اخبار داغ

ایجاد تمسخر و یا روحیه سخریه کردن دیگران؛

نقدی روانشناختی بر رفتار تاسف بار برنامه اکسیر/ تحقیر و تمسخر ریشه در جهل و ناکامی دارد

نقدی روانشناختی بر رفتار تاسف بار برنامه اکسیر/ تحقیر و تمسخر ریشه در جهل و ناکامی دارد
فرزاد حسنی را پیش از اینکه به خاطر اجرای قوی اش بشناسند با حاشیه هایش می شناسند ، حدود یک دهه پیش فرزاد حسنی و سردار رادان ، چندی بعد فرزاد حسنی و آزاده نامداری ، و امروز فرزاد حسنی و زرشک…
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی؛ چند روز قبل کلیپی با عنوان “رفتار توهین آمیز حسنی با مهمان برنامه” در فضا ی مجازی پخش شد که به سرعت تبدیل به یک واکنش اجتماعی تند و خشن علیه این مجری پرحاشیه این سالهای تلوزیون گشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

پرده اول

, پرده اول, پرده اول,

باید گفت فرزاد حسنی را پیش از اینکه به خاطر اجرای قوی اش بشناسند با حاشیه هایش می شناسند ، حدود یک دهه پیش فرزاد حسنی و سردار رادان ، چندی بعد فرزاد حسنی آزاده نامداری ، و امروز فرزاد حسنی و زرشک…

,

حسنی در برنامه اکسیر با تمسخر و تحقیر یک مهمان فضایی را فراهم ساخت تا باز هم به جای اینکه با هم بخندیم، به هم بخندیم و طبق عادات امروز جامعه ما همه ی تماشاگران خندیدند و تماشاچیان تلویزیونی هم آنها را همراهی نمودند.

,

اما بعد از گسترش واکنش ها فرزاد حسنی و تهیه کننده برنامه  با این ادعا که این برنامه نمایشی بوده است و تحقیر صورت گرفته از پیش تعیین شده و با مهمان هماهنگی لازم صورت گرفته است تلاش کرده اند از زیر فشار عمومی و رسانه ها خارج شوند که تا حدودی موفق هم بودند.

,

پرده دوم

, پرده دوم, پرده دوم,

از نظر قرآن عوامل و علل چندی در ایجاد تمسخر و یا روحیه سخریه کردن دیگران نقش اساسی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به جهل و نادانی(بقره، آیه ۶۷)، خودبرتربینی(حجرات، آیه ۱۱)، دنیا طلبی(بقره، آیه ۲۱۲)، نابخردی و عدم تعقل در امور(مائده، آیات ۵۷ و ۵۸)، نفاق و دورویی(بقره،‌آیه ۱۴، توبه، آیات ۶۴ و ۶۵) و ارتکاب گناه و سیاه دلی افراد (حجر، آیات ۱۱ و ۱۲؛ روم، آیه ۱۰؛ مطففین، آیه ۲۹) اشاره کرد.

,

حکما بر این باورند که هر تمسخری، ریشه در یک شبهه علمی و نظری دارد. به این بیان که ابتدا یک امر مُقدَّس در ذهن فرد حاصل می شود و آن فرد تَصوُّری از آن موضوع و یا فرد مقدس برایش حاصل می گردد و سپس آن تصور ذهنی را در نزد خود حقیر می بیند و در نتیجه،از این حقارت بزرگی خود را درک کرده و تمسخر و خنده حاصل می شود.

, حکما بر این باورند که هر تمسخری، ریشه در یک شبهه علمی و نظری دارد. به این بیان که ابتدا یک امر مُقدَّس در ذهن فرد حاصل می شود و آن فرد تَصوُّری از آن موضوع و یا فرد مقدس برایش حاصل می گردد و سپس آن تصور ذهنی را در نزد خود حقیر می بیند و در نتیجه،از این حقارت بزرگی خود را درک کرده و تمسخر و خنده حاصل می شود.,

به عنوان مثال بچه پولدارهای نو کیسه ، کارگری را که در یک ساختمان مشغول به کار است مورد تمسخر و تحقیر قرار می دهند زیرا این امر در نظر انها حقیر جلوه می کند حال آنکه از منظر عقل و شرع کار کردن عبادت است و در مقابل مصرف گرایی مذموم و نادرست می باشد اما چون این افراد جاهل از این مهم نا آگاهند کارگران را کوچک پنداشته و آنها را تحقیر می کنند.

,

پزشکان نیز بر این باورند که تمسخر و تحقیر ریشه در تعارضات و ناکامی ها دارد. تعارضها و دل نگرانیهای طولانی موجب بسیاری از بیماریهای روان – تنی نظیر زخم معده و زخم اثنی عشر می شوند و فرد برای مقابله با اضطراب ها و دلنگرانی های طولانی مدت که ریشه در ناکامی ها دارد ، مکانیسم های دفاعی را در نظر می گیرد که یکی از آنها “تحقیر دیگران” می باشد.

, پزشکان نیز بر این باورند که تمسخر و تحقیر ریشه در تعارضات و ناکامی ها دارد. تعارضها و دل نگرانیهای طولانی موجب بسیاری از بیماریهای روان – تنی نظیر زخم معده و زخم اثنی عشر می شوند و فرد برای مقابله با اضطراب ها و دلنگرانی های طولانی مدت که ریشه در ناکامی ها دارد ، مکانیسم های دفاعی را در نظر می گیرد که یکی از آنها “تحقیر دیگران” می باشد., دل نگرانیهای طولانی,

مثلا همان بچه پولدارهای نوکیسه را در نظر بگیرید که در رسیدن به آرزوهایشان مانند خواننده شدن ، ازدواج با دختر رویاهایشان ، بازیگر شدن ، فوتبالیست شدن و … ناکام می مانند و سیستم روانی انها برای مقابله با این ناکامی ها مکانیسم های دفاعی همچون تحقیر دیگران را فعال می کند.

,

البته متاسفانه تمسخر و تحقیر فقط در بچه پولدارهای نوکیسه خلاصه نمی شود بلکه امروزه تقریبا در همه ی قشر های اجتماعی شاهد چنین رفتار های ناپسندی هستیم و فرقی نمی کند آن قشر هنرمند باشد یا نباشد ، فرهنگی باشد یا نباشد،  حزب اللهی باشد یا غیر حزب اللهی.

,

پرده سوم

, پرده سوم, پرده سوم,

انچه بسیار دردناک و غیر قابل هضم می باشد نحوه توجیه تهیه کننده و مجری برنامه اکسیر جناب حسنی است که این تحقیر و تمسخر را نمایشی و از پیش تعیین شده خواندند که این خود عذری بدتر از گناه است چرا که دانسته و اگاهانه با این کار به ترویج تمسخر و تحقیر کمک کرده اند.

,

مبتنی بر باور حکما که ریشه تحقیر را در جهل می دانند باید گفت تهیه کننده گان برنامه اکسیر در این جهل بودند که شناختن مری بارت یا انیشتین یا … یک ارزش بسیار والاست که اگر کسی نداند می توان او را مورد تحقیر قرار داد.

,

مبتنی بر باور پزشکان و روانش پزشکان شاید این تحقیر و تمسخر ریشه در مشکلات فردی این عزیزان داشته باشد که به نظر می رسد با توجه به سابقه این عزیزان و حاشیه های تمام نشدنی چند وقت اخیرشان شاید باید در احراز صلاحیت جنابشان در امر مجری گری در سیمای ملی اندکی تجدید نظر شود.

, مبتنی بر باور پزشکان و روانش پزشکان شاید این تحقیر و تمسخر ریشه در مشکلات فردی این عزیزان داشته باشد که به نظر می رسد با توجه به سابقه این عزیزان و حاشیه های تمام نشدنی چند وقت اخیرشان شاید باید در احراز صلاحیت جنابشان در امر مجری گری در سیمای ملی اندکی تجدید نظر شود.,

اما در خصوص ناسزا ها و توهین های بسیار زشتی که به فرزاد حسنی هم روا رفت باید همین تحلیل را مد نظر قرار داد که افراد توهین کننده که دست به تمسخر و تحقیر فرزاد حسنی در فضای مجازی زدند یا دچار جهل نسبت به این مسئله هستند که فحش و ناسزا و قلدری نشانه بزرگی  نیست و یا در زندگی شان دچار ناکامی و تعارض هستند و هر از چند گاهی عقده هایشان را در فرصتی مناسب در فضای مجازی که ناشناس هم هستند خالی میکنند … یک روز مسی .. این بار فرزاد حسنی…

, اما در خصوص ناسزا ها و توهین های بسیار زشتی که به فرزاد حسنی هم روا رفت باید همین تحلیل را مد نظر قرار داد که افراد توهین کننده که دست به تمسخر و تحقیر فرزاد حسنی در فضای مجازی زدند یا دچار جهل نسبت به این مسئله هستند که فحش و ناسزا و قلدری نشانه بزرگی  نیست و یا در زندگی شان دچار ناکامی و تعارض هستند و هر از چند گاهی عقده هایشان را در فرصتی مناسب در فضای مجازی که ناشناس هم هستند خالی میکنند … یک روز مسی .. این بار فرزاد حسنی…,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه