اخبار داغ

به بهانه حمایت از یک همایش فرهنگی؛

چوبِ حراجی که به حرمتِ گلونی می خورد

چوبِ حراجی که به حرمتِ گلونی می خورد
امسال نیز همچون سال قبل، گلونی؛ حجابِ کهنِ زنانِ لر، همچنان دستخوش تحریف و سودجویی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منار، به دنبال رویدادهای حاشیه‎دار سال قبل در جشن گلونی 26 اردیبهشت 94،  امسال این طرح مجددا از سوی شخصیت‎های حقیقی تحت عنوان "میراث لباس لری" مطرح و پیگیری شد که پس از طرح در صحن علنی شورای شهر خرم‌آباد موجب واکنش‌هایی شد و در نهایت شورای شهر خرم‌آباد به ارجاع طرح به شورای فرهنگ عمومی نظر داد. علت این تصمیم هم اینچنین عنوان شد: صدور مجوز برای مراسم مذکور در حوزه اختیارات شورای شهر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منار, رویدادهای حاشیه‎دار سال قبل, رویدادهای حاشیه‎دار سال قبل, واکنش‌هایی, واکنش‌هایی, صدور مجوز برای مراسم مذکور در حوزه اختیارات شورای شهر نیست, صدور مجوز برای مراسم مذکور در حوزه اختیارات شورای شهر نیست,

حال در نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال کانالی تحت عنوان کمپین حمایت از همایش مذکور در فضای مجازی شروع به فعالیت کرده است. علاقمندان به پوشش لباس لری می‎توانند تصویر خود را با همین پوشش برای این کانال ارسال کرده و در یک مسابقه شرکت کنند. تصاویر کودکان دختر و پسر فراوانی، گلونی به سر یا شال و ستره به تن در فضای مجازی در حال عبور از کانال‎ها و گروه‎های مختلف است. قرار است هر تصویری رای بیشتری بگیرد برنده اعلام شود. با نام و نام خانوادگی و شماره مختص خود. تا اینجای کار، این مسابقه و کمپین کار خود را صرفا فرهنگی جلوه می‎دهد.

,

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‎شود و با نگاهی به همین فضا می‎بینیم که تصاویر خانم‎های جوان و میانسال با حجابی نیم‎بند خودنمایی می‎کند. درست شبیه همان پوشش‎هایی که سال قبل در مراسم روز گلونی، از این حجاب استفاده سلیقه‎ای شده بود و انتشار آن تصاویر در فضای مجازی، موج اعتراضات شدیدی را به دنبال داشت. بعضا خانواده‎های صاحبان تصاویر معترض انتشار بودند. حال یک‎سال بعد تصاویر زنان و دختران به‎صورت دلخواه آنهم به دور از شئونات اسلامی و قانونی با رنگ و لعاب‎های امروزی در فضای مجازی منتشر می‎شوند. فضایی که نمی‎توان برای آن محدوده‌ای در نظر گرفت و جالبتر اینکه تصاویر در گروه‎های فراوانی برای گرفتن رای بیشتر دست به دست می‎شوند.

,

(نماینده ولی فقیه در لرستان ظهر سه‎شنبه در جمع دانشجویان و کارکنان دانشگاه پیام نور لرستان در رابطه با به اشتراک گذاشتن عکس‌های دختران و زنان اظهار کرد: کمپینی برای اشتراک گذاشتن عکس‌های دختران و زنان راه‌اندازی کرده‌اند، آیا این فرهنگ یک قوم است؟ آیا این نگهداری فرهنگ یک قوم است یا آبروبری فرهنگ یک قوم یا منحرف کردن فرهنگ یک قوم است؟

,

حجت‎الاسلام میرعمادی با بیان اینکه غیرت و غیور بودن در فرهنگ لُر برجسته است، با این کارها می‌خواهند غیرت‎زدایی کنند و حساسیت را از بین ببرند که این همان تهاجم فرهنگی است افزود: در تهاجم فرهنگی به اسم رسومات ضد رسومات کار می‌کنند، به اسم ترویج فرهنگ روح فرهنگ را نابود می‎کنند.

,

وی در پایان گفت: آیا شما قائل به کرامت انسانی هستید؟ اگر قائل به کرامت انسانی هستید به اشتراک‎گذاشتن عکس‌های دختران و زنان کرامت انسانی و عزت اسلامی است؟ غیرت اسلامی و غیرت دینی جامعه را هدف قرار داده‌اند. بعضی اول غیرت‎زدایی می‌کنند بعد هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.)تسنیم

,

"رستم کوشکی"؛ رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‎آباد به خبرنگار منار گفت: به اشتراک گذاشتن تصاویر زنان لر با شرایط موجود سوءاستفاده از حجاب گلونی است و افرادی که بانی چنین حرکت‌هایی هستند حتما دلسوز نبوده و سوءاستفاده‎کننده هستند. اینها به دنبال خدشه‎دار کردن اصالت گلونی هستند.

,

وی افزود: انتظار داریم گلونی به‎عنوان حجاب زنان لر مطرح شود و بانوان با حجاب کامل از گلونی استفاده کنند.

,

"جافر وفایی"؛ سخنگوی شورای شهر خرم‌آباد نیز به خبرنگار منار گفت: به نظر می‎رسد ایجاد چنین کانال‎هایی سازماندهی‎شده و بیشتر در جهت تخریب باشد.

,

نکته:

,
  1. در متن اول این کانال آمده است که: توجه داشته باشید این کمپین طبق روال قانونی پیش خواهد رفت و خلاف قانون و بدون مجوز رسمی قانونی، هیچگونه گردهمایی صورت نخواهد گرفت.
  2. در متن دوم ایجادکننده کانال که خود را یک "دلواپس فرهنگی" معرفی می‌کند به نحوه برگزاری همایش در سال قبل انتقاد و دلیل حرکت فعلی را منحصر به فرد ندانستن حجاب سه هزار ساله عنوان می‎کند.
,
  • در متن اول این کانال آمده است که: توجه داشته باشید این کمپین طبق روال قانونی پیش خواهد رفت و خلاف قانون و بدون مجوز رسمی قانونی، هیچگونه گردهمایی صورت نخواهد گرفت.
  • ,
  • در متن دوم ایجادکننده کانال که خود را یک "دلواپس فرهنگی" معرفی می‌کند به نحوه برگزاری همایش در سال قبل انتقاد و دلیل حرکت فعلی را منحصر به فرد ندانستن حجاب سه هزار ساله عنوان می‎کند.
  • ,

    انتظار می‎رود طراحان همایش "میراث لباس لری" در رابطه با کانال مذکور و صرفا درج تصاویر خارج از قاعده دینی و قانونی شفاف‎سازی کنند.

    ,

    تصاویر مذکور به‎علت عدم رعایت شئونات اسلامی و قانونی در این پایگاه خبری منتشر نمی‎شود.

    ,

    در این رابطه بخوانید:

    ,

    گلونی چه بود چه شد/بررسی اصالت و انحراف در یک نماد فرهنگی

    , گلونی چه بود چه شد/بررسی اصالت و انحراف در یک نماد فرهنگی, گلونی چه بود چه شد/بررسی اصالت و انحراف در یک نماد فرهنگی,

    نمادها را به بهانه‌های مختلف خدشه‌دار نکنیم

    , نمادها را به بهانه‌های مختلف خدشه‌دار نکنیم,

    مدیرمسئول بامداد لرستان: به روز گلونی اعتقاد ندارم

    , مدیرمسئول بامداد لرستان: به روز گلونی اعتقاد ندارم,

    حرمت گلونی

    , حرمت گلونی,

    مخالفت اعضای شورای شهر با صدور مجوز برای برگزاری روز گلونی/ارجاع طرح به شورای فرهنگ عمومی

    , مخالفت اعضای شورای شهر با صدور مجوز برای برگزاری روز گلونی/ارجاع طرح به شورای فرهنگ عمومی, مخالفت اعضای شورای شهر با صدور مجوز برای برگزاری روز گلونی/ارجاع طرح به شورای فرهنگ عمومی,

    موافقت شورای شهر با برگزاری همایش گلونی توسط شخصیت حقوقی/مخالفت با شخصیت حقیقی است نه حقوقی

    , موافقت شورای شهر با برگزاری همایش گلونی توسط شخصیت حقوقی/مخالفت با شخصیت حقیقی است نه حقوقی, موافقت شورای شهر با برگزاری همایش گلونی توسط شخصیت حقوقی/مخالفت با شخصیت حقیقی است نه حقوقی,

    نماینده ولی فقیه در لرستان: شورای فرهنگ عمومی لرستان اجازه برگزاری مراسم غیرت زدایی را نمی دهد

    , نماینده ولی فقیه در لرستان: شورای فرهنگ عمومی لرستان اجازه برگزاری مراسم غیرت زدایی را نمی دهد, نماینده ولی فقیه در لرستان: شورای فرهنگ عمومی لرستان اجازه برگزاری مراسم غیرت زدایی را نمی دهد,

     انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه