اخبار داغ

گزارش ویژه/

وقتی مسئولان دولتی دنبال نادیده گرفتن اقدامات آمریکا هستند/ گستاخی روز افزون آمریکایی‌ها با توجیهات عجیب آقایان مسئول

وقتی مسئولان دولتی دنبال نادیده گرفتن اقدامات آمریکا هستند/ گستاخی روز افزون آمریکایی‌ها با توجیهات عجیب آقایان مسئول
کارشناسان معتقدند که دولت‌مردان دولت یازدهم، برجام را تبدیل به ابزاری سیاسی برای کسب رای در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کرده‌اند؛ دلبستگی‌ آن‌ها به برجام و امیدواری آن‌ها برای استفاده از برجام در انتخابات ریاست جمهوری، موجب شده تا دولت‌مردان نتوانند با صداقت با مردم سخن بگویند و این موضوع آن‌ها را تبدیل به سخنگویان وزارت خارجه آمریکا کرده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مذاکرات هسته‌ای پس از سال‌ها کش‌وقوس میان ایران و کشورهای 1+5 به پایان رسید و پس از انجام برخی از مقدمات در دی ماه سال 94 اجرا شد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت که امروز با ارایه گزارش مدیر کل اژانس برجام اجرایی خواهد شد و بعد بیانیه مشترک برای اعلام شروع برجام صادر خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

اما پس از اجرای برجام، شرایط طور دیگری رقم خورد و نه‌تنها تحریم‌های قبلی لغو نشد بلکه آمریکا تحریم‌های جدیدی را نیز بر علیه ایران وضع کرد.

,

وزارت خزانه داری آمریکا یک روز پس از اجرای برجام با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد.

, .,

این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آن‌ها عقب‌نشینی کرد.

, .,

افراد و شرکت‌هایی که به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، عبارتند از

, ,
  1. سید مهدی فرحی
  2.  رحیم رضا فرقدانی
  3. سید محمد هاشمی
  4. سید جواد موسوی
  5. سید میر احمد نوشین
  6. حسین پورنقشبند
  7. مینگفو چن (تبعه چین)
  8. شرکت لند آنهوی
  9. شرکت بازرگانی کاندید جنرال
  10. شرکت بازرگانی مبروکه
,
  • سید مهدی فرحی
  • ,
  •  رحیم رضا فرقدانی
  • ,
  • سید محمد هاشمی
  • ,
  • سید جواد موسوی
  • ,
  • سید میر احمد نوشین
  • ,
  • حسین پورنقشبند
  • ,
  • مینگفو چن (تبعه چین)
  • ,
  • شرکت لند آنهوی
  • ,
  • شرکت بازرگانی کاندید جنرال
  • ,
  • شرکت بازرگانی مبروکه
  • ,


    همچنین اطلاعات مربوط به «مهرداد کتابچی» که پیش از این در فهرست تحریم‌ها بوده نیز به روز شده است.

    ,
    , .,

    نام این افراد و شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته و از این پس دارایی‌های آن‌ها در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا قادر به مبادله اقتصادی با آن‌ها نخواهند بود

    , ,

    این آخرین تحریم آمریکایی‌ها نبود و آن‌ها پس از این تحریم، در دفعات گوناگون ایران را به دلیل مختلف تحریم‌ کردند یا به اموال بلوکه شده کشورمان دست‌درازی کردند که شاخص‌ترین‌ آن‌ها را می‌توان جریمه کشورمان به اتهام دست‌داشتن در حادثه 11سپتامپر، دزدی 2میلیارد دلاری از اموال بلوکه شده کشورمان به دلیل کشته شدن سربازان آمریکایی در بیروت دانست.

    ,

     اما نکته حائز اهمیت در این میان تلاش مسئولان دولتی برای توجیه عملکرد آمریکا در پسابرجام است، مسئولان مختلف دولتی در ایام پسابرجام و در پی تحریم‌ها و دست‌درازی‌های گوناگونی که آمریکایی‌ها به اموال ملت ایران داشتند، به جای محکوم کردن اقدامات دولت آمریکا همواره سعی در توجیه رفتار آمریکایی‌ها داشتند.

    ,

    کارشناسان معتقدند که دولت‌مردان دولت یازدهم، برجام را تبدیل به ابزاری سیاسی برای کسب رای در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کرده‌اند؛ دلبستگی‌ آن‌ها به برجام و امیدواری آن‌ها برای استفاده از برجام در انتخابات ریاست جمهوری، موجب شده تا دولت‌مردان نتوانند با صداقت با مردم سخن بگویند و این موضوع آن‌ها را تبدیل به سخنگویان وزارت خارجه آمریکا کرده است.

    ,

     

    ,

    ایزدی:دولتیها برای انتخابات 96 به برجام دلبستهاند

    , ایزدی:دولتیها برای انتخابات 96 به برجام دلبستهاند, ایزدی:دولتی, ها برای انتخابات 96 به برجام دل, , بسته, , اند, ,

     

    ,

    فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اظهارات گوناگون مسئولان داخلی در توجیه اقدامات پسابرجامی آمریکا اظهار داشت: دولت در حوزه‌ مذاکرات هسته‌ای سرمایه‌گذاری سیاسی زیادی انجام داده و امروز نمی‌تواند به مردم اعلام کند که این سرمایه‌گذاری سیاسی نتیجه مثبتی برای کشور نداشته است.

    , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

     

    ,

    وی افزود: برخلاف مسئولان دولتی، رهبر معظم انقلاب بارها تذکر داده بودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و مذاکرات نباید به نحوی انجام شود که طرف ایرانی در آن متضرر شود؛ ولی متاسفانه مسئولان دولتی توجهی به خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در زمینه مذاکرات نداشتند و پس از اجرای برجام نیز شروط رهبری را رعایت نکردند.

    ,

     

    ,

    کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام یک مسئله کلان بین‌المللی است نه یک موضوع سیاسی داخلی، گفت: برخی از مسئولان به موضوع برجام و حوزه مذاکرات هسته‌ای به چشم یک امتیاز برای جمع‌آوری رای نگاه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا مسئولان در زمینه برجام با مردم شفاف صحبت نکنند.

    ,

     

    ,

    ایزدی با اشاره به توهین‌های مسئولان دولتی به منتقدان برجام عنوان کرد: مسئولان دولتی از برجام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و امروز هم به جای اینکه به اقدامات خلاف قانون آمریکا واکنش نشان دهند، افراد و منتقدان داخلی را مورد هجمه‌های گوناگون قرار می‌دهند.

    ,

     

    ,

    وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها متوجه موضع مسئولان ما در حوزه مذاکرات هسته‌ای شده‌اند گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که تمامی اقداماتی که آن‌ها بر خلاف برجام انجام دهند و موجب نقض برجام شوند، در ایران توجیه خواهد شد و مسئولان اجازه نخواهند داد تا مردم از ماهیت اصلی اقدامات آمریکا مطلع شوند.

    ,

     

    ,

    کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مسئولان دولتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به برجام دل‌بسته‌اند و این بدیهی است که اجازه ندهند مردم از نقاط ضعف متعددی که در برجام و حوزه مذاکرات هسته‌ای وجود دارد مطلع شوند.

    ,

     

    ,

    ایزدی با بیان اینکه برجام از ابتدا هم منافع چندانی برای ایران نداشت و فقط قول‌هایی بود که روی کاغذ گرفته شد اما در عمل، عملی نشد؛ اظهار داشت: اقدام مسئولان دولتی برای توجیه اقدامات خلاف قانون آمریکا، آمریکایی‌ها را تشویق به نقض چندباره برجام می‌کند.

    ,

     

    ,

    وی با اشاره به اینکه بانی اصلی مشکلات امروز کشور ما آمریکا است نه اشخاص داخلی ادامه داد: دولت باید آمریکایی‌ها را مورد بازخواست قرار بدهد و با ابزارهای گوناگون به آمریکایی‌ها فشار وارد کند تا بتواند حقوق ملت ایران را از آن‌ها بازپس بگیرند.

    ,

     

    ,

    کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی مسئولان ما در مسیری گام بر‌می‌دارند که غربی‌ها برای آن‌ها طراحی کرده‌اند، قطعا نمی‌توانند اقدمات موثری در راستای حفظ و بازگرداندن منافع ملی انجام دهند.

    ,

     

    ,

    هانی‌زاده: استفاده سیاسی دولتی‌ها از برجام برای رسیدن به اهداف خاص

    , هانی‌زاده: استفاده سیاسی دولتی‌ها از برجام برای رسیدن به اهداف خاص, هانی‌زاده: استفاده سیاسی دولتی‌ها از برجام برای رسیدن به اهداف خاص,

     

    ,

    حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به دفاع برخی از سیاستمداران داخلی ازعهدشکنی‌های پسابرجامی آمریکا گفت: رئیس جمهوری آمریکا با استفاده از اختیاراتی که دارد، می‌تواند در مقابل فشارهای کنگره آمریکا ایستادگی کند و با توجه به تعهدات برجام، کنگره آمریکا حق هیچ‌گونه دخالتی در رابطه با مسئله برجام ندارد.

    , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

     

    ,

    وی افزود: تیم مذاکره کننده ایران، هیچ‌گونه اقدام اجرایی قابل قبولی در ایام پسابرجام نداشته‌ و در طول ماه‌های گذشته آمریکایی‌ها نیز برخلاف آن‌چه که در برجام تصویب شده اقداماتی انجام دادند که این اقدامات نیز با سکوت دستگاه دیپلماسی ما مواجه شد.

    ,

     

    ,

    کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سکوت مسئولان دولتی‌، آمریکا به حدی از جسارت رساند تا به اموال ما دست‌درازی کنند اظهارداشت: امروز منافع مهم و بزرگ ملی ما در خطر است و دولتی‌ها باید به جای توجیه اقدامات آمریکا، ضرب‌الاجلی را برای اعضای 1+5 قرار دهند تا هرچه سریعتر تعهدات خود را اجرایی کنند و اگر غربی‌ها حاضر به اجرای تعهدات خود نشدند، ایران باید به نقطه‌ی اول مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

    ,

     

    ,

    هانی‌زاده با بیان اینکه برجام ماهیت خود را در طول ماه‌های آینده از دست خواهد داد؛ عنوان کرد: مسئولان دولتی برای دست یافتن به اهداف خاص خودشان، از برجام استفاده‌های ابزاری و سیاسی گوناگونی کرده‌اند و این در شرایطی است که ضررهای بسیار زیادی از برجام متوجه کشور شده است.

    ,

     

    ,

    وی با تاکید بر اینکه مسئولان دولتی، عهدشکنی‌های آمریکا را توجیه می‌کنند گفت: این اقدامات توجیهی نمی‌تواند پوششی باشد برای عهدشکنی‌های دولت آمریکا، مسئولان ما نباید بیش از اندازه نسبت به برجام خوشبین باشند و آن را معجزه تلقی کنند.

    ,

     

    ,

    حال باید دید با تفاسیر موجود و دست‌درازی‌های متعدد آمریکایی‌ها به اموال ملت ایران، مسئولان دولتی چه تدابیری برای این موضوع می‌اندیشند. آیا آن‌ها منافع مردم را قربانی منافع حزبی، گروهی و شخصی خودشان می‌کنند یا اینکه اولا با شفاف‌سازی برجام و ارائه ایرادات آن برای مردم، پس از آن برخورد قاطع با تجاوزهای آمریکا به اموال ایران و در مرحله سوم با اجرای اقتصاد مقاومتی گامی مثبت در جهت رفع مشکلات کشور برخواهند داشت.

    ,

     

    ,

    انتهای پیام/نج

    ,

     

    ]

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه