسانه‌ای جامعه شروع شده است. هر یک از گروه‌های سیاسی با توجه به ذائقه سیاسی و اولویت خود سعی دارند تا پارلمان کشور توسط گزینه خودشان مدیریت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دانا رضوی,

اما با توجه به ترکیب فعلی مجلس سخن از ریاست مجلس کمی زودتر از موعد است. به هر شکل، ادامه ریاست لاریجانی بر سر مجلس دهم، یا حضور عارف در این جایگاه دارای پیامدهای مثبت و منفی زیادی برای هر یک از جریان‌های سیاسی دارد که سبب مناقشه سیاسی آنها در این خصوص شده است.

,

اصلاح طلبان که جملگی آرزوی دستیابی به ریاست قوه مقننه را در سر می‌پرورانند، به خوبی می دانند که حضور محمد رضا عارف نه تنها همه خواسته‌های آنها را برآورده نمی‌سازد و بلکه عوارضی بر ادامه مسیر آنها دارد.

,

حضور عارف بر ریاست مجلس نیاز به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس توسط اصلاح‌طلبان دارد و این در حالیست که تشکیل فراکسیون اکثریت نیاز به ائتلاف با جریان اعتدال دارد و حال آنکه منافع این جریان معلوم نیست که کاملاً همسو با اصلاح‌طلبان باشد و بخواهند قیمومیت این جریان را پذیرا باشند.

,

همچنین، ریاست عارف با شرط ائتلاف کامل با اعتدال امکان رقابت آنها در انتخابات  ریاست جمهوری را از آنها سلب می‌کند و شخص عارف می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی آنها باشد. نکته‌ای که اصلا به مذاق اعتدالیون خوش نمی‌آید.

,

از طرفی دور ماندن لاریجانی از کرسی ریاست و قرار گرفتن او در سایر جایگاه‌ها زنگ خطر را برای جریان اعتدال به صدا درمی‌آورد. اگر او ریاست مجلس را عهده‌دار نشود ممکن است در بیرون از مجلس به دنبال ظرفیت‌سازی برای انتخابات سال آینده باشد. اگر در جایگاه  دیگری در مجلس باشد، خطر رهبری فرا کسیون اقلیت را برای اکثریت دارد که خود می‌تواند تصور مجلسی قوی و در سایه را ایجاد نموده و همچنین کمک به ظرفیت سازی برای اصولگرایانی باشد که به دنبال گزینه‌ای جهت رقابت با روحانی در انتخابات بعدی هستند.

,

به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات ناشی از حضور عارف  و محرومیت لاریجانی از کرسی ریاست مجلس دهم به پیامدهای این اتفاق برای دولت اعتدال باز می‌گردد که خود این موضوع سبب دوگانگی در اصلاح طلبان شده است.

,

البته از جهتی، حضور لاریجانی بر ریاست مجلس سبب منزوی شدن مخالفان  دولت  در مجلس و تبدیل آنها به اقلیت می‌گردد که برای دستگاه اجرایی کشور و اعتدالین بسیار حائز اهمیت است.

,

لذا حضور لاریجانی بر ریاست مجلس و نائب رئیسی عارف می‌تواند وزنه هواداران دولت در مجلس را بسیار قوی و چهره مجلس را معتدل سازد اما اگر این معادله برعکس باشد و به هر دلیلی عارف بخواهد بر صندلی ریاست با نائب رئیسی لاریجانی بنشیند نه لاریجانی در این جایگاه قرار می‌گیرد و نه عارف می‌تواند جلو اقدامات اصولگرایان علیه دولت را بگیرد.

,

نکته دیگر به انتخابات ریاست جمهوری بعدی باز می‌گردد که اصلاح طلبان با نشان دادن  توان خود در مجلس و کسب رأی، به فکر رقابت با روحانی نیز هستند و به خوبی نیز می‌دانند که احتمال یک دوره‌ای بودن ریاست روحانی بسیار محتمل است و در صورت عدم حضور فردی اصلاح‌طلب، اصولگرایان با یک حرکت حساب شده می‌توانند به صحنه قدرت باز گردند بر همین اساس اصلاح‌طلبان و اعتدالین نمی‌توانند چشمان خود بر پیامدهای عدم حضور لاریجانی بر وضعیت اصولگرا ببندند. از این رو، لازمست تا از نگاه اصولگرایان نیز به این مسئله پرداخته شود.

,

 

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه