اخبار داغ

سخنانی که غریب می نماید؛

چرا ژنرال آذری معترف کمک های ایران درجنگ های قره باغ شده است؟

چرا ژنرال آذری معترف کمک های ایران درجنگ های قره باغ شده است؟
بعد از اعلام صریح المار محمد یاراف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، این بار یک ژنرال آذری از کمک های ایران در جنگ قره باغ گفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، سال ها از جنگ اول قره باغ می گذرد و در طی این مدت تقریبا همیشه ایران به نوعی مورد بی مهری رسانه های آذربایجان قرار می گرفت و تمام شواهد و اسناد کمک های ایران به آذربایجان در جریان جنگ را منکر می شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شاید دراین سال ها سیاست های نه چندان دوستانه دو طرف نسبت به هم در عرصه های مختلف باعث این بی مهری ها بود که از اساس همه فعالیت هایاران در قره باغ را منکر می شدند.

,

بعد از جنگ 4 روزه ای که حدود یک ماه پیش در منطقه قره باغ روی داد، این دومین اظهار نظر مثبت مسئولان آذربایجان نسبت به کمک های ایران می باشد.

,

المار محمد یاراف مدتی پیش اعلام کرد که همه فعالیت ها و موضع گیری های ایران را درجریان جنگ قره باغ مثبت ارزیابی می کند.

,

این بار البته اشاره به نقش ایران در جنگ قره باغ آشکارتر شده است."یاشار آیدمیراف" سپهبد ذخیره نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری آپا گفته است:" در اوایل ماه آوریل جلوی تجاوز ارمنستان به جمهوری آذربایجان را با شجاعت و شهامت نیروهای مسلح مان گرفتیم و بخشی از خاک های اشغالی را آزاد کردیم."

,

"یاشار آیدمیراف" در ادامه با اشاره به کمک های کشورهای همسایه مختلف گفته است: میان این کشورها ،مشابهی برای کمک نظامی برادران ایرانی ما وجود ندارد. دولت ایران مانند جنگ اول قره باغ ، امروز هم از لحاظ سیاسی و نظامی از جمهوری آذربایجان حمایت می کنند.

,

حمایت ایران متکی به ریشه های عمیق بین کشور و مردم ما در زمینه های دینی، ملی، تاریخی و فرهنگی است. در اوایل سال های 90 زمانی که کشورما با تجاوز ارمنستان مواجه گردید، کارشناسان نظامی و داوطلبان برادران ایرانی ما در کنار ما علیه دشمن می جنگیدند. آن زمان کشورمان به تازگی تاسیس شده بود و از لحاظ اقتصادی قوی نبودیم و مشکلات مالی داشتیم. در حال حاضر نیز همکاری نزدیکی بین جمهوری آذربایجان و ایران در زمینه نظامی، فنی، دفاعی و امنیتی وجود دارد. دیدارهای مختلف با حضور کارشناسان نظامی و سفرهای آشنایی با مجتمع صنایع دفاعی ایران تشکیل می شود و موضوع  گسترش همکاری های نظامی مورد مذاکره قرار می گیرد.

,

بی پرده بگویم ما از اسلحه و مهماتی که از ایران خریداری کردیم، ازجمله هویتزرهای دی- 30  ای 122 م م، سیستم های واکنشگر 107 م م، خمپاره اندازهای 60 میلی متری در اوایل ماه آوریل و در عملیات ضد تجاوز علیه رامنه  به صورت موفقیت آمیز استفاده نمودیم. در گفتگو با افسران جمهوری آذربایجان که در این عملیات های نظامی حضور داشتند، معلوم شده است که با استفاده از این سلاح ها ضربات ویرانگری به دشمن زده شده است. مطمئن هستم ایران از این پس نیز در کنار برادران دینی آذربایجانی خود خواهد بود و در مبارزه عادلانه ما از مردم آذربایجان حمایت خواهد کرد. 

,

سخنان ژنرال آذبایجانی اندکی غریب و دور از ذهن می نماید.چون کمتر سابقه دارد که مسئولان آذری اینقدر صریح از کمک های ایران صحبت کنند. اینکه باکو در این زمانه به چه نتایجی رسیده است که اینگونه از کمک ایران علنا نام برده و تشکر می کند، جالب است. یا امیدبستن به یاری ایران در جنگ آتی که ظاهرا دارد آماده می شود؟ یا تحریک ایران به عدم حمایت از ارمنستان در جنگ احتمالی آتی؟ یا معادلات نقش روسیه و ترکیه و گرفتاری باکو در آن میان؟

,

در هر حال به نظر می رسد سیاست های کلی ایران در منطقه قفقاز طی سال های آتی با تغییرهای در خور توجهی مواجه خواهد شد و باید صبر کنیم تا تحولات منطقه و نوع تعامل و برخورد ایران با این تحولات را ببینیم.

,

انتهای پیام/م

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه