اخبار داغ

توجیه مسئولان صدا و سیما به جای عذرخواهی/

توضیحات فرزاد حسنی در برنامه زنده تلویزیونی و مردمی که سوالاتشان همچنان بی پاسخ مانده است

توضیحات فرزاد حسنی در برنامه زنده تلویزیونی و مردمی که سوالاتشان همچنان بی پاسخ مانده است
گرفتن آنتن زنده در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتفاق های رخ داده در اکسیر در حالی صورت گرفت که توضیحات حسنی و تهیه کننده برنامه و حتی حضور شخصی به نام جمشید هم چنان مردم و افکار عمومی را اقناع نکرده است و مردم هم چنان بر سناریو سازی عوامل این برنامه برای لاپوشانی اشتباه خود و فرار از عذرخواهی اعتقاد دارند.
[

به گزارش خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حضور فرزاد حسنی و تهیه کننده اکسیر و دست بر قضا آقای جمشید که به عنوان بازیگر این آیتم معرفی شده بود در برنامه « مردم چه می گویند؟» برای رفع اتهام ها صورت گرفت اما آیا به واقع مورد قبول مردم به عنوان مخاطبان این برنامه قرار گرفت یا نه؟
گرفتن آنتن زنده در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتفاق های رخ داده در اکسیر در حالی صورت گرفت که  توضیحات حسنی و تهیه کننده برنامه و حتی حضور شخصی به نام جمشید هم چنان مردم و افکار عمومی را اقناع نکرده است و مردم هم چنان بر سناریو سازی عوامل این برنامه برای لاپوشانی اشتباه خود و فرار از عذرخواهی اعتقاد دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,


سکانس اول:فضای مجازی

,
, سکانس اول:فضای مجازی,
,

کاربران فضای مجازی که از روز شنبه به صورت گسترده نسبت به انتشار کلیپ اکسیر واکنش نشان داده بودند ، پس از برنامه مردم چه می گویند و دفاعیه حسنی و عوامل اکسیر نظرات جالب توجهی داشتند.
پویا عربگری «بعد از برنامه مردم چه می گویند؟» در تلگرام خود نوشت«باور این موضوع سخت است که سناریوی از پیش ساخته ای داشته است.من معتقدم اگر قرار بر این بوده که این برنامه چنین آیتمی داشته باشد شاید اگر آیتم های دیگر آن راهم پخش می کردند من می توانستم بپذیرم که این یک سناریو است اما این به تنهایی قانع کننده نیست و من بی احترامی به فردی به اسم جمشید را بی احترامی خودم می بینم.»
پریسا رحمتی نیز یکی از دیگر کاربران شبکه مجازی است که در صفحه فیسبوک خودش با انتشاری بخشی از برنامه مردم چه می گویند؟ نوشته است« دفاعیه نویسندگان و تهیه‌کننده این برنامه هرچه باشد اندکی از سهم فاحش اشتباه آن ها در چنین ماجرایی کم نمی‌ کند. این‌که چطور رسانه‌ای که باید در خدمت مردم باشد اینچنین به خود اجازه توهین و تحقیر مخاطب را می‌دهد. حتی اگر  با شخصیت مخاطبی که به زعم تهیه‌کننده برنامه بازیگر است کاری نداشته باشیم به‌هرحال این کاراکتر نمادی از یک قشر جامعه است که صداوسیما آن‌ها را مخاطب قرار داده و برای آن‌ها برنامه می‌سازد.»
تینوش صالحی از فعالان مطبوعاتی نیز در حساب کاربری خود در تلگرام این گونه نوشته است« فرزاد حسنی در اینستاگرام فیلمی را منتشر کرد که در آن نشان داده می‌شد این آیتم نمایشی بوده و قبل از ضبط اصلی توسط مجری و شخصی که مهمان برنامه بوده ، نوشته شده است.  اگرچه نوع اجرا و لحن مجری در کلیپی که از صحنه تمرین آیتم پخش شده با آنچه که ضبط شده و به نمایش درآمده متفاوت است اما عملا تهیه‌کنندگان برنامه  با انتشار این کلیپ ماجرا را وارد فاز بزرگ‌تر و جدی‌تری کردند  و آن هم برنامه‌ریزی‌های کلان و شاید سیاست رفتاری غلط در قبال مخاطبان است. این دست برنامه ها که سال‌هاست در رابطه با مخاطبانش به جای «دیالوگ»، «مونولوگ» می کنند فراموش کرده اند که خشونت، ظلم و تحقیر یک چرخه است و اگر کسی تحقیر شود دیگر فرقی ندارد که این تحقیر در چه قالبی صورت گرفته- رفتارهای هرروزه‌ای که با او می‌شود، برخورهایش با دیگر شهروندان  یا دیدن برنامه‌های به اصطلاح آموزشی و تفریحی صداوسیما- این تحقیر و عقده حاصل از آن را در رفتارهای دیگرش بروز می دهد و همین موجب رفتارهای ناهنجار او در آینده خواهد شد.»
حمید ذاکری نیز در حساب توئیترش در واکنش به برنامه مردم چه می گویند ضمن به کار بردن واژه ماله کشی روی اشتباه ها این گونه نوشته است« تحقیر و توهین بذر مسمومی است که به سرعت منتشر می‌شود، در دل جامعه جای می‌گیرد و هرروز بیشتر از روز قبل رشد می کند و دامنگیرتر می‌شود.»
دکتر علیرضا شیری، مدرس دانشگاه و روانشناس در کانال تلگرام خود مطلبی را منتشر و به بهانه انتشار این کلیپ این نوع رفتار با مخاطب را نقد کرده است. او در بخشی از یادداشت خود آورده است:« دو سال قبل در اختتامیه مسابقات سخنرانى دانشجویى دانشگاه صنعتى شریف، مقابل صدها دانشجو و اساتید مطرح کشور در جایگاه داوران مسابقه سخنرانى بداهه نشسته بودم و ایشان نیز کنار من جزو داوران مدعو تشریف داشتند، یک دانشجوی مرحله نیمه نهایى، شوخى نسبتا تندى روى سن با اکیپ دوستانش کرد و موقع استماع نظر داوران، آقاى حسنى در جایگاه معلم اخلاق قرار گرفت و ضمن تحقیر آن دانشجوى بی غرض، نوک حمله را به سمت دکتر علیرضا فیض بخش، مدیر اصلى برنامه و از محبوب‌ترین اساتید شریف نشانه گرفت و موجب اعتراض شدید حضار شد.
نگاه بالا به پایین، شوخی‌هاى خارج از سن و سال وتحقیر مهمان در برنامه اکسیر باعث می‌شود متذکر شویم که خودشیفتگى به شکل آزاردهنده‌اى آدمى را بی اعتبار، حسود و کنایه‌زن می‌کند و با کمى تامل درونى و خودسازى می‌توان از دام خودپسندى رهید. وقتى نوجوانی ابدى( puernus eternus) داریم فکر می‌کنیم همیشه جوانیم، همیشه فرصت مطالعه و تحصیل و ازدواج و... داریم. به شکل متوهمانه‌اى خود را مادام‌العمر محبوب زنان یا مردان می‌بینیم، رفتار جوانانه از خود نشان می‌دهیم تا میانسالی‌مان را نبینیم.جایى باید نشست و فکرى به حال این خشم انبوه و از خودراضى بودن فزاینده کرد».

,
,
,
,
,
,
,

سکانس دوم:دنیای واقعی
اما این واکنش ها تنها محدود به فضای مجازی نیست.بسیاری از مردم در جامعه و دنیای واقعی هم پس از دفاعیه عوامل اکسیر آن را قانع کننده ندانسته و از اتفاق های رخ داده در این برنامه  ابراز ناراحتی کرده اند.
رضا داور نژاد نوازنده هارپ در این باره می گوید«دفاعیه عوامل اکسیر آیتم توهین را تکمیل کرد.این دفاعیه توهینی بود به من مخاطب که آن قدر شعور و درک دارم که بتوانم استدلال کنم و تشخیص بدهم که چه اتفاقی رخ داده است.برای من صد ها علامت سوال به وجود آمده بود که این دفاعیه نه تنها جوابی برای آن ها نداشت که بر آن سوال ها هم افزود.»
رضا زیدوند فروشنده کتاب فروشی نیز در این باره می گوید« با توجه به ماجراهای اخیر پیش آمده شاید عذرخواهی عوامل اکسیر و فرزاد حسنی و مدیران صدا و سیما  از مخاطبان به جای آنتن زنده گرفتن و دفاعیه ای که بیشتر شبهه ایجاد می کند تا رفع ابهام و اتهام ، کمترین انتظاری است که از مدیران رسانه ای می رود که عنوان «ملی» را یدک می‌کشد. اما نباید از یاد ببریم که حتی اگر رسانه ملی و عوامل اکسیر از ساخته شدن چنین برنامه‌هایی هم عذرخواهی کند آنچه مهم‌تر از عذرخواهی‌است جا افتادن مفهوم تکریم و احترام است. مفاهیمی که نه  به اسم بلکه باید به صورت رفتار در جامعه  نهادینه شوند و این مهم محقق نمی‌شود جز با فرهنگ‌سازی. رسانه و به‌طور مشخص تلویزیون چرا که ضریب نفوذ بالایی در میان مخاطبان دارد و انتظار می‌رود با سیاست‌های خود مروج این فرهنگ باشد، فرهنگی که از دل احترام و تکریم به‌وجود می‌آید لاجرم خروجی‌ای جز بالا‌بردن ارزش چنین مفاهیمی و نهادینه کردن آن‌ها در بطن جامعه ندارد همان‌طور که اگر خلاف آن واقع شود نتیجه معکوسی را شاهد خواهیم بود.شاید وقت آن رسیده است که سردمداران رسانه‌ای که بیشترین تعامل را با «خانواده‌ها» دارد به یاد بیاورند که چه وظیفه خطیر و سنگینی بر دوش دارند و کاهلی از آن چه اثراتی را در جامعه پدید خواهد آورد.»
مریم کریمی دانشجوی رشته معماری نیز این اتفاق را غیر محترمانه و توهین آمیز تلقی می کند حتی اگر چهارچوبش در غالب یک آیتم از پیش تعیین شده و نمایشی باشد. او می گوید «برای من زننده است که در برابر تلویزیون بنشینم و تحقیر یک فرد را ببینم.فردی که از شمایلش بر می خورد از  همان قشری است که در این جامعه زحمت می کشد و  وقتی برای فراغت پیدا نمی کند تا بتواند مثل آقایان که فکر می کنند از همه جامعه فهیم ترند رمان بخواند و فیلم ببیند و بداند مری بارت کیست؟»
رضا خدا پناهی  مهندس کامپیوتر  و فروشنده لوازم کامپیوتری جدای از فرزاد حسنی و عوامل اکسیر انگشت اتهام خود را به سوی صدا و سیما بلند می کند.
او ضمن انتقاد از برنامه شب گذشته  «مردم چه می گویند؟»  می گوید آقای حسنی بیشتر خواست پشت مردمی بیاستد که در حقیقت مقابلشان ایستاده بود.یک مجری به خودش اجازه می‌دهد یک قشر از شهروندان را به تمسخر بگیرد و در جهت ترویج بی اخلاقی و لودگی، برنامه  تولیدی روی آنتن بفرستد. مجری برنامه نمود یک تفکر است؛ تفکری که به خود اجازه توهین و تحقیر مردم را می دهند ولو در قالب آیتمی نمایشی! واقعیت این است که تصمیم درباره پخش حتی یک ثانیه از هر برنامه، با صدا و سیما و ممیزان آن است و این سوال را به‌طور جدی پیش می کشد که آیا صدا و سیما، قصد دارد همچنان مروج بی ادبی و بی‌اخلاقی باشد؟ حتی اگر چنین آیتمی نوشته شده و از قبل ضبط شده باشد آیا ممیزان این سازمان متوجه این قضیه نمی‌شوند که این آیتم توهین به شعور و شخصیت مخاطب است  و موجب جریحه‌دار شدن غرور بخش عظیمی از افراد جامعه خواهد شد؟من معتقدم در این ماجرا ممیزان و مدیران صدا و سیما و شبکه بیشتر تقصیر دارند.»

, سکانس دوم:دنیای واقعی,
,
,
,
,
,
,

سکانس سوم:واکنش طنز نویسان

, سکانس سوم:واکنش طنز نویسان,


طنزنویسان هم  پس از برنامه مخصوص دفاعیه عوامل اکسیر نسبت به این برنامه واکنش های جالبی نشان داده اند.
وحید میرزایی در بی قانون نوشته است« الان دیگه واقعا اگه بابک زنجانی بیاد بگه" همش یه سناریو بود، منم هنرور بودم" باورش میکنیم.»
حمید قربانی در توییت فارسی نوشته« فرزاد حسنی از پل صراط رد میشه عرقش رو خشک میکنه و یه لبخند میزنه که یهو زیر پاش خالی میشه میفته، فرشته ها هم یکصدا میگن زرشک»

,
,
,
,

علیرضا کاردار هم نوشته است« به شخصه به‌خاطر قضاوتم درباره جمشید و فرزاد عذرخواهم.حالا که فهمیدم پشت این نمایش چندتا اتاق فکر و کارشناس بوده، خیالم راحت شد که این حجم از توهین و تحقیر و تمسخر؛ فکرشده و بابرنامه و سناریو بوده!امیدوارم برنامه‌سازهاش ما رو ببخشن و نخورن.»
مهرداد نعیمی می نویسد « بیخود نیست اکثر راننده تاکسیا معتقدن که بمب هیروشیما و  یازده سپتامبر و ابوبکر بغدادی و شهرام جزایری و سوشا مکانی و دنیا جهانبخت و غیره همگی نمایشی هستن و پشت پرده یه مسائل دیگه ای هست! »
پدرام ابراهیمی نوشته« کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) خطاب به مردم گفته آزادید هر کاری خواستید بکنید. همه‌ش صحنه‌سازی بود. هنرورا هم گریه کردند.»
زهرا فرنیا هم نوشته است« حالا چرا فرزاد حسنی از توهینای مردم ناراحته؟ یعنی ما مردم عادی حق نداریم فحش ساختگی و با سناریو داشته باشیم؟»
مهرشاد مرتضوی هم نوشته « یه هنروره با موتور پرید جلوم چاقوی هنری رو گذاشت رو گلوم گفت پولاتو رد کن بیاد. منم نقش پول دادنو بازی کردم. هیچی دیگه، الان فامیلا خیلی هنری جمع شدن دارن ادای فاتحه خوندنو برام درمیارن!»

,
,
,
,
,

سکانس چهارم:پایان بندی

, سکانس چهارم:پایان بندی,


علیرغم این که عوامل برنامه اکسیر و فرزاد حسنی سعی بر این داشته اند که با حضور در برنامه ای که به نام مردم است از عمل خود دفاع کنند اما اتفاق ها به گونه ای رقم خورده است که مردم نفس این عمل را نپذیرفته و با توجه به واکنش های آن ها بعد از این برنامه به واقع می توان دریافت که اشتباه بزرگ عوامل اکسیر برای مردم قابل توجیه و بخشودنی نبوده است.علاوه بر این آن چه که مهم می نماید سکوت مسئولان رسانه ای کشور و عوامل صدا و سیما است که انگشت اتهام به سوی آن ها بلند است.آن ها که می توانستند در هنگام ممیزی و یا پیش از پخش چنین آیتمی از حیثیت رسانه ملی دفاع کنند.

,
,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه