اخبار داغ

معرفی کتاب/

«دین و قانون»؛ شرحی بر معنای اسلامی بودن قانون و هماهنگی آن با شرع

«دین و قانون»؛ شرحی بر معنای اسلامی بودن قانون و هماهنگی آن با شرع
نویسنده در کتاب «دین و قانون» به بررسی زوایای مختلفی از ضرورت حضور دین در حقوق و قانون می‌پردازد. وی در این اثر با تکیه ‌بر تجربه قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت قانون و شریعت و همچنین معنای اسلامی بودن قانون و هماهنگی آن با شرع را توضیح می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کافه حقوق، نویسنده در کتاب «دین و قانون» به بررسی زوایای مختلفی از ضرورت حضور دین در حقوق و قانون می‌پردازد. وی در این اثر با تکیه ‌بر تجربه قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت قانون و شریعت و همچنین معنای اسلامی بودن قانون و هماهنگی آن با شرع را توضیح می‌دهد. درواقع دکتر اسماعیلی درصدد پاسخ به این پرسش اساسی است که معنای اسلامی بودن قانون چیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

این کتاب از دوازده فصل تشکیل شده است. وی فصل نخست کتاب خود را با بحث از پیوند دین و قانون آغاز می‌کند. در همین زمینه از آغاز رویارویی مسلمانان با مفاهیم تمدن مدرن غربی سخن می‌گوید. وی از الزامات سیاسی و اجتماعی جهان غرب و چگونگی مواجهه و پاسخ جهان اسلام به آن‌ها بحث می‌کند. نگارنده محور اصلی یا مسئله پژوهش را بر مفهوم قانون متمرکز می‌نماید. به دیگر سخن وی از چگونگی تطبیق شرع بر قانون یا تفوق شرع بر قانون صحبت می‌کند. در همین زمینه وی به بررسی رابطه حکومت و دین می‌پردازد.

,

28733_600_800

, 28733_600_800,

در مباحث میانی کتاب «دین و قانون» سخن از احکام اسلام، ماهیت این احکام، ارتباط این احکام با قانون، نظارت و تبلیغ در احکام اسلامی و قانون مطرح می‌شود. حکومت شرع بر قانون، حاکمیت شریعت بر تقنین، عقاید، اخلاق، فقه و مطابقت یا عدم مغایرت قانون و شریعت مطالبی است که در این قسمت اثر ارائه شده است. نویسنده در بخش سوم به بازخوانی نظریات علمای برجسته درباره رابطه دین و قانون می‌پردازد. بررسی رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای به مجلس و امر قانون‌گذاری، نظریات آیت‌الله جوای آملی و ارتباط دین و حقوق عمومی، نظریات آخوند خراسانی درباره فرایند قانون‌گذاری و رابطه شیخ فضل‌الله نوری با مجلس و قانون مباحث بخش پایانی این اثر را تشکیل می‌دهند. کتاب «دین و قانون»: بررسی کارکرد و نقش دین در حوزه قانون و قانون‌گذاری در ۴۰۰ صفحه در سال ۹۱ توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

,

در همین زمینه نیز کتابی دیگر با عنوان «پیوند دین و قانون» از این استاد به چاپ رسیده است. پیوند «دین و قانون» نام کتابی است که به‌عنوان گامی کوتاه برای تبیین پایه‌های نظری این ایده در چهار گفتار سامان یافته است.

,

در گفتار نخست نحوه رویارویی مسلمانان با مفاهیم نوینی که قانون یکی از آن‌ها است، مورد مطالعه تاریخی قرارگرفته است. گفتار دوم نیز به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا دین، به‌طورکلی و ازجمله اسلام، می‌تواند یا باید از قانون و قانون‌گذاری جدا باشد یا چنین چیزی ناشدنی است. جدایی دین از سیاست مبنای نظری ایده تفکیک شریعت و حقوق است که واقعی یا شعاری بودن آن در گفتار سوم موردبحث قرار گرفته است. آخرین گفتار نیز به تبیین این واقعیت می‌پردازد که پیوند دین و قانون اختصاصی به ایران ندارد و در سایر کشورها نیز، کم‌وبیش سابقه دارد. این کتاب از سوی انتشارات همشهری منتشر گردیده است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه