اخبار داغ

نوستالژی/

یک دنیا خاطره با کوپن های دهه 60 در بوکان+تصاویر

یک دنیا خاطره با کوپن های دهه 60 در بوکان+تصاویر
شاید در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال 95 جوانان دو دهه گذشته بوکان کوچکترین، تصور و درکی از «کوپن» نداشته باشند که زمانی به عنوان مهم ترین منبع تولید نفت و مایحتاج مهم زندگی خانواده های ایرانی محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، شاید در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال 95 جوانان دو دهه گذشته بوکان کوچکترین، تصور و درکی از «کوپن» نداشته باشند که زمانی به عنوان مهم ترین منبع تولید نفت و مایحتاج مهم زندگی خانواده های ایرانی محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

پس از آغاز جنگ تحمیلی در روز پایانی تابستان 1359، دولت وقت تصمیم به جیره‌بندی کالا‌های اساسی گرفت؛ اقدامی که از نفت خانگی شرود شد و کالا‌هایی چون برنج، روغن، شکر و پنیر شروع شد و به صابون و پودر رختشویی و حتی سیگار نیز رسید. 

,

در آن روز‌ها و سال‌‌ها هر خانوار برحسب تعداد اعضا، سهمیه مشخصی از این کالا‌ها داشت و دسترسی به این کالا‌ها تنها به میزان جیره و سهمیه بود و نه بیشتر! اگر کسی خواهان مصرف بیشتر و برخورداری بیشتر بود باید توان خرید از بازار آزاد و در اغلب موارد غیرقانونی را می‌داشت .(تامین)

,

در شهرستان بوکان نیز که یکی از مناطق سرد سیر کشور محسوب می شود همزمان با سراسر کشور هر ساله کوپن های برای دریافت کالاهای اساسی و همچنین نفت در اختیار مردم قرار می گرفت تا مردم بتوانند سهمیه جیره بندی خود را از دولت دریافت کند.

,

حال با گذشت سالها از پایان صف های طولانی مردم کوپن به دست و بشکه های ردیف شده دیدن این کالا برگ ها برای بسیاری به خاطره ای شیرین تبدیل شده است.

,

از کوپن های دهه 60 که خسرو ایلخانی زاده برای انتشار و تجدید خاطره مردم در اختیار کانی پرس قرار داده است به کالابرگهای بر می خوریم که توسط بخشداری وقت بوکان در سال 61 چاپ شده است که در نوع خود کم نظیر است.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

گرداورنده کپن ها: خسرو ایلخانی زاده

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه