اخبار داغ

وام 10 میلیونی ازدواج سرگردان در دو راهی مجلس و دولت/ وقتی منابع قرض‌الحسنه به جای مردم صرف خواص می‌شود

وام 10 میلیونی ازدواج سرگردان در دو راهی مجلس و دولت/ وقتی منابع قرض‌الحسنه به جای مردم صرف خواص می‌شود
وام 10 میلیونی ازدواج در حالی در دو راهی مجلس و بانک مرکزی به فراموشی سپرده می‌شود که پیش از این دولت هم در اقدامی عجیب با افزایش این وام مخالفت کرده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «رازق» وام ازدواج با تصویب نمایندگان مجلس به 10 میلیون افزایش یافت تا شاید بتواند بخش کوچکی از مشکلات جوانان را برطرف کند اما مخالفت بانک مرکزی تا اینجای کار مانع بزرگی بر سر راه این مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «رازق» ,

بانک‌ها علت مخالفت خود با این طرح را محدودیت منابع قرض الحسنه برای پرداخت این تسهیلات اعلام کرده‌اند و معتقدند که افزایش 3 برابری مبلغ پرداختی این وام با منابع محدود باعث افزایش متقاضیان و کمبود تعداد پرداختی‌های وام خواهد شد.

,

التبه این موضوع در حالی است که کل اعتبارات لازم برای وام ازدواج چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان است ولی طبق اعلام برخی منابع خبری بانک‌ها در سال گذشته مبلغی بیش از 8 هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت‌ تسهیلات قرض الحسنه به کارکنان خود کرده‌اند.

,

سید عباس موسویان، کارشناس حوزه بانکی با اشاره به وضعیت پرداختی وام‌های 10 میلیون تومانی ازدواج که توسط مجلس در بودجه سال 95 تصویب شده است، اظهار کرد: این موضوع هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده که بخواهد بصورت قانون دربیاید و فعلا در حد همان مصوبه مجلس است که توسط نمایندگان به تصویب رسیده است.

,

سیدعباس موسویان

, سیدعباس موسویان,

وی افزود: اگر از منظر متقاضیان این وام نگاه کنیم طبیعی است که این مبلغ شاید تا حدی برای آنها قابل قبول باشد البته با شرایط فعلی و هزینه‌های بالای ازدواج همین مبلغ هم تنها گوشه ای از هزینه‌های شروع یک زندگی را دنبال خواهد داشت و مسلما این مبلغ مکفی هزینه‌های یک ازدواج چه برای خانواده عروس و چه خانواده داماد نیست.

,

این کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه از نگاه درخواست کنندگان این وام این مبلغ مناسب است و اگر چه چنین مبلغی افزایش پیدا کند باز به نفع آنها خواهد بود، عنوان کرد: اما اگر از دید بانک‌ها به این موضوع نگاه کنیم با توجه به اینکه بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و یا کلا وام‌های قرض الحسنه را باید از منابع سپرده قرض الحسنه تامین کنند در اینجا با یک محدودیتی رو به رو می‌شوند.

,

موسویان با بیان اینکه منابع سپرده‌ای که در بانک‌ها وجود دارد با توجه به سایر حساب‌های دیگر محدود‌ترند، افزود: در اینصورت اگر با توجه به همین منابع موجود قرار باشد تا تسهیلات 10 میلیون تومانی پرداخت شود بنابراین صف تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.

,

450 هزار نفر در صف دریافت وام 3 میلیون تومانی

, 450 هزار نفر در صف دریافت وام 3 میلیون تومانی,

وی با بیان اینکه تا قبل از اینکه وام 10 میلیون مطرح شود 450 هزار نفر در نوبت دریافت وام 3 میلیونی ازدواج قرار داشتند، عنوان کرد: طبیعی است وقتی مبلغ این وام با ثابت بودن منابع آن 3 برابر افزایش پیدا کند تعداد نفرات بیشتری در صف انتظار دریافت این وام‌ها قرار خواهند گرفت مگر اینکه بانک مرکزی بیاید و بانک‌ها را موظف کند تا بر اساس توصیه‌هایی که در این قانون شده از محل حساب‌های جاری و قطع برخی از تسهیلات اعطایی از محل سپرده‌های قرض الحسنه که وام های پرداختی کارکنان بانک‌ها نیز از این دست تسهیلات محسوب می‌شوند از آن طریق کمی زمینه این وام‌ها را تقویت کند.

,

این کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها بخش قابل توجهی از سپرده‌های قرض الحسنه را صرف تسهیلات پرداختی به کارمندان خود می‌کنند، اظهار کرد: حتی برخی شنیده‌ها حاکی از پرداخت وامهای خیلی سنگین با دوره بازپرداخت بسیار بلند مدت برای برخی کارمندان بانکی است که بانک مرکزی باید جلوی این موضوع را بگیرد و بانک‌ها را از این کار منع کند.

,

منابع قرض الحسنه نباید صرف پرداخت وام‌های کلان به برخی افراد خاص شود

, منابع قرض الحسنه نباید صرف پرداخت وام‌های کلان به برخی افراد خاص شود,

موسویان با بیان اینکه قطعا افرادی که سپرده‌های خود را در منابع قرض الحسنه می‌گذارند هدفشان پرداخت وام قرض الحسنه در امور خیری چون ازدواج، تحصیل و اینطور مسائل است، گفت: آنها نمی خواهند که سپرده‌های قرض الحسنه خودشان صرف وام‌های کلان به برخی کارمندان بانکی با بازپرداخت بلند مدت باشد.

,

وی افزود: اگر بانک‌ها خواهان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به کارمندان خود هستند باید از منابع داخلی خود بانک اقدام به چنین کاری کنند نه منابعی که مختص تسهیلات قرض الحسنه برای اقشار ضعیف جامعه است.

,

موسویان خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این تدابیر اندیشیده شود می‌توان امیدوار بود که مصوبه‌ای که از سوی مجلس به تصویب رسیده قابل اجرا شود.

,

وام 10 میلیون تومانی هم پاسخگوی هزینه‌های ازدواج نخواهد بود

, وام 10 میلیون تومانی هم پاسخگوی هزینه‌های ازدواج نخواهد بود,

محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در رابطه با میزان پرداختی وام‌های ازدواج اظهار کرد: در شرایط فعلی مشخص است که 3 میلیون تومان وام ازدواج پاسخگوی هزینه‌های شروع یک زندگی جدید نخواهد بود.

,

خبرهای خوش سعیدی برای ماشین سازی تبریز

, خبرهای خوش سعیدی برای ماشین سازی تبریز,

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جوانان که اگر بخواهیم آن‌ها را بررسی کنیم موضوع ازدواج جوانان است، گفت: یعنی در واقع اگر بخواهیم موضوعات مرتبط با جوانان را اولویت بندی کنیم به ترتیب تحصیل، اشتغال و ازدواج از مهمترین دغدغه‌های جوانان در طول زندگی‌شان است.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند جوانان را به سمت ازدواج تشویق کند بحث تامین برخی تسهیلات بدون بهره و یا کم بهره برای کمک هزینه‌های ازدواج است، گفت: منتهی این موضوع با وام 3 میلیون تومانی تطبیق نخواهد داشت.

,

سعیدی افزود: از همین رو مجلس وام 10 میلیون تومانی ازدواج را مصوب کرده است البته در حالیکه دولت با این مصوبه موافق نیست.

,

وی با توجه به اینکه بحث افزایش وام ازدواج سال گذشته هم در مجلس مطرح شده بود، بیان کرد: سال گذشته نیز دولت با افزایش وام‌های ازدواج مخالفت کرده که ما در کمیسیون اجتماعی مصوب کردیم تا 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی برداشت شود و در این بخش هزینه شود که متاسفانه باز هم دولت در زمان پرداخت به درستی این کار را انجام نداد.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه اگر دولت و حتی خود شخص رئیس جمهور خواهان کمک به جوانان و حمایت از آن‌ها است باید خود به میدان بیاییند، اظهار کرد: دولت باید برای حل معضلات جوانان به میدان بیاید که یکی از اصلی ترین مشکلات جوانان هم همین بحث ازدواج است و با تامین منابع تسهیلات ازدواج می تواند این موضوع را حل کند.

,

وی خاطرنشان کرد: البته این را نیز باید گفت که 10 میلیون تومان هم نمی تواندهزینه‌‌های ازدواج را تامین کند اما به هر حال می‌تواند به عنوان یک مشوق برای این موضوع عمل کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه