اخبار داغ

به گل نشستن درخت زالزالک/ میوه ای برای تنظیم حرکات قلب

به گل نشستن درخت زالزالک/ میوه ای برای تنظیم حرکات قلب
درخت زالزالک که در اصلاح بومی مردم بافت به آن”کل کویی” یا “کل کوهی” (kel e kuyy) نیز می می‌گویند، میوه ای پاییزی با دانه هایی با شباهت بسیار به آلبالو می باشد. که باغبانان بافتی معمولا درختان “به” یا “سیب” را به آن پیوند می زنند که در باردهی میوه مخصوصا “به” بسیار موثر می باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ”اقطاع” شاید برای بسیاری از ما دیدن شکوفه میوه هایی که نایاب هستند جالب باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اقطاع, اقطاع,

درخت زالزالک که در اصلاح بومی مردم بافت به آن”کل کویی”  یا “کل کوهی” (kel e kuyy) نیز می می‌گویند، میوه ای پاییزی با دانه هایی با شباهت بسیار به آلبالو می باشد. که باغبانان بافتی معمولا درختان “به” یا “سیب” را به آن پیوند می زنند که در باردهی میوه مخصوصا “به” بسیار موثر می باشد

,

در ادامه برخی تصاویر از این میوه کوچک پر خاصیت را مشاهده می کنید:

,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۱

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۱, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۱,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۷

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۷, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۴۷,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۵۶

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۵۶, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۵۶,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۰۳

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۰۳, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۰۳,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۲۰

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۲۰, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۲۰,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۳۳

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۳۳, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۳۳,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۴۰

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۴۰, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۴۰,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۰

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۰, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۰,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۸

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۸, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۹۵۸,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۰۸

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۰۸, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۰۸,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۱۳

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۱۳, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۴۰۱۳,

۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۲۲

, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۲۲, ۲۰۱۶۰۴۳۰_۱۱۳۸۲۲,

 

,

این میوه اگر چه جثه‌ای کوچک دارد ولی بسیار پر فایده و مغذی است و به رنگ‌‌های زرد و نارنجی و قرمز در اکثر نواحی معتدل می‌روید. رسیده‌ی این میوه شیرین ، گوشتی و دارای هسته‌های زرد رنگ فراوان است که اگر با احتیاط مصرف نشود هسته‌های آن می‌تواند قاتل دندان‌‌های شما باشد. این میوه علاوه بر ویتامین‌هایA  ، B ،C  و جوهر مازو یعنی تانن دارای کلسیم و مختصری ترشی و پکتین است که برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه می‌شود. مهم‌ترین اثر زالزالک روی قلب ، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می‌کند.

,

در اغلب کشورهای اروپایی خصوصا آلمان برای درمان بی‌نظمی ضربان قلب از گیاه زالزالک استفاده می‌شود. همچنین زالزالک در درمان آنژین و تصلب شرایین (سفت شدن دیواره‌ی رگ‌ها)‌ بسیار کاربرد دارد. این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک در مواقع کم‌خونی و سل نیز اثر نیکویی دارد. زالزالک به دلیل آن که دارای مقدار زیادی تانن است بسیار قابض بوده و می‌توان آن را جهت درمان اسهال‌های خونی به کار برد.

,

البته نوع کوهی آن قابض‌تر از سنجد است و از خونریزی معده نیز جلوگیری می‌کند، نارسی این میوه نیز فوایدی دارد و می‌تواند التهاب معده و صفرا را برطرف کند. خشک شده‌ی این میوه نیز بسیار در مقاصد طبی استفاده می‌شود.

,

hawthorn-berries

, hawthorn-berries, hawthorn-berries,

زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامینC  خود را از دست می‌‌دهد ولی دیگر ترکیبات شیمیایی خود را حفظ می‌کند. لذا برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در محلی که هوایش دائما عوض می‌شود نگه داشت.

,

توجه: زالزالک رسیده بر خلاف جثه‌ی کوچکش از مقدار قند بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که در ۱۰۰ گرم آن ۷۰ کالری انرژی نهفته است. لذا افراد دچار اضافه وزن و بیماران قندی باید در مصرف آن محتاط باشند.

, توجه:,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه