اخبار داغ

یادداشت:

دلارهای سرگردان در بیابان و صنعتی که رو به فراموشی است

دلارهای سرگردان در بیابان و صنعتی که رو به فراموشی است
شترداری و پرورش شتر یکی از صنایع درآمد زا و اشتغال زایی است که دراستانهای گرم و خشک و جنوبی کشور بایستی رونق داشته و مورد توجه قراربگیرد. شترداری صنعتی است که می تواند در صورت توجه و فراهم نمودن تسهیلات لازم اقتصاد بخشی اعظمی از خانوارها را تقویت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مــــروایـــد نـــیـــوز؛ شترداری و پرورش شتر یکی از صنایع درآمد زا و اشتغال زایی است که دراستانهای گرم و خشک و جنوبی کشور بایستی رونق داشته و مورد توجه قراربگیرد. شترداری صنعتی است که می تواند در صورت توجه و فراهم نمودن تسهیلات لازم اقتصاد بخشی اعظمی از خانوارها را تقویت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مــــروایـــد نـــیـــوز,

 

,

استان با داشتن ۲۱ هزار نفر شتر حدود ۱۳درصد از جمعیت ۱۵۰ هزارنفری شتر کشور را تشکیل می‌دهد که از این حیث در رتبه سوم کشوری قرار دارد. پرورش شتر در ۱۲شهرستان استان انجام می شود که جا دارد مسئولان مربوطه با تشویق بخش خصوصی برای ورود به این عرصه زمینه های اشتغال پایدار را در هرمزگان فراهم نمایند.

,

 

,

صنعتی که امروزه در هرمزگان با دارا بودن ظرفیتهای آن همچنان بی رونق وروبه نابودی می رود . همجواری هرمزگان با کشورهای حوزه خلیج فارس فرصتی مناسب برای صادرات شتر های سرگردان در سراسر استان است تا علاوه بر درآمدزایی ، میزان صادرات کشور را نیزافزایش داده و از آمار تصادفات جاده ای  در مواجهه با شترها بکاهد .

,

 

,

قدرت سازگاری بالای شتر در برابر شرایط سخت محیطی و اقلیمی و مقاومت در برابر بیماریها از جمله فرصتهایی است که باید مورد توجه سرمایه گذاران و برنامه ریزان و پرورش دهندگان قراربگیرد که علاوه بر درآمد زایی و اشتغال ، می توان سهم عمده ای نیز در تامین پروتئین کشور داشته باشد . طی سالهای اخیر که استان با خشکسالی و بی آبی دست بگریبان است و کشاورزی و دامپروری روبه اضمحلال رفته ، شترداری صنعتی است متناسب با شرایط خاص منطقه و همکاری و همراهی بومیانی که تجربه و سابقه پرورش شتر را از قدیم الایام داشته اند و امروز با دراختیارقراردادن امکانات حداقلی می توان به رونق و اینده روشن این صنعت درهرمزگان و خصوصا شرق استان امیدوار بود.

,

 

,

اما بی توجهی به این دلارهای سرگردان در بیابانهای شرق و غرب استان و سرگردانی این حیوانات بی ازار که گاه گاهی در تاریکی هوا موجبات تصادفات دلخراشی را نیز فراهم می کند آنها را متاسفانه به حیوانات چموش و غیرقابل درک تبدیل کرده است .

,

 

,

ازآنجایی که پیش فرض های پرورش و تولید شتر درهرمزگان از دیرباز فراهم شده است و شرایط آب و هوایی متناسب با نیاز آنها، رطوبت نسبی خاک و گیاهان مورد پسند و … می تواند ظرفیتهای لازم را برای پرورش این صنعت درامدزا و بومی ایجاد نماید.

,

 

,

می توان با قاطعیت گفت که با حمایت های دولت و توسعه شترداری اقتصاد خانواده ها در استان  متحول می شود و در این خصوص تقاضا به هر میزان که باشد در عرضه صادرات  توانایی بروز رسانی اش را قطعا داریم ، چرا که وجود ۲۱هزار نفر شتر و فراهم شدن فرصت زاد ولد وپرروش آن می تواند زمینه صادرات این کالای غیرنفتی را افزایش دهد.

,

 

,

شایسته است که وزارت جهادکشاورزی با ارایه طرحهایی و دراختیارگذاشتن تسهیلات مناسب و زودبازده برای کارآفرینان و علاقمندان فرصت سرمایه گذاری و اشتغال زایی را در استانهای مستعد فراهم نماید تا علاوه بر جمع آوری شترهای سرگردان و حادثه ساز در جاده های استان زمینه صادرات و درآمدزایی و تامین بخشی از پروتئین کشور نیز انجام شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه